Welke hengst voor Darco x Capitol merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:20

Cassini zou ik nooit doen op deze merrie
ten eerste is het sperma erg slecht en voor een geslaagd ET is goed sperma wel een vereiste
en ik vind het gewoon niet op je merrie passen :n

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:23

Mr blue? Wat voor connecties heb jij :+ ;)
Numero uno bah haha nee sorry vind ik echt niks zou ik zonde van je metrie vinden.
Kannan is ook mooi, diamant ben ik niet zo kapot van.
(Overigens zou ik niet kijken wat "hot" is, wat dat nu is is over 3/4jaar totaal anders en neem aan dat je voor jezelf fokt :)/een goed paard wil ipv een die zogenaamd commercieel is).

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:38

@ Ashley, fokker waar we goed mee bevriend zijn heeft wel wat connecties ( al drie jaar op rij inclusief dit jaar veulen van Mr. Blue vorig jaar ook eentje van Carthago)
En dat klopt het moet niet perse commercieel zijn, is altijd wel mooi meegenomen. Maar onze bedoeling is kwalitatief goede sportpaarden te fokken die niet perse voor de verkoop zijn.
Iets in mij zegt dat ik voor Kannan moet gaan, maar aan de andere kant is mijn merrie nogal een stijve in galop en heb nu toch al meerdere keren gelezen dat Kannan dit niet zal verbeteren..
Laatst bijgewerkt door VDS op 29-05-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:40

Met Numero Uno ga je geen maat en vermogen kweken. Die durft nogal eens kleintjes geven.
En een goed paard hoeft niet "mooi" te zijn :) al begrijp ik je opzet dat als het minder goede wordt het beter een mooie is voor eventuele verkoop :)

Een optie is ook nog Flamenco de semilly, geeft ook maat en vermogen. En bewezen dmv zijn nakomelingen.
Plot blue is ook een "modehengst" ik ben er zelf niet kapot van.
Emerald is top, hier ook een jaarling van emerald, maar fokt idd erg klassiek.
Canabis heeft bij ons als jong paard op stal gestaan, goede hengst, maar qua karakter ook absoluut niet de makkelijkste.

Elvis ter putte geeft ook vermogen en maat, maar ook klassiekere nakomelingen.
Kannan is idd ook klassieker, heel soepel is hij niet, maar kwaliteit te over.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:08

Charisma schreef:
Met Numero Uno ga je geen maat en vermogen kweken. Die durft nogal eens kleintjes geven.
En een goed paard hoeft niet "mooi" te zijn :) al begrijp ik je opzet dat als het minder goede wordt het beter een mooie is voor eventuele verkoop :)

Emerald is top, hier ook een jaarling van emerald, maar fokt idd erg klassiek.

Wat een onzin zeg !!! In La Baule 3 Numero uno's in de equipe en ze wonnen en dan ga je zeggen dat ie geen vermogen geeft ?? Tamino staat nummer 1 op de wereldranglijst , is een Uno en kan overal over ..bij de junioren en young-riders staan Uno's aan de kop en als je verdorie iets moet hebben in die rubrieken is het wel vermogen en behendigheid , waar stonden de Belgen in de landenwedstrijden afgelopen maand met al hun vermogentenover knollen ???
..en ja hoor er komt wel eens een kleintje maar welke hengst geeft nou GEEN enkele kleine ..zelfs Darco doet dat wel eens .
En nee een goed paard hoeft niet mooi te zijn maar t'is wel mooi meegenomen als ze functioneel zijn ..we zijn immers niet allemaal een Lansink oid
vraag me trouwens af hoeveel nakomelingen van Emerald en Elvis je al hebt gezien want beide hengsten fokken net heel bloederig ( ja misschien een paar uitzonderingen op Darco 's en Cassini oid

Sky_As

Re: Welke hengst voor Darco x Capitol merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:15

iemand is hier fan van Numero Uno.....
en toch hoor je in de `handel` ook vaak zat dat mensen geen Uno willen omdat ze ook nogal kijken en loeren. ook de maat is inderdaad geen zekerheid, ik ken er 2 kastelen van, maar ook een aantal kleintjes. Beetje de Jazz van de springwereld. (m.a.w. sommige zijn fan, andere kunnen ze niet zien)
Mijn keuze zou het ook absoluut niet zijn, ik denk dat er wel betere hengsten zijn die ook passen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:26

Jeetje Besita je hoeft je niet zo op te winden! Ik geef toch maar gewoon mijn idee!
Ik beweer ook niet dat Numero uno geen goede paarden geeft, ik spreek enkel uit MIJN ervaring en dat is dat IK er al enkele kleintjes van heb gezien en dat ze soms wat vermogen te kort komen. Uitzonderingen bevestigen de regel hoor!

