goedgekeurde bonte kwpn hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:30

En hierbij ook een vraag van mij ...

Stel dat de TS haar KWPN merrie laat dekken door een volledige ggk Hengstenbuch I Oldenburg/Westfalen/Trakhener hengst ... aangezien deze Stamboeken volledig erkend zijn, oa door KWPN en voldoen aan de eisen ... kan deze veulen toch ingeschreven in het Veulenboek ? of is dat gewoon A-Register? En indien A-Register ... op 3 jarige leeftijd kan het dan toch voorgesteld worden voor Stamboek opname?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:40

Zoals ik al eerder aangaf, dacht ik dat als het stamboek erkend is het een reg. a veulen oplevert. Individuele erkenning van de hengst levert wel vb papier op.

Reg A moet voldoen aan de eisen waaraan de vader nog niet heeft gedaan (prok, cornage, ibop) en dan is stamboekopname idd gewoon mogelijk. (merrie)

Reg b (of extern stamboek) mag volgens mij ook aangeboden worden bij het kwpn, hengstenkeuring. Ik meen dat je dan alleen wel extra geld moet betalen. En het moet gewoon een goede zijn, ook wat afstamming betreft. En juist op dat punt is het meestal een afwijzing. Immers was het paard dan geen reg. b. geweest. :)

Mungbean

Re: goedgekeurde bonte kwpn hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:58

Welke predikaten heeft je merrie zelf TS?
Want we praten hier over hengstenkeuringen, maar als je merrie en haar moeder nirt al wat predikaten hebben dan gaat er zeer waarschijnlijk sowieso niets gekeurd worden.

En als het holstein bijv een super goede bonte zou hebben, waarom het veulen dan niet daar aanbieden?
Zo heilig is dat kwpn nou ook weer niet + dat het een heel duur stamboek is invergelijk tot andere.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:08

fjordowner18 schreef:
agerrits schreef:
Die goedgekeurde bonte kwpn-er gaat er niet komen. Ico en Samber waren de enige, hun goedkeuring is van jaren terug. De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld. Er zijn wel veulenboek ingeschreven veulens met a-reg. Denk dan aan veulens die uit een bonte kwpn merrie komen, vaak met Samber of ico ergens achter de moeder. Ook de kwpn stam (groningsestam) waar Samber zelf uit komt bestaat nog.

en waarom zou dan hier nooit een veulen tussen kunnen zitten die weer goedgekeurd word?

met a registratie kunnen hengsten toch ook aan hengstenkeuringen mee doen of niet?

Dan zie ik eerder een mogelijkheid dat dit via de sport prestatie tot een goedkeuring zou kunnen leiden bij kwpn dan middels de hengstenkeuring.
Je moet reëel zijn, dat na zoveel jaar dat samber bont bracht in de fokkerij van het kwpn, niet tot één goedgekeurde kwpn hengst heeft geleid. Vergeet ook niet dat kwaliteit volle bonten worden verkocht naar het buitenland. In nederland is voor veel geld een bonte niet kwijt te raken. Oldenburger, trakhener, zfdp, Kwpn america etc. hebben wel bonte goedgekeurde hengsten, daar hebben ze wel belangstelling.
Bonte kwpn paarden zullen altijd wel worden gefokt, ook met veulenboek. of reg.A. Er zijn enkele nederlandse fokkers die zich hier op toe leggen. Maar neem van mij aan en uit berouwbare bron, geen bonte hengst bij kwpn in de komende 10 jaar ;) :+

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:10

het is nog een jonge merrie, het is ook echt voor de toekomst, maar als ik het zo bekijk is register A best, anders kan ik altijd nog uitwijken naar een ander stamboek inderdaad haha

moeder is een stamboek merrie, haar oma is ster, pref, keur merrie van havidoff

wel jammer agerrits, want een mooie bonte is niet lelijk :P

waarom willen ze eigenlijk geen bont bij het kwpn?
een goed paard heeft geen kleur :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:18

