wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:09

Gewoon lekker dekken meid....
Want dat is wat je wilt horen...

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:11

Ja wie doet dat tegenwoordig niet zeg eens heel eerlijk. En weet je je gaat het ook niet tegen kunnen houden.
Ja sorry ik ben daar denk ik anders in want doet zei het nu niet doet een ander het wel.
En wat iemand anders ook al hier gezegt heeft, heeft ze de beslissing toch al gemaakt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:13

En daarom ben ik voor boetes bij dit soort zaken.
Want het heeft geen zak meer te maken met verbeteren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:16

ilona_selina schreef:
Ja wie doet dat tegenwoordig niet zeg eens heel eerlijk. En weet je je gaat het ook niet tegen kunnen houden.
Ja sorry ik ben daar denk ik anders in want doet zei het nu niet doet een ander het wel.
En wat iemand anders ook al hier gezegt heeft, heeft ze de beslissing toch al gemaakt

Niet met zo'n uitspraken als die van jou en met de mening zoals die van TS.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:18

Ok volgens jullie,zou ik dus geen eigen nakomeling mogen hebben van mijn hengst,gewoon lekker een GGK hengst erop laten zetten op mijn merrie.En ja dan zal ik een merrie moeten kopen met papieren ook zeker.En ja kan er iemand een GGK hengst noemen die dient voor recreatie.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:20

Ilona...Dat vind ik wel heel kort door de bocht...
Net alsof iedereen met een hengst zomaar gaat fokken...
Bij deze dan...iemand die zn merrie wil laten dekken door een niet gekeurd shettenhengstje van 1,5jaar...kan prima...

Nog even en je zegt dat je alle broodfok goedkeurd...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:21

natascha1100 schreef:
Ok volgens jullie,zou ik dus geen eigen nakomeling mogen hebben van mijn hengst,gewoon lekker een GGK hengst erop laten zetten op mijn merrie.En ja dan zal ik een merrie moeten kopen met papieren ook zeker.En ja kan er iemand een GGK hengst noemen die dient voor recreatie.

Of een leuk veulen kopen :)*
Met papier en dan een keertje fokken als je zo nodig wilt fokken moet je keuze s maken.

En je laatste zin kan ik geen kaas van maken :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:21

Je moet doen wat je niet laten kunt. Ik ben niet per definitief tegen papierloos fokken, ik ben wel tegen vermeerderen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:23

stef schreef:
Je moet doen wat je niet laten kunt. Ik ben niet per definitief tegen papierloos fokken, ik ben wel tegen vermeerderen.

Paarden zonder papier hoeven niet per definitie geen stamboom te hebben.
Je kan altijd dan nog papier aan vragen.
Want ouders heeft ieder paard..

Maar je moet gewoon zorgvuldig fokken en in mijn ogen gebeurt dit hier niet...en komt het wat stef zei op vermeerderen neer.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:24

natascha1100 schreef:

Wat is er mis met gewoon een paard (of veulen) kopen? Waarom moet het noodzakelijk zelf gefokt zijn? Er lopen al genoeg recreatiepaarden rond die gewoon naar de slacht gaan omdat ze niet verkocht raken.

Moet je trots op zijn als je wil meehelpen met matige paarden fokken die daarna toch maar naar de slacht gaan.

Als ik jou was, zou ik overigens ook je zadel eens laten nakijken. Dat ligt écht niet goed op je paard...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:26

Ik heb destijds een zeer bewuste keuze gemaakt mijn haf met een paint te dekken. veulen werd papierloos. Op papier kan je niet rijden :n
Ik heb nu een haflo, ingeschreven NRPS, met haar kan ik dus wel weer voor het stamboek fokken.
Als ik voor de verkoop wil fokken zal ik dat altijd met stamboek doen. Is het voor mezelf, kan het ook zonder. Compleet afhankelijk van de omstandigheden etc.
En nee, ik kan niet in de toekomst kijken. Maar ik ga ook niet heel mijn leven aanpassen op wat er misschien in de toekomst gebeurt

