Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:08

Wel gelezen maar nog niet Glamourdale kunnen bekijken, zat gister op een verjaardag. Everdale spreekt mij minder aan, ken een aantal veulens die ik zelf al veelte brutaal vind.

Wat kan Glamourdale verbeteren aan mijn merrie en wat voor karakter geeft hij door?

Connaisseur werd ook genoemd, maar die ken ik niet. In hoeverre zou die bij mijn merrie passen?

En kletskoekje klinkt positief van de nakomelingen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:41

Cardy

Re: Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 11:55

Qua karakter in ieder geval zeer, zeer positief :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:00

MariekeS_ schreef:
Ik noemde Connaisseur maar ik heb er werkelijk 0 verstand van. Ik vind hem en ziin nakomelingen weel erg knap :9
Misschien dat iemand anders daar exterieurmatig meer over kan vertellen?
In het rapport lees ik vooral een hele fijne instelling, geeft een goed gevoel aan de ruiter en correct in het fundament met goede gelijke voeten.

https://m.facebook.com/ConnaisseurChara ... 1446236264.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 8zWKt3MJ0Q

Zie hier zijn verrichtingsonderzoek.

http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... isseur.pdf

Qua bloedopbouw erg interessant ook. Ken de hengst zelf eigenlijk niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:04

Op pagina 1 al genoemd: Contender bloed :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:04

NatasjavE schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik noemde Connaisseur maar ik heb er werkelijk 0 verstand van. Ik vind hem en ziin nakomelingen weel erg knap :9
In het rapport lees ik vooral een hele fijne instelling, geeft een goed gevoel aan de ruiter en correct in het fundament met goede gelijke voeten.

Zie hier zijn verrichtingsonderzoek.

http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... isseur.pdf

Qua bloedopbouw erg interessant ook. Ken de hengst zelf eigenlijk niet.

Ja dat was mijn 2e Google linkje. Krijg het via m'n telefoon niet handig geplakt...

Als ik zo door het grote foto album scroll op Facebook vind ik ze allemaal een mooi front hebben met body en een goede hals erop. En als je de posts van de eigenaresse leest is het volgens mij een onwijs fijn sportpaard waar zij elke dag blij van afstapt.
Noem me een gevoelsmens maar ik vind hem leuk :')

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 12:11

Zit in de auto richting Duitsland dus kan zelf niet uitgebreid zoeken. Zag wel dat ie uit een kleine moeder komt welke een hellend kruis heeft, is dat erg? Ben stiekem we enthousiast, alleen.. staat ie niet momenteel in Canada?

En wat vinden jullie van de Gelderse hengst Henkie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:18

De croupe van Conaisseur is ook hellend. Dat zal hij waarschijnlijk niet verbeteren.

Maar op een goed moment moet je ook bedenken wat je het meest belangrijk vind. Het is vrijwel onmogelijk om in een generatie alle punten van een merrie weg te fokken.(ook van de keuringstoppers)
En waar de ene hengst heel goed scoort op croupevorm zullen ze misschien weer een ander minpunt doorgeven.

Aan jouw te kiezen welke punten je het belangrijker vind.

Ik denk dat een goed bewerkbaar karakter heel belangrijk is. Een paard moet aan het werkt willen. En een zo'n correct mogelijk exterieur en bewegingsvorm zal daar zeker bij helpen. Dat zou zeker een streven moeten zijn. Maar voor het behalen van een prestatie is karakter wel heel belangrijk. Ze moeten het voor je willen doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-10-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:26

Hij staat inderdaad in Canada sinds 2012/2013 volgens mij, daarvoor bij Lauw van Vliet. Ik was gisteren wat aan het zoeken en volgens mij verzenden ze ook wel. Maar geen idee of dat ook naar Europa is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:28

Nou,...dat maakt het niet makkelijker. (dan zit je aan DV vast)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 12:49

Heb je zeker gelijk in NatasjavE. Mijn merrie heeft geen exterieur van een keuringstopper, maar is voor de sport super! Niks werkt echt heel nadelig, behalve de zwakke achterhand. En dat wil ik wel echt heel graag verbeteren (ookal blijft dat natuurlijk gokken).

