Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:Echt kunnen zitten of niet kan net het verschil maken tussen een gewoon GP paard en een topper..ook in de passage en piaffe moeten ze gewicht op de achterhand kunnen nemen.
Je kunt je inderdaad afvragen of dit belangrijk is voor iemand die een gewoon leuk veulen wil...maar wil je echt fokken en verbeteren? of vermeerderen?
Dees schreef:Over de vraag fokken voor de topsport of fokken voor de reguliere sport heeft DWR op Horses.nl een interessante column staan
Als het paard telkens beter wordt, is het onderscheidende niet meer het paard zelf, maar is het zijn opleiding dat bepaalt of een paard succesvol zal zijn als sportpaard.
janderegelaa schreef:Aan de andere kant, hoeveel paarden gaan er nog echt zitten zoals Totilas? Parzival ook niet hoor.
janderegelaa schreef:In zekere mate. Een Golfje redt het ook niet in de Formule 1.
Het is wel waar dat ik in de basissport wel eens paarden zie lopen waarvan ik denk "als daar toch eens een echte ruiter op gaat".
Dees schreef:janderegelaa schreef:In zekere mate. Een Golfje redt het ook niet in de Formule 1.
Het is wel waar dat ik in de basissport wel eens paarden zie lopen waarvan ik denk "als daar toch eens een echte ruiter op gaat".
Ook in de Formule 1 kom je verder met een bestuurbaar Golfje dan met een stuurloze cart.
Ik denk/hoop/vrees dat het tijd is om écht onder ogen te zien dat we prima paarden fokken, maar dat onze ruiters de bijbehorende kwaliteiten niet altijd hebben.
Misschien mogen de fokkers dan nu wat ontspannen omdat zij wel goed werk hebben geleverd, en mogen de kopers zich eens achter de oren krabben ten aanzien van hun zelfbeeld.
Je moet me wel goed quoten Dees. Mijn opmerking had een hele andere insteek.
Zelfs de meest matige ruiter wil een paard dat "in ieder geval de Z kan lopen". Waar in praktijk zelfs de beste vierbenige leermeester zo'n ruiter dan vaak niet eens in de buurt van het M2 zal krijgen.
Het is helemaal geen schande om een fijn sturend Golfje te fokken.
DDDara schreef:Netto staat op dit moment boven aan mijn lijstje, maar heb toch nog 2 hengste van wie ik wil weten wat jullie er van denken.
Duvals Capri Sonne en For Gribaldi of sla ik dan de plank helemaal mis?
. janderegelaa schreef:Je hebt hier keuze genoeg. Uit Duitsland halen maakt het alleen maar duurder en geeft geen meerwaarde. Tenzij je van een traag achterbeen houdt.
bigone schreef:janderegelaa schreef:Je hebt hier keuze genoeg. Uit Duitsland halen maakt het alleen maar duurder en geeft geen meerwaarde. Tenzij je van een traag achterbeen houdt.
Tja, dat kan jouw mening zijn, wij hebben voldoende paarden met donnerhal, fidertanz bloed gehad en die liepen absoluut niet slechter dan de kwpn ers. Een traag achterbeen verbeterd vaak door uitstekende training. Ik heb liever een paard met een geweldig karakter en dat ik een gang wat moet verbeteren door training dan sommigen(en die vind je ook bij de duitsers) waar je een Z ruiter nog niet mee op wedstrijd wil sturen, maar hengstenkeuze is altijd een persoonlijk iets en het was ook een tip om eens verder te kijken dan de kwpn ers. En duur? Wat is duur Franklin kost 1200 bvb en als je even rondkijkt zie je een flink aantal zonen van bvb fidertanz die daar toch wel een paar 100 euro onder zitten.