Bacardi II VDL

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:08

branka16 schreef:
Dus in principe zeg je, dat als we goedkopere paarden fokken/verkopen da geen goeie gezonde fijn bewerkbare paarden met goed karakter zijn?
Puur alleen omdat de hengst geen papieren heeft?
En de recreant mag zo te lezen ook geen paard met bloed en super voor ouders?
Die zijn alleen voor de wedstrijd ruiters?

Een (onervaren) recreant wil ze braaf. Chin Chin geeft super springpaarden, maar vaak wel heet een gecompliceert.(ik weet er genoeg heuse last pakken van)
Je mag voor recreanten paarden met super voorouders fokken maar hou er rekeneing mee dat karakter erfelijk is.
Het karakter wordt middels sport en het, daar is ie weer, het verrichtingsonderzoek getest. Op die manier weet een fokker of de hengst met de super afstamming zelf tenminste een bewerkbaar karakter heeft.

Citaat:
Ik kan me herinneren dat er een paar paarden geweldig goed in de sport liepen zonder een papier of voorouder geschiedenis van te kennen.
Zegt vrij weinig denk ik.

De "ongelukjes in de wei" paarden zijn vaak ook geweldig te rijden dieren vaak uit kruizingen waar van je het nooit in je hoofd zou halen te proberen :)

Nou welke ongelukjes waren dat dan. Want de echte stamboekloze, paarden met onbekende afstamming die in de Grand prix doorbreken zijn echt heel zeldzaam. (Okidoki is een door een zeer kundig fokker en paardensportman bedachte combi, dat was geen ongelukje. Tel daarbij op dat Jodokus best heel wat gedekt heeft en Okidoki de enige was die het zo ver geschopt heeft)

Citaat:
Ik vind je mening nogal kort door de bocht.
Mensen weten toch wat ze kopen/verkopen, de keuzes zijn gemaakt naar hun eigen mening/inzicht, en daar zou je respect voor moeten hebben en zelf doen wat jij juist acht :)

Hoezo geen respect voor kopers. Waar haal je dat vandaan?
Maar weten wat ze kopen? Kom op zeg.

Onervaren mensen kopen een paard waar een registratie B papier bij zitten. Denk jij dat ze weten dat Bacardi II een niet goedgekeurde hengst is? De meeste weten niets maar dan ook niets over fokkerij.
Waarom zouden ze ook. Ze gaan ervan uit dat een fokker een hoogwaardig product probeert te fokken. Niet zomaar een veulentje en dan hop verkopen.

Kort door de bocht mijn mening. Nou ik fundeer mijn mening tenminste. Van deze hengst krijgen we niet eens te horen wat voor een soort ongeluk hij heeft gehad. We moeten maar geloven dat het niks genetisch is.
En nee hij is niet correct gebouwd. Kijk die rugliijn, croupevorm en onderstandig.

Donutje

Re: Bacardi II VDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:39

En dan heb je een hoogwaardig product gefokt en mensen betalen er een hoop geld voor. Ik ken genoeg Ferro's en Jazz's die prachtig zijn, maar niet te rijden. Heb je dan wat. Een heel mooi stamboekpapier in je lade liggen maar een paard waar je niets mee kan. Natuurlijk heb je bij zo'n hengst meer achtergrondinformatie maar het is geen garantie voor het veulen. Ikzelf heb in het verleden ook paarden gehad uit hele mooie en goed bloedllijnen van zowel vader als moeder en toch kon ik ze wegbrengen omdat ze bv hoefkatrol hadden. Dat jij geen Bacardifan bent is nu wel duidelijk, maar er zijn ook genoeg mensen zijn die absoluut niets met gelderse paarden hebben. Ieder zijn meug zou ik zo zeggen. Ik heb zelf een prachtige gelderse ruin gehad, maar die had ook geen makkelijk karakter en was ook bijna niet te rijden. En nee, dat lag niet alleen aan mij. Later is hij betuigd door echt niet de minste, en die had er ook zijn handen aan vol. Inmiddels is hij voor grof geld verkocht en staat ergens aan de poolse grens. Maar dat is dan ook puur op basis van uiterlijk en papier, want gemakkelijk zal de nieuwe eigenaar het echt niet hebben met hem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:39

Ik zeg niet dat je Gelders moet fokken. Ik zeg dat het onverstandig is met een niet goedgekeurde hengst te fokken.

