Hengst kiezen, moeilijk! Desperado of eyecatcher?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:31

[quote="Chrisssy"]
Willen jullie ook graag reageren op de vraag in dit topic? Namelijk de hengst eyecatcher of ferdeaux voor deze merrie :)
[/quote
Om op jouw vraag terug te komen, ik zou voor Eyecatcher kiezen,. Heb hem meerdere keren gezien en heeft een prima karakterr, Hij is zeer goed te rijden en te bewerken. Wordt ook niet voor niks derde in Verden en Pavo-kampioen. (Zelf heb ik er 4 drachtig van)
Desperado laat ik staan vanwege zijn matige achterbeen, te weinig kracht.
Een andere optie is een andere zoobn van Vivaldi, nl. Geniaal. Dat vond ik een heel fijn paard in het verr. onderzoek. Probeer hem een paar keer te zien op de hengstenkeuring in Den Bosch of op een hengstenshow bij Joop.
Zoals je ziet, ik ben Vivaldi-fan, echt top karakters met veel beweging en gezond. Alle merries die ik heb laten keuren zijn inmiddels elite geworden
Zoals gezegd werd, van Vivaldi krijg je ze heel moeilijk drachtig.
Ferdeaux is ook te overwegen, is wel kort en gedrongen. Franklin, niet correct..

bliver

Re: Hengst kiezen, moeilijk! Desperado of eyecatcher?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:35

Hou je er rekening mee dat de hengstenhouder graag zijn eigen hengsten noemt. Vraag ook eens bekende fokkers die geen belang hebben bij een bepaalde hengst

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 21:20

Dank voor jullie antwoorden.

Ik ga ook niet uit van Joop zijn adviezen. Heb eerst zelf research gedaan en een hoop navraag gedaan. Toen kwam eyecatcher er ook al uit o.a.. Daarna advies gevraagd bij het kwpn, zoals in mijn openingpost stond en daarna pas Joop v uytert gevraagd :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:30

Eerlijk?
Ik zou haar aanbieden bij het gelders stamboek. Ze heeft een prachtige afstamming en een gelderse hengst zou het zeker afmaken.

Alexandro P zou ik zeker even bekijken, fijne hengst.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:43

Geniaal ben ik ook erg van gecharmeerd! Maar als je echt rijpaard wil fokken, dan zou de hengst misschien iets bloederiger mogen.

Maar een Gelderse hengst zou ik bij deze merrie ook zeker interessant vinden.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:04

Iemand enig idee over het karakter van ferdeaux??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:48

Prachtige merrie zeg. Erg interessant voor de Gelderse fokkerij en minder interessant voor de dressuurpaardenfokkerij(commercieel gezien)

Als ik naar haar afstamming kijk zou het me niet verbazen als ze A al in het Gelderse veulenboek staat en B: als je naar de stamboekopname dressuurpaard gaat ze je doorverwijzen naar de Gelderse.

Maar dat terzijde.

Alexandro zou op deze merrie een mooie passende en ook commerciële keuze zijn. De Alexandro gaan op dit moment als zoete broodjes.
En nice to know,..uit mijn Elegant merrie heb ik een poepie chique Alexandro gefokt.

Bert Rutten, bekende trainer en fokker(zoon van Jo Rutten die onde andere El Corona heeft gehad en Montecristo en Havidof gefokt heeft) gebruikt Alexandro voor zijn fokkerij. Vanwege de kwaliteiten van de hengst en om het bloed van de onvolprezen El Corona vast te houden.

Ferdaux weet ik niets van qua karakter. Zijn veulens zijn ook nog heel jong en dus nog niet getest onder het zadel.

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:20

Als ik het wensen lijstje bekijk moet ik gelijk aan Aqiedo denken.
Deze hengst die nu door Adelinde gereden wordt is een modern gelijnde hengst, heeft een goed ondertredend, dragend, achterbeen en beweegt mooi bergopwaarts.
Voor wat ik er van gezien heb laat hij zich makelijk sluiten, en kan goed schakelen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:40

Met mijn merrie zoek ik ook een beetje in dezelfde richting, zelf zat ik te denken aan Bordeaux of Ferdeaux. En dan, tot nu toe, een voorkeur voor Bordeaux.

ik zou anders ook eens bij Bordeaux kijken, wie weet vind je het wat?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:49

Desperado heeft inderdaad geen krachtig achterbeen. Over Franklin sluit ik me aan bij @lisch.
Eye Catcher lijkt mij voor jou merrie heel geschikt, om dat jou merrie langgelijnd is, Eye Catcher niet. :)

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:08

Jouw merrie is inderdaad erg lang gelijnd. Eye Catcher lijkt me een goede keuze,
of misschien dat Zhivago of Apache een optie zouden kunnen zijn? Al wat oudere hengsten waar je de nakomelingen en
prestaties al wat meer van kunt beoordelen.
Souplesse krijg je wel met Apache, maar je zegt dat de merrie wel kijkerig is dus dan zal Apache wat minder geschikt zijn,
omdat die al heel bloederig van zichzelf is.
Zhivago geeft daarin tegen wel hele fijne nakomelingen qua karakter.
Five Star is misschien ook een optie, alhoewel ik bij jouw merrie eerder voor Eye Catcher zou gaan.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:22

Tja, ik blijf wel eyecatcher bang voor de maat en de kleur (sorry ☺️)... Verder zou hij perfect zijn.
Ferdeaux ben ik ook gek van, maar daar ben ik bang voor karakter. Nuchterheid kan ik wel gebruiken zeg maar...

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:09

ferdaux is toch een brave hengst, ik heb gehoord da thij fijn te werken is.

onze drachtige merrie is wel nuchter maar absoluut niet werkwillig ik heb ook voor ferdeaux gekozen, is wel een hengst met veel go erop

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:30

Ferdeaux. Als je een modern dressuurpaard wilt fokken uit een Gelders type merrie. Omdat hij wat luxer gebouwd is dan EC. Al eens aan Dark Pleasure gedacht trouwens? Nog weinig gebruikt maar de nakomelingen zijn bijna allemaal elegant en hoog benig. Hij had in 2013 een goede afstammelingen rapportage ook.