Dressuurhengst voor voorl. Keur PROK merrie van Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:02

Fokken (denken in generaties) begint met een fokmerrie die zo dicht mogelijk bij jouw fokdoel ligt. En dan kies je ook een hengst die daar dichtbij ligt. Het type van je merrie ga je namelijk altijd terugkrijgen. Dus de redenatie van 'de merrie is te zwaar gebouwd, dus moet er een hele lichte chique hengst op' vind ik niet op gaan. Dan moet je met een lichter gebouwde merrie gaan fokken.
Dus kies vooral een hengst die jij zelf qua type mooi vindt en die niet teveel van de merrie afwijkt (en als het goed is is dat redelijk hetzelfde, anders was je niet voor deze merrie gevallen). En natuurlijk hoef je dan niet voor een hengst te gaan die het geheel nog zwaarder maakt, maar jouw merrie zal haar genen vast doordrukken.

Quir

Re: Dressuurhengst voor voorl. Keur PROK merrie van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 01:12

Ja dat is waar, type van deze merrie is wel echt wat ik graag zie en ook weer terug wil zien. Al zijn er natuurlijk altijd wel wat verbeter puntjes, maar geen enkel paard is perfect natuurlijk. Inderdaad daarom ook voor deze merrie gegaan om serieus mee te gaan fokken. Is dan ook mijn eerste merrie waar ik echt mee verder wil gaan fokken (en nog "even" het sport predikaat op wil rijden ivm dat ze dan elite sport is. :)

Maar toch vind ik een goed passende hengst vinden nog niet zo heel makkelijk. :D
Veel die me erg aansprekend hebben toch jazz in de afstamming en dat wil ik toch liever niet of eigenlijk gewoon echt niet. Haha.

Vind t ook heel interessant en leerzaam om de kijk van andere (ervaren fokkers) te horen. Waarom wel of juist waarom niet. Ik kom natuurlijk nog maar net kijken! Als ruiter weet ik namelijk wel precies wat ik wil in een sport paard, nu nog zo'n paard kunnen fokken. :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:11

wat te denken van ferguson, ook florestan bloed, net als florencio.

dit is een jonge hengst nog.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:01

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb Maar Dorado vind je niks dan? Is een Krack c X Rousseau Had hem op de 1 e pagina al voorgesteld Is wel een beetje vergelijkbaar met Floris Maar imo wat krachtiger

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:18

Quir schreef:
Ik heb haar drachtig gekocht. :)
Denk wel dat Floris haar goed kan passen, dus ben benieuwd!

Ik ben niet enorm fan van Gelders, maar Henkie spreekt me inderdaad ook enorm aan!

Guardian ga ik ook eens naar kijken! Rousseau ben ik zelf ook enorm fan van. Heb ook fijne nakomelingen van hem uit jazz merries gezien (denk aan zack, vader van zonik). Ampere vind ik ook gaaf.

Ben zelf enorm gek van Tuschinski en nakomelingen, maar die is verkocht... Zag bij de eerste bezichtiging een hele gave hengst met Tuschinski bloed, dus wie weet als hij door mag...

Bojengel zou zo niet mijn eerste keus zijn. Trekkerig met t achter been wil ik ook absoluut vermijden.

Buiten het feit dat Tuschinski verkocht is is hij ook al een aantal jaar niet meer beschikbaar voor de fokkerij.
Zijn sport carrière kreeg voorrang voor de fokkerij.
Hij is chemisch gecastreerd en onder Kirsten Brouwer de sport in gegaan.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:50

Tuschinski is weer beschikbaar voor de fokkerij, sinds enkele weken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:56

Voordat bekend werd dat hij verkocht was, werd bekend gemaakt dat hij weer ter dekking zou komen. Bij platinum/brouwer. Ik weet niet of dat nu nog steeds is, maar ik denk dat Tuschinski misschien niet de beste hengst voor deze merrie is.

dresjoepie schreef:
Misschien dat ik eroverheen gelezen heb Maar Dorado vind je niks dan? Is een Krack c X Rousseau Had hem op de 1 e pagina al voorgesteld Is wel een beetje vergelijkbaar met Floris Maar imo wat krachtiger

Ik denk dat ik er over heen gelezen heb, maar ik vind dat wel echt een heel fijn paard! Zijn er al nakomelingen van hem? Hoe doen die t? Zijn bloed spreekt me ook enorm aan met krack c, Rousseau en donnerhall.

Die ga ik onthouden!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:59

Dorado was vorig jaar niet beschikbaar ivm sport.
Ik vind het een erg gave hengst met een heel fijn karakter.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:04

Oh dat maakt t alweer wat lastiger, haha. Komt hij dit jaar wel weer ter dekking?

