Cremello hengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

Re: Cremello hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:13

monique4 mooi veulen zeg!
heb jij de hengst op kleur uitgezocht of op bewegen enz.?
en het je meerdere cremello hengsten bekeken en waarom heb je dan uiteindelijk voor Weissgold gekozen?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:27

Ik heb naar afstamming gekeken, achter Weissgold zitten goede hengsten Weltmeyer (Hannoveraanse lijnen), Abzats, Woermann.
In mijn merrie zit veel Duits bloed, Magic Ronaldo, Donnerhall, dus dat leek me wel een leuke match.
Ik had MC. J.onnas ook gezien, maar daar zegt me de Tjechische afstamming me niks, ga liever voor wat bewezen bloed.

Ik ben in 2011 naar de hengst gaan kijken waar hij ter dekking is aangeboden en hij beviel me wel, een zeer goed karakter, hij moest toen nog de 70 dagen test lopen, die hij zeer goed afgesloten heeft, dus met werkwilligheid, gangwerk zit het ook goed.

Natuurlijk speelde de gedachte ook mee omdat ik een vosmerrie heb, voor 100% een palomino.
Dit jaar is mijn droomveulen geboren, ben er zeer blij mee.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:37

misschien een hele domme vraag ik ben neit zo thuis in fokkerij enzo.

Maar waarom perse een cremello hengst?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:40

Dat je dan een leuk paardenveulen hebt met goede afstamming en....een bijzonder kleurtje :D :D

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:44

bijzonder kleurtje dat begrijp ik.

Maar is bij cremello dat per definitie standaard dat de afstamming goed is?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:44

Oke dankjewel!
heb je Mcjonnas ook zien lopen? ik hoor namelijk 2 totaal andere verhalen. de één is heel positief over hem maar de ander weer negatief. (qua lopen bedoel ik)
ik zal vanmiddag is gaan kijken naar Weissgold, dat is wel een 'echt' paard toch?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:47

haffylover schreef:
bijzonder kleurtje dat begrijp ik.

Maar is bij cremello dat per definitie standaard dat de afstamming goed is?

nee dat is niet per definitie goed, maar dat is bij elke kwpn'er ook niet per definitie goed.
en ik zit naar cremellos te kijken omdat ik inderdaad een leuk/apart kleurtje wil. de merrie waar het om gaat is ook eigen fok en die is 'gewoon' bruin. nu lijkt het mij leuk om van haar een apart kleurtje te fokken.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:49

Gewoon zelf gaan bezichtigen. Een paard op een foto of video komt zó anders over dan in het echt vind ik. Toen wij onze merrie in 2009 lieten insemineren met Zidane mochten we hem ook gewoon gaan bezichtigen.

Dus gewoon gaan kijken, dan kan je het beste beoordelen of de hengst bij je merrie past ;)

(overigens, wat de gangen van McJonnas betreft: het is maar net afhankelijk van wat je wilt fokken. Voor sommige mensen zijn supergangen niet zo belangrijk)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:53

@haffylover, bij elk paard/pony moet je de afstamming bekijken en kies je de hengst die het meeste bij jou merrie en keus aansluit.

@pradadaan, heb MC J.onnas niet zien lopen, ik heb puur naar zijn afstamming gekeken en vond dat hij niet op mijn merrie aan sloot.

Hahaha Weissgold is zeker een 'echt' paard, hij is 1.68 stokmaat.

Wat ik zo jammer vind is dat je al gauw als kleurfokker bestempeld wordt, bij de pony`s is een kleurtje heel gewoon ( zie oa de Dubois nakomelingen) blijkbaar bij paarden fokkerij is dit taboe, dan vraag ik me af als een leuk kleurtje ook nog een mooie bijkomstigheid is, dan is het toch prima, ik heb zeker naar de bloedlijnen gekeken en of de hengst iets toevoegt bij mijn merrie, ik ben zeeeer tevreden met het resultaat.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:56

@monique dat begrijp ik wel maar mijn kennis gaat neit ver dan haflinger fokm lijnen.
Nou lijkt em redelijk logisch dat datn in grote lijnen over een komt ma vind intressant te weten waarom er specifiek voor zoiets gekozen wordt.
succes met zoekien

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:56

Bezichtigen ga ik zowiezo doen! want inderdaad wat je zegt, het kan in het echt inderdaad heel anders zijn.
ik hoef niet per se een hengst met super gangen. mijn merrie heeft erg goede gangen en haar gangen hoeven voor mij niet te verbeteren. maar heel veel slechter is ook niet de bedoeling.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:57

Dan kies je voor het extraatje....een mooi kleurtje.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:03

monique4 ik vind het inderdaad ook jammer dat er niet meer 'aparte' kleurtjes zijn. Ik heb echt 2 droompaarden hoor begrijp me niet verkeerd, maar ik zou wel iets anders willen proberen als een bruine/zwarte hengst.

haffylover ik vind het ook erg leuk om me in de fokkerij te verdiepen. en hiervoor wist ik ook niet meer als de kwpn'ers. daarom doe ik hier ook een soort oproepje want er zijn vast mensen die wel verstand hebben van cremellos

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:45

Als palomino ook onder 'aparte' kleurtje valt dan hebt ik een hele mooie hengst voor je :D . Helaas hebt je wel maar 50% kans op een enkel-verdunde creme kleurig veulen.

