Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:58

janderegelaa schreef:
For Ferrero of Uphill zijn wel 2 heel verschillende hengsten....

Dat is an sich zo gek nog niet. Als TS dan goed kijkt wat haar in de ene hengst aanspreekt en wat minder en dat vergelijkt met de andere hengst kan zo'n vergelijk van twee verschillende dieren juist wel heel leerzaam zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:06

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is an sich zo gek nog niet. Als TS dan goed kijkt wat haar in de ene hengst aanspreekt en wat minder en dat vergelijkt met de andere hengst kan zo'n vergelijk van twee verschillende dieren juist wel heel leerzaam zijn.

Dat is toch helemaal niet relevant? Het gaat erom wat bij de merrie past.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:23

janderegelaa schreef:
Het gaat erom wat bij de merrie past.

Natuurlijk. En de gevorderde fokker ziet dat in één oogopslag, zelfs bij hengsten die veel op elkaar lijken. Maar de beginnende fokker heeft een wat groter verschil nodig om te zien "dit past wel bij mijn merrie, dit wat minder goed"

kim_1990

Re: Welke dressuurhengst voor springgefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:43

Een kennis van mij heeft een springgefokte stermerrie van solitair x lysander met zeer pittig karakter 2 x achter elkaar laten dekken door de hengst Indian Rock...2 bloedmooie zeer goedbewegende merrieveulens met goed karakter gekregen...wellicht ook 1 om naar te kijken.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:19

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is inderdaad precies waarom ik verschillende hengsten ga bekijken.

Vandaag bij For Ferrero geweest. Ik maak het mezelf nog moeilijk zo hahaha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 01:50

Ik heb ook wel heel verschillende hengsten op mijn merries gehad. De appaloosa heeft met name kleur gebracht maar vooral ook degelijkheid. Niet stuk te krijgen zegmaar. Oke de beweging en uitstraling is minder maar de f1 heb ik dan weer met andere hengsten gedekt en daar zitten dan weer goede merrieveulens met stippen tussen. Wat betreft type lijken de appaloosa en de andere hengsten helemaal niet. Wat de appaloosa niet toevoegde was een heel goed gebit. Zijn nakomelingen hebben hier en daar een haakje en toch wel sneller scherpe randen. Maar hij geeft wel goede sterke hoeven, sterk beenwerk, goede ruggen en dieren die goed in de kop zijn. Met name in het springen zie ik dat. Die springen op karakter. Ze hebben alle een goede takt in stap en een goede galop (deze is bij sommige nrpsers wat springerig en dat heeft hij super verbeterd) De hengsten daarna zijn vaak wat meer pleasers, geven soeplesse, goede gebitten, ruimte in de gangen, en vooral een betere draf.

Bij het kwpn zijn jullie al 10/20/30 stappen verder maar toch is het imo niet verkeerd om soms op iets in te leveren om een gezonder of bruikbaarder dier te kunnen fokken. Maar dat hangt uiteraard weer af van de merrie en het doel. Je wilt immers gezonde dieren fokken op de eerste plaats en hoe mooi soms de uiterlijken van de ouders bij elkaar passen is dit genetisch niet altijd. Ik kan dus alleen maar adviseren om veel hengsten te kijken en dan verder te kijken als hoe die loopt op de hengstenshow. Hoe is het beenwerk, hoeven, als kan het gebit, vraag deskundige als dierenartsen die in de voortplanting werken of zij afwijkingen zien bij veulens van bepaalde hengsten. Niet alles komt op internet te staan maar degene die erbij komen en dus vaak een mooie schat aan kennis daarover hebben zijn dierenartsen. Zij weten vaak ook welke lijntjes goed vruchtbaar zikn en bij welke de arts veel kunst en vliegwerk moet uithalen om de merrie drachtiv te krijgen. Hetzij door de merrie of door slechte kwaliteit van sperma. Zeker als ze dit vaker als eens meemaken is dit misschien handig ter overweging. Er zijn al lijnen die bijna niet meer zonder hulp van de mens drachtig kunnen raken terwijl voorplanting van nature een heel belangrijk iets is voor het paard. Probeer het plaatje compleet te krijgen wat je wilt verbeteren en wat je het belangrijkste vind. Er is enorm veel keuze dus je kan heel dicht bij je ideaalbeeld komen. Bij de appaloosa's bijvoorbeeld is dit een heel ander verhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 07:29

