Welke hengst voor mijn gelderse merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Welke hengst voor mijn gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:59

11% valt binnen de grens van 12,5% veredelingsbloed.
Niet zo veel dus.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:32

Salidor schreef:
Hmm.. Ik ken dan bijvoorbeeld Uniek wel, en dat is echt een beer, nakomelingen ook.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/15680
11% ;)

Onzin, Jouw beer Uniek heeft volgens jouw bron 16% volbloed (wordt door het KWPN niet geteld omdat het niet op papier staat(geld ook voor Koss)).

Uniek bracht ondermeer de door mij genoemde Atleet en verder een Koss nakomeling uit de D jaargang van Koss die op de Hengstenkeuring was te zien,
Allebei de nakomelingen zijn moderne gelderse paarden, die net als moeder absoluut niet zwaar of lomp zijn. Uniek is een volle zuster van Metha, de moeder van onder meer Vasco Wilson Amora en Bianca allen Koss nakomelingen die vergelijkbaar zijn met de familieleden uit Uniek.

je kende een stuk of 10 Buffels uit een lijn waar Honderden paarden uit komen en met de eerste sla je de plank al direkt mis, ben benieuwt naar die andere 9.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:36

Voor allen die nog wel enige info over, en een beeld bij, een gelderspaard kunnen gebruiken tot ziens in Hengelo aanstaande zaterdag.

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:05

NatasjavE schreef:
11% valt binnen de grens van 12,5% veredelingsbloed.
Niet zo veel dus.

Heb je ook helemaal gelijk in, maar ik snap dat sommige mensen denken dat een Gelderse met zo 'veel' bloed weinig Gelders meer is, terwijl hij natuurlijk op en top Gelders is ;)

Stoffel, heb je de paarden al eens in het echt gezien? En dan bedoel ik dat je ze ook echt aan kunt raken?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:09

Salidor al deze paarden heb ik op verschillende keuringen gezien, ik hoef een paard niet aan te raken, te ruiken ,lief te hebben of wat dan ook om het te kunnen beoordelen.
Ik loop al jaren mee op de gelderse keuringen, en het is gewoon een feit dat van Leyden altijd op het randje gelders/rijpaard balanseerde volgens sommige was hij er zelfs overheen, zijn paarden kun je van afstand herkennen grote langgelijnde paarden met veel front en uitstraling.

kom nu maar op met je buffels uit deze lijn, want ze zijn er wel, maar dat waren wel uitzonderingen en verbleven niet zo heel lang in de stallen in Hengelo, een van deze buffels was bijvoorbeeld een Elegant nakomeling.

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:22

Hmm.. We verschillen blijkbaar van mening, ik heb namelijk zelf 1 nakomeling uit de lijn en ken er 6 van heel dicht bij...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:33

ik heb zelf een Ahoy x Allegro merrie ... op en top gelders op papier wel tuigtypisch ..
Maar wat kan ze lopen ... Ze is ouderwets qua bouw .
Ik heb mn keuze laten vallen op Chabiliss .
Hoop op luxer , wel gelders , ruimer in beweging en maat ....
Karakter van mijn merrie is top , dit heeft ze ook aan haar nu 2 jarige dochter meegegeven .

Ik denk dat Chabiliss ook voor jou merrie een mooie match kan zijn .

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:59

Salidor schreef:
Hmm.. We verschillen blijkbaar van mening, ik heb namelijk zelf 1 nakomeling uit de lijn en ken er 6 van heel dicht bij...

Noem ze dan eens, misschien zijn het juist net de buffeltjes die jij kent
Ze komen heel enkel voor in deze lijn, Misschien kunnen we er zo achter komen waar het zware vandaan komt, hebben we allebei wat geleerd.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 14:53

Ik heb gehoord van verschillende mensen dat Chablis waarschijnlijk klein kan fokken.
Ook ben ik gewezen op Special D en Everdale. Wat vinden jullie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:09

ligt eraan wat je klein vind.

