Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:47

Sammie schreef:
Dus omdat jij direct reacties kreeg (en uiteindelijk niet verkocht heb, dus bij voorbaat niet enes weet of er wel een verkoop uit was gekomen) geldt dat voor de hele paardenmarkt? Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

De tedens op de paardenmarkt is neerwaarts. Slachterijen draaien overuren. Zijn zelf slagers die compleet op paardensvlees zijn overgegaan. Wil niet zeggen dat er helemaal niet particulier of in de markt verkocht wordt, maar wel voor stukken minder dan voorheen.

Met die informatie in je achterhoofd is zeker belangrijk om rekening te houden met een evt. 'wat als er verkocht moet worden' scenario.

Ze zou verkocht worden, meerdere mensen hadden intresse, en ze moest alleen nog gekeurd worden. Dus er is zeker vraag naar.
Zelfs mensen vragen aan mij of ik dr niet wil verkopen. Ze is ook gewoon een plaatje :P maar goed, naar leuke kruisingen is echt wel vraag hoor. Niet iedereen vind een papiertje belangrijk ik ook niet.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:30

amsterdam_30 schreef:
Hoezo ga je er dan vanuit dat het paardje een apart kleurtje krijgt?
En begrijk ik het goed ts.. Wil je niet een paard fokken om het zelf te houden, maar seieus meerdere veulens van deze merrie fokken? Gewoon omdat je dat leuk vindt?
Dat is net zoiets als mensen die een nestje kittens wel leuk vinden en hun huis tuin en keuken poes een nestje laten krijgen....
En dat terwijl inderdaad weet ik het hoeveel paarden en pony's bij de slacht belanden momenteel. En dan gaat het vaak niet eens over papierloze paardjes.....
Sorry.. Daar begrijp ik werkelijk niets van.

Ik heb nergens genoemd dat ik structureel elk jaar een veulen van deze merrie wil. En daarbij zou men elkaar vrij moeten laten in wat hij/zij leuk vindt.
Ik vraag hier om advies voor de hengstkeuze. reacties als 'ik zou helemaal niet met een papierloze merrie fokken' zit ik niet op te wachten

Lara

Re: Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:28

Misschien niet geheel jouw keuze, maar als ik een merrie had zou ik het wel weten :j http://www.bokt.nl/markt/ad/33223/ter-d ... sty-shadow
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/ind ... ngsten/sam
Er is dan ook kans op Cremello(wat dan weer niet jouw kleurtje is) maar ook zilverappel bruin, silver buckskin en silver smokey black. Het dekgeld voor niet gangenpaarden is 550,- . Hij is wat klein(1.45) maar er staat dat zijn maat niet dominant is dus waarschijnlijk zal het dan rond de 1.50 uitkomen denk ik zo?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:00

Ik geef mijn mening op een nette manier.. Precies waarvoor bokt bedoeld is lijkt mij.
Verder kun je met zo'n vraag wachten op kritische posts van mensen die jou niet begrijpen.
Zo lang het netjes gebracht wordt, vind ik het erbij horen.
Je krijgt nu eenmaal niet altijd antwoorden die jij alleen maar leuk vindt om te horen. Dan kun je beter geen topic openen als je daar niet tegen kunt.
Ik val je nergens aan, geef alleen netjes mijn mening..
Vind het wel jammer dat je voorbij gaat aan alle kritische posts. Zo gek gedacht en onwerkelijk zijn die posts nog niet helemaal...

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 18:38

er zijn genoeg andere topics waarin ik de discussie betreft fokken met papierloze paarden kan meelezen en mijn eigen mening daarover kan vormen.
Vandaar dat ik er niet uitgebreid op in ga, wanneer ik kritische posts krijg.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:27

even geen dingen gaan roepen die niet kunnen,de hengst is smockey black en kan dus 50% kans zijn creme door geven,de merrie van ts heeft geen creme dus met deze hengst,kan ze een valk/palomino/smockey black krijgen.of een effe kleurig paard vos/bruin/zwart.en dan kan hij zijn zilver nog eventueel door geven.maar als ts zeker weten kleur wilt moet ze dekken met cremello/perlino of smokey cream.of een homozygoot bonte
Laraax schreef:
Misschien niet geheel jouw keuze, maar als ik een merrie had zou ik het wel weten :j http://www.bokt.nl/markt/ad/33223/ter-d ... sty-shadow
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/ind ... ngsten/sam
Er is dan ook kans op Cremello(wat dan weer niet jouw kleurtje is) maar ook zilverappel bruin, silver buckskin en silver smokey black. Het dekgeld voor niet gangenpaarden is 550,- . Hij is wat klein(1.45) maar er staat dat zijn maat niet dominant is dus waarschijnlijk zal het dan rond de 1.50 uitkomen denk ik zo?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:36