Zoals ik al zei, de emeralds en elvissen die IK zag zijn niet erg bloederig. En tuurlijk geeft elke hengst wel eens een kleintje, zeker degene die dikwjils fokken (en dus ook kleinere merries krijgen).
En mooi is idd goed meegenomen, maar geen must als je een goed sportpaard hebt. Een mindere kan beter mooi zijn, dan is ie makkelijker verkoopbaar.

En dat belgengedoe hoeft echt niet vind ik...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:30

Ik ben het wel eens met Besita. Dat Numero Uno geen vermogen geeft is natuurlijk grote onzin. Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is? Hier in de omgeving staan trouwens ook veel Numero Uno's en ik geloof dat ze allemaal rond de 1.70m zijn, dus dat Numero Uno veel kleintjes zou geven mag ook naar het rijk der fabelen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:32

Nou ja seg, ik spreek uit mijn ervaring! Goed voor de hengst dat hij wel maat en vermogen geeft! :) dan heb ik alle mindere numero uno's gezien.
En laten we dit topic aub gezellig houden voor TS, ieder zijn mening toch!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:41

Maar dat het slechts om jouw ervaring ging had je er niet bij gezet. Je zet het neer als feit. Dan kun je commentaar verwachten :) Je moet feiten namelijk ook onderbouwen.

Citaat:

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:44

Mijn excuses dan, het is dus geen feit, maar een eigen ervaring! :) Het is zeker geen verkeerde hengst!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:44

Sky_As schreef:
iemand is hier fan van Numero Uno.....
en toch hoor je in de `handel` ook vaak zat dat mensen geen Uno willen omdat ze ook nogal kijken en loeren. ook de maat is inderdaad geen zekerheid, ik ken er 2 kastelen van, maar ook een aantal kleintjes. Beetje de Jazz van de springwereld. (m.a.w. sommige zijn fan, andere kunnen ze niet zien)
Mijn keuze zou het ook absoluut niet zijn, ik denk dat er wel betere hengsten zijn die ook passen.

dat heeft niks met " fan van " te maken :n
maar zeggen dat ie geen vermogen geeft is onzin , de resultaten zeggen genoeg
kijken en loeren is volgens mij hetzelfde en dat is ook net de kwaliteit van een scherp springpaard ...ééntje die niet kijkt waar ie overheen moet die schept de balken met zijn knieën mee
er zijn altijd plus en minpunten aan een hengst maar men moet niet veroordelen op onjuiste feiten !

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:45

zie mijn vorige post Besita :)
En over dat kijken ben ik het wel roerend eens met je! Eentje die niet kijkt, stampt er dikwijls eentje af! Er is een verschil tussen kijken en stoppen :)

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:50

Ik persoonlijk, zou ook voor Kannan gaan.
Wij hebben dit jaar enkele veulens van Kannan op onze Darco merries.
Ze zijn echt prachtig.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:55

Zoals ik al zei, Plot Blue lijkt me inderdaad een erg goede keus voor jou merrie.
We hebben er nu een veulen van staan van hem (uit een Concorde-merrie). Merrie is uitzichzelf ook best breed gebouwd, maar het veulen ziet er super uit!
Canabis zou ik alleen kiezen als je iets in de gangen moeten verbeteren..
Radisson? Geeft best brede veulens, bij ons zien ze er allemaal goed uit. Soms een beetje heethoofden..
Jou merrie is een BWP toch? Wil je ook een BWP-hengst?

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:00

Merrie is BWP maar stamboek hengst maakt mij niet zoveel uit..

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:13

Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met Besita. Dat Numero Uno geen vermogen geeft is natuurlijk grote onzin. Ik ben benieuwd waar dat op gebaseerd is? Hier in de omgeving staan trouwens ook veel Numero Uno's en ik geloof dat ze allemaal rond de 1.70m zijn, dus dat Numero Uno veel kleintjes zou geven mag ook naar het rijk der fabelen.

Tevens ook voor Besita. Ik jureer basiswedstrijden springen in NL. Veel weekenden onderweg. Ik zou het aantal kleintjes die je van NU tegenkomt niet op stal willen want dan ben ik failliet aan de voerkosten. Speciale karakters geeft ie ook maar dat vind ik wel de bekende uitzondering op de regel. Niettemin zou ik aan de gemiddelde hobbyruiter niet snel een NU aanraden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:34

TS wil denk ik ook geen paard fokken voor de gemiddelde hobbyruiter toch ?
ik kom ook elke week op wedstrijd zowel landelijk , jonge paarden als nationaal en internationaal en kom heel veel goede Uno's tegen en ja daar zit wel eens een kleine tussen maar die kom ik van elke hengst tegen of dat nu een Harley , een Corland een Quick star of een Nabab is ..ze hebben ook nog een moeder als we het over fokken hebben
en ja Libero bloed geeft inderdaad scherpte en zijn misschien niet dadelijk de makkelijkste ( maar om nou te zeggen dat het lastpakken zijn :n ) maar ik ken TS en ze wil nou toch geen dooie fokken

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:06

Er mag inderdaad wat karakter inzitten, dit hebben ze volgens mij nodig om elke keer opnieuw te gaan voor goeie resultaten. De beste paarden hebben volgens mij allemaal wel een speciaal karakter. Het is niet de bedoeling dat we uit deze merrie amateurspaarden fokken, dat doe ik eerder met mijn andere merrie, waar ik achterstevoren kan opzitten en die blijft springen..

