Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:51

Ik zou ook weg blijven van Edmundo, die heeft vooral zijn kleurtje als belangrijkste pluspunt.

Ik denk dat Imposant of Danser interessant zijn voor deze merrie.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:49

GJ9 schreef:
Ik denk dat er geen Gelderse hengst is die meer wit vererft dan jouw merrie, dus daar zou ik een hengst niet op uitzoeken. De kans dat jouw merrie haar wit meegeeft is groot, en hoe het wit dan verdeeld is is afwachten, hopelijk voor jou niet op de flank dan, maar dat kan gebeuren.

Wanneer wil je dekken?
Misschien dat je op de hengstenshow van 14 april nog wijzer wordt?

Wil in mei beginnen. Waar is er hengstenshow?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:57

cobiie schreef:
Ik zou ook weg blijven van Edmundo, die heeft vooral zijn kleurtje als belangrijkste pluspunt.

Ik denk dat Imposant of Danser interessant zijn voor deze merrie.

Mag ik vragen om onderbouwende kritiek? Ik ben daar heel benieuwd naar. Zit zelf normaal in de friezen en heb dus weinig 'verstand' van kwpners.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:26

dushishoeve schreef:
GJ9 schreef:
Ik denk dat er geen Gelderse hengst is die meer wit vererft dan jouw merrie, dus daar zou ik een hengst niet op uitzoeken. De kans dat jouw merrie haar wit meegeeft is groot, en hoe het wit dan verdeeld is is afwachten, hopelijk voor jou niet op de flank dan, maar dat kan gebeuren.

Wanneer wil je dekken?
Misschien dat je op de hengstenshow van 14 april nog wijzer wordt?

Wil in mei beginnen. Waar is er hengstenshow?

In Ermelo op het KWPN centrum. Hengstendemonstratie Gelders paard, ik weet nog geen programma, maar in principe kunnen daar alle Gelderse hengsten geshowd worden.
Alexandro, Imposant, Danser verwacht ik wel, Edmundo denk ik ook, Wilson weet ik niet onder welke ruiter, maar hopelijk ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:50

dushishoeve schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou toch Henkie of Alexandro nemen. Ook voor een eventuele verkoop/opfok het meest aantrekkelijk.

Dankje mark, alexandro stond ook nog op mijn lijstje. Ik vind henkie te duur.

Ik heb een hele mooie Alexandro gefokt uit echt een strakke merrie. Staat nu in Amerika en is 16e geworden op de Amerikaanse kampioenschappen. Slechte dag helaas. Fotootje in mn profiel denk ik..

GJ9

Re: Hengst voor Stermerrie Uromast x Waterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:31

Een zwaluw maakt nog geen zomer en jouw merrie is totaal niet te vergelijken met die van TS..
Alexandro heeft veel tuigpaardmerries gedekt en de ruimte in de stap (ivm strakheid in de lendenen) komt bij die paarden regelmatig echt naar voren als aandachtspunt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:12

Heb je ook al eens naar deze hengst gekeken?
Casaron Ginus x Zichem x Irak
Komt uit een fantastische lijn.
Heeft een hele goede lendenpartij en zover ik kan beoordelen zijn nakomelingen ook. Allemaal mooie halsjes en ze hadden veel zelfhouding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:04

IK schrik een beetje van de index van Casaron want die is echt niet zo positief.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 06:48

Hoe bedoel je dat?
Ik begrijp dat hij iets korter in zn hals is, maar zeker niet korter dan een henkie. Afgelopen jaar heeft hij toch hele goede veulens laten zien uit verschillende merries. Maar natuurlijk, hij moet wel op de merrie passen.
Ik heb er een gehad en die staat nog in mn profiel.
Gj had ook een prachtig hengstveulen van deze hengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:04

keat schreef:
Hoe bedoel je dat?
Ik begrijp dat hij iets korter in zn hals is, maar zeker niet korter dan een henkie. Afgelopen jaar heeft hij toch hele goede veulens laten zien uit verschillende merries. Maar natuurlijk, hij moet wel op de merrie passen.

Er loopt ook een hele mooie moeder naast dat scheelt;-)

De index van Casaron is niet positief. Met name op beweging scoort hij gewoon echt slecht.

Henkie heeft ook niet een heel lange hals maar vererft het gelukkig wel. Casaron zijn probleem zit eerder in de korte nek. Maar idd met de juiste merrie kan het wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:26

Eens met Jan.

Alleen TS wilde Henkie niet. Dus minder relevant.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 07:45

NatasjavE schreef:
Eens met Jan.

Alleen TS wilde Henkie niet. Dus minder relevant.

Ik vind hem voor een eerste veulen een beetje duur. Maar bij een perfect match wil ik er nog wel eens over nadenken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:12

Als ik het genetisch profiel van jouw merrie naast Henkie leg denk ik dat het goed zou kunnen passen.

Je merrie heeft voor de hals een een lichte hoofdhalsverbinding gescoord en veel lengte en weinig bespiering..
Dat zou passen.
Op de rug en lendenen scoren ze beide strak.

Qua beweging zou Henkie heel veel kunnen brengen.

Bedenk dat geen enkele hengst 100% past. Er is altijd wel iets.

Je moet ook vooral de hengst echt leuk vinden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:15

janderegelaa schreef:
keat schreef:
Hoe bedoel je dat?

Er loopt ook een hele mooie moeder naast dat scheelt;-)

De index van Casaron is niet positief. Met name op beweging scoort hij gewoon echt slecht.

Henkie heeft ook niet een heel lange hals maar vererft het gelukkig wel. Casaron zijn probleem zit eerder in de korte nek. Maar idd met de juiste merrie kan het wel.

