Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Re: Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:51

Als je nou én groter én rijtypischer wil, waarom dan niet een leuk rijpaard, barok of Gelders veulen kopen?
Geen risico voor je merrie en je weet veel beter wat je krijgt.
En dan blijf je tijdens het opgroeien van je veulen lekker van je merrie genieten zoals je dat nu ook doet.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:01

LadyMadonna schreef:
Je geeft aan dat je Arabier niet ziet zitten vanwege de nerveusiteit.... Toch zie ik dat ik de meeste haflo's niet terug. Vaak zijn dat juist hele stabiele pony's, die ook nog leuk in de basissport mee kunnen.
Die van mezelf (inmiddels verkocht) is nu 6 jaar en wordt gebruikt voor pedagogische therapie voor kleine kinderen...

Heb zelf ook een haflo gehad en al zijn ze inderdaad niet echt nerveus, veel zijn er wel erg lastig. Je krijgt een combinatie van temperament en eigenwijs. Ik vond mijn pony absoluut fantastisch naar zeker niet makkelijk. Zelfs op wikipedia staat dat dit niet altijd een handige combinatie is ivm het karakter (ja ik weet dat wikipedia niet wetenschappelijk is onderbouwd).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:02

Het risico voor de merrie even buiten beschouwing gelaten.
Wat je ook op elkaar zet... er zal altijd een paard uitkomen. Met 4 benen, 2 oren etc. Of dat paard dan aan jouw eisen gaat voldoen weet je pas als ie is uitgegroeid.
Zo zijn er ook weloverwogen kwpnveulens die de 155 niet halen.
En volslagen onbekende kruisingen die ineens kampioen worden. ;)

Zolang je maar voor ogen houdt wat je graag wil verbeteren aan je merrie en daarbij een bewezen hengst uitzoekt waarvan je duidelijk ziet wat hij vaak doorgeeft, dan gok je volgens mij niet méér dan een "gewone" fokker.
Het grote verschil is dat de "gewone" fokker binnen de lijntjes van een type kleurt, terwijl jij buiten de lijntjes gaat en een mixtype ambieert. Anders is niet per se slechter. Al kun je dan wel verrast worden door de uitkomst (positief en negatief)

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:05

Heb je ook al aan een haf x tinker gedacht?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:18

Of kruising Barock Pinto? :+

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:05

Zat helemaal in het verkeerde topic :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:03

Sastaic schreef:
LadyMadonna schreef:
Je geeft aan dat je Arabier niet ziet zitten vanwege de nerveusiteit.... Toch zie ik dat ik de meeste haflo's niet terug. Vaak zijn dat juist hele stabiele pony's, die ook nog leuk in de basissport mee kunnen.
Die van mezelf (inmiddels verkocht) is nu 6 jaar en wordt gebruikt voor pedagogische therapie voor kleine kinderen...

Heb zelf ook een haflo gehad en al zijn ze inderdaad niet echt nerveus, veel zijn er wel erg lastig. Je krijgt een combinatie van temperament en eigenwijs. Ik vond mijn pony absoluut fantastisch naar zeker niet makkelijk. Zelfs op wikipedia staat dat dit niet altijd een handige combinatie is ivm het karakter (ja ik weet dat wikipedia niet wetenschappelijk is onderbouwd).

Heb er diverse gekend en herken dit compleet niet

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:31

Peppel01 schreef:
Heb je ook al aan een haf x tinker gedacht?

