Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:22

fokfanaat schreef:
ik zou voor een eerste veulen niet met diepvries gaan knooien

Misschien niet de meest slimme vraag, maar waarom niet? Ik begrijp dat de kans op bevruchting minder groot is, maar eenmaal dragend maakt het toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:24

Ik heb op de site van ITS gekeken en op de eerste pagina 2 foto's geplaatst in link die ik erg mooi vind. :j
Mijn favoriet is inderdaad Snuggles. :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:27

Kim heeft ook een premie toch? :D
Als advocaat vd duivel zeg ik toch een Neerlands trekpaard.

Warmbloeden liever niet, daar krijg je soms hele vreemde paarden van. Breed gebouwd met een iel nekje bijv. En dat is zonde van.zo'n knappe meid.

Persevero

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:28

barok pinto... of een drumhorse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:32

Minikatje, klopt, een eerste premie. :j
Ja, voor iele nekjes ben ik ook een beetje bang.

Persevero, :j

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:38

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:39

Maar tinker dekhengsten hebben vaak veel sok, drumhorses, shires, barock pinto's vaak minder:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:40

Ik hou zelf niet zo van bruin en blauwschimmels. :o
Klopt. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:12

Ailill schreef:
fokfanaat schreef:
ik zou voor een eerste veulen niet met diepvries gaan knooien

Misschien niet de meest slimme vraag, maar waarom niet? Ik begrijp dat de kans op bevruchting minder groot is, maar eenmaal dragend maakt het toch niet uit?

Eenmaal dragend is het probleem er niet meer. Maar een merrie waarvan je niet weet hoe makkelijk ze drachtig wordt, en ik geloof dat maidenmares soms wat minder makkelijk drachtig worden, is de kans op bevruchting groter door gewoon vers te nemen.

@ts, spannend dat je een veulen wilt. Ik lees in het topic heel wat verschillende keuzes, gelukkig heb je nog een tijdje. Houdt er rekening mee dat 'bont' niet altijd even goed toont, ik ken een zwarte met witte voeten die echt bont is, maar dus geen vlekken heeft. Las echter al dat bont dan weer niet zo'n zware eis is als in de OP geschreven staat :)

Las ook iets over Knapstruppers, houdt er rekening mee dat de fokkers vooral in het buitenland zullen zitten. Extra kosten voor verzenden van het sperma of voor de reis naar het buitenland toe kan soms nadelig zijn.
Persoonlijk zou ik bij het fokken van een kruising dicht bij jouw merrie proberen te blijven. Enkele keren wordt ook al genoemd dat kruisingen van rassen die ver van elkaar liggen heel leuk uit kunnen vallen, maar er zullen ook best kneusjes uitkomen die ongelukkig in elkaar zitten en daarmee in het werk ongemak zullen ondervinden.
De warmbloeden die een behoorlijk slag slanker zijn, maar mogelijk ook heel andere type rug, halslengte en -aanzet hebben, gangenwerk ed. zou ik persoonlijk bij weg blijven. Je wilt iets luxer fokken zonder te veel verlies van het type (neem ik aan). Dan zijn de eerder genoemde koudbloedrassen denk ik een fijne aanvulling in deze kruising. De barokpinto heeft een vrij typische friezen halsaanzet, past dit bij jouw paard?
De Drumhorses maar ook Irisch Cobs zijn denk ik een goede keus, en zo te zien nog wel een ruime keus in goedgekeurde hengsten. Ik zou sowieso een goedgekeurde hengst kiezen, dat geeft op bepaalde (gezondheids)dingen toch een garantie.

Wat ik me ook bedacht is dat het misschien handig is rekening te houden met de vraag of je een opvoelbox moet gaan gebruiken. De meeste warmbloedfokkers zullen niet een hele brede opvoelbox aanwezig hebben, past ze daarin?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:15

Onze tank is vorige maand voor haar tanden behandeld bij de dierenarts en paste "gewoon" in de opvoelbox. Ze is iets kleiner dan Kim maar had echt ruimte over.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:17

Ah, nou, dan scheelt dat in elk geval :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:20

RianneH schreef:
Ah, nou, dan scheelt dat in elk geval :)

Jup de dierenarts assistente riep ook al van "als ie er maar in past" maar het was nog ruim genoeg

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:21

Wat ik me afvraag is, kun je ook 2 paarden onderhouden en er zelf voor zorgen? en is het wel verstandig?

Niet dat ik jouw pret wil gaan bederven.

Dit ivm dat er topics zijn van jou, over het gedoe met de kosten en jouw gezondheid die jou weleens in de steek laat.

2 van zulke grote paarden kosten ook een hoop centjes....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:23

Ragdollcat schreef:
Wat ik me afvraag is, kun je ook 2 paarden onderhouden en er zelf voor zorgen? en is het wel verstandig?

