Hengst voor Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Hengst voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:45

Heb ooit een keer een kruising gehad Gelders x haflinger. De fokker van gelderse paarden had een dekking over van Walser en op de pony van zijn vrouw, een haflinger merrie gebruikt. Daar is een prachtige pikzwarte veulen uitgekomen met extra beweging die uiteindelijk ergens in de E maat uitgroeide. Echt een kleine Totilas.
Zulke kruisingen kunnen soms voor leuke verrassingen zorgen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:34

Skippy01 schreef:
En dekken met een paint / quarter? Haffies noemen ze wel eens 'alpenquarters' en de kruisingen haf x quarter/paint die ik gezien heb, zijn hele goed gelukte paarden.

Er zit een enorme diversiteit in types: van de kleine cutting types (die meestal behoorlijk heet zijn), via reiners naar de grote jongens: pleasure en hunter types. Qua formaat: alles van 1,40 tot 1,70 is beschikbaar. Prijzen zijn ook enorm divers overigens: prestatielijnen zijn duurder dan jonge hengsten uit minder bekende lijnen uiteraard.

Over dat formaat, ik denk dak 140-160 iets realistischer is :D die extreem grote dat is echt hier en daar is een uitzondering, 164 is de grootste die ik ken..

Maar idd ik krijg voor onze Mo ook veel berichten voor halflinger/fjord/tinker...

Hij is een grullo tobiano Paint hengst
(Homozygoot tobiano dus altijd vlekjes)
Je vind veel info over hem (en onze Quarter hengst GP Mister Dual Jac)in mijn profiel en in hun fototopics. :)

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:37

Ik heb ook een aantal leuke haflinger x gezien. (Ook mindere) Ik denk dat je goed moet nadenken wat je precies wilt verbeteren en daar de hengst op moet selecteren.

Mijn nrps hengst heeft 2 veulens gehad uit haflinger merries. Deze zijn erg leuk uitgevallen! Afbeelding
Afbeelding

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:48

Ik heb ook een haf en fantaseer ook regelmatig over een veulentje.

Zelf vindt ok de combi haflinger x welsh erg leuk (al pakt die soms ook minder mooi uit). Verder ben ik erg benieuwd naar haflinger x PRE. Haflinger x quarter denk ik ook wel eens aan, echter vind ik het een nadeel dat ze doorgaans overbouwd zijn. Ook de weke rug van welsh cob vind ik een minpunt trouwens.

Haflinger x arabisch ben ik zelf niet weg van, dat wordt vaak gewoon een luxe haflinger. Maar goed, dat is wel wat jij graag zou willen als ik dat zo lees.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:17

Tinniie schreef:
Over dat formaat, ik denk dak 140-160 iets realistischer is :D die extreem grote dat is echt hier en daar is een uitzondering, 164 is de grootste die ik ken..

Ik zie ze af en toe voorbij komen, de reuzen. En ook mini's van maar 1,35 af en toe.
Gemiddeld zitten ze inderdaad tussen 1,40 en 1,60 - beetje afhankelijk van je type natuurlijk. Mijn vorige zat op 1,60, uitgegroeid. De dame daarvoor op 1,45. Kennisje heeft een dit-jaar-driejarige die denk ik wel over de 1,65 heen gaat. Volledig pleasure-gefokt, dat wel.

Remark schreef:

Zelf vindt ok de combi haflinger x welsh erg leuk (al pakt die soms ook minder mooi uit). Verder ben ik erg benieuwd naar haflinger x PRE. Haflinger x quarter denk ik ook wel eens aan, echter vind ik het een nadeel dat ze doorgaans overbouwd zijn. Ook de weke rug van welsh cob vind ik een minpunt trouwens.

Haflinger x arabisch ben ik zelf niet weg van, dat wordt vaak gewoon een luxe haflinger. Maar goed, dat is wel wat jij graag zou willen als ik dat zo lees.

Haf x PRE zit er eentje op Bokt hier, een vosje. Maar van wie ook alweer... Ik vond het een geslaagde combinatie, maar sommigen vonden het een té beknopt dier qua belijning.

Welsh Cob zou ik me niet aan wagen om een rijpaardje mee te fokken. Die rug van 90% van de hengsten vind ik wel een enorm nadeel. Vaak kort en wat verzonken. Vind daar maar eens een zadel voor...

