Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:21

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:42

NatasjavE schreef:
KellyBokt schreef:
Wat vinden jullie van een chique gebouwde fjord of haflinger?

Dat zijn rassen die ook een schuine croupe hebben. Dat zou ik dus niet doen.

De moter van een paard zit van achteren. Daar maakt hij kracht.

Een schuine croupe is minder tot draag kracht in staat.

Bedenk goed. De bouw en gangen van een paard zijn prio's nummer 1.

Kleur komt daarna.

Verkijk je niet op het veulen van Setekol. Zij heeft een kruising gemaakt met een Arabier(dus met goede rijpaard eigenschappen.) en een Morgan. Die Morgan heeft ook een rijpaardtype en staat qua type niet mijlen ver weg van het type wat haar merrie had.
Omdat ze dat al had kon ze wat verder kijken en voor een hengst gaan met een mooi kleurtje.

Je merrie is Arabier x Ijslander...daar wil je dan een Fjord op.

Daar kan van alles uitkomen.

Ook een veulen met een korte nek en hals met lange benen. Veulen maakt dan kans op graasvoetje.
Of andere exterieurmatige tekortkomingen.

edit,..sorry,..Setekol heeft een Rocky Mountain horse gebruikt.

Hoe kom ik toch op Morgan? :roll:

Ik snap je punt.
Maar ik laat in verschillende berichten weten dat kwaliteit voor mij het belangrijkste is.
En een goed gebouwd gezond veulen is voor mij dan ook het aller belangrijkste.

Ik ga sws geen Arabische hengst nemen aangezien ik een paardje wil met een cool, rustig karakter.
Zou een IJslander dan het beste zijn?

En is het slecht om een ander ras te kiezen?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:44

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:52

KellyBokt schreef:
Ik snap je punt.
Maar ik laat in verschillende berichten weten dat kwaliteit voor mij het belangrijkste is.
En een goed gebouwd gezond veulen is voor mij dan ook het aller belangrijkste.

Ik ga sws geen Arabische hengst nemen aangezien ik een paardje wil met een cool, rustig karakter.
Zou een IJslander dan het beste zijn?

En is het slecht om een ander ras te kiezen?

Het is niet zo zeer slecht om een ander ras te kiezen. Het is onverstandig om twee paarden te kruisen die ver van elkaar af liggen qua bouw.

Arabische paarden geven niet perse een temperamentvol karakter. Niet meer als een Ijslander want die kunnen ook zeer temperamentvol zijn.
Daarnaast zal een IJslander de vorm van de croupe niet verbeteren.

Als je zegt ik ga voor kwaliteit,...dan zoek je een hengst op die de minpunten van je merrie verbeterd.

Geen Arabier? Dan zou ik gaan voor New Forrest, Duitse Rijpony, Welsh(en dan juist niet een Cob!!) NRPS.

In iedergeval een hengst die een lange verticale hals heeft(en zijn ouders ook) en een licht aflopende tot rechte croupe heeft en uitgesproken in het rijponymodel staat.

Kleur zou ik in het geheel achterwege laten. Je pony is een vos(toch?) mooier is er niet.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:10

Citaat:
Dit is inderdaad ook wel een leuk paardje!
Weet je toevallig hoe groot hij is?
Mijn pony is namelijk maar een D-pony van 1,44 en aangezien hij al zo barok is... haha

hij is 1m53 en heeft al merries van 1m22 gedekt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:11

Kijk als je perse een speciaal kleurtje wil....

Zou ik deze nemen. Don Cremello du Bois.

Afbeelding

Croupe nog niet ideaal voor jouw merrie maar deze is verder erg rijtypisch gebouwd.
Mooie goed gevormde hals met voldoende lengte.
http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=34

Maar deze vind ik nog leuker.

