Hengst gezocht voor Florencio x Flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylanda

Re: Hengst gezocht voor Florencio x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:08

Dante Weltino is dit jaar alleen diepvries vanwege de Sport....

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:24

Knappe merrie! Dante Weltino is dit jaar idd alleen diepvries. For Romance geeft wel souplesse mee, maar geeft ze ook heel erg chique. Dus ik denk dat je dan te veel een mooi popje fokt met jou merrie. Zou Daily Deal iets zijn? Ik heb daar wel veulens van gezien met veel souplesse.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:36

Izzy19 schreef:
Stral schreef:
Ik denk dat TS beter ver weg blijft van Franklin met deze merrie :)

Ja ik vind Franklin een heel tof paard, maar ik denk dat deze absoluut niet aansluit op mijn merrie. Ik denk dat ik dan echt een bol op pootjes ga krijgen. En op zich ben ik absoluut voor compacte paarden maar er moet nog een beetje lengte inzitten natuurlijk. Zeker ivm de souplesse die ik wil verbeteren.

Ik heb mijn twijfels over LL dus voorlopig zou ik liever een andere hengst zoeken waar ikzelf ook meer van overtuigd ben.

Jazz bloed vind ik zelf ook zeker interessant. Ik heb nog lang gedacht over Jazz zelf ook maar mede de iets duurdere prijs van het dekgeld van Jazz, twijfel ik daar toch nog serieus over.

Daarnaast had ik zelf eigenlijk ook het idee dat Toto Jr. voor haar wel iets zou kunnen zijn?

Gribaldi bloed lijkt mij zeker ook interessant. For Gribaldi moet ik eens verder opzoeken, daar weet ik niet zo heel erg veel van.
Hetzelfde voor Grappa, die hengst ken ik niet.

Bordeaux vond ik zeker ook interessant, maar daar komt Flemmingh toch weer in voor en ik hoop toch wel dat er genoeg andere opties zijn om echt volledig weg te kunnen blijven van het Flemmingh bloed. Ook al zit het iets verder weg.

@cjb, Charmeur is sowieso geen optie aangezien dat een Florencio nakomeling is, net zoals mijn merrie. Wat denk je dat de andere 4 hengsten zouden kunnen toevoegen aan mijn merrie of wat ze vooral doorfokken? Ik weet graag ook waarom iemand een bepaalde hengst voorstelt, dat vind ik nog het meest interessante :-)

Ik snap niet zo goed waarom je zo de nadruk op "tekortkomingen" van je merrie legt. Ze loopt er wel Prix st. George mee.

Ik vind haar voldoende in het rechthoeksmodel staan en een rug die wat week is vind ik niet erg zolang hij maar goed gebruikt wordt. En Flemmingh is er preferent mee geworden.

De afstamming van de merrie laat voldoende ruimte voor heel veel andere hengsten. Ik zou Hennessy geen gek idee vinden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:37

Ben het helemaal met Jan eens, er zijn zo veel goede hengsten met een (deels) bewezen vereving. Er valt van veel KWPN hengsten natuurlijk wel wat te zeggen. En dat is veel minder het geval bij Duitse hengsten. Vooral omdat het KWPN-selectiesysteem zeer transparant is. We weten vooral de zwakke punten. Van duitse hengsten kennen we vooral de filmpjes en de folders. In deze topics worden te vaak hengsten genoemd zonder dat goed wordt onderbouwd waarom. Zo duikt LL voortdurend op. Ook bij het KWPN is men inmiddels tot het besef gekomen dat er iets kritischer gekeken moet worden naar een hengst die ieder jaar 10 punten van zijn fokwaarde SPORT!!! inlevert. Ook voor zijn nazaten geldt inmiddels dat uitsluitend de besten goed genoeg zijn om gekeurd te worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:46