Sorry heb gewoon gekopieerd wat er bij de adverten stond..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:57

geeft niks ;)
Laraax schreef:
Sorry heb gewoon gekopieerd wat er bij de adverten stond..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:35

wil je maat en beweging en toch ook barok.

ik heb afgelopen seizoen op de keuring een prachtige gereden sport dressuur hengst gezien.hij was gitzwart met wat witte aftekeningen en 1 blauw oog.

hij heet quazare de massa.je kunt hem google,dan krijg je filmpjes.maar in het echt moet je hem eigenlijk kunnen zien.

16september is de keuring in nl zie http://www.lusitano-nederland.nl/Forum/ ... ember-2012 (hier zie je geen paarden van massa helaas,wel andere wel ook nog andere goede fokkers.

in belgie is deze keuring ook ik zoek even voor je uit wanneer en waar die is als ik het weet schrijf ik het in de topic

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:05

als je wilt fokken met deze merrie, zoek dan altijd een goedgekeurde hengst uit. Waarom, omdat deze hengsten gekeurd zijn op erfelijke gebreken, sommige stamboeken zelfs op ocd, cornage en andere problemen.
Heb je daar tenminste geen probleem meer mee, oftewel het veulen heeft daar geen probleem meer mee. Want jou merrie kan nog altijd drager zijn van bepaalde afwijkingen, en door een goedgekeurde hengst te nemen, halveer je de problemen.
Kijk naar je merrie, de beenstanden, kwaliteit hoeven, hoefstanden.
Sommige beenstanden zijn geen probleem, andere kunnen slijtage veroorzaken. Als je merrie correct is, zoek een correcte hengst uit, kleur is niet belangrijk, beenstanden, ziektes wel.Denk niet dat als je merrie een franse stand heeft, dat je die gecorrigeerd krijgt door een hengst uit te zoeken met de omgekeerde stand, met een beetje pech maak je het erger.
als je merrie een verkeerde stand heeft, moet de hengst een correcte stand hebben, of nog enigszins een kans te hebben dat je het niet verergert, of verbeterd.
Als het veulen voor jezelf is, zit je 25 jaar voor het dier te zorgen, kun je dat aan ?
Zo niet, verminder dan het veulen zijn kansen niet op een goed gezond leven, door een slechte hengstenkeuze.
Karakter is ook belangrijk, jouw merrie mag dan wel lief zijn, maar de hengst heeft ook een persoonlijkheid. Kun jij met die persoonlijkheid overweg, bijvoorbeeld zou jij een Jazz willen hebben, zo niet, denk over het karakter van de hangst na.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 10:39

CoolCorrie schreef:
als je wilt fokken met deze merrie, zoek dan altijd een goedgekeurde hengst uit. Waarom, omdat deze hengsten gekeurd zijn op erfelijke gebreken, sommige stamboeken zelfs op ocd, cornage en andere problemen.
Heb je daar tenminste geen probleem meer mee, oftewel het veulen heeft daar geen probleem meer mee. Want jou merrie kan nog altijd drager zijn van bepaalde afwijkingen, en door een goedgekeurde hengst te nemen, halveer je de problemen.
Kijk naar je merrie, de beenstanden, kwaliteit hoeven, hoefstanden.
Sommige beenstanden zijn geen probleem, andere kunnen slijtage veroorzaken. Als je merrie correct is, zoek een correcte hengst uit, kleur is niet belangrijk, beenstanden, ziektes wel.Denk niet dat als je merrie een franse stand heeft, dat je die gecorrigeerd krijgt door een hengst uit te zoeken met de omgekeerde stand, met een beetje pech maak je het erger.
als je merrie een verkeerde stand heeft, moet de hengst een correcte stand hebben, of nog enigszins een kans te hebben dat je het niet verergert, of verbeterd.
Als het veulen voor jezelf is, zit je 25 jaar voor het dier te zorgen, kun je dat aan ?
Zo niet, verminder dan het veulen zijn kansen niet op een goed gezond leven, door een slechte hengstenkeuze.
Karakter is ook belangrijk, jouw merrie mag dan wel lief zijn, maar de hengst heeft ook een persoonlijkheid. Kun jij met die persoonlijkheid overweg, bijvoorbeeld zou jij een Jazz willen hebben, zo niet, denk over het karakter van de hangst na.

