Pennypony Cortana zoekt pennyhengst!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:46

ponyparadijs schreef:
Moet zeggen dat ik de meeste frederiksborgers toch best wel lomp vindt. En als TS dus wat sierlijker wil denk ik niet dat dat een juiste keuze is. Maar dat is slechts mijn mening!

Lomp?
Je bedoelt Barok?

Ik ben misschien bevooroordeeld maar lomp zou ik mijn dames niet noemen.
maar het zijn en blijven wel barokke paarden ja.

Frederiksborger voldoet aan alle eisen van de TS dus ik wilde, al lezend in dit topic ook Valentin gaan noemen.
Grappigerwijze kwam er al een bokker voor mij met de Frederiksborger er zijn er dus meer met die mening.

TS succes met de hengstenkeuze.
Veulentje fokken is leuk en ik wens je veel plezier.

Esprit4

Re: Pennypony Cortana zoekt pennyhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:50

ik zeg think twice díci niet zon bekende hengst maar niet duur goedgekeurd en heeft zelf ook goed niveau gesprongen en heeft een zeer fijn karakter :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:07

Ik heb verder weinig verstand van de (NRPS) fokkerij maar hengsten als Disconto (www.jboeve.nl), Haico (als je dan nog hoopt op een kleurtje), Quasimodo Z (of zijn zoon Zento), Travolta's Nieuwmoed...
Een paar NRPS'ers die het onderzoeken waard zijn denk ik

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:20

Ik heb hieronder even de site neergezet van de stal waar ik stage doe, ze hebben zeer mooie (en goede) PRE hengsten met een goede draf, ze zijn sierlijk, heel braaf in de omgang, en zeer lief :) en ze zijn groter dan Cortana en ja springen zal misschien wat minder zijn (niet bij alle PRE's ;) )

http://www.spaanse-paarden.com/store/Dekhengsten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:59

Donja schreef:
LoveUggs schreef:
:o ik heb geen verstand van fokken, maar is een paard van 1.73 niet wat groot voor een paardje van 1.56?

Ik heb deze hengst gebruikt op een merrie van 1.51m en dezelfde merrie is nu drachtig van een hengst van 1.74m.. Veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Daarnaast scheelt het ook wat voor type hengst je gebruikt. Als je een zwaar type hengst gebruikt, wordt de body van het veulen ook zwaarder en dat resulteerd in een zwaardere bevalling dan een rijtypische hengst, die vooral veulens geeft die veel beenlengte hebben..

Veulen past zich lang niet altijd aan aan de baarmoeder van de merrie!

Voor een eerste veulen is het hoogteverschil echt max 15cm. De baarmoeder en geboortegang zijn allemaal nog smal en nauw. Zet je er een grote hengst op en krijg je een groot veulen heb je grote kans dat je je merrie beschadigd, met alle gevolgen van dien.
Niet doen dus.

Persoonlijk zou ik voor een hengst gaan van rond de 1.65/1.68.
Je kan nemen dat het veulen het gemiddelde wordt van de ouders, dit is vaak het geval (niet altijd, ligt ook weer aan wat er achter die van jou zit, zit er klein achter of groot, dat heeft invloed natuurlijk).

Als je veelzijdigheid wilt zal je waarschijnlijk bij het NRPS uit gaan komen, hier staan best leuke hengsten met goede kwaliteiten tussen :j

Ik zou gezien je eisen niet teveel naar het barokke gaan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:46

Je hebt barok en je hebt barok natuurlijk

Maar dit is de Valentin van Moravita, zou hem niet lomp noemen eerlijk gezegd ;)

Afbeelding

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:50

Roane schreef:
Je hebt barok en je hebt barok natuurlijk

Maar dit is de Valentin van Moravita, zou hem niet lomp noemen eerlijk gezegd ;)

[ Afbeelding ]

Wauw die kan springen *\o/*

Even iets vanuit mijn kant:
Wauw wat komen er toch mooie beestjes voorbij zeg! De keuze zal steeds lastiger worden. De hengst zou wel eigenlijk aan alle eisen moeten voldoen omdat we met het veulen vooral wedstrijdgericht willen gaan rijden. Wat sommige al zeggen zou de Barok daar niet zo'n goede keuze voor zijn. Hier ben ik het helemaal mee eens maar dan als je zo'n ''uitzondering'' hebt zoals hierboven die wel erg goed kan springen dan veranderd het ;) . We gaan 30 januari tot 2 februari ook naar de hengsencompetitie kijken en eventjes kijken of er wat leuks bij zit.

