ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:34

ik denk dat je het niet moet doen, je vind de merrie koppig en je zou eigenlijk een heel ander type / karakater willen, daarbij wil je een hengstveulen van de merrie terwijl en toch 50% kans is op een merrie.

Waarom ga je niet op zoek (als je überhaupt al een eigen paard zou willen) naar een paard dat wel in je eisenlijstje kan passen. Misschien al volwassen is, zodat je ook meer in kan schatten wat de hoogtemaat uiteindelijk zal worden.

Daarbij kan een fries paard zeker aan je verwachtingen voldoen, je moet alleen gerichter zoeken.

meisje2000

Re: ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:45

Ik heb een afstammeling van bontfire.
Zwart bont en niet al te groot.
hij is nu bijna 2 jaar en rond de 151 hoog nu.
Bontfire zelf is wel springgefokt en dat laat mijn hengst nu ook wel zien.
De moeder is een friese merrie van 162 en een dochter van folkert.
Mijn hengst is grof gebouwd maar niet extreem breed.
De moeder is juist sportgefokt en dus ook niet breed maar haar moeder dus wel weer.
Verdiep je dus ook in de voorouders van de merrie want die kunnen ook nog steeds doorgeven ben ik wel achter gekomen.

Hier een foto van mijn bontfire x fries.

Afbeelding
Hier was hij 20 maanden, zo heb je een idee hoe bontfire op een fries doorfokt omdat de naam bontfire genoemd werd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:25

Orchidee14 schreef:
De eigenaresse wil alleen een zwarte hengst? Het hengstveulen is voor jou en een merrie wordt verkocht. Waarom dan perse een zwarte? Misschien is NRPS iets?

dat vind ze nou eenmaal mooi, en het blijft haar paard, zij heefd het laatste woord. daarbij zijn een zwarte hengst en insiminatie haar enige eisen, dus ik vind het wel zo netjes om me daar aan te houden :) daarbij ben ik zelf ook wel een fan van zwart

ingvdh schreef:
als jij zo veel slagen om de arm houdt bij koop van het veulen dan moet je iets gaan fokken dat ook goed verkoopbaar is voor de eigenaar. Alleen daarom al zou ik met een fries gaan fokken omdat dat het makkelijkst te verkopen is.

Kruisingen gaan betekenen dat de markt een stuk kleiner wordt en je het slecht kan voorspellen wat voor paard eruit gaat komen.

Ik heb weinig verstand van friesche hengsten maar mijn advies zou zijn om een ervaren fokker te vragen om de merrie te bekijken en daarbij een advies te geven voor een hengst.

ja klopt heb je zeker gelijk in, ben ook zeker aan het kijken voor friesche hengsten nu, te veel risico ook voor mezelf met kruisingen.

bora schreef:
Als je evt toch met een arabofries fokkken kijk dan ook evt op http://www.eafs.be/ (website van het stamboek) of op http://www.arabofriezensportpaarden.be/

dankjewel! arabo friezen blijven voor mij zeker een optie, ik vind hun hoofd vaak net iets leuker als een gewone fries, en ik blijf zo toch dicht bij het stamboek

Marleen_vA schreef:
Nirvana_ schreef:
Volgens mij wil jij gewoon geen Fries :=

Dat is natuurlijk prima, ieder z'n ding, maar waarom niet voor een veulen/paard gaan wat wel bij je dressuur plaatje past? Een fries is nou eenmaal niet gefokt voor de dressuur, waar je het ook mee kruist. Waarom zou je zo'n afspraak aan gaan als de kans ontzettend groot is dat je teleurgesteld word? (Is het niet het geslacht dan wel de maat, karakter of bouw van het dier.....)

Dat een fries misschien niet gefokt is voor dressuur, wil nog niet zeggen dat ze er niet geschikt voor zijn, hihi.

Ik heb zelf een sportief gebouwde 75% fries x 25% belgisch trekpaard. Gaan over ongeveer 2 weken m1 starten. Hij heeft zeker potentie voor meer. op wedstrijd haalden we over het algemeen 2-3 winstpunten naar binnen en werden vaak 1e of 2e. Zijn vader is een barok type fries. Moeder is sportief gebouwde fries x belg.