Ik heb niets tegen deze hengst, tis gewoon geen fokhengst.

En waarom mag niemand nu weten wat hij mankeert? De aard van de blessure kan belangrijk zijn.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:51

[quote="NatasjavE"].

En waarom mag niemand nu weten wat hij mankeert? De aard van de blessure kan belangrijk zijn.[/quote]

Op dit punt ben ik het dan weer wel met je eens, ik vind het ook vaag dat er helemaal niets los wordt gelaten over het schoonheidsfoutje. Nogmaals, daar kan ik ook geen antwoord op geven omdat ik uiteindelijk voor een andere hengst heb gekozen en dus nooit contact heb gehad met de eigenaar van Bacardi II en de hengst dus ook niet "live" hebt gezien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:55

volgens mij is het "schoonheidsfoutje" bijna met het blote oog te zien ..heb je geen RX apparaat voor nodig ..
je kan de brokjes haast voelen in de knie :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:01

tanjaatjuhh schreef:
[ Afbeelding ]

Nieuwe foto , gister gemaakt.

Het spijt me geweldig, maar deze hengst zou ik nooit en te nimmer willen gebruiken voor de fokkerij. Hij zit gewoon niet mooi in elkaar. Daarnaast is de markt erg slecht. Wij fokken al niet met onze merrie met predikaten die hoog is geeindigd op de keuring. Het levert gewoon nauwelijks wat op en veel paarden eindigen bij de slager. Waarom zou je dan fokken met een hengst als deze? Omdat het goedkoop is? Goedkoop is duurkoop..

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:10

Misschien is het juist omdat de markt zo slecht is dat steeds meer mensen er voor kiezen om met een niet goedgekeurde hengst te dekken? Als ik naar mezelf kijk fok ik het veulentje puur voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. Maar mocht het ooit zo wezen dat ik het toch moet verkopen haal ik het dekgeld er wel weer uit, zelfs als ik het voor de slachtprijs zou verkopen. Bij een goedgekeurde hengst ben je toch al gauw 1000 euro kwijt aan dekgeld en dan wordt het inderdaad moeilijker om dat weer terug te verdienen. Dat goedkoop altijd duurkoop is ben ik niet met je eens.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:20

ja dat zeggen degene die fokken met niet goedgekeurde hengsten of met die van de buurman allemaal ..het is puur voor mezelf en aan te houden ..en 75 % komt daarna toch op MP tercht :+ ( want fokken en opfokken blijkt toch niet zo makkelijk en rozegeur en manenschijn te zijn ..en opfokken kost geld en dat is voor een goed of slechte evenveel )

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:37

Natuurlijk kost fokken geld. Daar ben ik me ook echt wel van bewust. Maar jij kan helemaal niet oordelen over mijn situatie en ik spreek hier voor mezelf. Ik weet dat ik het veulen fok voor eigen gebruik en er zullen toch wel heel extreme omstandigheden moeten plaatsvinden wil ik het verkopen. Even voor de duidelijkheid; ik ben geen pennymeisje, ik ben 47 jaar en al vanaf mijn 12e met paarden bezig. Ik weet dus echt wel waar ik mee bezig ben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:38

Puur fokken voor eigen gebruik bestaat idd niet... en degenen die dat wel denken moeten dringend eens in de echte wereld terechtkomen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:40

Het is werkelijk een illusie om alleen voor jezelf te fokken. Tenzij je helderziend bent en je zeker weet dat je het dier kunt houden.

A) je weet niet zeker of je financiele positie hetzelfde blijft

B) het betreft fokken, dus misschien komt er wel een veulen uit wat je toch niet zo aanstaat als je had gehoopt

Het opfokken van een paard kost al gauw €3500,-. Dan heb ik nog geen dekgeld meegerekend of diensten van de dierenarts. Met de huidige markt is het al best lastig om een mooie prijs voor een paard te krijgen. Reken je het dekgeld en de andere kosten erbij, dan kom je al gauw op €4000,-. En dat is ver boven de slachtprijs. Je weet niet wat voor veulen je krijgt, maar je weet wel dat de vader in kwaliteit te wensen overlaat.