Jammer.. dus alleen diepvries.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:52

Cardy schreef:
Heb je zeker gelijk in NatasjavE. Mijn merrie heeft geen exterieur van een keuringstopper, maar is voor de sport super! Niks werkt echt heel nadelig, behalve de zwakke achterhand. En dat wil ik wel echt heel graag verbeteren (ookal blijft dat natuurlijk gokken).

Jammer.. dus alleen diepvries.

Dan zou ik me concentreren op een goed krachtig achterbeen gebruik gaan als ik in jou plaats moest kiezen.

Dat van de keuringstopper haalde ik aan omdat ieder paard verbeterpunten heeft.

Wie paard of vrouw(of man :P ) zoekt zonder gebreken kan het werk wel staken...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:11

Connaisseur gaat geen kracht toevoegen. Ik denk dat je daarvoor toch in de richting van Negro-bloed moet gaan kijken, Glamourdale is helemaal geen gekke optie :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:16

Misschien een ontzettend domme insteek aangezien ik geen kenner ben, maar TS, heb je Sezuan al eens bekeken? :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:05

MariekeS_ schreef:

Connaisseur is echt waanzinnig mooi gefokt. Zou ik op deze merrie nog wel durven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:05

Laurie schreef:
Connaisseur gaat geen kracht toevoegen. Ik denk dat je daarvoor toch in de richting van Negro-bloed moet gaan kijken, Glamourdale is helemaal geen gekke optie :)

Wat een onzin, sinds wanneer brengt Conteur x Donnerhall bloed geen kracht meer...............

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:07

Cardy schreef:
Zit in de auto richting Duitsland dus kan zelf niet uitgebreid zoeken. Zag wel dat ie uit een kleine moeder komt welke een hellend kruis heeft, is dat erg? Ben stiekem we enthousiast, alleen.. staat ie niet momenteel in Canada?

Henkie is een waanzinnig goed paard en geen toevalsproduct, toevallig laatst nog wat zussen gezien van hem, allemaal stuk voor stuk bovengemiddelde paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:06

R12312 schreef:
Laurie schreef:

Wat een onzin, sinds wanneer brengt Conteur x Donnerhall bloed geen kracht meer...............

Omdat ie zelf eerder de voeten laat hangen dan ze ooit onderbrengt?
Mooie hengst hoor, maar of die kan lopen... ? Er zijn betere bewegers.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:07

R12312 schreef:
Cardy schreef:

Henkie is een waanzinnig goed paard en geen toevalsproduct, toevallig laatst nog wat zussen gezien van hem, allemaal stuk voor stuk bovengemiddelde paarden.

Geen halslengte.
Je moet er maar van houden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:31

Ik heb zelf nog wat nagezocht naar Glamourdale, zou in mijn ogen best kunnen passen (maar wie ben ik :') ). Alleen.. Hoe zit het qua karakter? Heb het idee dat hij best wel pittige dieren geeft. Pittig is niet erg, maar ze moeten niet te brutaal worden.

Sezuan vind ik een erg gave hengst onder het zadel, maar heb het idee dat het meer show is. Vind hem onder het zadel qua exterieur niet helemaal kloppen lijkt wel.

Ik zie na filmpjes inderdaad wel dat Henkie vrij kort is..

O jongens wat is dit toch lastig zeg haha...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:53

Weet je, op zich is fokken vrij makkelijk: zolang je er een hengst op zet die ook 4 benen, 2 oren en een staart heeft, zal het veulentje ook heus 4 benen, 2 oren en een staart hebben.
Maar waar het lastig wordt, is dat je jouw eenmalige droompaard wilt fokken. Dat gaat je niet lukken. Op ieder paard zal iets aan te merken zijn. En bovendien, jouw merrie is nou ook niet bepaald een droom van een fokmerrie. Ze komt niet uit een mooie lijn, is gefokt in een richting waarin jij het niet wilt zoeken en toont zelf ook niet bepaald hele mooie exterieur-lijnen. Komt het aspect kleur ook nog kijken.

Denk dat enig zelfonderzoek op zijn plaats is: wát is het dat jij precies wilt fokken? En wees eens kritisch naar jezelf: kun jij misschien niet beter dat ene veulentje gaan kopen? Zeg niet dat dat beter is, maar overweeg het eens.
Je draagt erg veel hengstnamen aan, allemaal populaire namen, zonder de hengsten te kennen (heb je ze trouwens ooit al eens in het echt gezien?). Zo heeft Sezuan een bemerking op de rontgenfoto's. De nakomelingen van Negro-LL zijn vrijwel allemaal een tikkie aan de brutale kant (en sommigen daarvan zelfs heel erg).