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:33

Hmm...mocht je voor een veulen willen gaan wat beter luisterd als je hond zou ik zeker meer info inwinnen mbt Mcjonnas
:j

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:09

haha wat een leuk filmpje! ik ben heel erg aan het twijfelen en ik denk dat ik toch besluit om voor een ggk kwpn hengst te gaan. stel er komt ooit een moment dat ik het zou moeten verkopen is het een voordeel als er een goed papier bij zit. heel erg bedankt allemaal voor de tips en de info!

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:47

Mcjoy ( Mcjonnas x Ircolando )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je hieronder kunt zien geeft Mcjonnas voldoende hoogte ( een jaar later groter dan de moeder )

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:43

Een veulen zegt niets over het verervings kwaliteit van een hengst.
Denk ook niet dat het de bedoeling van deze topic is om veulen foto's te plaatsen van de verschillende aangeboden hengsten. Dat kan de TS krijgen van de eigenaren van de hengsten ... of nog beter zelf te hengsten gaan bekijken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:46

pradadaan schreef:
haha wat een leuk filmpje! ik ben heel erg aan het twijfelen en ik denk dat ik toch besluit om voor een ggk kwpn hengst te gaan. stel er komt ooit een moment dat ik het zou moeten verkopen is het een voordeel als er een goed papier bij zit. heel erg bedankt allemaal voor de tips en de info!

Heel verstandig!
Met een B-papiertje lopen er genoeg rond ... alhowel dat niet afdoet aan hun kwaliteit is een A-papiertje meer waard.
Mocht je van gedachten veranderen en toch iets zien in een Oldenburg of Westfalen papier (A wel te begrijpen) laat maar weten.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:52

Peterina schreef:
Heel verstandig!
Met een B-papiertje lopen er genoeg rond ... alhowel dat niet afdoet aan hun kwaliteit is een A-papiertje meer waard.

ik ben het met je eens, maar met een B papier hoeft niks mis te zijn. mijn merrie is namelijk zelf een b papiertje en dat is echt een goud paard (karakter en gangen ;)). maar als ik met een ggk kwpn hengst fok krijg ik wel een a papier voor haar veulen. en dat is voor een evt verkoop (wat waarschijnlijk nooit van toepassing komt maar je weet het maar nooit) altijd beter.

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 05:53

@ Petrina, beetje naief om te denken dat een A papiertje per definitie meer waard zou zijn dan een B papier.

De moederlijn is zeer belangrijk die vaak door veel mensen word vergeten.

Pradadaan, enigste advies wat ik je kan geven is dat mocht je in de nabije toekomst besluiten om echt te gaan fokken met je merrie, hier wat vrije tijd in moet steken en persoonlijk bij wat goede fokkers ,hengsthouderijen ( bijv Dalhoeve ) langs te gaan en hun je laten adviseren wat eventueel het beste bij jou merrie zou passen.

Suc6

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 13:33

@newbey ... niet naief maar realistisch, de markt bepaald! En als je kan kiezen tussen een A-register ggk hengst en een B-register ggk hengst ... waarom zou je überhaupt naar de B gaan?

Moederlijnen zijn heel belangrijk ... maar ook de moederlijn van de hengst en dat vergeten heel veel mensen!

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 05:40

Wanneer de 'b-register ggk hengst een betere match voor je merrie is en je die enkel en alleen laat schieten vanwege de 'upgrade' in papier, ben je mijn inziens niet verbeterd aan het fokken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:33

Ik heb dit jaar een veulen van baron en 1 van Macjonnas

Het Macjonnas veulen beweegt erg goed. Enorm mooie glop en een drafje met veel veer. Ze is prachtig luxe en valkbont.

Het Baron veulen is voor ons duidelijk de mindere. Zij gaat ook weg het Macjonnas veulen houden we en als t goed is zijn beide merrie's weer drachtig van hem.

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:39

@xinram, je hebt helemaal gelijk. wij hebben afgelopen jaar diverse bezoeken gehad van handelaren en mensen die bijzonder geintereseerd waren in ons veulen. Wij vroegen ons af hoe of dat ze aan onze gegevens kwamen was dan vaak via via en of via de keurmeester die hen had getipt. wij hebben direct aangeven dat kijken prima was maar dat het veulen absoluut niet te koop stond, diverse biedingen van 1200 euri's tot zelfs 7200 euri's,maar nee het veulen staat niet te koop en gaat absoluut niet weg. ( anders moet ik ook weg van mijn dochter :j ) Er kwam ook een hoefsmid langs die bijzonder gecharmeerd was van de kleur " valk " en ook iets apparts zocht. onlangs hoorde ik dat hij een nieuwe merrie heeft aangekocht om dat de merrie waar hij in eerste instantie de cremello hengst op wilde zetten eigenlijk niet geschikt vond.
zo kan het dus ook als je echt gecharmeerd bent van een bepaalde hengst.

ben zo vrij geweest om even je website te bezoeken. ziet er goed uit je hebt leuk spul lopen. +:)+