Trekpaard x fries zal vast niet altijd goed uitpakken en bij kruisingen gaat het regelmatig fout in de verhoudingen tot elkaar (lichaam).

in mijn opini kan iedere boere knol dresuur leren, mijn gelderse pony totaal uit verhouding kon ook oefeningen uit het Z. ik vind het ook zeker leuk om met een wat 'alternativer' paard in de ring te verschijnen

Babootje schreef:
KimD schreef:
Ik denk dat je meer moet kijken naar wat er verbetert moet worden aan de merrie dan aan de eisen die jij stelt. Je wilt sowieso géén merrie, dan ga je straks een kruising fokken die je moet verkopen. Die voegt dus niks toe aan de huidige markt.

Met dat risico in het achterhoofd zou ik gaan voor een volle Fries die de merrie verbetert, hierdoor houdt je het ras wel in stand en ga je niet zomaar kruisingen fokken. Die kun je beter verkopen als een ondoordachte kruising.

Mij persoonlijk lijkt het beste als je eens contact opneemt met een Friese hengsten houder, binnen het ras zitten ook de nodige verschillen en die kan jou gok ik vertellen wat jij voor hengst bij de merrie moet hebben.

Met het bovenstaande kan ik het alleen maar helemaal eens zijn. Kruisingen leveren in de huidige markt weinig op en je moet je afvragen of je uberhaupt de kostprijs er nog voor terug krijgt.

bettyvn schreef:
daar heb je wel een heel goed punt, ik ben helaas nog geen hengst tegengekomen die ik compact genoeg vind, voor het mooie zegmaar

Misschien nog even doorzoeken? Ze zijn er wel.

Ik krijg wel een beetje het idee dat je liever een kwpn-er zou hebben dan een fries. Waarom begin je hier dan aan? Als je een veulen leuk vindt, zat leuke kwpn veulens te koop. Kun je zelfs ook nog de kleur kiezen.
Zeker als je een kruising fokt kan er vanalles uitkomen dat je ook niet past. En dan zit je - als het een hengst is - wel aan koop vast. Zou er niet aan beginnen. Een enkeling daargelaten zijn Friezen natuurlijk ook geen dressuurpaarden.

klopt er zijn er een paar, Ulke van de Northside bijv. wat mij betreft echt een droom van een paard, op zoiets wil ik uitkomen eigenlijk. Anders451 vind ik ook echt heel erg leuk, maar zijn vader komt is de opa aan moeders kant van de merrie, zou dit problemen opleveren denken jullie? ulke dekt niet helaas, en hij is totaal niet wat zijn vader (Felle) over het algemeen doorgeeft(lang en hoog), dus Felle is het voor mij denk ik net niet

rien10 schreef:
Ik zou toch zeker een raszuiver dier fokken. Woorden als Arabofries mogen dan wel exotisch klinken, het is gewoon een kruising van twee rassen. Niets mis mee, maar stel dat je het dier niet wilt houden, dan is een raszuivere fries met stamboom beter te verkopen dan een BarokPinto, AraboFries, HafFries of wat dan ook.

ja denk ook wel dat ik dat ga doen, en gewoon heel kieskeurig zijn met de hengst, gelukkig heb ik nog even de tijd

joyca schreef:
ik weet niet of bonte harry nog dekt, maar ik ken zijn moeder en dat is een super mooi type fries

weet niet of dat hij vaak bont doorgeeft?

Neon schreef:
Gewoon niet doen... Je bent geen fan van de bouw van de merrie ze is te breed, grof, en te koppig... Als ik zo je posts lees is enkel de kleur van het beest goed genoeg voor je...

