Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:37

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:46

Om het over een ander boeg te gooien: Capri Sonne jr?
Braaf, werkwillig en qua uiterlijk niet een hele ranke dressuurhengst. Wel nog weinig nakomelingen, dus de vraag is hoe hij vererfd.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:49

Ja, maar dat was van 2009................... B.Raimond (wat een fantastisch dier was dat trouwens) zit er dus aan 2 kanten in. Zijn karakterbeschrijving vond ik geweldig:"Hij kijkt alsof hij het veel beter weet dan de mensen om zich heen". Had nog niet zo ver teruggedacht, ben aan :9k toe. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:59

Mijn eerste gedachte was ook Negro, inderdaad ook vanwege het model en de galop. Maar als je met het dekgeld zit wat ik me goed voor kan stellen. Dan is wellicht een Negro {klein}zoon een goede optie...en ik zou de gok met Capri-Sonne ook wel durven nemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:53

linky schreef:
Ja, maar dat was van 2009................... B.Raimond (wat een fantastisch dier was dat trouwens) zit er dus aan 2 kanten in. Zijn karakterbeschrijving vond ik geweldig:"Hij kijkt alsof hij het veel beter weet dan de mensen om zich heen". Had nog niet zo ver teruggedacht, ben aan :9k toe. :+

Ik ben heeeel erg fan van Ramiro bloed en dus van B.raimond - onwijs fijne, intelligente paarden

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:02

Super gave merrie!!
Mag je echt trots op zijn!

Misschien gekke optie, maar heb je bijvoorbeeld naar Aktion gekeken? Vorig jaar dekte hij nog dacht ik...
Heb je wel een heel oud lijntje te pakken, maar misschien een optie waard?

Succes met je keuze! Ik ben heel benieuwd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:57

Zat ik ook aan te denken, maar dat lijntje staat ook niet bekend om zijn lieve paarden.
Van rekruut is ook nog dv dacht ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:02

Ik heb Spinoza bekeken, stoere hengst. Maar verder zo weinig van bekend en Sandro Hit wat niet als heel braaf bekend staat.. Ik vind het wel een grote gok.

anneliesdj schreef:
Wat een gave merrie heb je zeg <3
Waarom niet de gok nemen met een springhengst? Wat zou het in het ergste geval worden denk je? Als ik het zo zie drukt je merrie er een flink stempel op. Wie niet waagt...

Thanks!
In het ergste geval heb ik een te luxe paard voor een Gelderse, die niet apart genoeg draaft voor een dressuurpaard en niet goed genoeg springt voor een springpaard.
Die Casaron zou ik dan eerder durven, die fokt wel Gelders, is een Ginus x Zichem uit een super presterende lijn.

Helabitha schreef:
Via een ander topic kwam ik in gesprek met [***], die gebruikt voor 2 Gelderse merries Dante Weltino, daar kan ik me ook wel een mooi paard bij voorstellen wat braaf is en toch voldoende ik het Gelders type staat, zeker als de merrie haar stempel doordrukt. Is alleen wel meer richting dressuur verwacht ik.

Mooie merrie!

Dante Weltino is wel een echt dressuurpaard. Zo’n type paard moet je nemen als je een grote stap richting het dressuurtype wil maken. En dat wil ik juist niet. Denk dat het veel te rijtypisch zal worden. Kijk maar hoe luxe die Zjengis Khan is geworden, en daar zit nog wel wat Gelders bloed achter.

Sussie85 schreef:
Om het over een ander boeg te gooien: Capri Sonne jr?
Braaf, werkwillig en qua uiterlijk niet een hele ranke dressuurhengst. Wel nog weinig nakomelingen, dus de vraag is hoe hij vererfd.

Ook twijfel. Heb hem wel eens gezien, leuk dier, maar niet persé waar ik als een blok voor val (het probleem is dat ik meestal alleen als een blok voor vossen val). Er zit ook geen Gelders bloed vooraan in de afstamming, er zijn dressuurhengsten waar het dichterbij zit.

Aktion en Recruut is DV. Als ik voor DV ga gebruik ik gewoon Chablis, maar ik wil echt een verse hengst dit jaar omdat ze gust is gebleven. Het is nu vooral belangrijk dat ze draagt.

Nog twee andere opties, heel verschillend hoor, waar ik mee in mijn hoofd loop.

Feel Good vanwege zijn veelzijdige vader, en hij gaat terug op een Gelderse moederlijn. Ik weet alleen niet of ik genoeg ras en souplesse over zal houden. Misschien kan ik beter wachten tot er nakomelingen van zijn.

En de andere optie is Dorado. Dat is dus wel een vos waar ik als een blok voor val. Stoere hengst, waar tenminste gewoon benen onder zitten ipv pony pootjes. Gaat ook terug op een Gelderse moederlijn, en wat Wachtmeester en Wittenstein bloed wat aansluit op de merrie. En scheutje Ferro via Rousseau vind ik ook leuk. Krijg er dan alleen wel gratis Krack C bij die niet kon springen.