Voorderest zijn we nogsteeds hard opzoek naar de ''perfecte'' hengst dus alle tips en aanzoekjes van leuke hengsten zijn meer dan welkom :D

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:59

Mja in dat opzicht vind ik Frederiksborgers dus een veelzijdig ras, dat weliswaar barok genoemd word, maar dus heel veel in z'n mars heeft. Meer dan je in eerste instantie als vooroordeel over barok zou denken. :+
Zoals ik al zei, je hebt barok en barok. Maar barok wil niet zeggen 'lomp, zwaar, niet goed in springen'. Want het ene barokke paard is het andere niet.

Je moet ook kijken naar type. De merrie is ook barok van zichzelf, daar kun je een warmbloed op zetten met weinig barok, maar wie zegt dat daar dan een top springpaard uit voort komt? Misschien komt er wel een veulen uit dat helemaal geen aanleg heeft voor springen door de bloedvoering aan moederskant. Of misschien heeft hij/zij het karakter er niet voor of...

Fokken is gokken :D je kan de gokkansen wel verkleinen/verbeteren, maar er is geen enkele garantie dat het veulen dat geboren zal worden, helemaal aan de eisen voldoet. Dat is het 'risico' dat je neemt als je bijvoorbeeld met deze merrie fokt, die zelf bloedjemooi is :D maar geen springbloed heeft.

Ik zou dus juist wel een beetje in hetzelfde straatje blijven om niet helemaal een mengelmoes aan rassen te krijgen waardoor je helemaal niet meer weet wat er eventueel uitkomt qua bouw en karakter...
Maar dat ben ik uiteraard :)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:24

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:07

Ik zou kijken voor een nrps hengst met minimaal half arabisch bloed.
Heb je zelf al wat hengsten op het oog?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:14

anneliesdj schreef:
Ik zou kijken voor een nrps hengst met minimaal half arabisch bloed.
Heb je zelf al wat hengsten op het oog?

Minimaal half arabisch bloed waarom?
Dat zal overigens niet te doen zijn vanwege de bloedvoering van de meeste paardenhengsten.
Deze hebben minimaal 12,5% anglo-arabischbloed nodig. En de meeste heben nauwelijks arabisch bloed.
Misschien bedoel je dat er minimaal 50% anglo-arabisch bloed in moet zitten?
Als je voor het papier wil fokken moet de hengst wel minimaal 25% hebben om als veulen te voldoen aan de norm.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:16

Daarom heb ik het ook over een nrps hengst.
Omdat ts wat meer luxe wil fokken, wel een hengst wil die goed springt en een fijn karakter heeft.
Ik denk maar zo dat een hengst met arabisch bloed er heel goed op zou passen.

Edit; 50% is inderdaad lastig maar daar zou ik wel dichtbij willen komen.
Kanut heeft meer dan 50% en Andiamo heeft ook een flinke scheut.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-11-12 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:19

Ik zou gaan voor een goedgekeurde NRPS hengst. Jij kunt zelf wel geen behoefte aan een papiertje hebben, maar je weet nooit wat de toekomst brengt en wellicht wil een volgende eigenaar wel percé een papiertje er bij.

Ik was nl zelf ook nooit voor papier, vond het niet belangrijk. Maar nu zou ik nooit meer een papierloos paard kopen. Gewoon om de simpele reden dat je er hier in Frankrijk geen wedstrijden mee mag rijden. En bij verkoop wordt het daardoor al een stuk lastiger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 04:46

Roane schreef:
Mja in dat opzicht vind ik Frederiksborgers dus een veelzijdig ras, dat weliswaar barok genoemd word, maar dus heel veel in z'n mars heeft. Meer dan je in eerste instantie als vooroordeel over barok zou denken. :+
Zoals ik al zei, je hebt barok en barok. Maar barok wil niet zeggen 'lomp, zwaar, niet goed in springen'. Want het ene barokke paard is het andere niet.