Don Carino
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-05-15 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:12

Ken nog wel een arab die grootgebracht is tussen de IJslanders, denkt dat ie er een is en zelfde coole karakter heeft... :')

Waarom koop je niet een gaaf, goed gebouwd veulen/paard met een apart kleurtje, mooi robuust exterieur en cool karakter? Lijkt me zo veel makkelijker? :)

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:31

YildizArabs schreef:
Ken nog wel een arab die grootgebracht is tussen de IJslanders, denkt dat ie er een is en zelfde coole karakter heeft... :')

Waarom koop je niet een gaaf, goed gebouwd veulen/paard met een apart kleurtje, mooi robuust exterieur en cool karakter? Lijkt me zo veel makkelijker? :)

Het is idd makkelijker. Maar een eigen veulen fokken blijft een droom!

eldora1

Re: Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:18

Stoeterij du bois heeft idd erg gave hengsten.
Maar volgens mij wil jij er gewoon een ijslander of iets in die richting en wil je het commentaar van de andere niet zien..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:22

Cremello welsh cob sublime sponte? Altijd een verdunning dus eeb apart kleurtje. Mooi gebouwd, lekker fors.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:42

Wat een prachtige pony is dat zeg <3. Ik zit toch te denken aan een Duitse rijpony. Ik zie ook e-horses.nl vaak erg mooie Duitse rijpony's ook speciale kleuren als roan, valk of palamino. Duitse rijpony zijn mooi gebouwde sterke pony's. Een Connemara zou ook heel geschikt zijn.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:44

eldora1 schreef:
Maar volgens mij wil jij er gewoon een ijslander of iets in die richting en wil je het commentaar van de andere niet zien..

Hoe bedoel je dat ik die niet wil zien?
Ik doe mijn best om op iedereen te reageren en vind het geweldig dat iedereen me zo helpt!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:35

KellyBokt schreef:
eldora1 schreef:

Hoe bedoel je dat ik die niet wil zien?
Ik doe mijn best om op iedereen te reageren en vind het geweldig dat iedereen me zo helpt!

Ik bedoel dat het lijkt dat je alleen maar open staat voor een ijslander of iets dergelijks.
Maar dat kan ik ook fout zien.
Ik hoop dat je een goede match vind :)

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 10:16

Set_Elkol schreef:
ik denk meteen aan Sam's Dusty Shadow, de vader van mijn veulen:

http://www.bokt.nl/markt/ad/343692/ter- ... rse-hengst

mijn veulen is een (vind ik zelf) goed gelukte kruising Arabisch volbloed x Rocky mountain horse.

Ik denk dat deze hengst toch echt mijn voorkeur heeft!
Wat een prachtig dier en een geweldig karakter!

Ik ben helemaal verliefd hahaha!

Denken jullie dat deze hengst mijn merrie eventueel kan verbeteren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:12

Als je het mij vraagt niet. Wel op de arabier van Set_elkol maar niet op die van jou.

Het is een prachtige hengst maar qua exterieur vind ik hem niet op die van jou passen.
(let op de vorm van de kont)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:03

NatasjavE schreef:
Als je het mij vraagt niet. Wel op de arabier van Set_elkol maar niet op die van jou.

Het is een prachtige hengst maar qua exterieur vind ik hem niet op die van jou passen.

Is die kont/kruis/croupe nou echt zo'n probleem dan? Zo ja, zou je eens willen uitleggen waarom?
Want als alle haflingers e.d. een slechte (schuine) croupe hebben, zijn al die paarden slecht? :')

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:23

Thesserd schreef:
NatasjavE schreef:

Is die kont/kruis/croupe nou echt zo'n probleem dan? Zo ja, zou je eens willen uitleggen waarom?
Want als alle haflingers e.d. een slechte (schuine) croupe hebben, zijn al die paarden slecht? :')

Dat vraag ik me ook af!
En is de croupe van mijn pony zo slecht?
En wat zijn de gevolgen daarvan?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:56

Ik denk de combi erg leuk uit kan pakken! De combi IJslander x Rocky is vaker erg geslaagd

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 16:11

Set_Elkol schreef:
Ik denk de combi erg leuk uit kan pakken! De combi IJslander x Rocky is vaker erg geslaagd

Jaa ik denk het ook!
Ik vind ze qua uiterlijk ook goed bij elkaar passen!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:25

Heb ik even van de vorige pagina geplukt...
NatasjavE schreef:
De moter van een paard zit van achteren. Daar maakt hij kracht.

