Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 15:18

Women2 schreef:
We kunnen niet zien of haar merrie normaal gebouwd is. Een fatsoenlijke standfoto ontbreekt.

En ook fok voor eigen gebruik kan uiteindelijk in de verkoop terecht komen...

Hieronder een stand foto. En het klopt wat je zegt maar het plan is om het zelf te houden
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:29

Wil je daar echt mee gaan fokken?

Ik adviseer je om een veulen met een leuk kleurtje te kopen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:31

Suzanne F. schreef:

Nee dat wil ze niet, daarom vraagt ze om advies }:0

TS: ik denk dat er inmiddels (tussen al het commentaar door) ook genoeg bruikbare tips zijn geweest. Succes in ieder geval! :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:32

Ik denk dat dit niet echt een gunstige foto is.

Ik zou toch ook gaan voor een hengst zonder een speciaal kleurtje. Met een zwarte merrie is de kans op een speciaal kleurtje toch veel minder groot.

Een goed paard heeft geen kleur. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:37

Nies_ schreef:
Dat komt omdat mensen ineens alle eisen aan de kant gooien zodra er een hengst in de gewilde kleur wordt genoemd. Dat heeft nu eenmaal ook niks met fokken te maken. Prima dat je heel graag een bepaald kleurtje wil en dat je dan op een aantal punten een beetje moet toegeven kan, maar dat is nog wat anders dan zomaar alle eisen buitenboord gooien. Het heet hier nog altijd "Fokkerij en Afstamming" en geen "Vermeerderen met een kleurtje".

Bovendien is het gewoon vreemd om advies te vragen en dan vervolgens toch nergens naar te luisteren.

Ja, en? Dat is toch de keuze van TS? Zelfs als ze het veulen wil verkopen is dat haar keuze. Jij hebt dan de keuze dat veulen (niet) te willen kopen.

En dan: wat zijn die eisen? En wie eist er dan wat? Ja, een paard moet gezond en recht van lijf en leden zijn. Dat zullen we met elkaar eens zijn. Als de merrie van TS dat heeft, en ze kiest voor een ggk hengst bij een zichzelf respecterend stamboek, is er goede kans dat er ook gewoon een gezond veulen wordt geboren. Of ze nou kiest voor een vos, zwarte of een leuk kleurtje.

En voor zover ik hier lees is er nog geen besluit genomen, dus er kan nog helemaal niet geconcludeerd worden dat er niet wordt geluisterd. En dan nog is het een niet bindend advies en is het de keuze van TS om (n)iets te doen met het advies.

En wat betreft je opmerking "Het heet hier nog altijd "Fokkerij en Afstamming" en geen "Vermeerderen met een kleurtje"." Dat vind ik van een zodanig niveau dat ik daar niet eens op inga :r .

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 15:39

Suzanne F. schreef:

Wat is het probleem om hier mee te fokken als ik vragen mag?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:43

Sorry TS, voor het vervuilen van je topic Y;( .

Ik word zo moe van al die moraalridders die op elk topic springen waar gevraagd wordt om een warmbloedhengst in een andere kleur dan zwart/bruin/vos/schimmel dat ik niet meer op mijn handen kon blijven zitten.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 15:57

Roodvos schreef:
Sorry TS, voor het vervuilen van je topic Y;( .

Ik word zo moe van al die moraalridders die op elk topic springen waar gevraagd wordt om een warmbloedhengst in een andere kleur dan zwart/bruin/vos/schimmel dat ik niet meer op mijn handen kon blijven zitten.

Geen probleem ik ben blij dat je er zo over denkt.

Natuurlijk wil ik een veulen die gezond is en kies daarom een hengst die het beste op mijn merrie. Ik had samen met mijn baas overlegd welke hengst we er nu op zouden doen. Dit was High Shutterfly. Hij springt goed en kan leuk bewegen en zal dus ook niet mis staan in de dressuur ring.

En misschien laten we haar na dit veulen niet meer dekken en het veulen pas weer (als het een merrie wordt) en anders kopen we wel weer een jong beestje.

Mensen die het hier dus niet mee eens zijn hoeven ook niet te reageren want daarom heb ik dit topic niet gemaakt

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:17

Suzanne F. schreef:

Beetje lage opmerking, zeker als je de eerste foto in draf ziet vind ik het nog een heel net gebouwd paard. Ik denk dat je daar met een beetje zoeken naar een passende hengst best een leuk veulen kunt fokken.

Je zou deze kunnen overwegen. https://www.youtube.com/watch?v=1MtdNF2X7T8
lovelyn hier op bokt heeft er een heel mooi veulen van uit een zwarte merrie .

Succes met je zoektocht...luister naar advies, maar doe wat je zelf goed dunkt.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 16:35

galgo schreef:
Suzanne F. schreef:

Beetje lage opmerking, zeker als je de eerste foto in draf ziet vind ik het nog een heel net gebouwd paard. Ik denk dat je daar met een beetje zoeken naar een passende hengst best een leuk veulen kunt fokken.

Bedankt! Ik zal eens kijken naar de hengst!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:35

Verstandig om naar je baas te luisteren dat je eerst naar andere zaken moet kijken dan de kleur van de hengst.

Hopelijk laat je volgend jaar in dit topic weten of en zo ja met welke hengst je uiteindelijk gedekt hebt.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 16:41

galgo schreef:
Suzanne F. schreef:

Oh ik zie dat het Kambarbay is. Ik vind dit ook een heel gaaf beest en zit daar ook een beetje overna te denken

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 16:42

cobiie schreef:
Verstandig om naar je baas te luisteren dat je eerst naar andere zaken moet kijken dan de kleur van de hengst.

