Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:25

Denk ook omdat vooral het KWPN bang is om buiten zijn vaste lijntjes te gaan. Ben daar niet zo in thuis, maar ik ben benieuwd of je wel een compleet papier krijgt als je je kwpn merrie laat dekken met een erkende volbloed. Weet ook niet of er wel een volbloed goedgekeurd is op het moment...
De wat meer allround stamboeken (NRPS, SF) gebruiken veel meer volbloed. En om eerlijk te zijn, als ik in mijn omgeving kijk plaatsen veel mensen het KWPN hoger dan het NRPS of SF.
En vervolgens ga je op buitenrit met hun hete dressuurknollen die lopen te stuiteren en mompelen zij over hun 'bloed' paarden. Terwijl ik lekker op mijn halfbloed zit te chillen. Tja. :')

Nee doe mij maar een NRPS'er met een flinke scheut bloed. Met ook prima gangen trouwens. Wat lang in zijn lijf en daarom lastig bij elkaar te rijden, maar ruimte, maat en massa genoeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:35

anneliesdj schreef:
Toch ken ik ook genoeg kwpn'ers met gave gangen waar flink wat volbloed doorheen zit, dus ik snap die angst niet zo.

Waar volbloed doorheen zit. Weinig met een directe volbloedvader. De hengsten die goedgekeurd zijn met een volbloed vader stammen zijn vrijwel allemaal van jaren terug.
Daar zijn al weer een aantal generaties overheen.

Zeker in Nederland. Duitsland hebben ze nog Lauries Crousador XX gehad.

Er is geen echte angst. Men wil gewoon een verkoopbaar product fokken. Vraagt de markt weer om halfbloeds dan gaan fokkers echt wel weer over.

Want het KWPN heeft er echt wel oog voor. Probeerd index IDS volbloed gebruik te promoten.
Al jaren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:44

Ilse_123 schreef:
Denk ook omdat vooral het KWPN bang is om buiten zijn vaste lijntjes te gaan. Ben daar niet zo in thuis, maar ik ben benieuwd of je wel een compleet papier krijgt als je je kwpn merrie laat dekken met een erkende volbloed. Weet ook niet of er wel een volbloed goedgekeurd is op het moment...
De wat meer allround stamboeken (NRPS, SF) gebruiken veel meer volbloed. En om eerlijk te zijn, als ik in mijn omgeving kijk plaatsen veel mensen het KWPN hoger dan het NRPS of SF.
En vervolgens ga je op buitenrit met hun hete dressuurknollen die lopen te stuiteren en mompelen zij over hun 'bloed' paarden. Terwijl ik lekker op mijn halfbloed zit te chillen. Tja. :')

Nee doe mij maar een NRPS'er met een flinke scheut bloed. Met ook prima gangen trouwens. Wat lang in zijn lijf en daarom lastig bij elkaar te rijden, maar ruimte, maat en massa genoeg.

Het KWPN propageert al jaren het gebruik van volbloed.
Bij het gebruik van een gekeurde volbloed gewoon veulenboek, erkende volbloed reg A wat helemaal ok is.(paard moet dan wel nog voldoen aan de zaken waar de hengst niet aan voldaan heeft zoals gerontgend worden enzo)

Er zijn speciale volbloedrubrieken op de keuringen.

Dat het NRPS bij sommige handelaren en gebruikers in lager aanzien staat heeft te maken met de geschiedenis van het stamboek. Vroeger werden de hengsten die niet goed genoeg waren voor het KWPN bij het NRPS goedgekeurd.
Dat de fokkerij van het NRPS een hele hoge vlucht heeft gemaakt en gewoon een zeer goed presterend stamboek is geworden en dat er dus iets is veranderd is bij sommige nog niet helemaal doorgedrongen.
Het KWPN kijkt heus niet op het NRPS neer. Die keurt nu net zo goed NRPSers voor het KWPN goed.

Het SF is een stamboek waar volgens mij nog nooit iemand op heeft neer gekeken.
Dat is geen dressuurstamboek maar er is geen fokkerij die geen gebruik heeft gemaakt van de Franse hengsten. Het heeft binnen het KWPN zelfs gezorgd voor de belangrijkste dressuurlijnen. ( Jazz en Ferro)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-11-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:47

NatasjavE

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:51

Stroller is van nog al wat jaren terug. Maar ja,..ik heb van hem gehoord.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:56

In veel Engelstalige landen worden Volbloeden veel gebruikt voor buitenritten en voor de (vossen) jacht.
En ook voor polo, eventing en op de boerderij om vee te drijven.

https://www.google.com/search?q=thoroug ... ou4AhLw978

https://www.google.com/search?q=thoroug ... DwodL5QE3w

Tijdens de showjumping van de Olympische spelen van 1968 waren de sprongen enorm hoog en/of breed.
Nummer één werd een Volbloed, in het verleden waren er heel wat Volbloeden die op het hoogste niveau presteerden in de springsport.
https://www.google.com/search?q=steinkr ... Cxf2R4LfRc
Laatst bijgewerkt door Himyar op 04-11-15 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:05

En dan kom je in Nederland. Dat is echt niet te vergelijken.