Heb toch ook nog hard over Wilson zitten denken, maar doe het niet. Zo’n interessante Gelderse lijn waar zij de laatste Gelderse merrie uit is, moet ik proberen een Kossvrije merrie van te houden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:06

En nog een optie die ik via de pb kreeg, Metall. Ik dacht dat ze ril waren maar daar zijn wisselende verhalen over. Wat zijn de ervaringen hier?

Ferro x Ramiro x Marinier x Heemraad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:14

Misschien toch maar gewoon Totilas :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:29

Ik zou daar toch niet zo bang voor zijn, je merrie geeft zo te zien veel type door, daar kan best wat luxe op naar mijn mening. En je wilde verbetering op de galop, dat ga je met een springer wel krijgen, als je er dan eentje zoekt die ook niet gek draaft en qua type een beetje aansluit lijkt me dat wel een heel intressante combi :j

Ik ga het met mijn merrie wel doen als ik d'r nog een keer laat dekken. Laatste veulen was van een niet te luxe hengst maar daar is me toch een gaaf fors veulen uit gekomen en ik had het kunnen weten, want de voorgaande veulens waren van luxere hengsten en waren toch ook klassieker. Maar zij is niet (echt) gelders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:42

Totaal andere insteek: staat Winningmood inmiddels alweer ter dekking bij Van Norel?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:49

Vind ik ook wel een goede optie. Veelzijdig gefokt maar toch een dressuurmodel.
Prado komt uit de lijn van Polydor en komt uit de bloedmooie Landgraff zoon Lancer. Zijn vader heeft dus genoeg springgenen.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/107103

Feel Good de Contango zoon is zeker ook een optie.

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:51

Kijk eens naar Macho Polo. een prachtige groningse hengst! En zeer veelzijdig!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:04

Denk niet dat die verbeteren kan op zo'n klasse Gelderse merrie....................... -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:21

Mee eens Linky. Zou ik ook niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:23

Metall kan echt heel sjiek doorfokken..zou ik eerder kijken naar Special D maar daar is natuurlijk alleen dv van.

Feel Good...zou ik persoonlijk eerst van afwachten hoe hij fokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:27

Special D was inderdaad heel interessant geweest. Heeft een mooi type zelf.

Feel Good zijn toch al veulens van?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:28

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:28

Sizzle schreef:
Misschien toch maar gewoon Totilas :D

Want? Ben ik te kritisch?
Denk dat iedereen wel herkent dat je blijft twijfelen, plussen en minnen afwegen, tot het rietje erin zit ;)

anneliesdj schreef:
Ik zou daar toch niet zo bang voor zijn, je merrie geeft zo te zien veel type door, daar kan best wat luxe op naar mijn mening. En je wilde verbetering op de galop, dat ga je met een springer wel krijgen, als je er dan eentje zoekt die ook niet gek draaft en qua type een beetje aansluit lijkt me dat wel een heel intressante combi :j

Ik ga het met mijn merrie wel doen als ik d'r nog een keer laat dekken. Laatste veulen was van een niet te luxe hengst maar daar is me toch een gaaf fors veulen uit gekomen en ik had het kunnen weten, want de voorgaande veulens waren van luxere hengsten en waren toch ook klassieker. Maar zij is niet (echt) gelders.

Ja daar heb je wel gelijk in, haar type duwt ze wel door. Moet dan wel een klassieke springhengst zijn met veel front (de meeste springers vind ik zo de grond in gebouwd). Welke springer zou jij aan denken dan?

Cayenne schreef:
Totaal andere insteek: staat Winningmood inmiddels alweer ter dekking bij Van Norel?

Zal eens opzoeken of die vers beschikbaar is.
Zoon Charmingmood vind ik ook interessant maar daar twijfel ik aan de bovenlijn. Merrie lijkt wat week in de rug, moet wel voldoende verbinding over houden (daarom vind ik Ferro bloed weer mooi).

Groninger en IHW ga ik echt niet doen.

Ja zou kunnen dat het met Metall veel te dressuurpaard achtig wordt. Wordt dan teveel een 'kruising'. Zelfde geldt voor Special D, ik was niet altijd fan van zijn nakomelingen op de keuring, niet Gelders genoeg.

De veulens van Feel Good zijn net niet op tijd genoeg gok ik, vorig jaar is er 1 geboren. Staat wel plaatje van bij de Dalhoeve bij nieuws.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:30

Nou GJ,...ik herken je twijfel wel hoor.
Wij hebben maar 1 merrie om mee te fokken. Niet 10 stuks om mee te expirimenteren. En Roosmarie kan nog een paar veulens krijgen,...maar ze ook al 18. Het kan ook de laatste zijn.
Dan wil je dus iets waar je mee verder kan.

En kritisch zijn is alleen maar goed bij fokken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 08-01-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:31

winningmood had ik ook al aan gedacht, dacht toch wel dat hij ebschikbaar is, loopt momenteel niet ind e sport toch?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:35

Winningmood is gewoon beschikbaar idd! :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:39

Nee hoor je bent helemaal niet te kritisch. Juist goed om er over na te denken.
Maar ik denk dat Totilas in iedergeval een dijk van een meewerkend karakter heeft en hij staat mooi in een klassieker model. Maar ja.....bietje duur.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:48