Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:58

Afbeelding

best schimmelig volgens KWPN hengsten database :D :+

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 13:16

chantalboes schreef:
Al eens naar Ukato gekeken?

Nee? Maar nu wel! :D
Zijn verrichtingsrapport bij KWPN is echt keurig! Oke, het is geen dressuurder. Maar dat is het doel ook niet.
Hij is zo te lezen ERG braaf en springt heel leuk.
Ik liet een filmpje zien aan mijn mannetje en hij was meteen enthousiast. (das ook wel handig, aangezien het veulen voor hem is :) )

Ik zet deze ZEKER even op mn lijstje! DANK!

chantalboes

Re: Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:29

Wij hadden er afgelopen jaar een bij de EPTM, werd uiteindelijk de beste merrie van de test. Met een super instelling, techniek en karakter.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:07

Volgens mij is hij nog niet genoemd maar is de hengst Van Gogh niet wat voor je merrie?

Hij geeft een mooi exterieur, en drie fijne basisgangen.

De hengst Warrant is misschien ook nog wel wat. Veulens zijn mooi van type, springen goed en hebben een fijn karakter.

Edit: hengst van Gogh al wel genoemd :o Ik weet niet hoe de nakomelingen van karakter zijn, maar de hengst lijkt zelf wel een fijn karakter te hebben.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:13

Van Gogh is ook een Numero Uno toch?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:17

Chantalboes: Beide hengsten zijn van Numero Uno ;) Denk dat beide hengsten de merrie wel kunnen verbeteren.

Karakter van zowel Van Gogh als Warrant lijkt goed.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:12

mistral2002 schreef:
Wij hebben 3 nakomelingen op het bedrijf gefokt super lieve vriendelijke dieren. Veel vermogen. Zelf ook een fijne hengst bubalu. Zelfs een combinatie van bubalu x numero uno geweldig dier doet super.
Verdi is ook super combi lekkere gangen formaat en zeer mooie lieve dieren.
Weetje fokken blijft gokken kan je nog perfecte combi vinden kan altijd terug val krijgen na een van beide ouders

Hoe zijn de Bubalu's in omgang op stal?? Onze merrie is een ontzettende slijmjurk, maar persoonlijk houd ik daar wel van. Ze mogen van mij best aanhankelijk zijn, zolang ze maar niet onzeker zijn en bij elk wissewasje schrikken of weg schieten.
En heb je die bij jou al onder het zadel? Ik hoorde eens dat de lijn van Bubalu allemaal ondeugende "bokkers" bracht, maar tot nu toe vind ik het er allemaal zooo fijn uit zien! Snap deze opmerking daarom ook niet helemaal. Zelfs al schopt Bubalu een balk eraf, dan nóg blijft hij relaxt. (kan ook aan de ruiter liggen natuurlijk! ;) )

Enige wat me nog weerhoudt is dat Bubalu volgend KWPN neerwaarts is gebouwd. Zoals je ziet is mijn merrie ook niet echt berg-opwaarts gebouwd. Maar telkens als ik Bubalu weer voorbij zie komen, dan heeft ie mn aandacht weer.

Aaaaarrrrg! lastig lastig! :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:22

Van Gogh
Knappe gangen, sterk paard, mooi front, fijn gefokt
Karakter goed, koele kikkers, eerder wat brutaal dan angstig

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:23

Met Kasparow en Ustinov heb je eerder kans op een beknopter en kleiner type

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:59

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:43

Een 3 jarige zijn we aan het africhten tuurlijk zit er iets in maar dat mag ook wel maar alle 3 erg aanhankelijk en makkelijk te bewerken en mee werkend ligt ook deels aan de opvoeding vind ik over het algemeen. Extrieur alle drie verschillend maar correct.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:02

Ingeltje: haha! Ahhhhhh deze ziet er al wat donkerder uit. :D

Mistral2002: Dank je wel voor je info. Bubalu blijft voorlopig nog even op mn lijstje staan. :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:26

anneliesdj schreef:
Ik denk meteen aan Calvados.
Kun je een filmpje maken van haar springmanieren?