Ik zou zeggen, ga eerst eens met de merrie naar de keuring.
Wordt ze geen ster bij het KWPN, dan heb je 2 generaties stb en gaan ze een regA hengst daarvan niet eens bezichtigen. Richt je dan gewoon op een ander goed europees stamboek waar de voor jou perfecte hengst staat. Daarna biedt je het veulen daar gewoon aan.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:24

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen, ga eerst eens met de merrie naar de keuring.
Wordt ze geen ster bij het KWPN, dan heb je 2 generaties stb en gaan ze een regA hengst daarvan niet eens bezichtigen. Richt je dan gewoon op een ander goed europees stamboek waar de voor jou perfecte hengst staat. Daarna biedt je het veulen daar gewoon aan.

ja inderdaad dat is een hele goede :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:52

Het is erg jammer dat er geen KWPN bonte hengsten goedgekeurd zijn. Er lopen genoeg bonte hengsten rond, die helaas niet voldoende kwaliteiten hebben voor het KWPN.

Je zou eventueel naar Ceasar ter linden kunnen kijken. Hij is AES goedgekeurd. Daarmee komt het veulen alleen niet in het veulenboek.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:44

Pk's Tatanka is ook AES goedgekeurd!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:52

als ik het zo bekijk zijn er maar een handjevol hengsten bont, ik heb in totaal 3 homozygote hengsten gevonden voor bont:
lotti
da's mooi
en ceasar ter linden

zijn dit ze of zijn er meer?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:52

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:57

Oh als een fokker nou slim is fokt die een goede bonte , dan hopen op een hengst , laten keuren en alles , en als t goed is fokt die dan goed (maar ja ik zal wel te makkelijk denken :)) )

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:07

fjordowner18 schreef:
als ik het zo bekijk zijn er maar een handjevol hengsten bont, ik heb in totaal 3 homozygote hengsten gevonden voor bont:
lotti
da's mooi
en ceasar ter linden

zijn dit ze of zijn er meer?

Lotti heb ik een veulen van, kwalitatief kan zij beter lopen dan haar moeder (KWPN).

Bontfire is ook homozygoot
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 15-07-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:36

Lijst is sedert vorig jaar niet meer bijgewerkt ...

Homozygoot Bont hengsten :
In Engeland:
- Goshka Ringo (Engeland): zwart (G.Ringo is homozyg. zwart)
- Sempers Spirit (Engeland): zwart homozy.
- Airborn : http://www.stallionsonline.co.uk/stallion_41396.html
- CUTSDEAN CENTURIAN : homozygoot getest: http://www.stallionsonline.co.uk/stallion_10274.html
- Solaris Buenno: homozygoot getest: http://www.solaris-sport-horses.co.uk/h ... lion.shtml-
- Barcutan Zulu Chief : http://www.scotlandaiservice.com/zulu.htm
- ZED : (+homo zwart) http://www.stallionsonline.co.uk/stallion_48432.html

In Frankrijk:
- Zorro van Erpekom (Frankrijk): zwart

In Belgie:
- Cesaer van ter linden : www.hoeveterlinden.be

In Nederland:
- Bontfire (Nederland)

In USA:
- Sempatico M: zwart : http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=22943

Deze is niet homozygoot bont maar wel heel interessant gefokt: Spirit of Colour : Zwart bont: Old.,Zweibr.Zfdp ggk, 2005, 168cm, Semper x Rubenstein x Weltmeister. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/500432

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:05

Samico F, beste Peterina, dat is kwaliteit tov. veel die jij noemt ;) . Hengst die meer had gekund, ver is gekomen en ook tov de hoeveelheid nakomelingen fijne werkwillige types geeft en nakomelingen in de dressuur. Sport is wat telt en wat een hengst moet geven met een fijn karakter, waar ook de amateur mee uit de voeten kan. Merendeel van je genoemde hengsten, zijn louter en alleen bewezen kleur verervers. Je noemt niet eens de wel hoog geplaatste bonten zoals CCS en Sambertino, dat is nog eens kwaliteit en instelling bij elkaar. :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 00:02