Ze gaf aan dit niet te willen ivm gevoelig voor rasp en mijt. Al heb ik er goede ervaringen mee met die kruising <3

Ik heb een geweldige haflinger x tinker. Precies genoeg sokken, geen rasp geen mijt. Heerlijk karakter en 1.50
Afbeelding

Ook heb ik een kruising haflinger (50%) x Fries (25%) x arabier (25%)
Afbeelding

Haar vader is haflinger x arabier (bruin) en moeder is haflinger x fries (zwart)
Afbeelding

Haflo's zijn geweldige paarden, een kennis van mij fokt ze =D het zijn geweldig werkwillige paarden met het karakter en temperament op de juiste plek :)

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:32

EliseXJoelle schreef:
Ze gaf aan dit niet te willen ivm gevoelig voor rasp en mijt. Al heb ik er goede ervaringen mee met die kruising <3

Ik heb een geweldige haflinger x tinker. Precies genoeg sokken, geen rasp geen mijt. Heerlijk karakter en 1.50
[ [url=m/dNmzXM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heb ik een kruising haflinger (50%) x Fries (25%) x arabier (25%)
[ [url=m/NQr6u7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haar vader is haflinger x arabier (bruin) en moeder is haflinger x fries (zwart)
[ [url=m/d9RhBz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haflo's zijn geweldige paarden, een kennis van mij fokt ze =D het zijn geweldig werkwillige paarden met het karakter en temperament op de juiste plek :)
'

Leuk om nog een Tinklinger tegen te komen. Ik heb er zelf ook één.
En hele mooie andere combi's van gezien.

Afbeelding

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:28

PeerAppel schreef:
SARINO schreef:
Ik ben dit jaar op bokt een veulen tegen gekomen van Picasso van Knedo x haflinger,die was zo leuk.
En een veulen wezen kijken dat was een haflinger x nrps sportpony,was zeer goed gelukt.
Ik heb zelf ook een haf en zal hem in de toekomst graag laten dekken door een sportpony(bv nrps)

De Picasso is California! Is nog jong, dus je kunt nu nog niet zeggen hoe ze uitgroeit.
Afbeelding

Jaha *\o/* die bedoelde ik!Ik ben heel benieuwd hoe ze wordt!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:47

Ik zou alleen raszuiver fokken. En zeker niet met een veel grotere hengst want een te groot veulen lijkt me geen pretje voor je merrie om te krijgen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:05

NatasjavE schreef:
Wat vind bokt?

Het in fokkerij geïnteresseerde deel vind het niks en een groot deel van de niet in fokkerij geïnteresseerde vind dat het allemaal maar moet kunnen en raad de ene exoot na de andere aan.

Je hebt ooit gekozen voor een Haflinger merrie.... Waarom dan in hemelsnaam iets anders fokken dan een Haflinger?
(Je bent absoluut niet de eerste waarbij ik dat denk hoor.)

Fokken doe je omdat je denkt dat je merrie een aanwinst is voor de fokkerij. Niet om een kopie van je eigen paard te creëren of een variant daarvan.

In deze dus wel, wordt in de beginpost heel duidelijk uitgelegd dat dat nu juist wél de bedoeling is.
Of je het er mee eens bent of niet is een volkomen ander verhaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:26

Sastaic schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik heb een Haflo gehad. Super goede pony. (was er Z springen mee) maar was absoluut een hele hete.
Pony was overigens niet eigenwijs. Maar wel een superrilbil.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:31

Los van de discussie of je wel of niet zou moeten fokken met deze merrie kan ik je wel zeggen dat kruisingen met Friezen vrijwel altijd erg mooi uitpakken!! <3
Dan zou je een hengst moeten kiezen die weinig behang aan de benen vererft. Mijn Fries heeft ook maar bescheiden stokjes en echt nooit last van mok. Dus als dat het enige is wat je tegenhoudt zou ik eea zeker nog eens overwegen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:47

Buiten het feit dat ik denk dat je hiermee niet zou moeten willen fokken gezien de zomer exceem en leeftijd was het eerste wat in mij op kwam misschien een NRPS. Daarmee zou je het 1 en ander iets luxer mee kunnen maken en ze hoeven lang niet allemaal zo nerveus te zijn als bijv. een pure Arabier.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:01

ik heb zelf een kruising kwpn x haflinger gefokt. Was wel een foutje maar dat heeft super goed uitgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:07

Ik heb mijn haflinger gekruist met een paint horse (cut a sugar pep) daar is een prachtig palomino bont veulen uit geboren.