Er zijn al een aantal heel goede hengsten genoemd die zeker zullen passen. Een beetje inteelt valt bijna niet meer te vermijden. Om er een paar te noemen, Hennessy, met hopelijk het type van Jazz en de sportaanleg van De Niro zal hij zeker wat kunnen bijdragen. Een hengst die bijna nooit wordt genoemd, is Eyecatcher. Bijna Wereldkampioen, geen zwakke punten in zijn vererving en een super instelling. Ik heb er een paar beste jaarlingen en veulens van. Van zijn eerste kleine jaargang loopt een zoon de sterren van de hemel in Ermelo. Met de oortjes er op en volkomen ongecompliceerd. Ook zijn halfbroers Expression en Dreamboy hebben die instelling. Wat wil een fokker nog meer? Ze fokken alle drie ook zeer gezond (ocd-fokwaarde) Dark Pleausure?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:57

Izzy19 schreef:
Stral schreef:
Ik denk dat TS beter ver weg blijft van Franklin met deze merrie :)

Ja ik vind Franklin een heel tof paard, maar ik denk dat deze absoluut niet aansluit op mijn merrie. Ik denk dat ik dan echt een bol op pootjes ga krijgen. En op zich ben ik absoluut voor compacte paarden maar er moet nog een beetje lengte inzitten natuurlijk. Zeker ivm de souplesse die ik wil verbeteren.

Ik heb mijn twijfels over LL dus voorlopig zou ik liever een andere hengst zoeken waar ikzelf ook meer van overtuigd ben.

Jazz bloed vind ik zelf ook zeker interessant. Ik heb nog lang gedacht over Jazz zelf ook maar mede de iets duurdere prijs van het dekgeld van Jazz, twijfel ik daar toch nog serieus over.

Daarnaast had ik zelf eigenlijk ook het idee dat Toto Jr. voor haar wel iets zou kunnen zijn?

Gribaldi bloed lijkt mij zeker ook interessant. For Gribaldi moet ik eens verder opzoeken, daar weet ik niet zo heel erg veel van.
Hetzelfde voor Grappa, die hengst ken ik niet.

Bordeaux vond ik zeker ook interessant, maar daar komt Flemmingh toch weer in voor en ik hoop toch wel dat er genoeg andere opties zijn om echt volledig weg te kunnen blijven van het Flemmingh bloed. Ook al zit het iets verder weg.

@cjb, Charmeur is sowieso geen optie aangezien dat een Florencio nakomeling is, net zoals mijn merrie. Wat denk je dat de andere 4 hengsten zouden kunnen toevoegen aan mijn merrie of wat ze vooral doorfokken? Ik weet graag ook waarom iemand een bepaalde hengst voorstelt, dat vind ik nog het meest interessante :-)

De Franklin s die ik ken zijn eigenlijk geen bollen op pootjes .
Maar allemaal luxe dieren .
Ook op grovere zwaardere merries .
Hadden er afgelopen jaar 3 lopen van Franklin .
En dit jaar 2 thuis ( de andere wordt niet thuis geboren )
De 2e moet nog geboren worden en komt dan uit een florencio merrie .
Met equador als moeders vader .
Maar dit veulen komt pas half juli .

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 07:24

Elisa2 schreef:
Dante Weltino is alleen niet kwpn erkend..is dat een probleem? want als dat niet zo is kun je ook nog denken aan wat lijnenteelt met een Furstenball zoon.

Het probleem is dat bewezen verervers sowieso meer kosten..dus of je gokt met een jonge hengst of betaald iets meer voor een bewezen hengt.

Ik zou toch graag voor het veulen een KWPN papier hebben, maar moest dat nu echt niet gaan en ik kan wel bij BWP of een Duits stamboek terecht, kan dat op zich ook wel.
Fürstenball is zeker ook interessant, maar dan moet ik inderdaad naar de zonen gaan kijken ivm de lijnenteelt.
Op zich zit ik er niet mee in om iets meer te betalen voor een dek. Maar dan heb je nog verschillen natuurlijk, Johnson is bv 1500 maar Totilas is 2500. 1500 voor een dek van een bewezen hengst vind ik absoluut geen probleem. 2500 vind ik voor een eerste dek net iets te duur.

Governor heb ik al gehoord dat die blijkbaar vooral naar de merrie fokt, wat voor mij op zich niet echt een probleem is, want ik ben echt wel overtuigd van mijn merrie. Die staat wel op het lijstje.