Als je uberhaubt al een hengst vind die voldoet aan jouw ideaalplaatje moet je je realiseren dat het veulen voor 50% de genen van zijn of haar moeder heeft... Jij gaat uit deze merrie niet jouw paard halen... Wees dan ook zo eerlijk tegenover de eigenaar en jezelf om niet voor jou te gaan fokken. Wil de eigenaar persee een veulen? Dan moet ze dat voor zichzelf of de verkoop doen. Daarbij kan ze voor de verkoop dus beter gaan voor een volle fries mef papieren welke de merrie daadwerkelijk verbeterd. Neem contact op met fokkers van friezen zodat je daadwerkelijk een veulen gaat fokken waarbij de kans aanwezig is dat de minpuntjes van de merrie verbeterd worden en het dier ook daadwerkelijk verkoopbaar is...

toch, als de merrie lekker bespiert is heefd ze wel wat, haar gangen mag ze zeker doorgeven, en dr halshouding, ik vind haar persoonlijk erg fijn nagefelijk te rijden, daarbij heb ik met maar heel weinig merrie's een klik gehad, terwijl friese ruinen wel goed gaat. tijdens het rijden (wat ik nog niet zo lang op dr doe) is er wel een klik, ik heb haar door het weer en het feit dat alles hier zeik nat is al een tijd niet kunnen rijden, en onthou ik nu misschien alleen de negative dingen, ik reed dr graag genoeg om er elke dag voor mn werk als een gek heen te racen om nog heel even te kunnen rijden.
wat er van mij aan haar verbeterd mag worden is dat ze nog net een slagje ranker mag, ze iets korter mag, en een iets minder dominant karakter

AnnetB schreef:
Is een NWR (nederlands welsh rijpony) niet wat? Met de maat kom je dan nog het meest in de buurt en je fokt een echt sportpaardje.
Bijvoorbeeld:

Steerwolde's Vip
[ Afbeelding ]

Nia Domo's Bolero
[ Afbeelding ]

zeker gave paardjes, vooral de eerste, maar hoe zou dit passen met een fries?

FunkyMistiC schreef:
De merrie heeft qua stamboom niet echt iets dat je denkt daar wordt je qua fokkerij blij van.. Ze heeft als veulen een 2e premie gekregen maar als 4 jarige is ze niet geprimeerd..
Ja inderdaad, dat ze bloedvoering niet te dichtbij elkaar ligt. Felle is een Lolke x Gerlof, deze merrie is een Fabe X Ouke. Daarnaast moet je ook gewoon gaan kijken of de hengst qua verbeterpunten matcht.

hengst vind ik qua verbeter punten net nix, Ulke is totaal niet geworden wat Felle doorgeeft, felle zou haar alleen maar nog langer en groter maken denk ik... of niet?

Kaitlyn schreef:
Waarom niet gewoon een Fries erop zetten? Is toch makkelijker te verkopen als het een merrie wordt. :j

Ik houd zelf niet zo van Friese paarden maar de hengst Hessel 480 vind ik toch wel gaaf.

http://www.hhgebrvanmanen.com/WebStuff/ ... essel.html

http://www.hhgebrvanmanen.com/WebStuff/ ... efault.htm
Misschien is Norbert ook wel iets, ook een luxe en sportief type, dit is de vader van Hessel.

Is wel een grote hengst maar wel het sportieve type. Ik denk dat je eventueel met een groter maar wel sportiever gebouwd paard beter weg komt dan op een kleiner maar breder gebouwd paard. Plus dat "kort en gedrongen" vaak lastiger is in de sport. :j

hessel vind ik te groot, norbert daar in tegen spreekt me wel aan, ik zou alleen graag iets meer manen zien, de merrie heefd van haar zelf ook niet heel veel, of ik knip ze kort natuurlijk :o

dees_daan schreef:
Jawel, maar door alle eisen die TS aan haar paard stelt denk ik dat ze eigenlijk geen kruising of fries wil.
Ook na het afspenen kan je nog niet zien hoe het veulen uitgroeit.

ik wil best een fries, ik kan van verschillende paarden rassen het mooie waarderen hoor, toch vind ik merries over het algemeen minder mooi als ruinen, ik vind friezen leuk, maar wel compacte friezen met een sprekend hoofdje.

friesiszwart schreef:
ik denk dat je het niet moet doen, je vind de merrie koppig en je zou eigenlijk een heel ander type / karakater willen, daarbij wil je een hengstveulen van de merrie terwijl en toch 50% kans is op een merrie.