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:30

is toch niet moeilijk te verstaan die laatste zin.
Je hebt sportpaarden en recreatie paarden(buitenritten,rijden in de paddock,...)
voor sportpaarden heb je overvloed aan GGK dekhengsten.
Maar aan de recreatieruiters denken ze niet,dat ze eens wat hengsten laten goedkeuren die geen papieren hebben,voor de recreatie ruiter.
Dan is dat probleem opgelost.

dus dan zou je GGK hengsten hebben in deze categorieen

sport
recreatie zonder papieren

Een veulen da voor de sport bestemd is verdient de kans om zich te bewijzen in de sport.
Zou me er zelf trouwens ook niet goed bij voelen moest ik een merrie hebben en daar een sporthengst als clinton zou op zetten,en dan dat veulen gebruiken later voor buitenritten.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:32

Ik ga even niet in op het wel/niet fokken met een niet goedgekeurde hengst en op de vele schrijffouten, want dat is al genoeg gezegd.

Jou vragen:
Wat vinden jullie van de bouw van deze hengst?
Nou, om eerlijk te zijn, niet geweldig. Ik vind zijn kont te recht, de hoek bij de sprong is veel te groot (stijl achter) en ik vind zijn halsaanzet niet zo mooi.
Voor jou is het vast een heel fijn paard en hij ziet er ook uit als een lieverd, maar ik denk niet dat hij meerwaarde heeft voor de fokkerij.
Zou ik er mee dekken?
Nee, want hij is niet goedgekeurd, hij voldoet niet aan de eisen die ik stel aan de bouw en zijn beweging vind ik ook niet echt goed, voor zover dat te zien is uit deze foto's.

Verder, op de laatste springfoto, strekt je paard 1 van zijn voorbenen. Doet hij dit vaker op een sprong? Dit wordt namelijk niet gewaardeerd, het paard moet zijn voorbenen intrekken, jonge paarden mogen het nog wat laten afhangen, maar naar voren steken is echt een no-go.

Mijn advies aan jou, geniet lekker van je paardje, laat hem hengst als je dat wil en zo lang hij er geen last van ondervindt. Hij staat in een groepje en krijgt van jou ook voldoende aandacht denk ik, dus hij heeft een prima leven. Maar voor de fokkerij draagt hij niks bij.

Nog even over jouw hoefsmid, hij wil het veulen houden 'maakt niet uit welke kleur?' Dat vind ik een beetje een vreemde opmerking, kleur heeft namelijk niks te maken met de kwaliteit van het dier en zou (buiten bepaalde stamboeken waar sommige kleuren verboden zijn) de minst belangrijke reden moeten zijn om een dier wel of niet te houden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:35

Nee het probleem wordt door dit soort dingen alleen maar groter.
Nog meer overschot namelijk.

Gaat jij je hengst op zijn benen etc op de foto zetten?

Want wat je ook doet met je paard........je wilt paarden met goed beenwerk zonder erfelijke aandoeningen etc.
Is je paard er op getest?

En recreatief rijden is een breed begrip.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:37

ilona_selina schreef:
.

En ja er gaan er veel naar de slacht maar hoe komt dat omdat alle
Leuke handelaars niet zo paard waardig zijn.

En dat heeft zeker niets te maken met al die eigenaren die er lekker op los fokken want "het veulen gaat toch noooit weg hoor" :x . Leuk als je je eigen plezier vooropstelt op de toekomst van een veulen.

Ik snap je laatste bericht niet :? Waarom zouden mensen geen GGK hengst gebruiken voor een recreatiepaard? Mijn paard was ook geen sporter maar had evengoed een GGK vader. Alsof je per se een sportpaard moet hebben voor een goedgekeurde hengst? Je bent ook niet verplicht er een Totilas op te zetten.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:40

tijdens het springen heeft hij dit maar 1 keer gedaan zijn ene voorbeen strekken.hij plooit zijn benen altijd goed onder hem.

