(Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:43

Kijk eens een keer naar Cornet Obeselinsky.
Goede springhengst, maar zo lekker soepel!

Wij hebben er een afstammeling van gehad ( volledig springefokt ) maar zijgangen, wijken, wissels,... gingen allemaal zo soepel. Knie had hij genoeg en een super sterke galop.
Paardje was 1.68 als ik me niet vergis en een karakter om U tegen te zeggen. Super vriendelijk en zelfs op buitenrit was hij na wat oefening niet van de wijs te brengen.

Anoniem

Re: (Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:48

Cornet is bijna niet te krijgen, of per rietje betalen en reteduur.
En of ie braaf fokt :(:)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:55

Reteduur ja, maar 10 dubbel zijn geld waard geweest :) Het is maar wat je er voor over wilt hebben

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 23:32

Ik heb de hengstenkeuring achter m'n pc enigszins zitten volgen en denk dat ik de springpaardenhengsten voorlopig even laat zitten. Kijkend heb ik toch weer wat scherper gekregen waar ik naar zoek. Ja kracht, galop en lef, maar ook veer in de beweging. Als voorbeeld dan toch Franklin, dat is zelfs over de top, los van de "slagen in het wiel", veel expressie en afdruk.

Nu is mijn volgende punt, wel of geen lijnenteelt op Ferro? Ik vindt dat eigenlijk te dichtbij. Ik geloof wel in lijnenteelt en Tesio noemde de 4e t/m de 7e generatie het 'power house' van lijnenteelt, en dan heb je het bij mijn merrie wat mij betreft over Ulft, Amor, Doruto, Farn en lucky boy xx als meest waarschijnlijke, Ramiro dan weer liever niet.
Zonder Ferro wordt m'n lijstje wel wat korter en als ik 'veer' in de beweging erbij betrek, valt voor mijn gevoel charmeur ook af en heb ik nog maar een heel kort lijstje: Eye Catcher, (Vivaldi) en Bordeaux.

Naar de jonge hengsten gekeken is misschien Governor nog een optie, geen Ferro, wel maat en massa en galop, maar verder weer onbekend qua vererving. Geniaal waar eerder naar was verwezen ziet er ook best uit, stoer paard, maar ook Ferro. Gironn uit dezelfde moederlijn als Geniaal vindt ik weer niets aan.

Lastig hoor :+

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:34

Ik vond Guardian s en Galaxie eruit springen op de hengstenkeuring. Zit ook een beetje Ferro in....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:39

Ik heb zelf een Bordeaux en ben er heel blij mee! Paard vind niks eng, en als ze wat spannend vind dan snuift ze een keer en is het over. Beest komt voor de eerste keer op vreemd terrein en kijkt nog niet op of om. Wel heel werkwillig en een laat bloeier. Heeft een goede zelf houding, correct gebouwd en fijn bewegen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:52

Interessant topic dit .
Van alles wat genoemd is springen er voor mij uit Guardian s en Franklin .
Van Franklin ken ik een jonge nakomeling. Dat dier beweegt fenomenaal .
Heb zelf een Gelderse merrie , nu ook dragend van een Gelderse Hengst en niet van Alexandro heb totaal niks met die hengst .
Maar zou deze zelf best onder boven genoemde hengsten willen doen .
Qua springers ben ik weg van Indoctro nakomelingen .
Cornet obelinsky is super duur . En ik zou dat geld niet durven investeren als je nog niet weet hoe je merrie vererft .
Nummero uno wordt ook genoemd . Geeft fijne paarden , maar zijn wel wat strak in de bovenlijn , maar daar kan aan gewerkt worden ... Zijn wakker maar goed werkbaar de nummero uno,s

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:02

ART_UMA schreef:
Ik heb de hengstenkeuring achter m'n pc enigszins zitten volgen en denk dat ik de springpaardenhengsten voorlopig even laat zitten. Kijkend heb ik toch weer wat scherper gekregen waar ik naar zoek. Ja kracht, galop en lef, maar ook veer in de beweging. Als voorbeeld dan toch Franklin, dat is zelfs over de top, los van de "slagen in het wiel", veel expressie en afdruk.