'horses for courses' met andere woorden: voor elk doel heb je een geschikt paard.
Een goede EV is 'wasted' hier in NLD.

Kom je hier in NLD met je goede EV waarmee je in de UK jachtritten kunt rijden, eventing kunt doen en 'huntertrails' (soort oefencross).
In NLD zul je dan (als je nog niet eerder gestart bent) eerst je WP dressuur moeten halen, dan je WP springen voordat je eindelijk SGW mag gaan doen (op een niveau lager dan de huntertrails in de UK en een stuk lager dan de eventing in de UK).
Zo'n paard, met die potentie, is dan volkomen waardeloos hier in Nederland.

En dan nog: stel dat je al je kwalificaties al gehaald hebt met een ander paard: dan nog is zo'n paard niet op zn plek in Nederland voor de gemiddelde SGW ruiter/amazone (tot Z nivo).

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

Vind het zo van de foto's wel een leuk dier. Goede buiging in het achterbeen, nette draf en galop....op de derde foto van onder vind ik dat ie mooi gedragen loopt.

Een paar jaar geleden had je Watermill Swatch een super fijne volbloed, maar ze zagen 'm niet staan hier, echt jammer. Ik denk dat ie met de juiste merries het best wel goed had kunnen doen. In Ierland lopen ze met 'm weg. We hebben ze wel gehad hoor de goede volbloeds, Stravinsky was ook een beste met goede beweging. Al zou ik met de huidige dressuurmerries van Jazz, Krack C etc ook nog niet zomaar een volbloed durven gebruiken, op een Gribaldi dan wel weer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:10

En dan, om mijn punt te maken, als je dus zelf de ambities hebt om op * niveau eventing te gaan rijden dan is het handiger om een EV uit de UK te halen.

De Nederlandse markt voor kopers van dergelijke paarden is te smal om als fokker daar je pijlen op te richten. Als fokker is het veel aantrekkelijker om een sportpaard te fokken waar de gemiddelde Nederlandse ruiter/amazone binnen het Nederlandse systeem van de KNHS mee aan de gang kan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:52

Het gaat mij niet zo zeer om het inzetten van een Volbloed als sportpaard, maar om het inzetten van een Volbloed op warmbloed fokmerries. Aangezien bijna niemand dat tegenwoordig meer aan durft.
Overigens zijn er in het buitenland wel ruiters die graag een paard kopen met een goede merrielijn met een Volbloed als vader. En daar ook goed geld voor over hebben.
Voor dergelijke gebruikers maakt het niet uit of een paard mannelijk is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:05

Er worden niet meer zoveel volbloeden op warmbloedmerrie's (in Nederland) gebruikt omdat het gewoonweg niet meer nodig is. Jaar of 30 geleden hadden we prachtige, maar wat zware merrie's. Door een beetje (of best veel zelfs) te kruisen met EV is daar het huidige sportpaard in Nederland uitgekomen en die is precies zoals we hem willen (en daar zijn de resultaten ook naar ;)). Maar al die paarden hebben verweg hun scheut volbloed al gehad, en nu voegen die volbloeden bij de meeste merrie's niets meer toe.
Als je een mooie, lichtvoetige merrie hebt die goed presteert in de sport en je wilt een iets bloederiger veulen met dressuur capaciteiten dan zijn er genoeg warmbloedhengsten die ergens ook nog wat bloed hebben zitten en zo zorgen voor een bloederiger veulen zonder dat je hoeft te gaan in leveren op gangen e.d.

Eventjes compleet los van de eventers waar we natuurlijk allemaal een lading bloed erin willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:06

Himyar schreef:
Overigens zijn er in het buitenland wel ruiters die graag een paard kopen met een goede merrielijn met een Volbloed als vader. En daar ook goed geld voor over hebben.

wat heeft de gemiddelde Nederlandse fokker erbij te winnen dan?

Die kan nu de veulentjes prima verkopen. De Nederlandse paarden staan al jaren onverminderd hoog in de sportstatistieken. Zowel voor het springen als de dressuur en ook steeds meer de menspaarden.

Nederlandse Paarden vinden ook zonder volbloed inbreng de weg over de hele wereld.

Laat een ander stamboek dan lekker eventers fokken.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:14

Himyar schreef:
Het gaat mij niet zo zeer om het inzetten van een Volbloed als sportpaard, maar om het inzetten van een Volbloed op warmbloed fokmerries. Aangezien bijna niemand dat tegenwoordig meer aan durft.

Ik zou het wel durven, heb alleen nu geen passende merrie. Maar degene die ik nog wel heb is gedekt met een volbloed Arabier :D , de merrie is trouwens geheel Holsteins gefokt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:15

Ik zei dat vanwege het feit dat sommigen zeggen van een Volbloed alleen een merrieveulen te willen hebben en aangezien die garantie er niet bij zit er dan maar helemaal vanaf zien.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:16

NatasjavE schreef:
Himyar schreef:

wat heeft de gemiddelde Nederlandse fokker erbij te winnen dan?

