Hengst voor palomino Zambuka merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Hengst voor palomino Zambuka merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:34

En bretton woods? Vreselijk mooi dier vind ik dat :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:35

Vind Alexandro zelf niet echt een nuchter paard, zie hem regelmatig op concours en ook op reguliere concoursjes zie je hem onder het zadel nog snurken met staart er op, prachtig is ie wel, maar vind zijn karakter niet fijn.

Zou inderdaad niet te veel focussen op kleurtjes, vind zelf Capri Sonne ook zeker niet verkeerd. Is een populaire hengst en om die reden behoorlijk commercieel. Zou alleen niet weten hoe hij vererfd. Floris BS is ook een erg leuke hengst en het karakter klinkt goed.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:38

Je moet vooral kijken hoe een hengst vererft he. Koss (de vader van Alexandro) was ook veel hengst zelf maar heeft hele fijne en nuchtere nakomelingen gegeven.
De eerste Alexandro's zijn al onder het zadel en in de sport en die doen het super fijn. Heb er meerdere op de IBOP gezien, stuk voor stuk fijne nuchtere paarden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:44

Ik heb zelf een Uphill uit een tuiger merrie. Het is een super braaf paard. Ben zelf erg fan van Uphill. Kijk er maar eens naar

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:57

Al ooit eens naar Desperado gekeken? Een ongelofelijk brave hengst, kan goed bewegen! Hij heeft best wat body, maar is ttegelijkertijd nog chique! :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:26

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in GJ9, dat is natuurlijk ook het belangrijkst.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:36

Liefst fok ik richting dressuur, maar voor karakter keek ik ook naar Gelders.
En tbh, als ik een aantal Gelderse zo zie, past dat bloed ook prima binnen de dressuur...
De hengsten die nog voorbij kwamen eigenlijk ook allemaal wel gezien en ook allemaal wel geschikt imo.

Moeilijk moeilijk... Gelukkig heb ik nog wel even om te kiezen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:46

Nog een paar hengsten voor je lijst (zijn nog jonkies, maar GGK bij KWPN erkende Stamboeken): twee vos zonen van Damon Hill uit een Lauries Crusador XX x Bolero moeder, Deodoro (2011) en 'D' (2012). Die van 2011 staat op mij lijst voor Beau's moeder ... tenminste op in de gaten te houden.
http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/523867

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:26

Wat dacht je van Houston? is een vos keur hengst die zeker te weten de bovenlijn kan verbeteren en een goed achterbeen gebruik mee geeft. Ook geeft hij wat compactere paarden met massa.

Charmeur verbeterd waarschijnlijk het front en de bovenlijn, echter moet je merrie dan zelf een niet te traag achterbeen gebruik hebben.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:30

Die zal ik ook even bekijken Peterina! :D

Zit nu ook even te kijken naar Estoril, Five Star, Ferguson en Eyecatcher.
Heb wat nakomelingen van Charmeur gezien, in het topic op bokt zijn er toch een aantal die (nu nog) wat klein lijken te zijn. (maakt mij niet uit :P maar verkooptechnisch is groter beter.) En qua hoofd een paar gezien waarvan ik dacht, mag toch nog wel wat luxer, maar misschien komt dat gewoon omdat ik veel pony en arab hoofdjes gewend ben. :P

Even filmpje van de merrie:
http://youtu.be/coHaQOKApes

[edit] Houston is ook eentje om in de gaten te houden inderdaad!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:08

Zo, vind wel dat je merrie lekker kan lopen! +:)+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:46

Ziet er idd goed uit Faline!

Wij verwachten een Ferguson veulen rond +/- begin juni (uit Beau's moeder's) ... een palominotje natuurlijk :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:54

Die gaat er wel lekker over ja!
Ik zou letten op het front, een sterke bovenlijn en op een niet al te lang achterbeen bij de hengst.
Ik heb van Alex wel eens paarden met een lang achterbeen gezien, maar goed, hij heeft er ook zoveel gedekt. En ze hebben, net als jouw merrie, wel allemaal genoeg buiging in het spronggewricht.
Ze is qua bouw niet te zwaar, ik denk dat je met een moderne Gelderse hengst alsnog een rijpaard fokt eigenlijk. Misschien kan je dan beter gelijk voor een RP kiezen, al is het karakter van de Geldersen weer meer wat je zoekt misschien. Want met een Gelders x RP x TP hoef je ook niet bij de dressuurpaarden aan te komen denk ik..
Wat vind je van Dorado?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:04

Oeh Dorado is ook een heel interessante hengst, ik hou ook wel van dat bloed! :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:18

Ik zou op zon merrie oppassen met het gelders of tuigbloed wat je er in fokt, de gelderse en tuigpaard types, zijn stugger in de mond, trekken strak op de rug en geven geen fijn gevoel. En draven vooral groot en galoperen kunnen ze vaak niet. Ik zou dan eerder voor een holsteiner gaan.... Goede karakters en al jaren gefokt op rijden, ipv vol gas draven voor een wagen.