Nu is mijn volgende punt, wel of geen lijnenteelt op Ferro? Ik vindt dat eigenlijk te dichtbij. Ik geloof wel in lijnenteelt en Tesio noemde de 4e t/m de 7e generatie het 'power house' van lijnenteelt, en dan heb je het bij mijn merrie wat mij betreft over Ulft, Amor, Doruto, Farn en lucky boy xx als meest waarschijnlijke, Ramiro dan weer liever niet.
Zonder Ferro wordt m'n lijstje wel wat korter en als ik 'veer' in de beweging erbij betrek, valt voor mijn gevoel charmeur ook af en heb ik nog maar een heel kort lijstje: Eye Catcher, (Vivaldi) en Bordeaux.

Naar de jonge hengsten gekeken is misschien Governor nog een optie, geen Ferro, wel maat en massa en galop, maar verder weer onbekend qua vererving. Geniaal waar eerder naar was verwezen ziet er ook best uit, stoer paard, maar ook Ferro. Gironn uit dezelfde moederlijn als Geniaal vindt ik weer niets aan.

Lastig hoor :+

Maak je het niet té technisch? Met name over lijnenteelt, is een mooi theeoretisch verhaal. Ik ben niet bang voor een beetje inteelt, zeker niet met/op Ferro. Wel met Jazz en Flemmingh. Franklin heeft heel veel in huis maar zoals hij op de hengstenkeuyring werd voorgesteld?? %) Niet echt natuurlijk. Vond ik ook van Gurdian!! Een 4-jarige die bijna in passage wordt voorgesteld en Marian moest haar tot 2x toe vermanen om te stoppen? Dit even terzijde. Van de door jou voorgestelde hengsten Bordeaux en Eyecatcher ben ik wat minder overtuigd wat de ontwikkeling betreft. Dan zou ik nu de voorkeur aan Geniaal geven hoewel Eyecatcher zijn naam heel veel eer aandoet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:52

misterA schreef:
Maak je het niet té technisch?
Betrapt :o Techneut in hart en nieren!
misterA schreef:
Met name over lijnenteelt, is een mooi theeoretisch verhaal. Ik ben niet bang voor een beetje inteelt, zeker niet met/op Ferro. Wel met Jazz en Flemmingh. Franklin heeft heel veel in huis maar zoals hij op de hengstenkeuyring werd voorgesteld?? %) Niet echt natuurlijk. Vond ik ook van Gurdian!! Een 4-jarige die bijna in passage wordt voorgesteld en Marian moest haar tot 2x toe vermanen om te stoppen? Dit even terzijde. Van de door jou voorgestelde hengsten Bordeaux en Eyecatcher ben ik wat minder overtuigd wat de ontwikkeling betreft. Dan zou ik nu de voorkeur aan Geniaal geven hoewel Eyecatcher zijn naam heel veel eer aandoet.
Dat ze proberen hengsten zo voordelig mogelijk voor te stellen lijkt me duidelijk. Een grotere etalage is moeilijk denkbaar. Vraag is misschien nog meer, hoeveel wordt er thuis op getrained?

Kun je toelichten wat je bedoelt met "wat ontwikkeling betreft" in relatie tot Bordeaux en EyE Catcher?

Ik kijk wel naar Ferro nakomelingen, juist ook vanwege galop en Geniaal staat daar ook bij. Voor de liefhebbers de moeder Geniaal gevonden:
Afbeelding

Dorado is ook nog steeds een optie, via Rousseau wat ik toch wel een goede Ferro nakomeling vindt. Voor massa zou Negro nog kunnen, maar ik zag nou niet de beste OC resultaten bij nakomelingen van hem. Over lijnenteelt op Ferro gesproken, waar trek jij de grens, Zou je dit qua lijnenteelt aandurven?
Afbeelding

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:55

Zinzi_jewel schreef:
Interessant topic dit .
Van alles wat genoemd is springen er voor mij uit Guardian s en Franklin .
Van Franklin ken ik een jonge nakomeling. Dat dier beweegt fenomenaal .
Heb zelf een Gelderse merrie , nu ook dragend van een Gelderse Hengst en niet van Alexandro heb totaal niks met die hengst .
Maar zou deze zelf best onder boven genoemde hengsten willen doen .
Qua springers ben ik weg van Indoctro nakomelingen .
Cornet obelinsky is super duur . En ik zou dat geld niet durven investeren als je nog niet weet hoe je merrie vererft .
Nummero uno wordt ook genoemd . Geeft fijne paarden , maar zijn wel wat strak in de bovenlijn , maar daar kan aan gewerkt worden ... Zijn wakker maar goed werkbaar de nummero uno,s
Wat is de afstamming van de Franklin? Heb je een video?