Ik heb een Toulon x Vancouver x Calvados met een geweldig karakter, ruime gangen en tot nu toe gaat het springen ook echt geweldig (ze is nog geen jaar onder het zadel en we hebben behoorlijk wat pech gehad). Verder heb ik totaaaal geen verstand van hengsten en dergelijke maar qua karakter geldt voor mijn merrie en ook voor haar moeder dat ze echt een TOP karakter hebben. Zowel makkelijk aan de hand als onder het zadel en een eerlijker paard ben ik nog niet tegen gekomen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:38

Ik heb 2 nakomlingen van Whistler, uit een merrie met matige bewegingen (merrie = Julio Mariner x Voltaire x Nimmerdor). Beide nakomelingen hebben een heel fijn karakter (braaf!!!) en veel betere gangen dan hun moeder. Met name stap en galop zijn duidelijk beter dan die van de moeder. Hoe ze onder het zadel springen weet ik nog niet (ze zijn nog niet zadelmak) maar vrijspringen zag er erg goed uit. Whistler is overigens Holland x Iroko en hij springt zelf onder Candice King 1.60 parcoursen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:05

Mimmetje schreef:
chantalboes schreef:
Al eens naar Ukato gekeken?

Nee? Maar nu wel! :D
Zijn verrichtingsrapport bij KWPN is echt keurig! Oke, het is geen dressuurder. Maar dat is het doel ook niet.
Hij is zo te lezen ERG braaf en springt heel leuk.
Ik liet een filmpje zien aan mijn mannetje en hij was meteen enthousiast. (das ook wel handig, aangezien het veulen voor hem is :) )

Ik zet deze ZEKER even op mn lijstje! DANK!

Zo keurig vind ik dat verrichtingsrapport niet, hij scoort beneden de maat op alle gangen (ook de galop). Ook in exterieur vind ik hem niet passend bij je merrie.
Ik heb het idee dat je teveel afgaat op het mooie koppie van een hengst dan of hij al dan niet passend is bij je merrie.
En ik had je nog enkele vragen gesteld, wil je daar nog antwoord op geven?

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:27

Anneliesdj:

Nee, ik let zéker niet op een mooi koppie. Maar ik fok wel met m'n verstand.
Ik kijk naar wat de eisen zijn aan het veulen en zoek daar een meest geschikte kandidaat bij.

Numero Uno geeft moeilijke karakters door en dat risico ga ik zeker niet opzoeken.
Om te denken dat mijn merrie al het moeilijke van de hengst wel weg zal poetsen vind ik wel heeeel erg naïef en ontzettend onverstandig.

Het veulen zal veel springen en de verrichtingcijfers van Ukato zijn prima.
Afdruk 9,5
vermogen 9
afzet 9
geschiktheid als springpaard 9,5 (!!!!)

En wat betreft zijn galop..... een 8,5!! Sorry hoor, maar hoe hoog wil je em hebben?
"De galop is ruim voldoende ruim, heeft daarbij souplesse en veel balans. De hengst kan in galop goed schakelen."

Daarnaast heb ik enkele mensen weten te bereiken die het dier direct hebben mee gemaakt en het karakter spreekt ons ook ontzettend aan. Werklustig, vriendelijk en koel.

Ik snap dat het dier geen glansrijke carriere heeft als dressuurpaard, maar nogmaals.... dat is ook niet wat we verwachten van het veulen. Daar hebben we al een heerlijk LL veulen voor.

Maar even voor de goede orde: De keuze is nog helemaal niet gemaakt. Eerst wil ik een selectie maken en daarna de dieren zelf bekijken. Allemaal bekend verhaal, alleen nu op spring gebied aangezien mijn man springt.

Het belangrijke van fokken is je niet blind staren op een hengst, maar kijken naar wat je zoekt in je veulen. Wat je merrie te bieden heeft, en dan welke hengst past. (en zelfs dan blijft het gokken, maar je hoeft de risico's ook niet onnodig groot te maken)

Wat betreft je overige vragen:

- Numero Uno is dus uitgesloten vanwege het lastige en voor ons niet passende karakter.