Een schuine croupe is minder tot draag kracht in staat.

Bedenk goed. De bouw en gangen van een paard zijn prio's nummer 1.

Kleur komt daarna.

Het is geen ramp een schuine croupe maar als je hierin kan verbeteren moet daar eigenlijk wel je voorkeur naar uit gaan...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:30

KellyBokt schreef:
Dat vraag ik me ook af!
En is de croupe van mijn pony zo slecht?
En wat zijn de gevolgen daarvan?

Niet slecht.

Maar minder rijtypisch.

Achterhand zit de motor van het paard is een bekend gezegde.

Belangrijk is dat deze zo functioneel mogelijk is naar het gebruiksdoel. Het veulen zal een rijdier worden neem ik aan?
Dan is een licht hellend kruis functionele dan een sterk hellend kruis.

Zeker bij een kruising moet je oppassen dat het zeer sterk hellende kruis niet samen gaat met een zeer recht achterbeen. Waar een hellend kruis alleen maar minder krachtig is is een recht achterbeen meer slijtage gevoelig.
(bij een kruising van verschillende exterieur types)

Daarom,..kijk altijd eerst naar de bouw van je merrie en daarna pas naar wat je mooi vind. Dat is fokken,...het proberen een nakomeling op de wereld te zetten die goed het gevraagde werk aankan en een lang plezierig leven heeft waarbij zijn of haar lijf niet in de weg zit.

Want van een lelijke kleur heeft het paard echt geen last. Van exterieurmatige tekortkomingen kunnen ze wel last hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:38

Boompje1985 schreef:
Het is geen ramp een schuine croupe maar als je hierin kan verbeteren moet daar eigenlijk wel je voorkeur naar uit gaan...

Ligt er aan in welke mate (beinvloed het de stand van het achterbeen?) maar me eens het is geen ramp.

En het ene paard kan ook nog eens heel goed uit de voeten met die schuine croupe waar een ander paard er wel last van heeft(karakter?) Maar bij een veulen weet je dat niet van te voren.
Dus het streven in de fokkerij is om een paard te fokken met zo min mogelijk lichamelijke ongemakken.

Of dat altijd lukt is weer van vele factoren afhankelijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:02

NatasjavE schreef:

En de vorm van de hals en hals aansluiting ... dit gaat je merrie niet verbeteren!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:26

@TS. Leuk dat je een veulentje uit je merrie wilt! Heb je al veel ervaring met veulens/fokken etc?
Ik ga mee met de reacties van NatasjavE. Het zou imo zonde zijn een veulen te fokken als je daarmee niet je pony probeert te verbeteren. Maar nog veel erger is het een veulen te fokken zonder rekening te houden welke negatieve gevolgen een onlogische danwel verkeerde kruising kan hebben.
Je geeft meerdere malen aan een goede (correcte?) Pony te willen fokken, maar vervolgens blijf je toch bij je eigen mening m.n. richting koudbloeden te kijken of naar pony's die zeeer nadelig kunnen zijn voor je veulen als zij net de 'slechte' punten van jou merrie vergergeren. Het is en blijft je eigen keuze, maar mijn advies is wel om echt serieus naar de bouw te kijken. En in je achterhoofd te houden dat niet elke arabier een heethoofd is en niet elke koudbloed een brave dodo.. ook karakter kan per ras enorm verschillen. En wat betreft de kleur: laat dat het laatste zijn waar je op moet letten.. zoals eerder gezegd: een pony met een mooi kleur die niet kan lopen/gras eten/bereden kan worden wil je vast ook niet :)
Succes met je keuze, het zal ongetwijfeld erg lastig zijn!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:10

Anoeska27 schreef:
Hoe kunnen jullie nu hengsten adviseren zonder ook maar een foto van de merrie gezien te hebben?

Ik heb in ieder geval geen advies voor je, in mijn ogen heeft dit weinig met fokken te maken.

Helemaal eens :j