[HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:22

janderegelaa schreef:
Die hele berekening zou alleen maar opgaan als een heterozygote hengst of merrie ook altijd 50% van dekkingen bont mee geeft. Samber deed bijvoorbeeld maar rond de 37% terwijl een hengst als Pedro bijna altijd een bonte gaf.

Toch blijft het nog steeds 50%, je zit dan alleen aan de gelukkige kant.
En van alle effen nakomelingen weet je niet hoeveel er minimaal bont zijn, dus zeker weten doe je nooit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:41

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:
Die hele berekening zou alleen maar opgaan als een heterozygote hengst of merrie ook altijd 50% van dekkingen bont mee geeft. Samber deed bijvoorbeeld maar rond de 37% terwijl een hengst als Pedro bijna altijd een bonte gaf.

En van alle effen nakomelingen weet je niet hoeveel er minimaal bont zijn, dus zeker weten doe je nooit.

Pfffff krijgen we die discussie weer. Minimaal bont komt echt heel erg weinig voor, laten we het daar op houden.

Piet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:44

janderegelaa schreef:

Dit vind ik nu interessant.
Maar waarop is deze info gebaseerd?
Over hoeveel nakomelingen praten we hier?
Ik dacht dat je mij eens gemaild had dat Samber meer dan 700 bont geregistreerde nakomelingen heeft.
Ik dacht dat hij +- 1500 veulens gegeven had.
Hoe kom je aan die 37%? Indien dit cijfer correct is is het duidelijk dat er meer aan de hand is dan de 50% theorie.

Hoeveel nakomelingen heeft Pedro?

Hoeveel % van de gedekte merries was zelf bont?

Mij werd door meerdere hengstenhouders verteld dat hun hengst +-75% bont geeft uit eenkleurige merries. Kan natuurlijk waar zijn als ze nog maar enkele veulens gegeven hebben.
Ik zie dit als verkoopspraat.

Toch geloof ik niet dat sommige heterozygote hengsten die veel dekken boven de 50% uitkomen.
Ik geloof dat het % bont dat een heterozygote hengst geeft uit eenkleurige merries voor elke hngst gelijk is als ze maar genoeg dekken....

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:37

janderegelaa schreef:

Pedro heeft beduidend meer sabino bij zich dan Samber had. En sabino sleept nu eenmaal meer wit mee, blijkbaar ook in de vorm van tobiano. Dat zou een verklaring kúnnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 06-02-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:42

janderegelaa schreef:
Pfffff krijgen we die discussie weer. Minimaal bont komt echt heel erg weinig voor, laten we het daar op houden.

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Toen ik eens bij Samber op bezoek was, vertelde de mevrouw waar hij toen stond dat er uit effen Samber merries regelmatig bonte veulens werden geboren van effen KWPN hengsten. En dat kan dus alleen als ze minimaal tobiano zijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:44

Piet4 schreef:
janderegelaa schreef:

Dit vind ik nu interessant.
Maar waarop is deze info gebaseerd?
Over hoeveel nakomelingen praten we hier?
Ik dacht dat je mij eens gemaild had dat Samber meer dan 700 bont geregistreerde nakomelingen heeft.
Ik dacht dat hij +- 1500 veulens gegeven had.
Hoe kom je aan die 37%? Indien dit cijfer correct is is het duidelijk dat er meer aan de hand is dan de 50% theorie.

Mij werd door meerdere hengstenhouders verteld dat hun hengst +-75% bont geeft uit eenkleurige merries. Kan natuurlijk waar zijn als ze nog maar enkele veulens gegeven hebben.

Toch geloof ik niet dat sommige heterozygote hengsten die veel dekken boven de 50% uitkomen.
Ik geloof dat het % bont dat een heterozygote hengst geeft uit eenkleurige merries voor elke hngst gelijk is als ze maar genoeg dekken....