Niet dat ik jouw pret wil gaan bederven.

Dit ivm dat er topics zijn van jou, over het gedoe met de kosten en jouw gezondheid die jou weleens in de steek laat.

2 van zulke grote paarden kosten ook een hoop centjes....

Volgens mij is TS een volwassen vrouw, met voldoende tegenslagen maar een enorm sterke wil. Ik gok zomaar dat TS hier bijzonder goed over nagedacht heeft, tevens geeft ze aan dat het veulen pas over een paar jaar komt, voldoende tijd om geld opzij te zetten.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:24

Ik zie hier vooral opmerkingen over dingen die je van de hengst zou willen zien, maar het valt mij op dat mensen die een merrie hebben en het leuk vinden om voor de hobby voor zichzelf eens een veulentje te fokken, vaak niet nadenken over welke eigenschappen van de merrie ze precies willen terug zien. Dat is ook een belangrijke overweging in de hengstkeuze. Verder zou ik zeker niet naar warmbloeden kijken. Dit geeft i.c.m. met koudbloeden vaak qua karakter heel complexe paarden. De koudbloedrassen die ik je zou aanraden zijn hier allemaal al genoemd: Tinker, Shire, Clydesdale

(en alsjeblieft, mensen, ga niet schelden: noem paarden niet barok omdat ze toevallig breed zijn. Barok en koudbloed zijn twee héél verschillende dingen)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:25

in een opvoelbox gaan normaal een emrrie met een veulen ernaast, dus alleen de merrei zou moeten passen.

geen diepvries omdat je nog niet weet of ze makkelijk drachtig wordt en omdat de da kosten hoger zijn.

eenmaal drachtig is geen verchil, maar ik zou beginnen met de mogelijkheden op dracht zo groot mogelijk te maken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:25

Lotti Barock Pinto of Bing tinkerhengst. Beiden homozygoot tobiano.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:36

Ik heb een paar opvoelboxen gezien (hengstenhouders, klinieken) maar ken er geen waarin merrie en veulen pastte. Tegelijk dan in 1 box.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:39

ik heb al iets van 12 veulens gefokt, maar nog nooit het veulen buiten de opvoelbox gehouden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:40

Geloof je direct hoor :) Maar ik ken dus alleen die smalle opvoelboxen die geschikt zijn voor 1 paard vandaar dat ik twijfelde of een dusdanig breed paard als Kim er wel in zou passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:41

http://www.devonwood.nl/paarden.htm En dan specifiek Brownroyd Regal Prince. Ik denk dat hij maar 1.75 is. Heb hem al in het echt mogen bewonderen en wat een prachtig paard is dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:49

RianneH, er is eigenlijk teveel keuze. :j
Ik had inderdaad al gezien dat er geen Knabstruppers in Nederland zijn die dekken.
Klopt hoor, iets luxer zou fijn zijn, maar zeker niet te luxe.
Ik zou liever niet met een Fries(kruising) dekken, aangezien Kim al een licht weke rug heeft en ik juist een wat kortere rug zou willen.
Goedgekeurd is inderdaad zeker een pro.
Over de opvoelbox, desnoods vragen we mijn hoefsmid of we zijn bekapstal mogen gebruiken. :j

Friesam, Kim past ook in 1 helft van een tweepaardstrailer, dus ik denk dat het op zich niet zo’n probleem is.

Ragdollcat, misschien een beetje vroeg om te vertellen, maar mijn vriend en ik willen over een tijdje de paarden aan huis hebben en aangezien hij in moeilijkere tijden ook voor Kim zorgt en haar rijdt, naast zijn eigen paard, zie ik daar geen problemen in.
Maar ik snap heel goed wat je bedoeld hoor en ik waardeer het dat je het noemt. :j

Ailill, zeg maar gerust 2 jaar, want we laten haar op z’n vroegst volgend jaar dekken. :j

DeMolenhoek, ik ga gelijk kijken!
GreaseMonkey, ik heb de verbeterpunten in de OP staan, op die dingetjes na, vind ik mijn merrie helemaal perfect.
Maar inderdaad, ik zou heel graag haar koele karakter willen bewaren, dat stoere en dappere, al vanaf dag 1 nergens bang voor.

Fokfanaat, bedankt voor de tip. :j

Coloured, die heb ik inderdaad beide gezien.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:53

Een shire is een goede keus ja maar die zul je niet vinden homozygoot voor bont!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:55

Nee, dat niet, maar ik vermoed dat KBK wel de kleur als laatste vereiste heeft als de rest van het plaatje goed past?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:56

Ja ik ben compleet voor! ;)