Hopelijk laat je volgend jaar in dit topic weten of en zo ja met welke hengst je uiteindelijk gedekt hebt.

Dat zal ik doen ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:45

Ketaki schreef:
er is ooit een hengstenhouder geweest en die had een mooie uitspraak.

welke hengstenhouder, weet ik zo even niet meer

fokken is geen gokken, fokken is prestatiegenen bij elkaar leggen :o :o

Maar niet iedereen wil een veulen fokken voor de sport... :n

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:29

Casarell schreef:
Ketaki schreef:
er is ooit een hengstenhouder geweest en die had een mooie uitspraak.

welke hengstenhouder, weet ik zo even niet meer

fokken is geen gokken, fokken is prestatiegenen bij elkaar leggen :o :o

Maar niet iedereen wil een veulen fokken voor de sport... :n

Precies, Bokt gaat steeds meer alleen aan sportprestaties denken. Ts hoeft geen Henkie of Totilas te fokken. Ze wilt een leuk paard fokken waar ze ook redelijk mee kan springen. De keuze wordt samen met haar baas gemaakt.
Ik snap wel dat je een kleurtje wilt hoor (gelukkig ben ik dol op donkerbruin). De merrie heeft geen erfelijk overbrengbare ziektes of afwijkingen neem ik aan, en ts zoekt een ggk dekhengst. Klinkt meer alsof bokt vind dat bijzondere kleurtjes geen goeie prestaties kunnen leveren? :')

TS, ik zou gewoon lekker die tips meenemen en kijken naar de hengsten die hier nu in staan. Helaas heb ik 0,0 verstand van gekleurde ggk hengsten.

Change3x

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:34

Maar als je de keuze hebt dan ga je toch voor een zo goed mogelijk paard fokken? Ipv bijvoorbeeld eentje die van alles net niks kan alleen omdat je een bijzondere kleur wilde hebben. :=

Want je weet maar nooit hoe de toekomst loopt!

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 17:36

Change3x schreef:
Maar als je de keuze hebt dan ga je toch voor een zo goed mogelijk paard fokken? Ipv bijvoorbeeld eentje die van alles net niks kan alleen omdat je een bijzondere kleur wilde hebben. :=

Ik wil inderdaad dan degene die het beste bij mijn merrie past

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:36

Change3x schreef:

Maar wat ik nou dus echt niet snap: waarom denken jullie dat die leuke kleurtjes slechte genetische potentie zouden overbrengen (op de kleur na dus)?
Don Cremello, geen KWPN maar even een voorbeeld, heeft in mijn ogen een mooie bouw.
Ze kan toch kijken welke hengst het beste op haar merrie kan? Ik denk dat jullie een beetje vertrouwen moeten hebben in TS.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 17:37

AlwaysH schreef:
Change3x schreef:

Maar wat ik nou dus echt niet snap: waarom denken jullie dat die leuke kleurtjes slechte genetische potentie zouden overbrengen (op de kleur na dus)?
Don Cremello, geen KWPN maar even een voorbeeld, heeft in mijn ogen een mooie bouw.
Ze kan toch kijken welke hengst het beste op haar merrie kan? Ik denk dat jullie een beetje vertrouwen moeten hebben in TS.

Precies

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:38

Maar Don Cremello is een pony. :)
TS wil een paard op haar merrie.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 17:40

Change3x schreef:

Ik wil inderdaad het liefst een paard erop zodat het veulen niet te klein wordt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:42

Change3x schreef:

Zover gaat mijn hengstenkennis ook wel. :D
Daarom staat er ook dat het een voorbeeld is, omdat ik niet zoveel hengsten ken. Maar een ggk hengst is ggk, en dan is het aan TS en haar baas om te kijken wat het beste op haar merrie past.

Kunnen we heel zwart-wit gaan denken en alle palomino's of cremello's over een kam scheren, maar als ts nou wel een goeie combi vindt, geeft dat jullie dan wle rust?

Overigens zijn leuke kleurtjes nog steeds heel gewild, vooral onder recreatieruiters. Mocht ts het veulen uiteindelijk verkopen zou ik me daar geen zorgen om maken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:43

AlwaysH schreef:
Change3x schreef:

De vraag was een goedgekeurde kwpn hengst met een leuk kleurtje. De enige die het kwpn heeft is (wat grof gezegd) een tuiger ookal is die Gelders goedgekeurd, dat is nou niet bepaald een geschikte hengst om een springpaard te fokken.

AlwaysH

Re: Kwpn dekhengst met speciaal kleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:44

Klopt, is zeker waar, maar het is dan toch niet zo vreemd dat mensen paarden buiten het KWPN stamboek voor ts gaan zoeken of misschien wel een 'saaie' hengst voorstellen. Wat ts uiteindelijk kiest is haar keuze.

amber0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 17:46

cobiie schreef:
AlwaysH schreef:

De vraag was een goedgekeurde kwpn hengst met een leuk kleurtje. De enige die het kwpn heeft is (wat grof gezegd) een tuiger ookal is die Gelders goedgekeurd, dat is nou niet bepaald een geschikte hengst om een springpaard te fokken.[/quote]

Opzich hoef ik niet perse een KWPNer maar wel eentje die die volgens jullie op mijn merrie past