Ik heb zelf al jaren gefokt, en ik dekte niet met paarden die gelders/tuig bloed voerden, daar heb je mi weinig aan. Als ik jou merrie zie kwa afstamming, zou ik geen aansluiting zoeken op gelders/tuig bloed, want genen versterken elkaar, en t versterken van gelders/tuig bloed zou ik niet willen. Ik zou in duits of neder-land hengst zoeken die geen gelders/tuig bloed voert. En veel zogenaamde dressuurhengsten is ook niet wat je wilt denk ik. De op de voorhand gebouwd zenuwlijerige bewegers zit niemand op te wachten.

Ik heb best nog wel handel gedaan, en paarden die gelders/tuigbloed voerden, merkte ik t altijd. Als je fijn wilt rijden, moet je die niet hebben.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:28

Zo Sigrid, misschien moet je je verdiepen in de geschiedenis van het Gelders paard voordat je hier wat komt roepen over een type paard dat je ook duidelijk al jaren niet op de keuring hebt gezien.
En ook bij de dressuurpaarden zijn er gelukkig heel veel die niet aan jouw beeld voldoen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:29

sigrid1182 schreef:
Ik zou op zon merrie oppassen met het gelders of tuigbloed wat je er in fokt, de gelderse en tuigpaard types, zijn stugger in de mond, trekken strak op de rug en geven geen fijn gevoel. En draven vooral groot en galoperen kunnen ze vaak niet. Ik zou dan eerder voor een holsteiner gaan.... Goede karakters en al jaren gefokt op rijden, ipv vol gas draven voor een wagen.

.

Grappig,..ik ben Gelders gaan rijden JUIST omdat ze lichter zijn in de hand, fijner te rijden en een fijn werkbaar karakter hebben. Ik heb ook al heel wat Gelderse gereden en ik heb ze voornamelijk juist heel erg fijn in de mond gehad.

Stugger in de mond ben ik vooral tegen gekomen bij frans gefokte paarden.
(Heb ik er ook genoeg van gehad)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:33

GJ9 schreef:
Zo Sigrid, misschien moet je je verdiepen in de geschiedenis van het Gelders paard voordat je hier wat komt roepen over een type paard dat je ook duidelijk al jaren niet op de keuring hebt gezien.
En ook bij de dressuurpaarden zijn er gelukkig heel veel die niet aan jouw beeld voldoen.

Nou,..het past al niet bij de Gelderse die ik 25 jaar terug heb gereden.

Je kan wat zeggen over de lendene.(strak) maar stug in de hand vind ik echt een SF kenmerk.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:00

Nou Sigrid ik ben het niet met je eens ik heb een rp x tp en het is een super dier fijn te rijden en een super karakter. En ja in 2011 kampioen bij het nrps.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:00

Ieder zn eigen mening..ik denk dr zo over, en als je dr anders over denkt mag ook.

Maar je mag je eigen mening wel zeggen lijkt mij.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:05

Ja hoor dat mag. Gelukkig zoveel mensen zoveel wensen :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:41

Tuiger gaat er sowieso niet op, maar dan is de keuze nog reuze. Het wordt er in ieder geval niet makkelijker op zo :P

Zijn er nog hengsten die je aan kan raden Sigrid? Holsteiners zijn vooral springers, of niet?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:04

Faline ik zou voor Five Star, merrie doet het goed!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:51

Faline schreef:
Paco marti ben ik bekend mee :D super gave hengsten
Maar geen champagne :P
Die dragen pearl... Enkel pearl gen toont niet maar icm met creme of nog een pearl gen wel. (zou dus kunnen met mijn merrie als ze de creme doorgeeft en de hengst pearl, komt er een leuk gekleurd veulen uit.)

Ik vind kleurtjes zeker leuk, maar wil ook goed papier bij het veulen. Ik heb geen idee wat voor papier je icm met zo'n pre zou krijgen.

De merrie heeft prachtig vol kwpn papier, dus ik vind het zonde om er wat anders op te zetten. En ik wil ook niet op kwaliteit inleveren om een gekleurde hengst te gebruiken. Ik wil het veulen bv ook vrij houden van kinskybloed wat al zoveel wordt gebruikt in NL als het gaat om paarden met een kleurtje.

Als ik t geld had zou ik Totilas gebruiken, dat zou ik best gaaf vinden, een gekleurd veulen van Toot :D
(om maar even een bekende naam te noemen)
Mocht t veulen dan geen kleur van de moeder mee krijgen, is het nog steeds goed verkoopbaar, want, goede afstamming :j

Of Toto Jr. :D
Five Star die hierboven al is genoemd vind ik zeker een aanrader!
Estoril zou ook een hele goede optie kunnen zijn! :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:35

Estoril en Dorado staan op dit moment bovenaan mijn lijstje, (Qua afstamming en exterieur lijken die me het beste passen) daarna Eyecatcher (van wat ik gezien heb presteert hij weer beter dan voorgaande hengsten).
Five Star spreekt me ook erg aan, maar moet ik me nog even meer in verdiepen.