Een Fredriksborger is geen barock ras maar een klassiekras. Ze zijn vergelijkbaar met de Gelderse paarden.
Valentin zou niet mistaan tussen de Gelderse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:26

Ik heb me destijds ook verdiept in de frederiksborgers, het verkooppraatje is leuk, maar ik vond het toch wel een nadeel dat er niks van bekend is, niet qua röntgen, ze presteren niet in de sport, karakter? en omdat er zo weinig zijn kan je je ook geen beeld vormen van de nakomelingen. Het lijken me wel hele sympathieke dieren en de paar veulens die ik op de foto voorbij heb zien komen hadden in ieder geval mooie klassieke types maar toch met ras. Dus wie weet als er straks wat meer over bekend is...

Ik weet ook niet hoe het inmiddels met registreren zit van de veulens bij stamboeken zoals het NRPS
Ik gok eigenlijk dat je nog steeds geen vol papier krijgt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:52

[***] schreef:
Ik heb me destijds ook verdiept in de frederiksborgers, het verkooppraatje is leuk, maar ik vond het toch wel een nadeel dat er niks van bekend is, niet qua röntgen, ze presteren niet in de sport, karakter? en omdat er zo weinig zijn kan je je ook geen beeld vormen van de nakomelingen. Het lijken me wel hele sympathieke dieren en de paar veulens die ik op de foto voorbij heb zien komen hadden in ieder geval mooie klassieke types maar toch met ras. Dus wie weet als er straks wat meer over bekend is...

Ik weet ook niet hoe het inmiddels met registreren zit van de veulens bij stamboeken zoals het NRPS
Ik gok eigenlijk dat je nog steeds geen vol papier krijgt.

Van Valentin weet ik toevallig dat hij nu M loopt. Rontgen weet ik niet meer voor deze hengst. Dacht het wel.
Bij het KWPN is het nog steeds reg B om dat het stamboek niet erkend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:56

M wat? Dat is tenminste al wat. Ik vind die palomino erg leuk, ze hebben ook een super stoere vos.

Ik vroeg de 1e keer naar röntgen toen was het nee, 2e keer was het ja hoor. Zal gerust waar zijn maar ik vind het geruststellender als een hengst voldoet aan de röntgen eisen van een erkend stamboek, dat is wat zekerder.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:07

Als het stamboek niet erkend is binnen europa zal het veulen ook een register B papier krijgen bij het NRPS. Dus niet volledig papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:09

In er geval van een merrie is dat wel jammer. Geen idee of het EU erkend is. KWPN is idd reg B

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:33

[***] schreef:

Precies, het dekgeld is naar verhouding dan ook flink pittig.

Denk dat je bij het nrps wel vol papier krijgt trouwens.
Daar krijg je ook vol papier van een niet gekeurde kwpn hengst, is dit niet vergelijkbaar?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:07

Je krijgt een vol ofwel veulen papier bij veulens van hengsten die ggk of erkend zijn bij het NRPS.
Je krijgt een A papier (wat bij stamboekopname een vol papier kan worden) bij een hengst die goedgekeurd dan wel erkend is door een europees erkend stamboek.
Bij een kwpn hengst die niet gekeurd is zou je dus een B papier krijgen. Zou die hengst niet bij een ander stamboek erkend of goedgekeurd zijn annelies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:10

Eh, BP maar dat is niet europees erkend toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:23

Ik denk haast van wel neem toch aan dat ze bij het stamboek bureau een lijst met europees erkende stamboeken hebben. Is het niet het BWP?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:33

Nee Barock pinto, bij die hengst krijg je gewoon nrps papier, volgens de hengstenhouder.
Ik weet verder de details niet maar ga er vanuit dat het dan meer te maken heeft met het feit dat het wel een stamboek kwpn hengst is, niet ggk maar wel gewoon A register.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:37

Volgens hun eigen site hebben ze PVE erkening en dus europees erkend.

Overigens staan ze niet op de lijst bij de PVE op de site. Wat dus zou betekenen dat ze hun goedkeuring kwijt zijn. En veulens bij het NRPS ook geen vol papier krijgen.