Waarom ga je niet op zoek (als je überhaupt al een eigen paard zou willen) naar een paard dat wel in je eisenlijstje kan passen. Misschien al volwassen is, zodat je ook meer in kan schatten wat de hoogtemaat uiteindelijk zal worden.

Daarbij kan een fries paard zeker aan je verwachtingen voldoen, je moet alleen gerichter zoeken.

omdat ik al meerdere malen geholpen heb met het (her)opvoeden van een paard, dit vind ik geweldig, en ik heb maar een klein budget, dit zou voor mij een buitenkansje zijn, ik weet heel goed dat een paard niet zo maar een 'ding' is die je weg kan gooien of ruilen als het hem net niet is. ook zoals ik hier boven al zeg vind ik dat iedere boeren knol een dressuurproefje kan lopen, en het trainen hiervoor vind ik dan leuker als een papiertje met hoge punten ophalen op wedstrijd, heel lang heb ik 'gedroomt' van een compacte friesse hengst waarmee ik lekker de dressuursport kon beoefennen op een wat hoger niveau (M of Z) ong, een Grand Prix paard hoefd van mij niet, maar die droom had ik inmiddels laten varen gezien het prijskaartje, en meer richting een alround kwpn'ertje, pas zelfs gedacht of ik niet gewoon een pony zou nemen, zelfs van tinkertjes kan ik het leuke inzien (niet rot bedoeld naar de tinker liefhebbers hier). als het maar leuk kan bewegen, klopt in verhoudingen, en een leuk hoofd heefd... (totaal het tegenovergestelde van mijn huidige pony dus)

meisje2000 schreef:
Ik heb een afstammeling van bontfire.
Zwart bont en niet al te groot.
hij is nu bijna 2 jaar en rond de 151 hoog nu.
Bontfire zelf is wel springgefokt en dat laat mijn hengst nu ook wel zien.
De moeder is een friese merrie van 162 en een dochter van folkert.
Mijn hengst is grof gebouwd maar niet extreem breed.
De moeder is juist sportgefokt en dus ook niet breed maar haar moeder dus wel weer.
Verdiep je dus ook in de voorouders van de merrie want die kunnen ook nog steeds doorgeven ben ik wel achter gekomen.

Hier een foto van mijn bontfire x fries.

[ Afbeelding ]
Hier was hij 20 maanden, zo heb je een idee hoe bontfire op een fries doorfokt omdat de naam bontfire genoemd werd.

dankjewel:) tja ik zelf en de eigenaresse willen echt zwart, het is een leuk paard, maar niet het type waar ik verliefd op zou kunnen worden

Wooww super lang verhaal geworden zo, conclusie, JA ik vind friezen wel degelijk leuk de merrie haar verbeterpunten zijn:
-ze mag iets korter, en evt wat ronder
-een sprekender hoofdje
-wat meer manen, sokken vind ik niet een heel groot punt, heb wel liever dat ze wat laag op de benen beginnen, dus vooral bij de voeten niet al bij de knieen.
-benen mogen iets dunner
-een wat minder arrogant karakter
wat ik wil houden is
-looplust
-haar gangen zelf, lekker ruim ipv heel hoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:34

TS het papier van de merrie in je OP voert interessant Fries bloed, namelijk teruggaande op de kortere, maar zeer imposante AGE lijn. Dat is gezien de dunne fokbasis bij Friezen momenteel erg interessant zijn om daar op "terug"te fokken.