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Hij komt niet uit het grootste stammetje. maar al z'n zussen en broer zijn wel boven de 160. En het zijn laatbloeiers. De hengst zelf is groter dan de gemiddelde Gelderse populatie.(168)
Om te vergroten denk ik niet maar ik denk niet dat hij heel veel kleintjes gaat geven.

Special D moet je echt een hele klassieke wat zwaardere Gelderse merrie voor hebben.
Ik vind de Special D's gemiddeld genomen niet aansprekend.

En als(wat ik niet verwacht) Chablis klein zou kunnen fokken zou dat voor Everdale ook kunnen gelden. Daar zit tenslotte Negro in en die geeft ook wel eens kleintjes.(

Edit,ik maak nu op uit de info dat de hengst moet vergroten. Dan zou ik naar Vitens of Wilson kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:22

Je merrie is toch 1.70?
Dan zou ik me in combinatie met Chablis niet zo druk maken over de maat, ook omdat hij verder goed lijkt te passen.
Ik had dit jaar een Chablis veulentje uit een grote merrie maar dat wordt ook een joekel. Om te vergroten op een merrie van 1.60 zou ik het ook niet snel doen, maar ik denk ook niet dat hij e pony's gaat geven. Moederlijn de paarden zijn mss niet heel groot, maar wel paarden, dus maatbehoud denk ik wel.

Special D ik ben er geen fan van.
Everdale niks Gelders aan, neem dan Negro zelf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:30

Die hebben zeker maat en inhoud....
Ik heb de Oma van de hengst destijds nog gezien. kast van een merrie. Moeder was echt een mooie Gelderse merrie met een royaalmodel.

Ik heb de 3/4 zus van de moeder gereden. Was 162 bij stamboekopname(en toen ze bij mij stond 164) ik ben 180 lang maar dat stond prima. Haar dochter staat nu bij mij op stal en die is 168(bij stamboekopname 165) maar ze lijkt wel 175.

Een Gelders Paard hoeft ook heel niet zo groot te zijn.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 15:50

Mijn merrie fokt extreem klein haha. Zij is zelf groter dan haar voorouders en samen met wolfgang kreeg ze een merrie van 1.60 en samen met Koss net een e-pony. Dus de hengst mag extra groot fokken.
Ik vind een maatje groter zo rond de 1.70 wel prettig (zelf ben ik 1.80 en heb errugg lange benen...). heb er ook eentje van 1.64 maar vind ik toch te klein.
En mijn merrie is toch best zwaar voor een gelderse? In ieder geval leek mij dat altijd op te vallen met wat ik op de keuringen zag en wat ik thuis had staan haha!
Ik zag bij het commentaar bij Everdale dat hij juist formaat kan inbrengen..??:o
in ieder geval bedankt voor jullie commentaar!:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:58

Orchidee96 schreef:
Mijn merrie fokt extreem klein haha. Zij is zelf groter dan haar voorouders en samen met wolfgang kreeg ze een merrie van 1.60 en samen met Koss net een e-pony. Dus de hengst mag extra groot fokken.
Ik vind een maatje groter zo rond de 1.70 wel prettig (zelf ben ik 1.80 en heb errugg lange benen...). heb er ook eentje van 1.64 maar vind ik toch te klein.
En mijn merrie is toch best zwaar voor een gelderse? In ieder geval leek mij dat altijd op te vallen met wat ik op de keuringen zag en wat ik thuis had staan haha!
Ik zag bij het commentaar bij Everdale dat hij juist formaat kan inbrengen..??:o
in ieder geval bedankt voor jullie commentaar!:)

Wolfgang is bekend dat hij kleintjes kan geven.
Evverdale moeten de eerste nog geboren van worden. kan je nog niks over zeggen. Er zit Negro in en daarvan is bekend dat hij soms een kleintje geeft.

Als je merrie klein fokt zou ik Chablis laten staan en voor Vitens of Wilson gaan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:56

Formaat is iets anders dan maat