Een tip, kijk ook vooral hoe een hengst fokt..hoe hij zelf is kan verschillen met wat hij doorgeeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:28

Maar weet wel aan wie je het vraagt.
Fokadviezen van hengstenhouders en kwpn kun je gerust met een flinke eetlepel zou nemen. Vraag het maar aan oudere boertjes die op de tribune zitten bij een hengstshow of keuring.
Schrik daarbij niet van ieder negatief bericht: je zult geen hengst vinden waar iedereen uitsluitend positief over is.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 20:00

Dees schreef:
Fokadviezen van hengstenhouders en kwpn kun je gerust met een flinke eetlepel zou nemen. Vraag het maar aan oudere boertjes die op de tribune zitten bij een hengstshow of keuring.
Schrik daarbij niet van ieder negatief bericht: je zult geen hengst vinden waar iedereen uitsluitend positief over is.

Zoiets als wij van wc eend adviseren wc eend

Ik vind het sowieso leuk om alle verschillende opties te bekijken en het is idd voor mij het belangrijkste wat wordt doorgegeven. En dat is juist zo moeilijk te zeggen bij bv een jonge hengst als for ferrero. Astrix heeft wel weer veel nakomelingen maar daar hoor en zie je dan weer niet veel meer van.
Wat mij trouwens wel opviel bij For Ferrero is dat deze wek maait met zijn voorbenen. Zou zoiets door te vererven zijn?

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:29

Heb je toevallognaar Adamo gekeken van dressuurstal Jespers? Ik rijd een nakomeling van hem en is een heerlijk nuchtere ruin van ongeveer 1.60 Adamo heeft zelf ook een mengelmoes van dressuur en springbloed!

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/266350/adamo

Heb absoluut geen ervaring met fokken maar misschien is het wat!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:35

frutsels schreef:
Dees schreef:

Zoiets als wij van wc eend adviseren wc eend

Ik vind het sowieso leuk om alle verschillende opties te bekijken en het is idd voor mij het belangrijkste wat wordt doorgegeven. En dat is juist zo moeilijk te zeggen bij bv een jonge hengst als for ferrero. Astrix heeft wel weer veel nakomelingen maar daar hoor en zie je dan weer niet veel meer van.
Wat mij trouwens wel opviel bij For Ferrero is dat deze wek maait met zijn voorbenen. Zou zoiets door te vererven zijn?

Er zijn al nakomelingen dus je kunt het kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:34

Meestal is maaien wel erfelijk, het komt ook vaak door slapte op jonge leeftijd. Maar als je het echt graag wilt weten is het inderdaad verstandig om een paar veulens te bekijken.

Soms is het ook afwegingen en keuzes maken, geen enkele hengst is perfect. Meestal als je weinig meer hoort van de nakomelingen valt de nafok tegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:26

Elisa2 schreef:
Meestal als je weinig meer hoort van de nakomelingen valt de nafok tegen.

Dat kan goed mogelijk zijn. Al worden hengsten soms ook gemaakt door het stamboek (het stamboek kan ze maken of breken) ik denk dat dit dus vooral op gaat bij een hengst die nakomelingen heeft die oud genoeg zijn om z of hoger te kunnen lopen. Andersom kan een hengst dus ook beter zijn als dat een stamboek doet geloven en dan is het veel lastiger om aan de weg te timmeren. Dit zal dan echt op eigen prestatie (en die van de nakomelingen) moeten gebeuren. Zelf bekijken wn beoordelen is dus gewoon het beste denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:04

Ook mee eens, sommige hengsten worden pas op latere leeftijd gewaardeerd omdat ze zulke goede sportpaarden geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:41

De beste hengsten zijn dan allang verkocht naar het buitenland.
Zeker bij KWPN moet je ze gebruiken als ze jong zijn, want daarna zijn ze zeer waarschijnlijk 'weg'.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:45

Dees schreef:
De beste hengsten zijn dan allang verkocht naar het buitenland.
Zeker bij KWPN moet je ze gebruiken als ze jong zijn, want daarna zijn ze zeer waarschijnlijk 'weg'.

