Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:15

Je hoeft niet eens perse springbloed te gebruiken om terug te fokken op Ramiro/ Amor..je kan Special D of Trento b bloed gebruiken om terug te fokken op beide. Maar kunnen die hengsten ook daadwerkelijk wat toe gaan voegen?

Advies van v Uytert is wel erg verschillend qua type hengsten..en met Franklin krijg je helemaal enorme lijnenteelt op Ferro.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:18

Karakter en voldoende body; dan even snel uit de genoemde hengsten; Damon Hill, Giovanni, In Style. Verder missch Habanna of Impression?

fokfanaat

Re: Dressuurhengst voor Florencio x Ferro x Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:32

In style vind ik wel echt een hele sympathieke hengst

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:34

Is Ferdinand niet iets voor je ? Is mij positief opgevallen tijdens de Hengstenshow wbt het knietje, uitstraling en body. Ik weet alleen niet wat zijn veulens doen verder, daar heb ik me nog niet echt in verdiept.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:41

fokfanaat schreef:
In style vind ik wel echt een hele sympathieke hengst

Ik heb een filmpje gezien dat hij in de ambiance van de Brabanthallen heel relaxed bleef lopen. Schat je hem hoger in dan zijn vader Eye Catcher?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:55

Ik denk dat hij wat meer bloed meegeeft en een commerciëlere kleur.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:03

Denk dat Total Us hier goed op past. Een chique hengst die altijd met de schoft omhoog beweegt, 3 goede gangen en heel fijne instelling. Blijft bij de prijsuitreining ook super relaxt in tegenstelling tot zijn halfbroer Toto

In Style zwaait ernstig rechts voor

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:12

s0173957 schreef:
Zeg er dan eens enkele :)

Ik ben totaal niet thuis in de springers, maar heb de laatste weken een aantal hele fijne Berlins in de dressuurring gehad. Absoluut geen idee welke moederlijnen er achter zaten, maar het was wel opvallend.

Instyle draait inderdaad rechtsvoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:14

amukela schreef:
Denk dat Total Us hier goed op past. Een chique hengst die altijd met de schoft omhoog beweegt, 3 goede gangen en heel fijne instelling. Blijft bij de prijsuitreining ook super relaxt in tegenstelling tot zijn halfbroer Toto

In Style zwaait ernstig rechts voor

Vind ik kwalitatief ook een van de beste hengsten die er rond loopt.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:38

Iedere hengst is wel wat mee hoor. Total is ook niet 100% kaarsrecht in draf. Hij is zelf ook wat toontredend. Maar hij heeft idd veel kwaliteit!

I'm Perfect (Zack x Fidertanz) is vlg mij wel correct en vond ik een fijn paard met souplesse en ongecompliceerd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:46

Dat is ook een heel fijn dier, niet zo spectaculair, in draf, maar makkelijk sluiten en veel balans.

Blijven allemaal afwegingen, Total is ook echt een goed paard, wel erg fijntjes en luchtzuigen is ook iets wat de een meeweegt en de ander geen issue vindt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:50

Er is een heel vreemde en onverwachte kink in de kabel gekomen. Ik werd gebeld door het stamboek. Mijn merrie staat geregistreerd als gestorven, dus ze keken wat vreemd op van mijn aanvraag voor een fokadvies. Nu is het zaak om te achterhalen of dit een fout/misverstand is of dat ze bijv. als slachtpaard is doorverkocht. Ze is in december door de keuring gekomen toen ik haar kocht, maar ze is niet bij mijn eigen kliniek gekeurd ivm afstand. KWPN heeft haar documenten nooit ontvangen. Die heb ik er zelf bij. Ze kunnen haar wel weer als levend registreren, want daar hebben ze inmiddels bewijs van.

Ik hoop dat er ergens een vergissing is gemaakt, maar stel dat er een vervelend verhaal achter zit met bijv. een ernstig en erfelijk gebrek, dan vind ik het onverantwoord om met deze merrie te fokken en te rijden. In dat geval laat ik haar inslapen, omdat het een te goed paard is om met verhaal door te verkopen, zeker als ze ook door de keuring komt. Dat vind ik onverantwoord.

Ik ben ontzettend blij met deze merrie, dus het komt behoorlijk rauw op mijn dak vallen. Natuurlijk moet ik eerst afwachten wat het verhaal erachter is. Ik hoop dat ik meer informatie kan krijgen. Tot die tijd staan de fokplannen on hold.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:53

Jeetje wat een verhaal :(:) Duimen dat de waarheid boven tafel komt en het gewoon een overkomelijk misverstand is... Kan me voorstellen dat dat wel even een heel raar telefoontje geweest is :(:)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:54

Jeetje! Dat verwacht je ook niet... :(

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:57

Daar draait je buik vast even van om, van zo'n telefoontje.
Ik hoop dat het meevalt.