Mee eens.

no--a

Re: [HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:45

Misschien het topic weer even ontopic brengen;)

Theoretisch zou er met twee heterozygote ouders een mooie kans van 75% zijn op een bont veulen mits er geen andere genen van invloed zijn. Vooralsnog is TS in ieder geval gewoon opzoek naar een bonte dekhengst, dus lijkt me een goed idee om daar opties voor aan te dragen en deze discussie eventueel in een ander topic voort te zetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:33

janderegelaa schreef:
anneliesdj schreef:

Hoezo discussie, zijn toch gewoon feiten?
Hoe weet jij dat minimaal bont heel weinig voor komt?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:35

Minimaal bont is toch bv. een paard met hoge witte benen (uit bonte ouders dan)?
Of ben ik verkeerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:01

silly_silas schreef:
Minimaal bont is toch bv. een paard met hoge witte benen (uit bonte ouders dan)?
Of ben ik verkeerd.

Klopt. En die zie je heel weinig.

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:59

Als dat 'patroon' afhangt van 1 gen is het toch 50% hoor...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:23

s0173957 schreef:

Nee natuurlijk niet! Een gen komt namelijk nooit alleen. En er is geen enkele regel in de natuur dat zo'n gen 50/50 doorgegeven moet worden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:47

Theoretisch is het 50/50. Inprincipe hetzelfde als hengst/merrie is theoretisch ook 50/50. Maar het kan natuurlijk iets anders verdeeld worden in de praktijk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:56

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Nee natuurlijk niet! Een gen komt namelijk nooit alleen. En er is geen enkele regel in de natuur dat zo'n gen 50/50 doorgegeven moet worden.

statistisch gezien 50/50... of er moet bij je meiose systematisch iets mislopen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:56

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Dan zou het samen moeten hangen met andere factoren, dat bv hengsten vaker bont zijn, vossen vaker bont zijn of wat dan ook. Een ander gen wat ervoor zorgt dat bont beter doorgegeven wordt oid.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:54

Ik denk dat janderegelaa wil bedoelen dat het in de praktijk anders is dan theoretisch gezien. Theoretisch klopt het natuurlijk wel, maar er is maar één zwemmertje dat de finale winnaar is. Het kan dat bij een heterozygote bonte hengst slechts 25% van de nakomelingen (uit effen moeders dan) bont zijn. Al blijft individueel de kans op bont 50%. Als je gaat kijken naar ALLE nakomelingen (al dan niet met een bonte moeder) kan het percentage daar van afwijken en dan bestaat inderdaad de kans dat een bonte hengst nu eenmaal meer dan 50% effen nakomelingen heeft. Hoe groter het aantal, hoe meer het rond die 50% zou moeten liggen, maar de praktijk wijst wel eens anders uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:48

+1

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:20

Maar dat heeft toch ook niemand ontkent, je weet nooit welke 50% je krijgt dus kan ook wel 10x achter elkaar dezelfde zijn maar dat verandert er niets aan dat je nog steeds 50% kans hebt :+

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 11:41

Nee, dat is waar. Daarom dat ik zei dat je individueel nog steeds 50% kans hebt.. Uiteindelijk heb je pech of geluk. ;)

Wat ik me dan enkel afvraag: Als het doel met deze merrie is om een homozygoot bonte merrie te bekomen. Mooi als het van de eerste keer of tweede keer lukt, maar wat als je na 10 veulens nog geen homozygoot bonte merrie hebt? Ik bedoel het niet negatief, maar die kans is er ook. En ik denk dat je daar ook rekening mee moet houden.

Piet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 11:55

C2012 schreef:
Ik denk dat janderegelaa wil bedoelen dat het in de praktijk anders is dan theoretisch gezien. Theoretisch klopt het natuurlijk wel, maar er is maar één zwemmertje dat de finale winnaar is. Het kan dat bij een heterozygote bonte hengst slechts 25% van de nakomelingen (uit effen moeders dan) bont zijn. Al blijft individueel de kans op bont 50%. Als je gaat kijken naar ALLE nakomelingen (al dan niet met een bonte moeder) kan het percentage daar van afwijken en dan bestaat inderdaad de kans dat een bonte hengst nu eenmaal meer dan 50% effen nakomelingen heeft. Hoe groter het aantal, hoe meer het rond die 50% zou moeten liggen, maar de praktijk wijst wel eens anders uit.