Klopt helemaal ... maar de reactie was louter en alleen de informatie over beschikbare homozygoot bonte hengsten.
Ik heb nergens iets over de kwaliteiten van de hengsten geschreven. Er zijn maar twee bonte in de lijst die überhaupt in aanmerking zouden komen op een lijstje van mij, een is te duur en te ver weg en de andere (is niet homozygoot ;) ) wil ik eerst zien voordat ik hem zou gebruiken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 06:43

fjordowner18 schreef:
het is nog een jonge merrie, het is ook echt voor de toekomst, maar als ik het zo bekijk is register A best, anders kan ik altijd nog uitwijken naar een ander stamboek inderdaad haha

Het gaat niet om de kleur maar om de kwaliteit. En er worden weinig bonte hengsten aangeboden.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:00

meggiemeg schreef:
ankie1999 schreef:
Samber was wel goedgekeurd?
mijn opa heeft een Samber x Rigoletto merrie, niet bont maar vliegenschimmel.
leuk beest :)

Heb er ook een met die afstamming maar dan bont! Is die van je opa ook groot?

ja! 1.72! best groot vind ik zelf :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:18

Sizzle schreef:
Ik dacht dat je specifiek een kwpn papier wilde?

Als je een NRPS hengst neemt krijgt je veulen een NRPS veulenboek papier uit een kwpn merrie.
Ik neem aan dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Het is ook een beetje flauw van het kwpn om cornage en prok te eissen voor het veulen bij een nrps hengst, die hebben doorgaans namelijk aan dezelfde veterinaire eissen voldaan. Andersom doen ze minder

Daarom eisen ze dat ook niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:27

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:38

fjordowner18 schreef:

Nou daar geef je toch jezelf al meteen antwoord? Er zijn geen bonte hengsten die genoeg kwaliteiten hebben om goedgekeurd te worden

Overigens die bonte jazz uit die link vind ik wel een knapperd! (Niet dat je daar wat aan hebt haha)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:46

essiesilly schreef:
fjordowner18 schreef:

Nou daar geef je toch jezelf al meteen antwoord? Er zijn geen bonte hengsten die genoeg kwaliteiten hebben om goedgekeurd te worden

Overigens die bonte jazz uit die link vind ik wel een knapperd! (Niet dat je daar wat aan hebt haha)

Dat is maar ten dele waar. Er is inderdaad een hoop rotzooi gefokt, alleen maar op kleur.

Maar er zijn wel degelijk hele goede bonte hengsten aangeboden die niet genomen zijn. Puur omdat het KWPN geen bont wilde. De reden dat Samber ooit goedgekeurd werd was omdat heel veel fokkers naar ongekeurde bonte hengsten gingen. En dit beleid van het KWPN heeft voor het KWPN succes want je ziet nu dat de populatie bonte KWPN paarden snel achteruit gaat in aantal.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:59

Ok maar.. Waarom hebben die bonte hengsten zich dan niet bewezen in de sport? Zo kunnen ze nl alsnog gekeurd worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:46

essiesilly schreef:
Ok maar.. Waarom hebben die bonte hengsten zich dan niet bewezen in de sport? Zo kunnen ze nl alsnog gekeurd worden

Moet de fokker net geld voor hebben om hem te laten rijden door een topruiter.
Daarnaast gaan goede bonte paarden vaak naar het buitenland waar meer vraag naar is.

Ik zou voor bont ook eerder naar Duitsland gaan.
Zo heb je daar bijvoorbeeld de KWPN gefokte Sambertino, maar ook Ico, Samico F, Chess M en waarschijnlijk nog wel een handje vol.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:35

Ico is al lang en breed overleden, Sambertino staat niet in duitsland, CCS is de hoogst geplaatste bonte hengst GP namelijk en staat gewoon in nederland.