Volgens mij staat Vivaldi nog gewoon bij Joop op stal en Jazz bij Broere. Ferro, Flemming en Krack C zijn hier doodgegaan...Valt nog best mee dat ze "weg" zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:18

Weer gewoon bij Joop, Vivaldi is als ik me niet vergis eind vorig jaar uit Duitsland teruggekomen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:26

Elisa2 schreef:
Zethar was trouwens gelders en Grand Prix dressuur, Upperville ook..geldersen kunnen zeker wel goed dressuur lopen.

De net erkende Atze en Tyara ook.

Henkie is inderdaad wat compacter.

Edit: en als we toch in de gelderse hoek zitten. Ibsen B. De Wynton x Cabochon. Wynton en Cabochon doen het beide goed in de dressuurindex. Maar met Ibsen gooi je niet direct al het springen weg.

Afbeelding

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 21:00

melanie0906 schreef:
Heb je toevallognaar Adamo gekeken van dressuurstal Jespers? Ik rijd een nakomeling van hem en is een heerlijk nuchtere ruin van ongeveer 1.60 Adamo heeft zelf ook een mengelmoes van dressuur en springbloed!

Adamo ken ik toevallig wel. Mijn merrie heeft een maand in training gestaan bij Frenk en toen heb ik hem wel een paar keer zien lopen. Maar niet aan gedacht idd. Ga even kijken naar wat meer info.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:12

frutsels schreef:
melanie0906 schreef:

Adamo ken ik toevallig wel. Mijn merrie heeft een maand in training gestaan bij Frenk en toen heb ik hem wel een paar keer zien lopen. Maar niet aan gedacht idd. Ga even kijken naar wat meer info.

Die zou ik laten staan. Bijzonder matig veulenrapport. Heeft na zijn afstammelingenrapportage in 2010 ook nog maar 20 merrie’s gedekt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:35

Dees schreef:
Fokadviezen van hengstenhouders en kwpn kun je gerust met een flinke eetlepel zout nemen. Vraag het maar aan oudere boertjes die op de tribune zitten bij een hengstshow of keuring.

En toch geven de inspecteurs ook vaak wel goede adviezen. Ik denk dat veel mensen die af en toe een veulen fokken, helemaal zover niet komen. Die kiezen bv. voor een nakomeling van Totilas, ongeacht hoe hun merrie er uit ziet. Ook verder is het allemaal niet zo rationeel. Ik herinner me een artikel in IDS een aantal jaren geleden, waarin werd beschreven welke hengsten veel merries hadden gekregen. Nou, daar zat soms echt weinig logica in. Er zijn ook altijd hengsten die pas veel later, als de nakomelingen het goed gaan doen in de sport, her-ontdekt worden. Het mooiste voorbeeld is Metall, die heeft een paar jaar voor €300 gedekt bij gebr. Brouwer....

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:47

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:01

Kendra schreef:
Dees schreef:
Fokadviezen van hengstenhouders en kwpn kun je gerust met een flinke eetlepel zout nemen. Vraag het maar aan oudere boertjes die op de tribune zitten bij een hengstshow of keuring.

En toch geven de inspecteurs ook vaak wel goede adviezen. Ik denk dat veel mensen die af en toe een veulen fokken, helemaal zover niet komen. Die kiezen bv. voor een nakomeling van Totilas, ongeacht hoe hun merrie er uit ziet. Ook verder is het allemaal niet zo rationeel. Ik herinner me een artikel in IDS een aantal jaren geleden, waarin werd beschreven welke hengsten veel merries hadden gekregen. Nou, daar zat soms echt weinig logica in. Er zijn ook altijd hengsten die pas veel later, als de nakomelingen het goed gaan doen in de sport, her-ontdekt worden. Het mooiste voorbeeld is Metall, die heeft een paar jaar voor €300 gedekt bij gebr. Brouwer....

Negro's waren ook niet zo populair voor Valegro...

Kan Ibsen B springen? Wynton bloed zou ik niet zo snel voor me zien in de springring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:27

Nou hij het is niet een springtalent nee. Zeker niet als je het vergelijkt met springhengsten.
Maar ik denk dat je het springen beter bewaart met hem dan met een dressuurhengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:19

Ik zie niet zoveel verschil of je dan hem of een andere willekeurige dressuurhengst pakt eerlijk gezegd. Denk dat er ook wel een aantal lopen met meer kans op goede springgenen wbt de pedigree.