Dankje, dat zie ik dan maar als een compliment haha.

Ik heb de index even bekeken en ik moet je daar dan ook gelijk in geven. Ik heb twee keer met hem gedekt voor hij gekeurd was.
Een ding moet ik wel zeggen over zn beweging.. Training doet een hoop goede of minder goede dingen en daarbij is de hengst nu van heel ver gekomen in zijn lichamelijke gesteldheid. Ik heb hem als driejarige, in 2010, niet live in den Bosch gezien, maar hij is toen niet voor niets kampioen geworden en daar staat als het goed is nog een filmpje aan de hand van op. Die moet je eens opzoeken. Die geeft wel een beetje een ander beeld dan nu.

Tot zover ik gezien heb, hadden de nakomelingen van casaron geen korte halzen. Ze hadden juist een hele mooie bovenlijn. Mijn veulen had wel een wat zware hals, maar dat heeft de merrie dan ook.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:36

De indexen zijn nu op de hengst zelf gebaseerd maar het gaat erom hoe hij fokt natuurlijk, dan worden ze aangepast als er nakomelingen op de keuring zijn geweest.
Ik ben iig erg tevreden met mijn jaarling en hij lijkt beter dan de Koss nakomelingen uit dezelfde merrie. Denk niet dat hij een aparte draf meegeeft, maar dat doet mijn merrie wel en ik heb hem ook gebruikt voor de bloedspreiding.

Voor TS weet ik niet of ik hem zou aanraden, zijn meerwaarde ligt meest bij het springen en bloedspreiding natuurlijk en daar hoor ik TS niet over. Voor een goede beweger voor de dressuur kom je eerder bij de andere genoemde hengsten uit (Henkie, Imposant, Wilson, Alexandro).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:38

Als het goed is in het genetische profiel ook de score van de veulens mee genomen .(de betrouwbaarheid was vergelijkbaar met Henkie,...vandaar)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:39

NatasjavE schreef:
Als het goed is in het genetische profiel ook de score van de veulens mee genomen .(de betrouwbaarheid was vergelijkbaar met Henkie,...vandaar)

Nee dat is bij Casaron nog niet gedaan. Veulens zijn alleen bekeken, niet gescoord voor de afstammelingenkeuring.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:40

Dat denk ik niet Natascha, want de veulens van vorig jaar zijn alleen bezichtigd en niet beoordeeld/ gekeurd . Hier werd ook geen info over vrijgegeven.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:42

Ow sorry, je was me voor hahaha.
Ik denk idd dat als ze een apartere beweger zoekt ze beter naar imposant en Wilson kan kijken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 09:57

Ik wil een goed veulen fokken. En een 100% topmatch bestaat niet. Je zult inderdaad altijd iets moeten inleveren of gelijk houden.
Wat ik denk dat de hengst ten opzichte van mijn merrie moet verbeteren, is de hals, rug/lendenen, en ruimte in beweging en dan met name het voorbeen, de achterhand van mijn merrie is wel ruim voldoende. Ik wil geen springpaard. Ik wil een dressuurpaard en eventueel een menpaard. Maar het belangrijkste is een goed correct veulen. Ik neig op moment het meeste naar Alexandro. Die spreekt mij veel meer aan dan Henkie. Imposant heb ik bekeken, heel mooi dier, maar die vind ik van wat ik qua filmpjes heb gezien tekort komen in beweging. Hij is ook wat klein.

Edit; ik ga nu Wilson even bekijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:10

Ik zou zeggen: ga gewoon voor Alex :D Fokken is ook emotie. Je moet er een heel goed gevoel bij hebben, want voor een net niet gevoel is het ook een te dure hobby :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:15

dushishoeve schreef:
Ik wil een goed veulen fokken. En een 100% topmatch bestaat niet. Je zult inderdaad altijd iets moeten inleveren of gelijk houden.
Wat ik denk dat de hengst ten opzichte van mijn merrie moet verbeteren, is de hals, rug/lendenen, en ruimte in beweging en dan met name het voorbeen, de achterhand van mijn merrie is wel ruim voldoende. Ik wil geen springpaard. Ik wil een dressuurpaard en eventueel een menpaard. Maar het belangrijkste is een goed correct veulen. Ik neig op moment het meeste naar Alexandro. Die spreekt mij veel meer aan dan Henkie. Imposant heb ik bekeken, heel mooi dier, maar die vind ik van wat ik qua filmpjes heb gezien tekort komen in beweging. Hij is ook wat klein.

Edit; ik ga nu Wilson even bekijken.

Ja kijk idd eens naar Wilson. Top afstamming, mooi type en top bewegen. Bovenal een erg mooi voorbeen erin.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:18

Ja dat is uiteindelijk het belangrijkst, dat je er zelf een goed gevoel bij hebt, en dan kijk je wel door de minpuntjes heen.

Ikzou ook de hengstenshow adviseren, daar zie je ze allemaal bij elkaar en dan kom je er wel achter of je helemaal achter je keuze staat.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 12:08

GJ9 schreef:
Ja dat is uiteindelijk het belangrijkst, dat je er zelf een goed gevoel bij hebt, en dan kijk je wel door de minpuntjes heen.

Ikzou ook de hengstenshow adviseren, daar zie je ze allemaal bij elkaar en dan kom je er wel achter of je helemaal achter je keuze staat.

Ja daar ga ik even kijken! Bedankt voor de tip ! Het inderdaad ook een stukje emotie. Maar ik wil het gewoon goed doen, alleen wanneer is het goed :')

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 12:54

Weet iemand misschien het dekgeld van Wilson?