OK maar als de theoretische kans van 50% klopt ( en er dus niets mis gaat bij de meiose) moet je steeds op 50% ( + of - een kleine spreiding) uitkomen als het aantal nakomelingen groot genoeg is.
37% is geen normale verdeling op 1500 nakomelingen.

Net omdat Samber zoveel nakomelingen heeft gegeven is zijn voorbeeld interessant en volgens mij representatief voor de vererving van Tobiano bij warmbloeden.

Daarom zou ik graag weten hoe janderegelaa aan die 37% komt.

Zou min iets van 47% moeten zijn als de theoretische 50% klopt.
En graag zou ik het hoger dan de 50% zien ( hij zal ook wel bonte merries gedekt hebben...)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 11:58

Piet4 schreef:
janderegelaa schreef:

Pedro heeft best veel nakomelingen gegeven, enkele jaren zijn daar zo tussen 10 á 20 merrie's drachtig geraakt. De eigenaar zelf fokte met 1 á 2 merrie jaarlijks met Pedro. Waarvan slecht 1 niet bont was. Er zijn minder geregisterde nakomelingen. Het dekgeld en regeling was vrij gunstig. Hij was enkel en alleen ES ggk. Misschien is het een verkoop praatje, maar in de advertenties van Pedro werd aangegeven dat 80% van zijn nakomelingen bont zijn, en dat klopt zeer zeker.

Ed king Hill had zo rond de 70% bonte veulens. Zou je van zijn directe nafok, alle geregistreerde nakomelingen uitzoeken, zul je ook zo op dat percentage gaan uitkomen. Samber heeft veel meer nakomelingen dan 1500. Ook een grootgedeelte is niet ingeschreven bij kwpn, ook nrps heeft geregistreerde samber nakomelingen. Ook een redelijk % zal niet geregistreerd zijn. Hij dekte ook alles, is mede de reden dat hij niet pref. is geworden bij kwpn, heb ik me eens laten vertellen.

Verkoop praatjes zijn er genoeg, de waarheid is altijd belangrijk. Er is niks mee als de hengsten boer aangeeft of vermeld hoeveel % bonte veulens er zijn. Dat zal die dan wel jaarlijks moeten gaan bijstellen. ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:03

Piet4 schreef:
C2012 schreef:

Zou min iets van 47% moeten zijn als de theoretische 50% klopt.
En graag zou ik het hoger dan de 50% zien ( hij zal ook wel bonte merries gedekt hebben...)

Uit 5 bonte merrie's van vorig jaar (dekking van 2012) is slechts 1 bonte gekomen. in combinatie met onze heterozygoot bonte hengst.

Uit de even kleur merrie's, de grootste groep, waren slecht 3 veulens niet bont. het aantal was hier 21 nakomelingen (2012), het aantal dat bij mij bekend is. 8)7

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:05

Al die percentages die genoemd worden van hoeveel bonte nakomelingen een hengst heeft gekregen, zijn gewoon natte vinger werk c.q. gokken.

Omdat bepaalde bontpatronen elkaar kunnen beinvloeden/versterken, zoals bijvoorbeeld het geval is met sabino, moet je niet kijken naar het percentage bonte veulens dat geboren is uit een bepaalde hengst, maar naar het percentage dat de hengst zijn tobiano-gen heeft doorgegeven. En dat zal zeker rond de 50% uitkomen. Hoe meer hij heeft gedekt, hoe zuiverder deze uitkomst.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 07-02-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:14

uiteraard, geheel mee eens. Zo goed kan ik het niet verwoorden, bedankt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:36

agerrits schreef:
Uit 5 bonte merrie's van vorig jaar (dekking van 2012) is slechts 1 bonte gekomen. in combinatie met onze heterozygoot bonte hengst.

Uit de even kleur merrie's, de grootste groep, waren slecht 3 veulens niet bont. het aantal was hier 21 nakomelingen (2012), het aantal dat bij mij bekend is. 8)7

Zo zie je maar weer, theorie heb je in praktijk niks aan _O-
Neem het Apollo overigens wel kwalijk dat ie mij één van die 3 heeft gegeven. :+

Denk idd dat Coloured helemaal gelijk heeft.
En Apollo heeft ook sabino dus daar heb je 't al.