Als je niet per se veel groter hoeft, kun je ook nét buiten het type kijken natuurlijk, bijvoorbeeld naar een Merens, of bijv een Camargue. Ook kruisingen met Schwarzwalder pakken vaak goed uit, maar logischerwijs zijn die meestal wel iets zwaarder dan de kruising met een iets warmbloediger type :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:31

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 07:37

Amalarab schreef:
Je zou de eigenaren van Deseado eens kunnen vragen naar evt kruisingen met haflinger?
http://www.barockhorsestable.nl/Automatisch/mobile/

Gave hengst en ook echt vlakbij, daar waar ik zeker even een berichtje aan! Ik vraag me alleen af hoe ik dan met karakter zit met een pre.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:29

Remark schreef:

De oorspronkelijke Haflinger is ontstaan uit plaatselijke Tiroler merrie X Arabier. Dus als je kruist met Arabier blijf je wel binnen de richting van het ras. Ik vind het wel jammer dat je (ts) niets ziet in Haflingers, maar wel een Haflinger merrie heeft gekocht en er mee wil fokken. Het is toch echt een heel leuk en bijzonder ras.Wat ook waardering en liefde verdient.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:31

Babootje schreef:
Heb ooit een keer een kruising gehad Gelders x haflinger. De fokker van gelderse paarden had een dekking over van Walser en op de pony van zijn vrouw, een haflinger merrie gebruikt. Daar is een prachtige pikzwarte veulen uitgekomen met extra beweging die uiteindelijk ergens in de E maat uitgroeide. Echt een kleine Totilas.
Zulke kruisingen kunnen soms voor leuke verrassingen zorgen.

:wow: Dat klinkt echt wel als 'eentje van de melkman' ! Het kan inderdaad raar lopen met kruisingen.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:04

Sammyoo heeft een haflinger x pre

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:02

eveline_B schreef:
Er zitten hier op het forum een paar hele leuke kruisingen haflinger x Groninger paard.

Hier kan ik mij bij aansluiten. Ik ken er ook een paar echt leuke paarden zijn dat. En kwa dekgeld ook nog heel goed te doen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:11

Met een zware haflinger en een arabier heb je wel een kans op een paard met zo'n tanklichaam en dunne benen. Heb ik wel vaker gezien bij zwaardere paarden die met een arabier werden gekruist, is niet erg fraai.
Ik zou eens kijken naar een Gelderse hengst. Die zijn een beetje zwaarder, maar hebben ook erg mooie bewegingen en zijn toch best elegant.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:53

In het buitenland zijn haflo Arabieren populair en zijn er fokkerijen gebasseerd op deze kruisingen.

Mocht je op zoek zijn naar een Arabier met body en Maat:

AF Montoyo
Is met zijn 1.63 een impossante hengst.
Hij heeft krachtige beweging.
En wordt door jury's geprezen om zijn beweging, body en topline.
Montoyo is een GGK geprimeerde hengst.
Montoyo heeft nakomelingen lopen door heel europa tot aan Estland aan toe.
En heeft al een aantal nakomelingen met 1e premies bij het NRPS.

Afbeelding

Afbeelding

Een van zijn nrps nakomelingen met 1e premie uit een WPNer

Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:57

@Birte: Ik moet zeggen dat Groningers mij totaal niet aanspreken, maar ik ga toch eens googlen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

@Lynnepinny: Ja als ik echt een mega tank zou hebben en een superslanke Egyptische arabier als dekhengst zou gebruiken zou dat misschien gebeuren. Maar als ik naar haar benen kijk zijn die echt niet veel steviger dan een Arabier die ik gehad heb, dat was een Russische. Dus ik denk dat het mee valt als ik een stevigere Russische arabier zou gebruiken.

Ik heb wel contact met de PRE hier in Friesland, die blijft me tot nu toe het meeste in mijn hoofd zitten, maar ik ben er zeker nog niet uit.
Eerst ook maar wat meer verdiepen nog in het hele gebeuren rondom dekken en dracht.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:58

Barcelano: Montoyo is inderdaad een super gave Arabier, die ik ook al voor dit hele idee super vond!
Maar ik meende te zien dat hij voor mij toch echt een stukje te prijzig is. En ook niet echt in de buurt van Friesland staat als ik me niet vergis?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:09

Ik zag hier op het forum een kruising van fjordX barock Pinto Bart BP07.
Erg leuk dier om te zien die kruising.
Maar misschien is zijn stalgenoot Deseado nog wel interessanter voor je.
En volgens mij ook in jou regio

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:11

Nynkster schreef:
Als je wil fokken met een compleet ander ras kan dat of erg leuk worden. Of een mega mislukking. Waarom heb je gekozen om een haflinger merrie te kopen als je bij voorbaat al niet zoveel met haflingers hebt?

