Dekhengst gezocht met veel front, braaf en cool

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:07

Weer even een berichtje. Graag nog even jullie mening. Ik hoor meningen van verschillende kantwn, wel of niet dekken? De fokkes waar ik op stal sta zeggen 'je kunt het gerust proberen', weer een andere fokker zei 'niet fokken met een merrie zonder predicaten die geen topbeweger is! Wat denken jullie?

Op mijn eventuele lijstje staan nu:

Toto jr
ferguson
daily daimond
of een goede duitse hengst
Laatst bijgewerkt door Marnel93 op 07-01-16 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:12

Voor dat laatste valt zeker iets te zeggen, maar daar even los van is Romanov helemaal geen gekke optie als je toch graag zou willen dekken :)

Toto Jr gaat weinig formaat toevoegen denk ik.

Indi_Vito

Re: Dekhengst gezocht met veel front, braaf en cool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:16

Toto zou ik niet doen, kort in het front en kort op de rug.

Ik zou toch met neigen naar en Gelderse die zijn tegenwoordig bloed mooi! Zal zo is kijken voor wat hengsten

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:37

Toto had ik staan ivm het verbeteren van de bewegingen en toch wel mooie voorhand.
als ik vpor gelders kies heb ik wel een mix van gelder, vd en kwpn;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:21

Een mix krijg je sowieso.. Je merrie is een volbloed (die vooral springers bracht) x dressuurpaard met springbloed x nog wat volbloed volbloed maal Groninger.

Als je zo weinig mogelijk wilt mixen zou je een springer moeten gebruiken.

Maar voor de handel fokken is met deze merrie toch niet interessant (vb merrie uit vb merrie met weinig predikaten in de moederlijn), dus als je voor jezelf fokt kan je het beste gewoon de hengst kiezen die je aanspreekt en hopen dat er wat naar je zin uit komt.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:33

Ik zou ook even goed kijken naar Duitse hengsten. Ik heb daar zelf niet gek veel verstand van maar voor Duits advies zou ik een goede fokker opbellen..

En anders evt Gelders.. Alexandro p vind ik een hele gave met leuke nakomelingen..

Wat is eigenlijk je doel met het veulen? Houd je m voor jezelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:48

Ik zie je titel en het eerste wat ik denk Henkie.
Dat is nog wel een jonge hengst en moet zich nog bewijzen maar die kreeg de handen op elkaar zelfs bij het rijpaarden publiek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:49

Het topic is nu bijna een jaar oud. Toch wel veel tijd gehad om na te denken over wel of niet dekken en welke hengst. Je hebt vorig jaar al veel optie's aangedragen gekregen, maar je weet het dus nog steeds niet. Bij twijfel niet inhalen zeggen ze dan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:55

Marnel93 schreef:
lisch schreef:
Gotcha utopia? Mijn dames verwachten er een veulen van zie onderschrift ook foto's in te vinden super braaf mooi en fijn pasje lopen

Is voor mij een beetje te klein, is maar 1.66 en wil toch een beetje maat!!

Zegt niets. Het gaat om wat hij vererft. Veel hengsten en merrie voegen vaak meer maat toe dan dat ze zelf zijn, maar ook het tegenovergestelde. Je moet kijken naar de ouders.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:08

Ik weet niet of het nog relevant is maar ik hoor toch enkel positieve dingen over Lord Leatherdale nakomelingen. Heb er zelf ook ééntje en die is echt braaf, zowel i/d hand als onder het zadel.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:13

Wat is je doel met het veulen? Wil je voor jezelf een fijn paard fokken voor de toekomst dan zou ik dekken. Is het voor de verkoop, dan is het een te groot risico met een merrie zonder predicaatrijke moederlijn en sport resultaten (ervan uitgaande dat die er niet zijn). Voor het veulen zal weinig animo zijn, wellicht als 3 of 4 jarige als hij aangereden is maar dan ben al duizenden euro's verder.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:51

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:55

ikheetesmee schreef:
Ik zou ook even goed kijken naar Duitse hengsten. Ik heb daar zelf niet gek veel verstand van maar voor Duits advies zou ik een goede fokker opbellen..

En anders evt Gelders.. Alexandro p vind ik een hele gave met leuke nakomelingen..

Wat is eigenlijk je doel met het veulen? Houd je m voor jezelf?

Het doel is om een merrie zelf te houden en er hopelijk een predicaat mee te krijgen en op te leiden.
een eventuele hengst ga ik niet houden denk ik!

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 20:57

pillow schreef:
Het topic is nu bijna een jaar oud. Toch wel veel tijd gehad om na te denken over wel of niet dekken en welke hengst. Je hebt vorig jaar al veel optie's aangedragen gekregen, maar je weet het dus nog steeds niet. Bij twijfel niet inhalen zeggen ze dan.

Zeker maar het doel was ook w016 te dekken. Vorig jaar ging het meer over de mening welke hengst, nu meer van wel of niet doen aangezien (zoals ik al aangaf) veel verschillende reacties krijg dat mij aan het twijfelen zet.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:28

Marnel93 schreef:
Weer even een berichtje. Graag nog even jullie mening. Ik hoor meningen van verschillende kanten, wel of niet dekken? De fokkers waar ik op stal sta zeggen 'je kunt het gerust proberen', weer een andere fokker zei 'niet fokken met een merrie zonder predicaten die geen topbeweger is! Wat denken jullie?

Op mijn eventuele lijstje staan nu:

Toto jr
ferguson
daily daimond
of een goede duitse hengst

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:28

Als je merrie geen predikaten heeft, geen grote prestaties in de sport heeft gelopen (Z of hoger) en ook niet beschikt over een opvallend goede vrije beweging...
Fok dan vooral voor jezelf en voor je eigen plezier.
Fokken voor de verkoop lijkt me met zo'n merrie niet handig, want verkoop van zo'n veulen gaat waarschijnlijk tegenvallen (kosten waarschijnlijk hoger dan opbrengst).

Een goede hengst maakt hooguit 50% van het veulen. De merrie zal ook wat aan kwaliteit moeten brengen anders fok je niet vooruit. Een hengst alleen is niet genoeg.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:41

Tja, het is wel duidelijk dat als je hiermee wil fokken dat je dat eigenlijk alleen zou moeten doen voor jezelf!

Als je al aangeeft dat je een hengst misschien niet wil houden.. Moet je het dan wel willen?

Dan krijg het het zoveelste paard op de markt.. En jij draait waarschijnlijk verlies.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:48

Als je veulentje een hengst is, heb je groot kans dat je de kosten er niet uit krijgt bij de verkoop.
Als het een merrie is ga je zelf 3 jaar investeren in opfok. Reken eens uit wat alles bij elkaar kost. En kijk wat een mooie onbeleerde driejarigen je van de geld kan kopen.. dan moet je merrie wel een heel speciaal karakter hebben wil je de gok nemen. En dan moet ze dat ook nog vererven. Want je kunt nooit voorspellen of jij een klik gaat krijgen met het veulen als ze drie is.