Leuk kunnen fokken betekent huiswerk doen, heel veel huiswerk. Keuringen bezoeken, hengstshows bezoeken, sport kijken vanuit een fokkersoog, leren te herkennen wat je echt mooi en functioneel vindt in de bouw van een paard. En van daaruit toch echt zelf je keuze maken.
Fokken leer je niet op Bokt.
Laatst bijgewerkt door Dees op 02-11-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:22

Bedankt voor je bericht Dees. Ik ben al enige bezig met keuringen en hengstenshows bezoeken, kijk naar de nakomelingen van verschillende hengsten en ben bezig met de predikaten voor mijn merrie.

Ik ben niet op zoek naar het fokken van een eenmalig droompaard. Mijn merrie is voor mij al een "once in a lifetime" paard en wil daarop voortborduren. Tuurlijk wil je zoveel mogelijk verbeteren, maar zoals ik al zei: het verbeteren van de achterhand vind ik het belangrijkst. Daarnaast wil ik een fijn, rijbaar dier fokken, maar dat laatste wilt iedereen toch?

Ik weet mijn beperkingen als ruiter en geef dat ook eerlijk toe, vandaar mijn puntje qua karakter. Ik heb een aantal hengsten opgenoemd in mijn beginpost welke mij positief opvielen in het verleden tijdens keuringen en shows. Verder reageer ik op de hengsten die hier genoemd worden of die via via zijn aangedragen. ook geef ik mijn beperkte kennis qua exterieur beoordelen toe. Daarnaast zie ik toch wel wat aannames in jou post die niet correct zijn. Maar als je mijn topic vervelend vind en het anders zou doen, prima. Dan help je mij toch verder niet?

Ik ga mijn keuze niet baseren op wat alleen hier op bokt wordt gezegd, maar vind het wel interessant om te zien wat andere ervan vinden. Of dit nou op bokt of buiten bokt is. Merk dat hier op bokt steeds meer negativiteit is, waarom kunnen we niet elkaar gewoon helpen i.p.v. overal een negatieve discussie van maken?

edit: Heb je bericht nogmaals doorgelezen en wellicht bedoel je het anders dan dat het voor mij overkwam. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niks aan je bericht heb :) . Dankjewel.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 02-11-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:33

Cardy schreef:
Dees schreef:
Mijn mening: kijk eens naar de springrichting.
Jij rijdt dressuur op een paard met vooral hele beste springgenen. Dáár aansluiting op vinden zal veel makkelijker zijn, sneller tot een beter resultaat leiden.
Kijk eens naar Up to date. Super springhengst. Maar die veulens bewegen lekker, joh, daar kun je ook in de dressuur echt wat aan hebben.

Interessante gedachte! heb er wel eerder aan gedacht inderdaad mede om haar afstamming, maar ook omdat ik de achterhand wil verbeteren. Zou alleen als het kan wel bij de dressuurpaarden willen houden, maar sta zeker open voor andere opties.

Ging Up to date opzoeken, slik.. Dat is een schimmel. Vind kleur niet het belangrijkste, maar een schimmel toch liever niet haha.

Daarbij komt dat spring paarden toch vaak iets meer heuvel af gebouwd zijn..... voor jouw merrie zou ik zeker een hengst kiezen die echt heuvel op gebouwd is en heuvel op beweegt!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:39

Bedoel het goed :D

Ben zelf altijd zeer tevreden geweest met wat ik fokte. Iedere hengst die ik gebruikte, heb ik in het echt gezien en ik heb er een goed voorgevoel over gehad. Het gevoel van "ja! dat is hem!". Roept een hengst dat niet bij me op, dan gebruik ik hem niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:44

Dees schreef:
Bedoel het goed :D

Ben zelf altijd zeer tevreden geweest met wat ik fokte. Iedere hengst die ik gebruikte, heb ik in het echt gezien en ik heb er een goed voorgevoel over gehad. Het gevoel van "ja! dat is hem!". Roept een hengst dat niet bij me op, dan gebruik ik hem niet.

Daarom.. Denk dat ik het anders opvatte, sorry voor mijn iets wat felle reactie :Y) .
Ik moet ook eerlijk zijn.. Vind het ook gewoon echt heel lastig.