Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:11

Ohhh als je een C pony wilt fokken zou ik persoonlijk kiezen voor Casperhof's Freddy (geweldig achterbeen en ontzettend leuke nakomelingen) of een Nilantshoeve Zippo, die is nog jong maar kan fantastisch bewegen! Ook onder het zadel.
Als D pony ben ik persoonlijk weg van Duitse rijpony's, al zijn die vaak niet heel chique ..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:19

Persoonlijk vind ik je idee om met een AV te fokken erg leuk.
Kijk eens naar de poolse lijnen.
die verfijnen je merrie maar vlakken het barokke gedeelte niet uit.
Daar zou een erg leuk veulen uit kunnen komen.

Naast de de dressuur en springsport zou het veulen dan ook erg leuk kunnen meedoen met de endurance.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 23:33

Ja AV spreekt me zelf ook erg aan als kruising, sta ik ook zeker voor open. Ik zit zelf wel in de AV wereld dus denk dat ik daar wel een leuke hengst kan vinden. Tips zijn alsnog welkom.

bedankt bobje! die twee doen me qua exterieur erg aan Blue denken, ze zal wel veel Welsh bloed hebben vermoed ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:35

Ik zal er wel ergens over gelezen hebben, maar wil je ook in de c maat verder fokken of mag er ook wat groter op.
Persoonlijk zou ik hoofdzakelijk op de hals gaan letten, een hals die niet te laag is aangezet en zeker niet te zwaar is.
Een jonge hengst in de buurt waar ik dit jaar onder de indruk van was is Westerhuis Bram. Hele luxe pony die ook ontzettend kan bewegen. Dit is een welsh nwr pony,d pony maat.

Ik ben zelf erg weg ook van de c pony hengst FS Mr. Right, is een duitse rijponyhengst, maar ook erg veel beweging en een mooi front. helemaal voor een c pony, als ik me goed herinner zit hier ook welsh bloed in de lijnen

Ook Steerwolde's Vip vond ik er dit jaar uit springen, mooie zwarte, luxe. Erg mooi dier.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:41

Bedankt Cemlys. Ik heb gehoord dat er vraag is naar C maatjes maar ik wilde zelf eigenlijk juist met een D of E hengst eenm D pony proberen te fokken, maar dat heb ik dus nog niet besloten want als de markt voor C beter is ga ik dat zeker overwegen.

Bedankt voor de tips!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:43

Markt voor c zal er zeker zijn, probleem als je er een d pony op zet, dat je kans hebt een d pony te fokken die klein in de maat blijft, kun je beter een hoge c fokken, die zijn meer waard in de sport.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:45

Oke :j ze is zelf nog groeiende dus wil in maart ofzo eens meten waar ze dan op uit gekomen is, ben wel benieuwd. Goed dat je meedenkt, hier heb ik wel veel aan!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:51

Tja dat zijn van die dingen die wel heel erg meetellen vind ik. Wat wil je fokken en erna doen? Als ik een C koop bv voor de sport, dan wil ik hem toch 1.35-1.37 eigenlijk. Dit zijn pony's voor ruiters die van een a/b afkomen, gemiddeld een jaar of 11 zijn, maar ook snel gaan groeien, dus ouders willen niet dat ze binnen het jaar weer eraf gegroeid zijn, 1.35 is net ideaal in de aanloop naar een grote d. Verder let ik zelf altijd heel erg op de karakters, kinderpony's moeten een zekere drive hebben, zonder al te moeilijk in het kopje te zijn en een beetje makkelijk gebouwd zodat ze ook makkelijk na te rijden zijn door kinderen (ik snap de keuze van ouders niet om hun kind op een ontzettend overbouwde pony te zetten, ze dan een dressuurproef in te sturen haha). Maar dan is het ook maar weer de vraag of je een echt goede sportpony wil gaan fokken of een speelpony want dan is uiterlijk niet zo belangrijk.
en een kleurtje is ook niet mis, palo's/valkjes, die gaan als malle de deur uit volgens mij (ik kwam laatst op die jonge dressuurpony competitie en schrok van de hoeveelheid palomino's), maar een mooie cremello of perlino vind ik ook apart, hoewel dat echt wel je smaak moet zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:55

Ja klopt :j palomino's en valken verkopen volgens mij hard maar er zijn er ook steeds meer op de markt, wat dat betreft is cremello of perlino meer bijzonder. Maar dat is misschien weer minder populair. Ik zou ook best met een enkele verdunning of dubbele dekken als de hengst erg goed past.
Verder bedankt voor de uitleg over maten, zit minder in die ponywereld :D en wat populair is.
Blue was 1,27 toen ze bij me kwam maar komt volgens mij net boven de 1.30 uit nu en is nog groeiende. Misschien zal dat even minder worden in de winter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:22

Best kans dat ze nog in de D maat komt hoor

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:12

Pintobian Dancer ?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:16

welke bedoel je daar mee Threefingers? GP Dakota Dancer? Dan fok ik liever meteen met een volbloed AV, bont voegt voor mij niet zoveel toe.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:23

Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht juist dat je voorkeur uit ging naar een arabier.
En bont is in!

Ja die bedoel ik!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:27

Ja maar dan fok ik liever meteen met een, bijvoorbeeld, vos volbloed dan met een bonte partbred :P Is bont in?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:29

Ja bont komt helemaal in. Dus verkooptechnisch geen verkeerde keus.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:29

hoe weet jij dat dat komt dan?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:44

Je hebt pb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:40

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, stond op het punt er een aan te gaan schaffen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:51

Wat dacht je van in de ban van Pjotr? Wel kwa maat wat klein maar echt een gave en lijkt mij te passen kwa verbeterpunten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:54

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:59

Volgens mij vindt ze Pjotr te klein :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 11-08-14 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:22

De goede ree's Alwin!
Zwarte NWR, nu 3jr dus een jonge hengst. Superbraaf, mooi zwart en luxe. Goed achterbeen en bovenlijn. Super stap en galop, draf ruim voldoende. Springt ook goed.
Alwin is een Klein roderijs Cocktail X Boginov. Beide topsportbloed.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 08:36

Pjotr vind ik te klein :j plus dat ik geen cremello of perlino appaloosa wil fokken :P

mooi hengst hierboven :j

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:38

Persoonlijk zou ik voor Djamai Du Bois gaan...
Of idd een mooie AV zoals Gasir of Mashallah van Zenith...Of zijn hun te groot?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 17:40

Mashallah heb ik wel als optie, Gasir zou ik niet snel bij een pony doen. Ik blijf erbij dat ik Djamai du Bois wel leuk vind maar dat hij niet mijn eerste ingeving is.