- Quality time willen we niet want, zoals al eerder vermeld.... willen we geen schimmel. Qua bouw is hij wel aantrekkelijk, maar verder heb ik andere hengsten gezien die beter scoren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:47

parnassia schreef:
Met Kasparow en Ustinov heb je eerder kans op een beknopter en kleiner type

Dat denk ik ook een beetje, maar van Kas heb ik er toch genoeg mooi op lengte en aan de maat gezien, hoewel je natuurlijk niet weet watvoor moeder daarachter zit.

Van Gogh vind ik ook een hele goede :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:35

Mimmetje schreef:
Anneliesdj:

Nee, ik let zéker niet op een mooi koppie. Maar ik fok wel met m'n verstand.
Ik kijk naar wat de eisen zijn aan het veulen en zoek daar een meest geschikte kandidaat bij.

Numero Uno geeft moeilijke karakters door en dat risico ga ik zeker niet opzoeken.
Om te denken dat mijn merrie al het moeilijke van de hengst wel weg zal poetsen vind ik wel heeeel erg naïef en ontzettend onverstandig.

Het veulen zal veel springen en de verrichtingcijfers van Ukato zijn prima.
Afdruk 9,5
vermogen 9
afzet 9
geschiktheid als springpaard 9,5 (!!!!)

En wat betreft zijn galop..... een 8,5!! Sorry hoor, maar hoe hoog wil je em hebben?
"De galop is ruim voldoende ruim, heeft daarbij souplesse en veel balans. De hengst kan in galop goed schakelen."

Het belangrijke van fokken is je niet blind staren op een hengst, maar kijken naar wat je zoekt in je veulen. Wat je merrie te bieden heeft, en dan welke hengst past. (en zelfs dan blijft het gokken, maar je hoeft de risico's ook niet onnodig groot te maken)

Zo op papier weet je het wel goed te vertellen, maar dan vraag ik me toch af wat jij zoekt in een veulen?
En weet jij wat je merrie je te bieden heeft? Je hebt nog geen springfilmpje geplaatst van haar.
Daarbij is er al wel gezegd dat zij in de basisgangen maar matig is, vlakke korte gangen met weinig souplesse.
Dus lijkt het mij verstandig een hengst te zoeken die dat kan verbeteren. Ookal wil je graag een springpaard fokken, wanneer je merrie daar slecht scoort, zou je toch beter een hengst nemen die dat kan verbteren, tenslotte ben je niet nonstop aan het galopperen.

Wbt Ukato moet je ook even bij het afstammelingenrapport en genetisch profiel kijken.
Ik vraag me dat af, omdat ik je Ustinov noemde en die keurde je onmiddelijk af omdat die te lage cijfers had op de basisgangen (terwijl hij beter scoort dan Ukato).

En nogmaals wbt karakter; waarom ben je daar zo bang voor als jouw merrie zo'n goed karakter heeft? Of heeft zij juist niet zo'n best karakter en begrijp ik dat verkeerd?
In het begin van het topic keurde je Calvados af omdat die geen fijn karakter zou hebben, van wie heb je dat?
Ik heb een aantal nakomelingen van hem gekend die allemaal heel relaxt en rustig waren. En dat waren paarden die op topniveau presteerden en ook de ruiters gaven aan dat Calvados ze erg braaf te rijden gaf.

Als je het karakter zo belangrijk vind, wat dacht je van Cantos of Regilio? Cantos fok je mee op safe, goede gangen, goed springen, krijg je zowieso een heel goed paard van, stokmaat is wel een puntje (hoe groot is je merrie en hoe groot was haar eerste veulen). Regilio, zo braaf heb ik ze nog nooit gezien, als het je om karakter gaat is dat zeker een goede, iets minder op de basisgangen maar erg goed springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:58

Is overigens allemaal goedbedoeld hoor ;)

Freeman vdl? Afgelopen jaar ggk dus wel een gokje.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:06

Beste Anneliesdj,

Deze topic is niet bedoeld om een discussie aan te wakkeren of ik wel of geen goed beeld heb van mijn merrie en haar kwaliteiten.
Wat ik zoek in mijn toekomstige veulen is voor mij overduidelijk en dat heb ik ook meerdere malen aangegeven.