Dream Boy past naar het schijnt ook beter bij lang gelijnde merries. Dat is mijn merrie juist niet.

Daily Deal ken ik niet, ga ik eens opzoeken!

janderegelaa, ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik ben absoluut overtuigd van mijn merrie en ze heeft absoluut talent en aanleg voor de GP oefeningen ook. Ik heb er geen problemen mee dat zij compact gebouwd is, ik heb mijn paarden graag zo, maar ik denk wel dat ik daarbij stil moet staan als ik met haar ga fokken. Daarom heb ik het ook zo moeilijk om een hengst te vinden voor mijn merrie, ik vind mijn merrie echt top en ik wil er enkel een hengst op die kans heeft om haar nog te verbeteren. Dat wil zeggen dat ik gewoon erg kieskeurig moet zijn omdat de merrie al zo fijn is :-)

Hennessy ga ik ook eens opzoeken, daar weet ik eigenlijk niet echt veel over.

Ik ga zeker akkoord met het feit dat er onderbouwing moet zijn waarom een bepaalde hengst wordt voorgesteld. Dat is net hetgeen waar ik effectief iets aan heb :-)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 07:25

Ik vind Franklin echt een tof dier, maar ik heb toch echt schrik van de lijnenteelt dan. Ik weet dat dat heel goed kan uitdraaien maar het is toch een groot risico vind ik.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 07:27

Ik heb Eye Catcher nog eens bekijken, hij is zelf wel maar 1m65, iemand een idee of hij ook klein fokt?

Expression zou inderdaad wel nog iets kunnen zijn. Flemmingh zit er wel terug in maar inderdaad redelijk ver naar achter. Als iemand meer info heeft over hoe hij fokt, laat maar weten :-)

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:14

Izzy19 schreef:
Ik heb Eye Catcher nog eens bekijken, hij is zelf wel maar 1m65, iemand een idee of hij ook klein fokt?

Expression zou inderdaad wel nog iets kunnen zijn. Flemmingh zit er wel terug in maar inderdaad redelijk ver naar achter. Als iemand meer info heeft over hoe hij fokt, laat maar weten :-)

Hij is 168, en z'n fokwaarde is 101, dus vrij gemiddeld.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:56

Ah dan stond het verkeerd op Horsetelex, daar stond dat Eye Catcher 165 was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:05

horsetelex is dan ook niet superbetrouwbaar := Overigens fokwaarde benoemen is leuk, maar zeker bij jonge hengsten is de betrouwbaarheid ervan ook belangrijk om te benoemen. :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:07

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:39

ceasario schreef:
misterA schreef:
Vooral omdat het KWPN-selectiesysteem zeer transparant is. We weten vooral de zwakke punten. Van duitse hengsten kennen we vooral de filmpjes en de folders. .

Als je geen moeite doet kom je tot deze conclusie..
De punten verdeling is openbaar en hengsten zijn dagelijks op de verr. te zien.

http://www.hengstleistungspruefung.de/p ... ergebnisse

http://www.hengstleistungspruefung.de/p ... pruefungen

http://www.pferd-aktuell.de/zuchtwertsc ... schaetzung

Maar een veulenrapportage zie je niet. Laat staan alle andere eigenschappen die we meten.
Daarnaast vind ik de Duitse keuringen echt niet van een hoogstaand niveau. Natuurlijk zitten er altijd een paar hele goede bij maar het merendeel is niets bijzonders en hoor je vaak ook niets meer van.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:20

En Ceasario, moet je nóg weer wat meer moeite voor doen. Niet alleen de veulenrapportage is al beschikbaar na het tweede dekseizoen, maar ook de hengstencompetities, de fokwaardes, incl de ocd fokwaarde, , de dekadviezen en zelfs de spermakwaliteit. Dat bedoel ik met transparant.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:37

janderegelaa schreef:
[ Natuurlijk zitten er altijd een paar hele goede bij maar het merendeel is niets bijzonders en hoor je vaak ook niets meer van.

Dat heet natuurlijke selectie :D

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:47

He Isabelle! Ik heb uit m'n florencio merrie een jaarling van Dante Weltino. Heel tevreden van!