Wat simplysusan zegt wilde ik ook zeggen. Vind dat ze erg leuke ponys eruit gefokt heeft. De laatste van de rij is bij bokker Flux. Daar zou je nog even kunnen kijken. Wel een andere hengst dan sponte dacht ik.

Bedankt voor de complimenten over mijn gefokte pony’s :o
Die van Flux is van mijn merrie Fiore. Fiore is Haflingermerrie X Sublime Sponté.
Fiore zelf is gedekt door de Welsh Cob Black Marvel. Zowel Sublime als Marvel hadden een goede rug. Dat is ook echt een puntje waar ik heel goed op heb gelet bij het zoeken naar een hengst.
Marvel staat inderdaad niet meer in Nederland. Anders had ik dolgraag weer een veulen van hem gekregen :D

Foto’s van mijn drie nakomelingen van Haflinger x Sublime Sponté kan je vinden in mijn profiel. Daar staan ook foto’s en linkjes naar mijn topics van Déjà (van Black Marvel). Als je vragen hebt, mag je me altijd een pb sturen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 10:39

Leuk dat je hier ook reageert Cynthia82. Ik heb volgens mij alle volgtopics van je veulens gevolgd dus ik weet waar je het over hebt! Ik weet alleen zelf niet of ik ook wel wil dekken met zo´n stevige hengst, en eigenlijk liever iets slanker fok.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:34

Snap ik. Fi is redelijk slank opgedroogd, maar LaVie is echt een tankje. En Ti was ook breed gebouwd, dus je weet het nooit :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:31

Maar Calimero. Waarom heb je dan een haflinger gekocht en geen kwpner?? Je kan niet 1+1=2 doen met fokken. Je kan een haflinger met Arabieren hoofd fokken wat net zon tank is. Plus dat fokken gewoon niet goedkoper is dan kopen. Als je zekerheid wil van dat je een geschikt paardje krijgt kun je beter een kopen denk ik

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:08

Nynkster schreef:
Maar Calimero. Waarom heb je dan een haflinger gekocht en geen kwpner?? Je kan niet 1+1=2 doen met fokken. Je kan een haflinger met Arabieren hoofd fokken wat net zon tank is. Plus dat fokken gewoon niet goedkoper is dan kopen. Als je zekerheid wil van dat je een geschikt paardje krijgt kun je beter een kopen denk ik

Omdat er altijd uitzonderingen zijn. Deze Haflinger merrie spreekt me dus wel aan. Ik heb haar niet gekocht meteen het idee om er een veulen bij te fokken. Maar toen ze hier eenmaal was kwam dat idee toch in me op na het zien van foto's van haar met veulen. Ik weet dat zij me dus wel erg aanspreekt maar veel andere haflingers niet en daarom kies ik er niet voor om met een Haflinger te fokken.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:41

ik ken wel een super brave appaloosa hengst
zijn moeder is kwpn en vader is appaloosa few spot (ik heb trouwens ook echt een super gaaf veulen van hem gezien uit een haflingermerrie <3 )

de hengst zelf heeft een karakter van goud (net als zijn vader)
mooi ruim gangwerk
hij zal nu 1.55-1.60 hoog zijn

voor meer info mag je mij altijd een pb doen

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:03

Calimero_ schreef:
@Birte: Ik moet zeggen dat Groningers mij totaal niet aanspreken, maar ik ga toch eens googlen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Zou ik zeker doen, binnen de Groningers is er een redelijke diversiteit aan types, ook de kwaliteit van bewegen verschilt per lijn.

Mijn eigen hengst komt uit de O-lijn daar komen de paarden met de beste beweging uit. Daarnaast is hij van het wat modernere type, maar wel met longinhoud en fundament.

Met zo’n type hengst kun je uit jou zware haflinger merrie een luxe ogend, goed bewegend gebruikspaard fokken. Zonder dat je het risico loopt, zoals eerder genoemd, om een ‘tank op dunne beentjes’ te fokken.

Hierbij een foto van mijn hengst. Mocht je meer willen weten over de Groningers mag je mij altijd even een berichtje sturen.

Afbeelding

Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:15

haflingers x du Bois hengsten hebben al hele mooie nakomelingen opgeleverd !! Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:02

marjolein88 schreef:
haflingers x du Bois hengsten hebben al hele mooie nakomelingen opgeleverd !! [ [url=m/qyXP8q.png]Afbeelding[/url] ]

De Duitse Bois hengsten zijn hier ook al voorbij gekomen en zeker erg gaaf! Ik denk alleen dat ik ze net wat klein vind. Haflinger is zelf 1.44 ongeveer en ik pas daar precies op, dus ik ben bang dat als het veulen slanker is hij te klein voor mij blijft.