Bedankt, ook precies mijn gedachtegang! Maar dan... welke hengst?
Ik verzuip zowat in alle leuke reacties en tips. Gelukkig kan ik nog jaren de tijd nemen om een keuze te maken

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 10:50

keona schreef:

ik heb afgelopen seizoen op de keuring een prachtige gereden sport dressuur hengst gezien.hij was gitzwart met wat witte aftekeningen en 1 blauw oog.

hij heet quazare de massa.je kunt hem google,dan krijg je filmpjes.maar in het echt moet je hem eigenlijk kunnen zien.

bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=sHuNEUTov3w

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:02

Zucht gaaan we weer. En ik snap best met deze economie dat een papierloos veulen niet snel kwijt bent. Maar hier word zowaar gezegd dat een papierloos beestje nevernooit ver in de sport zal komen? Ach man ik ken zet mensen die de ZZlicht op hun sloffen door zijn gekomen met een papierloos vuilnisbakje.
De merrie van TS zou ook best de sport in kunnen, why the fk not?
Als we de economie nou even vergeten, sinds ze het veulen wilt houden. Dan kan ze toch een mooie hengst uitzoeken of niet soms? Ik heb hier een ponietje van 150, een 'hopeloos ' maatje volgens sommige hier. Hij is net uitgebracht in de M2 en het Z springen. Ik word er gestoord van . Zodra het geen beest is met een bloedlijn van hier tot tokio dan is er weer gejammer bij het fokken hier op bokt.

TS : Zoek een mooie hengst uit voor je prachtige merrie!!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:17

je zal ook met een Barock Pinto kunne fokken.
de nakomelingen kun je dan bij BP registreren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:32

_Gerdien_ schreef:
keona schreef:

bedoel je deze? http://www.youtube.com/watch?v=sHuNEUTov3w

Ja TS deze hengst bedoel.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:43

AustriaTrick schreef:
Zucht gaaan we weer. En ik snap best met deze economie dat een papierloos veulen niet snel kwijt bent. Maar hier word zowaar gezegd dat een papierloos beestje nevernooit ver in de sport zal komen? Ach man ik ken zet mensen die de ZZlicht op hun sloffen door zijn gekomen met een papierloos vuilnisbakje.
De merrie van TS zou ook best de sport in kunnen, why the fk not?
Als we de economie nou even vergeten, sinds ze het veulen wilt houden. Dan kan ze toch een mooie hengst uitzoeken of niet soms? Ik heb hier een ponietje van 150, een 'hopeloos ' maatje volgens sommige hier. Hij is net uitgebracht in de M2 en het Z springen. Ik word er gestoord van . Zodra het geen beest is met een bloedlijn van hier tot tokio dan is er weer gejammer bij het fokken hier op bokt.

TS : Zoek een mooie hengst uit voor je prachtige merrie!!

Volgens mij zegt niemand dat je met een papierloos dier niet de sport in kunt? Zo wel.. Inderdaad niets van waar.
Ts beschrijft voorzichtig dat er weleens veel koudbloed in haar paard kan zitten volgens mij. Niet dat je daar geen dressuur mee kan rijden, maar is doorgaans wel moeilijker dan gemiddeld geloof ik.
Verder zegt ts nergens dat ze het veulen wil houden. Ze wil zelfs meerdere veulens fokken omdat ze dat leuk vindt. Dat lijkt mij dus ook bestemd minimaal deels voor de verkoop denk ik dan.

Reagerende op een hele andere post denk ik dat het inderdaad verstandig is (als je dan toch met papierloos wilt fokken..) inderdaad een goedgekeurde hengst te nemen.
Er komen echter nogal wat andalusiers voorbij als tip. Volgens mij zijn in verhouding nogal veel van deze hengsten goedgekeurd zonder al teveel moeite?
Dat is althans wat een vriendin met een goedgekeurde hengst mij ooit vertelde toen ik het zonde vond dat ie gecastreerd werd. In dat geval houdt je dan misschien minder erfelijke nadelen tegen dan met een hengst van een ras waar niet zomaar iets goedgekeurd wordt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:19

Heel even inspringen op bovenstaande. Het klopt wel dat PRE's redelijk 'gemakkelijk' worden goedgekeurd, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het niet een goed dier is. Wat ik bedoel, het hoeft niet zo te zijn dat het dier vol zit met erfelijke aandoeningen. Hoe dat bij de PRE's werkt weet ik niet, daar zou iemand met meer verstand van het stamboek op in moeten gaan.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:28

Mee eens RianneH! Vond het alleen niet zo best te horen dat er zoveel worden goedgekeurd. Is bijv. Bij het kwpn heel moeilijk juist? Maar je hebt gelijk.. Ik ken de cijfers EN de eisen niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 18:44