Ik vind tof dat iedereen zijn mening deelt, en ik zou zeggen, blijven doen! Dat is de reden dat ik dit topic opende. Om de verhalen, ervaringen en inzichten van mede bokkers te horen. Elk paard, merrie of hengst, heeft zijn voor en nadelen en het is nu de bedoeling om te zien welke beste bij elkaar matchen.
En inderdaad elke hengst geeft kleintjes, ik heb een kleine corland en kleine QuickStar terwijl er ook reuze corlands rondlopen. Mijn merrie is 1.65, enige wat ik niet zou willen is dat ze hier onder komen..
Ik heb hier al vele toffe hengsten zien voorbij komen, maar kiezen is moeilijk ;-)
Nu mijn merrie is voorzichtig maar niet schrikachtig van de hindernissen en is niet heel hevig, dus ietsje bloed erbij kan ze wel verdragen.

Ik zou graag veel van de kwaliteiten van mijn merrie behouden. Ze is nog maar pas 1 j op dit niveau bezig (vorig jaar in mei koerste ik er nog mee rond in 1m10 terwijl ze 2 weken geleden eerste keer 1.55 binnen liep). Dus ik vind het moeilijk om in te zien wat er beter kan omdat ze me elk weekend opnieuw doet verbazen. Iedereen dacht altijd dat ze te weinig vermogen had dat ze max 1.35 zou lopen. Maar nu blijkt dat ze toch vermogen genoeg heeft, een prachtige ingesteldheid en goed wendbaar.. Dus soms weet ik even niet wat ik er nog wil aan veranderen.. Nuja 1 iets ben ik wel zeker van, het is haar karakter en winnaarsmentaliteit die haar zo ver doen komen. En als ze dan eens een balk raakt, komt dit meestal voor in de combinaties.. (Tripels en dubbels) ligt dit aan vermogen te kort of aan ervaring ik weet het dus niet :)
Voor mij maakt de schoonheid niet zo veel uit.. Met nabab ging ik dat alleszins ook niet verbeteren, maar ik moet zeggen het eindresultaat deed mij echt verschieten, twee mooie langbenige elegante popjes <3

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:34

Ik zou voor Kannan gaan. Veel fokkers zoeken die combinatie juist op omdat het zo een succesvolle blijkt te zijn. bvb http://www.jorisdebrabander.be/nl/paard ... AN-x-DARCO
Ik weet niet meer wie hier zei dat hij een harde mond doorgeeft, dat is juist niet waar. Hij vererft juist een goede mond. Staat trouwens ook hier http://thestallioncompany.com/stallion_ ... on=2007016
Het is in ieder geval al een heel commerciele combinatie die al heel veel mooie resultaten gaf. :)

Diamant vind ik ook wel een goede keuze. Voor mij is het 1. Kannan, 2. Diamant, Cassini I zou ik niet doen vanwege het inteelt gedeelte. Het is niet pressé slecht om inteelt te hebben, maar er lopen genoeg hengsten rond om dit te vermijden, want inteelt is geen meerwaarde en moet in ideale omstandigheden op een doordachte manier gebeuren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:51

Spreek met ruiters ( en nee niet met de amateurs ) over de rijdbaarheid van de Kannan en men zal niet al te lovend zijn Betadine ...en volgens de boekjes en HH zijn er nooit slechte eigenschappen :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:03

Ik weet het weer! Peppermill!

Zullen we de numero uno discussie ergens anders voortzetten :'). Ik vind het ook een frotpony maar daar is ts niet mee geholpen ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:07

Ik heb weinig tot niks met springhengsten... maar verervers zoals NU een frotpony noemen... makes me laugh!
Kijk gewoon naar de sportpaarden van nu, nota bene je eigen landenteam...

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:16

Bubalu! Ik denk dat die heel goed op jou merrie zou passen! Niet een heel breedgebouwd paard, maar ik denk dat die de merrie goed zou verbeteren!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:27

Ashley5760 schreef:
Ik weet het weer! Peppermill!

Zullen we de numero uno discussie ergens anders voortzetten :'). Ik vind het ook een frotpony maar daar is ts niet mee geholpen ;)

Wow wat een nuttige bijdrag -O-

Peppermill is destijds geopereerd aan cornage ..