Alexandro P heb ik wel bij de afstammelingenkeuring gezien en was daar toch wel erg over te spreken, hoe ze het als volwassen paard doen, eigenlijk geen idee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:29

Van ze nakomeling heb ik geen video .
Franklin zelf ook niet maar zijn wel te vinden op internet .
Franklin is een Ampère x ferro .
En dat ferro bloed past op veel paarden .
Het Franklin veulen wat ik ken is uit een jazz moeder . Vandaar haar ritselige karakter . Maar bewegen kan ze .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:06

Wat mij een paar jaar geleden opviel was dat de Ampere nakomelingen allemaal over veel lossigheid in de bovenlijn een goed lichaamsgebruik bezaten.

Persoonlijk heb ik geen moeite met lijnenteelt op Ferro, die hengst heeft zeer veel goeds gebracht.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:06

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:10

Ik heb enkele jaren geleden Van Gogh irl gezien en ik zie de mogelijkheden voor de dressuur wel. Interessante hengst. Al was ik meer liefhebber van Warrant.
Moet toegeven, heb het zelf niet aangedurfd om een 'spring-hengst' op mijn merrie te zetten, ivm eventuele verkoopbaarheid. Terwijl ik wel denk dat de betere dressuurpaarden komen van een scheutje springbloed.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:59

Èven helemaal van voren af beginnen, en dan probeer ik ook rekening te houden met jouw wensen.
Bij mijn eigen Metall-dochters en zelfs kleindochters begin ik met het zwakste punt te elimineren en dat is de stap-ruimte. Een steeds belangrijker selectiecriterium. Ook vorige week werd de jonge Metall in de tweede bez. weggestuurd vanwege de stap.
Psitieve verervers zijn o.a. Krack C en een aantal van zijn zoons en kl.zoons, Uphill, Gribaldi, zoon For Gribaldi en een aantal kleinzoons, Florencio. Valt af, de zoons van L.L, veel Jazz en Ferro-nafok.
Ook dan kom ik weer op mijn eerder genoemde Eyecatcher, verdiep je dan wel in de vererving van de hoogtemaat, vervolgens Bordeaux, zijn ook niet het grootst en geeft vaak wat minder fraaie hoofden.
Charmeur, geeft wel eens wat minder luxe, Dorado, Estoril, Ferdeaux...zag hem vanmiddag nog even op stal, wat een beauty en ook heel werkwillig en snel, uit betrouwbare bron...en toch weer Geniaal...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:40

misterA, dat zijn allemaal erg jonge hengsten die nog geen serieuze nafok hebben getoond.
Leuk dat de hengst zelf mooi zijn, maar hoe fokken ze?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 23:25

@Dees, als ik kan kiezen heb ik het liefst een hengst waarvan de vererving al beter bekend is. Met de vraag om lef / moed / rust, vallen er al een boel af. Ik was niet zo'n fan van Vivaldi vanwege minder kracht, maar z'n werk willigheid is wel top. Verder zou ik ze niet zo snel een bewezen hengst weten waar ook nog eens de rest van het plaatje past.

@misterA, ik kan de redenering volgen. Ik ga natuurlijk ook graag op de gangen vooruit, maar mijn grootste verbeterpunt is toch wel de soms overdreven alertheid. Soms (als het ff niet zo goed gaat) heb ik er wel wat andere woorden voor, !@#$^%^ (hoop lelijke woorden) waar de minste nog wel schijthuis is. Het gevolg is spanning en die zie je ook terug in de stap.
Ik ben overigens niet gelijk een fan van een overdreven grote stap. Een hoef overstappen vindt ik mooi zat. Takt vindt ik in de stap minstens zo belangrijk als de staplengte en hier zit ook een grote component spanning. Er is volgens zeggen een relatie tussen de stap en de galop, dus mijn uitgangspunt is als de galop beter wordt, zal de stap niet slechter worden.