Die kan nu de veulentjes prima verkopen. De Nederlandse paarden staan al jaren onverminderd hoog in de sportstatistieken. Zowel voor het springen als de dressuur en ook steeds meer de menspaarden.

Nederlandse Paarden vinden ook zonder volbloed inbreng de weg over de hele wereld.

Laat een ander stamboek dan lekker eventers fokken.

Nu is het wel zo dat het KWPN volop aan het promoten is om eventers te fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:20

Himyar schreef:
Ik zei dat vanwege het feit dat sommigen zeggen van een Volbloed alleen een merrieveulen te willen hebben en aangezien die garantie er niet bij zit er dan maar helemaal vanaf zien.

Los van het geslacht.

Wat heeft de gemiddelde fokker er bij te winnen om een halfbloed te fokken?

Ik heb bijvoorbeeld een Gelderse voorlopig keur merrie uit een heel best lijntje. Een van die merries waarvan je verwacht dat die niet meteen een veulen geven die op de kop gebouwd zijn met zo'n horizontale hals en schuine croupe.

Wat heb ik erbij te winnen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:26

NatasjavE schreef:
Himyar schreef:

Los van het geslacht.

Wat heeft de gemiddelde fokker er bij te winnen om een halfbloed te fokken?

Ik heb bijvoorbeeld een Gelderse voorlopig keur merrie uit een heel best lijntje. Een van die merries waarvan je verwacht dat die niet meteen een veulen geven die op de kop gebouwd zijn met zo'n horizontale hals en schuine croupe.

Wat heb ik erbij te winnen?

Nee precies, zonde van de merrie om daar dan een volbloed op te zetten om een eventer te fokken.... En dat is denk ik wat heel veel fokkers terecht tegenhoudt. Je gaat geen volbloed op een predikaatrijke stammerrie zetten om er een leuke eventer uit te fokken met wat betere dressuurkwaliteiten, daar zet je een top dressuurvererver op zodat je een meer dan leuk dressuurveulen fokt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:36

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:39

Himyar schreef:
De fokkers van deze veulens denken er wel iets bij te winnen te hebben:
http://volfonic.com/volfonic.com/nakomelingen/

Leuke veulens, maar ze gaan echt alle kanten op... Veulens uit halfbloed merrie's, dressuurbloed, springbloed, gelders bloed, dravers.... Ben benieuwd wat hun echte 'doel' nu is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:43

Jammer dat je er inhoudelijk niet verder op in gaat.

Leuk linkjes van een handje vol fokkers die met een niet voor het KWPN erkende hengst fokken.

Maar wat is het voordeel voor mensen met een dressuurpaardmerrie of Gelderse merrie uit een goede lijn?

Wat kan een volbloed op mijn Gelderse merrie verbeteren van een Trakhener, makkelijk beschikbaar via Joop van Uytert, niet kan geven?

Edit: ik kan me best voorstellen dat er fokkers zijn die bloed willen toevoegen hoor. Die kennen het lijntje waar ze mee fokken, die weten waar ze heen willen en de tijd hebben om een aantal generaties uit te proberen en uit te selecteren.

Maar een topic waar een beetje gedaan wordt alsof de Nederlandse fokkers het niet goed doen en het helemaal verkeerd zien. Mwoh nee.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-11-15 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:53

Aangezien Geldersen vrij zeldzaam zijn, zou ik denk ik gaan voor een Gelderse hengst. Puur om het ras.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:58

Himyar schreef:
Aangezien Geldersen vrij zeldzaam zijn, zou ik denk ik gaan voor een Gelderse hengst. Puur om het ras.

Het is geen ras het is een type. :)

Maar stel ik wil een dressuurpaard fokken of een springpaard?(over grootmoeder is nationaal springpaard)

Wat is het voordeel van een Engels volbloed boven een Trakhener?
Of een hengst als Apache?

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:16

NatasjavE schreef:
Himyar schreef:

Het is geen ras het is een type. :)

Maar stel ik wil een dressuurpaard fokken of een springpaard?(over grootmoeder is nationaal springpaard)

Wat is het voordeel van een Engels volbloed boven een Trakhener?
Of een hengst als Apache?

Ik denk dat je in de dressuurfokkerij inderdaad beter een Trakehner kunt inzetten dan een zuivere volbloed. In springrichting en eventing kom je met beiden goed weg.

Apache zou ik zelf nooit gebruiken, maar dat is puur mijn persoonlijke afkeer van dit soort dressuurhengsten...maar dat is ook een andere discussie.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:30

Himyar schreef:

Klopt wel......maar kijk eens even naar de gemiddelde geboortedata van deze paarden. Op dit moment is de dressuurfokkerij al zo ver dat ze voor de veredeling geen volbloeds meer nodig hebben. Overigens voert een deel van deze paarden volbloed via een Trakehner vader.