Maar een paard af laten maken omdat het te goed is en ook door de keuring komt... dat is toch niet nodig? Geef jezelf even de tijd om het verhaal te achterhalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:57

Jeetje..slachtpaard zou natuurlijk best kunnen gezien de conditie waar in je haar gekocht hebt. Heb je haar alleen klinisch gekeurd? ze loopt gewoon goed en rad toch? niet gelijk van het ergste uitgaan. Ik hoop ook dat er gewoon een fout is gemaakt.

Verder met Dees eens

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:03

Dat is zo, maar ze is een week geleden net iets verkeerd van de klep gestapt en loopt nu onregelmatig in draf. Ik zocht er eerst niets achter, omdat ik het had zien gebeuren, maar was een heel kleine verstapping. Daarom had ik verwacht dat ze vlot op zou knappen. Dat is nu nog niet het geval en ik stond net op het punt om haar te laten controleren op de kliniek. Dan konden ze haar meteen checken voor de fokplannen. Maar nu ben ik bang voor een 1 + 1 = 2 verhaal na het telefoontje van gistermiddag. Vandaar dat ik wat huiverig ben.

Ze is inderdaad alleen klinisch gekeurd i.v.m. de prijsklasse waarin ze viel. Het is dus mogelijk dat er röntgenologisch wat aan mankeert, al was daar klinisch geen enkele aanwijzing voor.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:27

Wat een verhaal Lorette!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:24

Jee....
Kan best zijn dat er rontgenologisch wat te zien is, maar ze daar nooit last van hoeft te hebben. Als ze ooit wel in hogere prijsklasse viel, is dat missch reden geweest van afkeuring/verzekering etc etc. Hoeft niet te betekenen dat t einde verhaal is voor jou rij- fokplannen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 11:36

Ik heb inmiddels de fokker gesproken. Paard is naar de slacht gebracht i.v.m. iets wat door de kliniek als headshaking was benoemd. Ze is door diverse professionals geprobeerd met rijden, maar die kwamen er met bloedneuzen af. Ze is zes weken doorgelicht in Gent. Graatmager en depressief. Stond met hangende oren in de hoek van de stal en was niet te benaderen.

Een vriend van de fokker bracht haar weg naar de slacht en heeft de staart en voorpluk meegenomen als bewijs van overlijden. Dat zou juni 2016 gebeurd zijn. Ik kocht haar in december, met staart en voorpluk. Ze is dus vanuit het slachthuis in België doorverkocht en de fokker is voorgelogen.

Ik heb een blij paard dat goed aankomt en door mij prima te rijden is. De fokker is verbaasd te horen dat de merrie het goed maakt. Ze geeft aan dat het op papier nog steeds haar merrie is, haar eigendom, en ik krijg alleen de mogelijkheid om haar als levend te registreren of op mijn naam te zetten als we afspraken maken over gedeeld eigendom of het fokken van een veulen. Dat was niet wat ik had verwacht of had gehoopt en ik moet alle informatie even laten bezinken.

Ik ben wel opgelucht dat het om een probleem gaat waar ik in de afgelopen maanden niets van heb gemerkt. Ja, ze had een moeilijke aanleuning. Maar ze had ook een extra kies in haar onderkaak, die in haar gehemelte was gegroeid. Iets wat de tandarts nog nooit eerder had gezien. Dat kán een verklaring zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:39

Pffft lorette wat een verhaal, belachelijk de reactie van de fokker, zou daar niet in meegaan, jij hebt het paard eerlijk betaald, er zit een chip in. Je kan zo een nieuw papier aanvragen volgens mij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:40

Stamboekpapier is geen eigendoms bewijs volgens mij. Heb je wel gewoon het paspoort erbij, of een nieuwe?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:43

Jemig Lorette ik zit dit verhaal echt met stijgende verbazing te lezen. Wat een ontzettend vervelende situatie zeg. Jij hebt het paard in goed vertrouwen gekocht, wat zuur dat dit er allemaal achter blijkt te zitten. Voor alle partijen overigens.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:45

Ik snap de fokker ook wel hoor... Moeilijk! Zou even juridisch advies inwinnen denk ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:48

Moet niet gekker worden. Paard is gewoon van jou nu. Als jij een stamboekpapier en een paspoort hebt en je hebt bewijs dat je haar hebt gekocht van iemand dan is het paard van jou. Niet meegaan in gedeeld eigendom hoor.
Raar verhaal maar op zich fijn dat er geen ernstige röntgenologische dingen aan het licht zijn gekomen. Die kies kan best de reden van het headshaken geweest zijn maar wel raar dat ze dat in Gent dan niet gezien hebben. Je brengt een paard ook niet zomaar weg naar de slacht natuurlijk.
Dan zie je dat veel paarden toch doorverkocht worden hè? Heeft hij gewoon een andere voorpluk en staart meegenomen van het slachthuis..... Daarom heb ik mijn paard toen ook in laten slapen, dan weet ik gewoon wat er mee gebeurd is en wordt er niet mee gehandeld etc.

Hoe sta je er nu in? Laat je haar dekken? Bel je het stamboek om haar levend te registreren? Daar heb je die fokker niet voor nodig hoor.