Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Het is maar wat je er voor over wilt hebben
ART_UMA schreef:Ik heb de hengstenkeuring achter m'n pc enigszins zitten volgen en denk dat ik de springpaardenhengsten voorlopig even laat zitten. Kijkend heb ik toch weer wat scherper gekregen waar ik naar zoek. Ja kracht, galop en lef, maar ook veer in de beweging. Als voorbeeld dan toch Franklin, dat is zelfs over de top, los van de "slagen in het wiel", veel expressie en afdruk.
Nu is mijn volgende punt, wel of geen lijnenteelt op Ferro? Ik vindt dat eigenlijk te dichtbij. Ik geloof wel in lijnenteelt en Tesio noemde de 4e t/m de 7e generatie het 'power house' van lijnenteelt, en dan heb je het bij mijn merrie wat mij betreft over Ulft, Amor, Doruto, Farn en lucky boy xx als meest waarschijnlijke, Ramiro dan weer liever niet.
Zonder Ferro wordt m'n lijstje wel wat korter en als ik 'veer' in de beweging erbij betrek, valt voor mijn gevoel charmeur ook af en heb ik nog maar een heel kort lijstje: Eye Catcher, (Vivaldi) en Bordeaux.
Naar de jonge hengsten gekeken is misschien Governor nog een optie, geen Ferro, wel maat en massa en galop, maar verder weer onbekend qua vererving. Geniaal waar eerder naar was verwezen ziet er ook best uit, stoer paard, maar ook Ferro. Gironn uit dezelfde moederlijn als Geniaal vindt ik weer niets aan.
Lastig hoor
Niet echt natuurlijk. Vond ik ook van Gurdian!! Een 4-jarige die bijna in passage wordt voorgesteld en Marian moest haar tot 2x toe vermanen om te stoppen? Dit even terzijde. Van de door jou voorgestelde hengsten Bordeaux en Eyecatcher ben ik wat minder overtuigd wat de ontwikkeling betreft. Dan zou ik nu de voorkeur aan Geniaal geven hoewel Eyecatcher zijn naam heel veel eer aandoet. misterA schreef:BetraptMaak je het niet té technisch?
Techneut in hart en nieren!misterA schreef:Dat ze proberen hengsten zo voordelig mogelijk voor te stellen lijkt me duidelijk. Een grotere etalage is moeilijk denkbaar. Vraag is misschien nog meer, hoeveel wordt er thuis op getrained?Met name over lijnenteelt, is een mooi theeoretisch verhaal. Ik ben niet bang voor een beetje inteelt, zeker niet met/op Ferro. Wel met Jazz en Flemmingh. Franklin heeft heel veel in huis maar zoals hij op de hengstenkeuyring werd voorgesteld??Niet echt natuurlijk. Vond ik ook van Gurdian!! Een 4-jarige die bijna in passage wordt voorgesteld en Marian moest haar tot 2x toe vermanen om te stoppen? Dit even terzijde. Van de door jou voorgestelde hengsten Bordeaux en Eyecatcher ben ik wat minder overtuigd wat de ontwikkeling betreft. Dan zou ik nu de voorkeur aan Geniaal geven hoewel Eyecatcher zijn naam heel veel eer aandoet.

Zinzi_jewel schreef:Wat is de afstamming van de Franklin? Heb je een video?Interessant topic dit .
Van alles wat genoemd is springen er voor mij uit Guardian s en Franklin .
Van Franklin ken ik een jonge nakomeling. Dat dier beweegt fenomenaal .
Heb zelf een Gelderse merrie , nu ook dragend van een Gelderse Hengst en niet van Alexandro heb totaal niks met die hengst .
Maar zou deze zelf best onder boven genoemde hengsten willen doen .
Qua springers ben ik weg van Indoctro nakomelingen .
Cornet obelinsky is super duur . En ik zou dat geld niet durven investeren als je nog niet weet hoe je merrie vererft .
Nummero uno wordt ook genoemd . Geeft fijne paarden , maar zijn wel wat strak in de bovenlijn , maar daar kan aan gewerkt worden ... Zijn wakker maar goed werkbaar de nummero uno,s
hoe moeilijk kan het zijn 
)
misterA schreef:ART_UMA, In de door mij genoemde hengsten heb ik jouw belangrijkste selectiecriterium, de overdreven rillerigheid, al volop meegemomen. Verder is het wel interessant hoe groot-of klein de familieleden van een hengst zijn maar daar hebben we indexen en fokwaarden voor. Die zijn namelijk gebaseerd op de eigenschappen en prestaties van de familieleden. En vooral op die van de eigen kinderen, bij de oudere hengsten. Daar krijgt Vivaldi 109 voor stokmaat met een betrouwbaarheid van 95%, hoger kan bijna niet. Dus het is vrij zinloos om in de discussie de hoogtemaat van zijn zus er bij te halen. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
dat moet je zelf weten. Bv de dressuurindex slaat voor jonge hengsten nergens op, maar dan moet je wel weten hoe dat inelkaar steekt, het KWPN heeft belang bij snelle generatie opvolging, want dan als stamboek sneller inzicht in de gevolgen van selecties. Er zijn als gevolg heel veel jonge hengsten die bij meer kennis kelderen in die index, de voorspellende waarde Is.... Weinig.