En van mijn hoefsmid bedoel ik gewoon dat hij niet echt specifiek een kleur verkiest.
Sommige mensen houden van vossen en als het veulen geen vos is, ze besluiten het veulen dan maar te verkopen,dat bedoel ik daarmee.
(effe of topic) Op kapaza had ook een advertentie gestaan die zijn paard wegdeed omdat hij 5 cm te klein was.belachelijke reden natuurlijk.

_Denise_

Re: wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:47

Waarom altijd willen vermeerderen terwijl het land vol staat met paarden die nog een tehuis zoeken?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:48

Wat een onzin.
Er zijn genoeg hengsten die ook nakomelingen geven voor de recreatiesport, ook warmbloeden.
Kijk bv maar eens bij de Gelderse hengsten die veelzijdig worden ingezet.

En het feit dat jouw hengst geen papier heeft en dus niet GGK is, wil niet zeggen dat zijn nakomelingen automatisch goed zijn voor reacreatie. Dat heeft namelijk niets te maken met zijn status als hengst.

ilona_selina schreef:
Ja wie doet dat tegenwoordig niet zeg eens heel eerlijk.

Mijn moeder zou vroeger zeggen: "Als de buurman in een vieze sloot springt, spring je er toch ook niet achteraan????"
Omdat een ander iets doen wat gewoon niet zo slim en commercieel is deze tijd, wil dat toch niet zeggen dat jij (of TS) dat ook moeten doen?

Elke keer maar die mensen die zeggen dat Bokt negatief is. Wat een gepamper!
Laat iedereen gewoon zijn mening en ervaring delen. Daar wordt toch om gevraagd?

Ik ben helemaal niet tegen fokken.
Maar doe dat dat met paarden waar je genoeg informatie van hebt van zowel DA als het betreffende stamboek. Dat zegt namelijk wel degelijk iets over de kwaliteit en de verkoopbaarheid. Dat geldt voor zowel de merrie, als de hengst.

Voor wat betreft jouw hengst:
De foto's zijn niet super, maar ik er zo van zie, vind ik het er het volgende van voor een Tuigpaard:
te weinig beweging, te weinig schoudervrijheid, te lage hals inzet / onderhals, te weinig kap, hals te horizontaal aangezet, kort voorbeen / lang achterbeen, neerwaartse romprichting.

Kortom: een leuk paard voor de recreatie met een aansprekend kop, maar geen vaderdier.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:53

natascha1100 schreef:
Op kapaza had ook een advertentie gestaan die zijn paard wegdeed omdat hij 5 cm te klein was.belachelijke reden natuurlijk.

Echt heel belachelijk ja! Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij die met een erg matige hengst veulentjes willen gaan fokken...

Serieus: Goed van die man dat hij zijn paard dat te klein is, verkocht! Blijven rijden met een paard waarvoor je te groot bent, kan voor dat paard al net zo grote problemen opleveren als rijden met een zadel dat niet past.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:24

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:25

@ juleke het paard was voor zijn grootte groot genoeg maar hij wou perse een paard van 1m70 en na 8 jaar kwam hij erachter dat zijn paard 1m65 cm was en daardoor weg moest

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:33

Gewoon dekken meid,

Kun je mooi fokken voor de frikandellenfabriek :n

Heb alles even snel doorgelezen en word er een beetje boos van, word er zometeen weer een veulen op de wereld gezet die binnen afzienbare tijd niet meer gewenst is en naar de slager moet. Want tuigpaarden zijn nou eenmaal niet echt gewild.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:35

Maar wat wil je bereiken door nog meer foto's toe te voegen? Leuk om naar te kijken maar ik bedoel volgens mij heb je antwoord op je vraag toch?
Ik vind hem niet geschikt om al bovengenoemde redenen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:46

natascha1100 schreef:
ok,stel ik heb nu een merrie zonder papieren en zou die willen laten dekken door ik zeg maar bijvoorbeeld
clinton.

Dan krijg je zowieso hulpstamboek omdat de hengst wel papieren heeft.
Als je weer met het veulen zou fokken krijgen veulens daarvan B register en daarna A als ik het goed heb.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:55