Dat weet ik niet precies hoe het is vergeleken met het KWPN. Misschien heeft dit ras ook minder te maken met een bepaalde aandoening (denk bij aan OC, maar nogmaals, speculatie, ik weet het niet) en zijn de paarden eerder door dat straatje. Dat is een beetje het gevoel wat ik erbij krijg, als het dier gezond is, is het aan de merrie-eigenaar om te beoordelen of de hengst verder wel binnen het fokdoel valt. Doet hij dat, dan wordt ie veel gebruikt, voldoet hij er niet aan, dan wordt hij niet gebruikt.
Maar het kan ook zijn dat er in Spanje veel meer hengsten hengst gelaten worden, waardoor het aanbod ook anders is.

Maar let wel, dit is speculatie en ik heb mij totaal niet verdiept. Het komt echter wel vaker naar voren, dus ik wou even uitleggen dat het niet zo hoeft te zijn dat alles wat een flink voorbeen heeft en een bos manen er automatisch doorheen komt ;)

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:07

Bij zangersheide keuren ze ook op ocd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:09

in dit topic worden toch niet veel pre's voor gesteld,waar lezen jullie dat?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:08

amsterdam_30 schreef:
Mee eens RianneH! Vond het alleen niet zo best te horen dat er zoveel worden goedgekeurd. Is bijv. Bij het kwpn heel moeilijk juist? Maar je hebt gelijk.. Ik ken de cijfers EN de eisen niet.

OC/OCD heeft ook wel veel te maken met je stalmanagement hoor.
En daarnaast keurt het KWPN z'n hengsten terwijl ze beslagen zijn. Groot nadeel!
Daardoor ben je al bijna verplicht van elke hengst eerst uitgebreid nakomelingen te gaan bekijken om de hoefkwaliteit en beenstanden op een eerlijke manier te kunnen beoordelen. Een smid kan veel verdoezelen en het zou de eerste KWPN'er niet zijn waar de hoeven met 3 jaar al zowat onderuit brokkelen.
Dat ze goedgekeurd zijn is een waarde-oordeel door een select groepje mensen. Maar daardoor komt dat waarde-oordeel nou niet meteen overeen met jou eigen waarde-oordeel. Meningen kunnen verschillen en wie bepaalt dan de norm?

Ik geloof dat er maar 2 stallen met PRE's zijn genoemd. De rest zijn inderdaad zoals Keona zegt oa. Lusitano's.
Toch ook wel ff een verschil.

Ik ben trouwens niet gek op die Quazar. Ik vond hem op de keuring een spektakelpaard, immens groot maar te traag achteraan. Ik had daar eerder een 'net niet' gevoel bij. Geef mij dan maar een klassieker type barokke paard, die tenminste wel krachtig weet te bewegen. ;)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:39

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:55

Wanneer je daadwerkelijk voor je zelf fokt zie ik eigenlijk geen probleem, en vind ik het enkel verstandig dat je naar een "bewezen" of goedgekeurde hengst zoekt.

Nu een hengst-idee :D
Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld over mijn stalgenoot, maar heb je Karolus van Wittenstein (gereden door Patrick vd Meer) bekeken?
Afbeelding
Ik vind het zelf echt een prachtig paard met zeer goede basisgangen en veel werklust. Ik geef deze vooral als tip omdat het ook echt een hele goede hengst is met een zeer prettig karakter. Ook in de hand is het een vrij makkelijke hengst met een goed en eerlijk karaker. Wat zeker van pas kan komen wanneer je richting dressuur, maar toch recreatief wil rijden. Verder is het gewoon een mooi beest om te zien, op stal loopt is er nu ook een veulen van hem geboren uit een Donneruf merrie... ook een plaatje :D Daarbij zal hij zeker op dressuurgebied een verbetering zijn op de bovengenoemde merrie imo.
Hij is 1m66, niet heel erg aan de maat, maar hij toont zich zeker veel groter met veel front.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 01:23

Esprit4 schreef:
ik ken deze hengst echt een fijn dier en fokt zeer zelden schimmel
http://hengstenhouderijnijenkamp.nl/hen ... wice-d-ici

Laat me raden, al zijn nakomelingen die schimmel zijn hebben een moeder die dat ook is. Een paard dat zelf geen schimmel is kan dat ook niet doorgeven aan nakomelingen, dus die opmerking voegt niet veel toe. Alleen als de TS een hengst uitzoekt die schimmel is heeft ze kans op een schimmel veulen.