In z'n algemeenheid vindt ik een knietje in de beweging wel fraai, als er dan wat kracht, veer en afdruk in zit. Een scheutje lef en ook nog de mogelijkheid om te sluiten: klaar is kees :D hoe moeilijk kan het zijn }>

Maat is inderdaad een punt als ze echt verkleinen. De United (mijn eerste veulen) was maar 161, de Citango was 178, daar kan ik dus niet veel houvast uit halen.

Bordeaux (index 102) zal vast wat meer massa meegeven als United en is dan bij een gelijke grote wel meer paard. Bordeaux z'n moeder (165) heeft blijkbaar alleen nog veulens van United gekregen en de kleinste is een merrie van 164.
Eye Catcher (index 101) is natuurlijk nog helemaal weinig van bekend, uit z'n moeder (168) komen een paar wat kleinere (iets onder de 165, en wat VB waar dus geen info van is)
Dorado (index 104) is niet zo veel te vinden van de moeder (169), aantal VB en 1 met een maat 169. Moeders moeder Lotus is maar 160!
Vivaldi (index 109) z'n moeder (165) heeft een aantal nakomelingen, waaronder een volle zus van Vivaldi met een stokmaat van 160!!
Geniaal (index 106), moeder (168) 3 VB en een merrie 171

Ik had een beetje de hoop dat je uit de gegevens van de moeder wat meer zekerheid qua maat zou kunnen halen, dat lijkt niet zo te zijn. Dat kun je opvatten als een aanwijzing om naar een wat meer bewezen hengst te kijken. Voor de meeste zekerheid, op de meeste punten positief, moet ik haast wel zeggen: Vivaldi, maar daar zijn de zwemmertjes niet zo goed heb ik begrepen.

Toch wat verder kijken richting een aantal Ferro nakomelingen, al is het maar om meer keus te hebben. En eens kijken naar Van Gogh (als Bert 't zegt... ;) )

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:29

Wat een interessant topic, met visies uit meerdere hoeken en een aantal hengsten die erg goed zouden matchen. Ik ben benieuwd naar je keuze!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:41

Cosmo, een Van Gogh van de familie Rothenberger, google maar eens

lijkt mij goede keuze, galoppade en karakter

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:25

ART_UMA, In de door mij genoemde hengsten heb ik jouw belangrijkste selectiecriterium, de overdreven rillerigheid, al volop meegemomen. Verder is het wel interessant hoe groot-of klein de familieleden van een hengst zijn maar daar hebben we indexen en fokwaarden voor. Die zijn namelijk gebaseerd op de eigenschappen en prestaties van de familieleden. En vooral op die van de eigen kinderen, bij de oudere hengsten. Daar krijgt Vivaldi 109 voor stokmaat met een betrouwbaarheid van 95%, hoger kan bijna niet. Dus het is vrij zinloos om in de discussie de hoogtemaat van zijn zus er bij te halen. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel. :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:35

misterA schreef:
ART_UMA, In de door mij genoemde hengsten heb ik jouw belangrijkste selectiecriterium, de overdreven rillerigheid, al volop meegemomen. Verder is het wel interessant hoe groot-of klein de familieleden van een hengst zijn maar daar hebben we indexen en fokwaarden voor. Die zijn namelijk gebaseerd op de eigenschappen en prestaties van de familieleden. En vooral op die van de eigen kinderen, bij de oudere hengsten. Daar krijgt Vivaldi 109 voor stokmaat met een betrouwbaarheid van 95%, hoger kan bijna niet. Dus het is vrij zinloos om in de discussie de hoogtemaat van zijn zus er bij te halen. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel. :D

Precies, voor Vivaldi is het (misschien) duidelijk, maar dat hij zo'n kleine zus heeft, geeft wel inzicht. Het gaat om een soort kansberekening volgens de wetten van Mendel (om het wat technischer te maken). Je weet dus van te voren niet hoe de genen precies vallen, en dat heeft wel effect voor het lezen van de index voor met name de jonge hengsten.