Wat je Arabo- Friezen vraag betreft: dat is natuurlijk geen krusiing simpelweg tussen een Fries en een Arabier! Dat ligt wel even wat genuanceerder.
Het blijven Friezen met een scheutje Arabo-bloed in de bloedlijn.
Google dat eens goed, ander kun je ook via PB mij om info en een paar goede adressen die alles weten van en met Arabo's vragen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:38

terpentijn schreef:
TS het papier van de merrie in je OP voert interessant Fries bloed, namelijk teruggaande op de kortere, maar zeer imposante AGE lijn. Dat is gezien de dunne fokbasis bij Friezen momenteel erg interessant zijn om daar op "terug"te fokken.

Wat je Arabo- Friezen vraag betreft: dat is natuurlijk geen krusiing simpelweg tussen een Fries en een Arabier! Dat ligt wel even wat genuanceerder.
Het blijven Friezen met een scheutje Arabo-bloed in de bloedlijn.
Google dat eens goed, ander kun je ook via PB mij om info en een paar goede adressen die alles weten van en met Arabo's vragen.

huh? wat houd die AGE lijn dan presies in? of moet ik je daarvoor even een PBtje sturen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:44

Nu ja, mensen die thuis zijn in Friese bloedlijnen kennen dit wel, natuurlijk.
Age was een van de 3 dekhengsten die aan de grondslag van het Friese ras hun steentje hebben bijgedragen.
Het papier laat wel een hele mooie afkomst van die Friese merrie in je OP zien, waar dat bloed ook in loopt, wat dat betreft zou ik als ik de eigenaar was er heel blij mee zijn en daar een fraaie Friese hengst met juist niet teveel modern bloed op zetten.

Wil jij een met modern sportpaard vergelijkbaar Fries-looking paard, ja, dan Arabo-Fries (heb jaren op zo'n stal gewerkt), als je daar bij wijze de sokken van afscheert zie je weinig verschil met een sportpaard zoals het heden ten dage graag gezien wordt.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:51

terpentijn schreef:
Nu ja, mensen die thuis zijn in Friese bloedlijnen kennen dit wel, natuurlijk.
Age was een van de 3 dekhengsten die aan de grondslag van het Friese ras hun steentje hebben bijgedragen.
Het papier laat wel een hele mooie afkomst van die Friese merrie in je OP zien, waar dat bloed ook in loopt, wat dat betreft zou ik als ik de eigenaar was er heel blij mee zijn en daar een fraaie Friese hengst met juist niet teveel modern bloed op zetten.

Wil jij een met modern sportpaard vergelijkbaar Fries-looking paard, ja, dan Arabo-Fries (heb jaren op zo'n stal gewerkt), als je daar bij wijze de sokken van afscheert zie je weinig verschil met een sportpaard zoals het heden ten dage graag gezien wordt.

hahahaha dat wil ik!!
met alle respect naar de eigenaresse toe, ze geeft hier weinig om denk ik, ze heefd geis gekocht omdat ze hem mooi vond, ook al was geis te moeilijk te rijden voor haar, dit bleek al tijdens het proefrijden. zijzelf is er vrij makkelijk in dus

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:54

Dan lijkt een AraboFries wel iets voor jou.

Maar voor de dekking van de merrie in de OP zou ik de eigenaresse aanraden toch een echte Friese stamboekhengst te kiezen, en niet een kruising. Er zijn ook lichter gebouwde en niet al te grote Friese hengsten Maar de merrie zelf is ook niet al te grof, dus een mooie barokke hengst past daar wel op. je moet wel in de gaten houden dat heel de Age-lijn (die al heel oud is) doorgaans stevige halzen en voorhand vererft. Deze merrie kan dat echter wel hebben, want is zelf vrij ielig gebouwd.
Waarom zeg ik dat? Het zou jammer zijn van het aparte, en tegenwoordig weer erg gezochte Age bloed wat in de stamboom zit om dat nou ook nog een te gaan vermengen, door een kruising.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-02-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:55

jawel hoor ik vertypte me haha, het paard in OP moet gedekt worden

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:30

Als je in mijn profiel kijkt. het zwarte paardje is een arabofries met maar 12,5% arabier

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:33

bora schreef:
Als je in mijn profiel kijkt. het zwarte paardje is een arabofries met maar 12,5% arabier

die is zeker heel erg gaaf qua bouw zeker wat ik ook wel leuk vind!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:40

Wat ik zo raar vind: Laat je vooral niet door de eigenaresse van deze merrie verplichten het veulen te kopen ook niet als het een hengst is.........je weet maar nooit of het jou goed zal bevallen, liever vrijblijvend........... als het veulen tegenvalt en het is hengst, dat je ook evengoed mag helpen met de verkoop ervan net als wanneer het een merrieveulen zou zijn........