Ik wil graag ervaringen horen van mensen die springhengsten hebben meegemaakt en kunnen vertellen wat zij van deze hengsten (of hun nakomelingen) vonden. Ik (en de hele stal waar wij staan) zijn daarna prima in staat om een goede keuze te maken.

Je inzet is vast heel erg goed bedoeld en je ideeën worden ook absoluut meegenomen in onze overwegingen, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens hoef te zijn.
Wat ik kies voor mijn merrie is op basis van mijn wensen en opvattingen.

Regilio heb ik al eens eerder gezien en is een hele brave en fijne kandidaat.
Zijn formaat is wat aan de lage kant (maar dat is ook mijn kanttekening van Ukato), maar verder is het een prima hengst. Zo ook zoals je zelf al noemde Cantos. Mijn merrie is 1.65. T zou fijn zijn als het veulen iets groter zou zijn.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:07

haha... zie nu je latere berichtje... dat je het goed bedoeld ben ik van overtuigd. :)

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:12

Freeman is zeker een gokje. Vind het overigens wel een mooi gebouwde hengst. Krachtige bouw en zal de merrie in formaat zeker compenseren. Jammer dat er zo weinig nog verder bekend is qua doorgeven. Ik zal es naar hem verder neuzen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:38

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, ik probeer alleen te helpen.
Zou je mij nog eenmaal kort willen uitleggen wat jij wilt zien in je veulen?
Ik zie braaf karakter en springvermogen, dat is alles?
Hoe groot was je veulen van LL?
Cantos fokt over het algemeen wat klein maar ligt ook aan de merrie, Regilio fokt ook niet groot maar heeft absoluut een topkarakter, ik heb zelf met beide hengsten gewerkt, zo braaf vind je ze niet vaak.
En heb je nog een springfilmpje oid van je merrie?

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:10

Ik heb geen spring filmpje van m'n merrie. Voorlopig gaat dat ook niet lukken gezien de weinig tijd die mijn man heeft om te rijden op het moment. (Eigen bedrijf)
De merrie is al flink op leeftijd (20) dus een reëel beeld zou het ook niet zijn wat betreft haar karakter en vermogen. Voorheen sprong ze erg fijn. Wist zowel op hoge als op verre hindernissen wel raad. Het was alleen vrij lastig om haar enthousiasme in rustige banen te leiden.
Nu loopt ze in het springen op een laag pitje. Alleen beetje voor t plezier (dat voor t plezier is het eigenlijk altijd geweest. Ze sprong thuis een wedstrijdje en deed her en der een terrein of pittige bosrit, maar geen grote wedstrijden oid)
In de dressuur zijn we voor M2 aan het trainen en dat pakt ze nog verrassend goed en snel op. Het is een merrie die zelfs bij van Olst gecharmeerde blikken wist te ontvangen. Ze verkeerd in blakende gezondheid en conditie. ( gezien haar leeftijd hebben we haar door meerdere dierenartsen laten bekijken)
Maar erg veel langer willen we ook niet wachten. Nog even en dan gaat ze van haar wel verdiende pensioen genieten.

Even mbt t veulen: -braaf, moet aardig springen, liefst wat groter dan de merrie (1,65), opwaartse bouw, geen schimmel

Volgens mij heb ik het zo wel redelijk samengevat.

Merrie was in haar "jonge jaren":
Goud eerlijk, braaf, aanhankelijk, voorwaarts, werklustig, in het werk kan ze in paniek raken als het moeilijk wordt, gangen voldoende (galop ruim voldoende)
Maar vooral een will-to-please ! Zalig beest!

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:12

Veulen van LL weet ik niet hoe groot die nu is. Ze staat nu bij Wim ten Pas in Winterswijk
Ze lijkt wel flink de hoogte in te gaan, maar dat moeten we nog afwachten.