Bij jonge hengsten (volgens het kwpn): De verwachtingswaarde van een paard is het gemiddelde van de fokwaarden van de vader en moeder. Als blijkt dat ook van de moeder geen fokwaarde bekend is dan kan in de meeste gevallen worden teruggevallen op de stamboomindex.

Je weet dan alleen nog niets over de spreiding! Het KWPN hanteert een vaste spreiding over de gehele populatie van 4 voor exterieur, OC etc. Deze spreiding kan voor een bepaalde hengst dus wel groter zijn!
Met andere woorden, er zijn hengsten die een grotere spreiding hebben en er zijn er met een kleine spreiding. Bij de eerste heb je het bij wijze van spreken reuzen of dwergen, maar weinig er tussen in, bij de ander hoort misschien een lage verwachtingswaarde, maar er zit niet veel spreiding / variatie in.
Als je er vanuit gaat dat de echte kleintjes (zeg onder de 160) niet op een keuring worden aangeboden, en de index alleen op keuringsdata wordt bepaald, dan wordt de voorspellende waarde ook weer minder.

Vivaldi heeft een hoge betrouwbaarheid en je zou kunnen concluderen dat bij Vivaldi de "maat" gerelateerde genen dominant zijn. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat hij reuzen of dwergen geeft en dat de dwergen niet op de keuring komen en dat bij wijze van spreken maar een deel van de nakomelingen worden meegenomen en dat zijn dan de grote: voila een hoge index met een hoge betrouwbaarheid.

Ik hoopte met het kijken naar de nakomelingen van de moeder te zien of er veel spreiding in zit, maar ik weet nu nog niet hoe dit te interpreteren. Een gemiddelde is iets (zo wordt de index initieel berekend), maar de individuele spreiding is volgens mij ook interessant.

Of om het gezegde maar te citeren: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:50

Je weet nooit precies wat het resultaat is. Zelf heb ik een hekel aan de opmerking van "fokken is gokken" ,
dat is niet zo, genetica is een wetenschap en fokkers die dat begrijpen en er op juiste manier mee om weten te gaan ,gaan het snelst vooruit. Maar helaas, of eigenlijk, gelukkig maar, dat het resultaat vaak heel verrassend is, en zelfs nog veel mooier dan we hadden verwacht.
Dus kansberekening of niet, het is ook je gevoel, maar vooral kijken naar de hengst zelf, wat hij zelf niet heeft, kan hij ook niet doorgeven. En ook wel eens lef hebben, gewoon proberen, want zekerheid krijg je toch niet altijd.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:11

De indexen zijn heel mooie handvatten om je keuze te bevestigen of juist te ontkrachten. Ik vind ze een prima hulpmiddel. Wanneer een hengst 109 voor hoogtemaat bij een betrouwbaarheid van 95% vererft, dan heb ik geen twijfels meer over de vererving van de hoogtemaat. Wanneer je daar wel aan twijfelt, dan heb je het of niet begrepen of wel erg weinig vertrouwen in de wetenschappers die al jaren aan dit systeem werken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 21:30

@misterA misschien een illusie maar ik hoop inderdaad wel geïnformeerd een keus te maken en dan nog Is er een boel geluk nodig, maar dan kun je jezelf niets verwijten.

@yvonnepuntnl, indexen zijn inderdaad een goed hulpmiddel. Als techneut wil ik graag precies weten hoe die indexen worden samengesteld. Als jij ze blind geloofd, tja :(:) dat moet je zelf weten. Bv de dressuurindex slaat voor jonge hengsten nergens op, maar dan moet je wel weten hoe dat inelkaar steekt, het KWPN heeft belang bij snelle generatie opvolging, want dan als stamboek sneller inzicht in de gevolgen van selecties. Er zijn als gevolg heel veel jonge hengsten die bij meer kennis kelderen in die index, de voorspellende waarde Is.... Weinig.

Mijn verhaal ging niet speciaal over vivaldi maar over de jonge hengsten waar weinig info over Is en zelfs als er wel een hoge index met een hoge betrouwbaarheid Is, is dat nog niet het complete plaatje, maar meer wordt er ook niet gegeven. Kritisch kijken gaat voor sommigen wat verder dan gewoon voor waar aannemen, dat Is misschien wat te wetenschappelijk.... -:)