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:26

Even aan Ad Valk vragen! Hij zal dit jaar ook wel veel uitkomen I'm de sport, gezien hij zo goed gaat in de Lichte Tour. Heb een paar hele fijn 3-jarige van hem gezien onder het zadel. Goede draf en galop, fijn achterbeen!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:23

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:56

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:51

Rousseau is in Nederland ook beschikbaar bij Piet Kuijpers.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:11

Oh die in Nuenen? Da's dicht bij!

Is t sperma van Rousseau van goede kwaliteit? Aangezien het diepvries is. Merrie was vorig jaar ook in één keer drachtig van Floris, maar ik weet niet hoe ze t doet op diepvries. Zelf ook geen ervaring mee, maar ze staat op een hengstenhouderij dus wat dat betreft wel op de goede plek hihi.

Zij raadde overigens Florencio ook af, dus die gaat t dan toch maar niet worden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:51

Quir schreef:
Oh die in Nuenen? Da's dicht bij!

Is t sperma van Rousseau van goede kwaliteit? Aangezien het diepvries is. Merrie was vorig jaar ook in één keer drachtig van Floris, maar ik weet niet hoe ze t doet op diepvries. Zelf ook geen ervaring mee, maar ze staat op een hengstenhouderij dus wat dat betreft wel op de goede plek hihi.

Zij raadde overigens Florencio ook af, dus die gaat t dan toch maar niet worden.

Bij dekstation kuijpers staat ernij 3 tot 4 rietjes gebruiken per merrie Wrm weet ik dan weer niet Maar is dit gebruikelijk als je met diepvries werkt? Dat weet ik namelijk niet

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:09

Diepvries is meestal wel meerdere rietjes, maar ik weet niet wat de kwaliteit is van de rietjes van Rousseau?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:39

Kwaliteit was altijd goed van de dv van Rousseau.

Ik ben benieuwd naar het veulen van Floris ts :) Ik ken de hengst door en door en niet alleen zijn goede galop maar ook zijn goede karakter is voor veel fokkers een reden om hem te gebruiken.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:38

Ik heb het gevoel dat Rousseau op de hengstenshow zijn keurpredikaat mag ontvangen! Er is een showblok met zijn nakomelingen en in het verleden werd er dan een predikaatje uitgedeeld! Verdiend hij ook vind ik!! :D

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:01

Zeker, op welke dag staat dat showblok op de agenda?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:34

volgens mij de vrijdag.

Althans dat denk ik want wij gaan elk jaar op de vrijdag de gehele dag naar de HK en dan worden ook altijd de predikaten aan de dressuurhengsten verleend

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:18

Rousseau verdiend wel t keur predikaat, dus ben benieuwd!

Ik kreeg als tip Franklin (ampere x ferro). Wat vinden jullie daarvan? Vind t wel een heel aansprekende hengst met een hele goede galop.

Twijfel alleen omdat ik veel terug lees over zijn afwijkende stand in z'n voorbenen? Merrie zelf staat wel kaarsrecht op haar benen.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:16

Franklin maait (of maaide) heel erg. Het is steeds minder, vooral in de verruimingen, te zien. Ik weet niet of dat door komt doordat hij ontwikkeld en sterker op zijn benen staat of dat er wat dingen met zijn benen zijn gedaan in de loop van de jaren.

Verder lijkt hij niet heel makkelijk te zijn, dus daar zit je ook weer met het bloed van jouw merrie.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:44

Hmm, maakt t er wel wat makkelijker op. Karakter is denk ik toch wel puntje van aandacht, al hoeft het van mij ook geen doetje te worden. Het moet wel gewoon een fijn sport paard zijn.

Is er ergens een video te vinden van Total U.S. (Totilas x Sir Donnerhall x Don Schufro)? Ik heb YouTube helemaal door gestruind, maar kom er maar geen tegen van hem... Wel van Governor en Toto Jr.

Vind Total U.S. op papier wel heel interessant (Duits, ik hou wel van Duits bloed haha) en van Sir Donnerhall ook hele fijne paarden gehad om mee te werken! Ik zou alleen graag video van hem willen zien...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:09

Toto Jr is toch ook compleet Duits gefokt, zelfs Hannover geboren.

Totilas x Desperados x Rotspon

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:15

Quir schreef:
Hmm, maakt t er wel wat makkelijker op. Karakter is denk ik toch wel puntje van aandacht, al hoeft het van mij ook geen doetje te worden. Het moet wel gewoon een fijn sport paard zijn.

Is er ergens een video te vinden van Total U.S. (Totilas x Sir Donnerhall x Don Schufro)? Ik heb YouTube helemaal door gestruind, maar kom er maar geen tegen van hem... Wel van Governor en Toto jr..

Op de KWPN site staan er 3 in de hengsten database.