Bevalt het hengstveulen je erg goed dan heb je er veel plezier van maar valt het tegen laat je dan niet verplichten het te kopen omdat het zo is afgesproken............

Succes.............met het zoeken naar een dekhengst.......

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 17:52

klopt, maar weet je darom doe ik niet alles zwart op wit afleggen, aan de ene kant heb ik zoiets van stel ze gooien dan inneens de prijs om hoog, aan de andere kant, ik kan dan altijd nee zeggen, en als zij het zelf afblaast oke jammer, koop ik lekker ergens anders een veulen.
ik zeg ook altijd tegen haar dat ik heel blij ben dat ik het paard mag rijden gratis en voor nix wanneer ik wil, maar als ze een goed bod krijgt, ze hem wel weg moet doen. hier wil ze nix van weten, verder sta ik ook heel dichtbij de eigenaresse, ik ben haar schoondochter namelijk ;) we konden van begin af aan al heel goed door een deur, en dit is haar eerste eigen paard, hiervoor heefd ze alleen een paar jaar op de manege gereden, wat voor mij fijn is, ik kan heel veel voor elkaar krijgen bij haar omdat ze zelf nog iet heel veel ervaring heefd met het houden van paarden,

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:13

Fijn dat jullie familie zijn van elkaar dan is er zeker begrip wanneer het veulen als het een hengst mocht worden jou niet aanstaat en of niet wat je zoekt.

Veel plezier en succes.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:11

arabofriesche hengsten vind ik ook wel leuk, lekker sportief, en het vangt haar minpunten mooi op denk ik, maar mag het veulen dan in het arabofriesche stamboek opgenomen worden? zijn er nog mensen die echt goede hengsten uit het stamboek kennen?

heb nog steeds belangstelling voor een leuke friesche dekhengst die haar minpunten een beetje kan opvangen, dus daar over heb ik ook graag tips! :)

zelf niet heel veel verstand van bloedlijnen, bij geen enkel ras trouwens, dus wel een beetje jip en janneke taal graag :+

bettyvn schreef:
-ze mag iets korter, en evt wat ronder
-een sprekender hoofdje (geen groot struikelblok)
-wat meer manen, sokken vind ik niet een heel groot punt, heb wel liever dat ze wat laag op de benen beginnen, dus vooral bij de voeten niet al bij de knieen.
-benen mogen iets dunner
-een wat minder arrogant karakter
wat ik wil houden is
-looplust
-haar gangen zelf, lekker ruim ipv heel hoog

edit! ik kreeg net een tipje in bij mn prive berichten, en daar zag ik dit gave paard staan
http://www.arabofriezensportpaarden.be/ ... eed-aswan/
ik vind hem echt super super super helemaal geweldig <3 <3 maaaaar kan ik de merrie dan niet beter zelf laten dekken door een arabische hengst, vergelijkbaar met zijn vader? de moeder van de hengst is een merrie uit de 'jochem' lijn, voor de kenners onder ons, is dat vergelijkbaar met de (Age?) lijn die mijn merrie voert? of zal ik gewoon lekker risicoloos voor hem kiezen als dekhengst?

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:13

http://zenitharabians.nl/hengsten.htm

Is de hengst Lobeke daar niet wat? Een talentvolle en zeer veelzijdige hengst. Daarnaast maar 1,53m, dus dan krijg je ook een kleiner veulen. Ook een fijn karakter fok je hier mee, lijkt mij ideaal? 'T enige nadeel is dan dat hij schimmel is, en heb je dus geen zwartgarantie.