Ook ik zou het liefste mijn merrie klonen, want daar ben ik na al die jaren nog steeds zielsgelukkig mee.

Ik heb ook een PRE overwogen en Power and Paint.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:09

miss_lizje schreef:
Buiten het feit dat ik denk dat je hiermee niet zou moeten willen fokken gezien de zomer exceem en leeftijd was het eerste wat in mij op kwam misschien een NRPS. Daarmee zou je het 1 en ander iets luxer mee kunnen maken en ze hoeven lang niet allemaal zo nerveus te zijn als bijv. een pure Arabier.

Hier haak ik even op in.
Een pure arabier is vaak evenwichtiger en koeler dan bepaalde kruisingen.

Opvoeding speelt bij alle rassen ern grote rol.
Maar dit zijn een van de grote vooroordelen binnen het Arabische ras ;)

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:30

Waarom niet gewoon haflinger x haflinger?
Mijn haflinger is bijna 1.60 (laatste meting met 5 jaar op 1.58), niet dik te voeren!
Tegenwoordig zijn de meeste hengsten groot (rond de 1.50) en rank/sportief gebouwd :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 04:18

Ik ken een gafe halfinger x Fries, deze moeder was een ervaren moeder, maar kreeg altijd alleen halfinger baby's. Toen kwam deze eruit en heeft ze haar per direct verstoten. Of dit kwam doordat ze 'anders' is weet ik niet... Is overigens wel een super leuk beest, zonder.... SOKKEN! Echt heerlijk. Maar ze is idd niet heel groot, denk dat ze de 1m50 net haalt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:17

wilmatj schreef:
ik heb zelf een kruising kwpn x haflinger gefokt. Was wel een foutje maar dat heeft super goed uitgepakt.

[ [url=m/r5YJIB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xVanim.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi paardje!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:29

Myrth97 schreef:
Ik ken een gafe halfinger x Fries, deze moeder was een ervaren moeder, maar kreeg altijd alleen halfinger baby's. Toen kwam deze eruit en heeft ze haar per direct verstoten. Of dit kwam doordat ze 'anders' is weet ik niet... Is overigens wel een super leuk beest, zonder.... SOKKEN! Echt heerlijk. Maar ze is idd niet heel groot, denk dat ze de 1m50 net haalt

Dat is toch echt toeval. Paard maakt het normaal gesproken niet uit wie de vader is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:35

Ik zou voor Haflinger x Welsh, New Forest of Connemara gaan.

Dan fok je iets wat nog (meer) aanleg heeft voor de sport. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:12

Haflinger kruisen met een Fries vind ik zo zonde, doe je imo allebei de rassen tekort mee.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:59

Als deze haflinger 0 zomerexceem symptomen vertoont zodra ze van het gras af is, is het vermoedelijk geen zonerexceem. De meeste sobere rassen kunnen niet goed tegen het rijke nederlandse (koeien)gras. Dan zit je eerder in de hoek van eiwitten en suikers. Dat het veulen niet met de merrie op het gras kan is niet onoverkomelijk als er voldoende ruimte is. Mogelijkerwijs kan arm uitgebloeid lang gras voor kortere periodes (eventueel met graasmasker) minder kwaad voor de merrie. Zeker geen weitje met kort (gestresst) gras.

Afijn. Ik zie hier veel leuke kruisingen voorbij komen. De kruisingen met tinkers zijn leuk, maar vanwege de gevoeligheid die tinkers ook vaak hebben met suikers/eiwitten is dat wellicht toch geen beste combi. Hoe zitten paints qua suiker/eiwit gevoeligheid? Dan ga je niet enorm de hoogte in echter. Met een leuke nrps-er kan je ook een wat hoger sportiever paard/pony krijgen, maar dan zit je qua karakter wel heel anders dan je haf merrie.

Mijn voorkeur zou zelf richting paint/rocky mountain horse of iets soortgelijks gaan.