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:47

Het veulen dat ik krijg (nou ja, mijn merrie dan) is van een jonge Gribaldi x Kennedy. Vraag me af of deze in kwaliteit te wensen overlaat. Deze is gefokt door de eigenaar van de hengst Asterix. Lijkt mij dat deze mensen er toch wel kijk op hebben. Ze hadden dan ook hele hoge verwachtingen van de hengst en het was flink balen dat hij in de opfok over de kop sloeg. Overigens bestaat er nog altijd een kans dat hij volledig hersteld en alsnog naar de hengstenkeuring kan. En dan heb ik ineens wel een goed veulen gefokt, want dan is hij van een goedgekeurde hengst? Veulen blijft dan toch echt hetzelfde. En nee, ik ben niet helderziend, gelukkig (of in dit geval misschien juist jammer).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:51

Donutje schreef:
Misschien is het juist omdat de markt zo slecht is dat steeds meer mensen er voor kiezen om met een niet goedgekeurde hengst te dekken? Als ik naar mezelf kijk fok ik het veulentje puur voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. Maar mocht het ooit zo wezen dat ik het toch moet verkopen haal ik het dekgeld er wel weer uit, zelfs als ik het voor de slachtprijs zou verkopen. Bij een goedgekeurde hengst ben je toch al gauw 1000 euro kwijt aan dekgeld en dan wordt het inderdaad moeilijker om dat weer terug te verdienen. Dat goedkoop altijd duurkoop is ben ik niet met je eens.

Maar als het niet voor de verkoop is, dan is het toch helemaal zaak om in kwaiteit te investeren? Je bent voor de opfok van het diertje een enorme schep geld kwijt. Dan maakt 500 euro erbij toch niet meer zoveel uit?

En er zijn hengsten genoeg, ook niet Gelderse, die onder de 1000 euro blijven.
En nogmaals. Je hoeft geen 1500 euro neer te lappen maar op dekgeld zou ik het niet stuk laten lopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:53

Donutje schreef:
Het veulen dat ik krijg (nou ja, mijn merrie dan) is van een jonge Gribaldi x Kennedy. Vraag me af of deze in kwaliteit te wensen overlaat. Deze is gefokt door de eigenaar van de hengst Asterix. Lijkt mij dat deze mensen er toch wel kijk op hebben. Ze hadden dan ook hele hoge verwachtingen van de hengst en het was flink balen dat hij in de opfok over de kop sloeg. Overigens bestaat er nog altijd een kans dat hij volledig hersteld en alsnog naar de hengstenkeuring kan. En dan heb ik ineens wel een goed veulen gefokt, want dan is hij van een goedgekeurde hengst? Veulen blijft dan toch echt hetzelfde. En nee, ik ben niet helderziend, gelukkig (of in dit geval misschien juist jammer).

Dat ze de fokkers van Asterix zijn wil niet zeggen dat deze ook goed genoeg is.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:54

_/-\o_
geld kost het toch waarom op een paar 100 euro kijken :) zijn ook echt wel ggk hengsten die goed betaalbaar zijn!
zowel spring dressuur al gelderse richting...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:55

Donutje schreef:

:') . En jij weet nu al dat hij goedgekeurd wordt?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:56

Donutje schreef:

Je spreekt nu zelf al een hele hoop onzekerheden uit.. Bij fokkerij heb je altijd te maken met een onzekere factor, maar die kan je zo groot of juist zo klein maken als je zelf wilt ;) Als je al zoveel onzekerheden hebt aangaande het vaderdier, maak je de onzekere factor mijns inziens groter dan nodig is.

Van een hengst die wel gekeurd is en ook een test heeft gelopen weet je gewoon meer. Dat is vrij logisch. En wat Natasja ook zegt, er zijn genoeg goede hengsten rondom de €1000,-. Wij hebben 3 jaar geleden met Negro gedekt. Hij was toen al Keur en zijn dekgeld was ook €1000,-. Inmiddels is hij Preferent verklaard en hebben wij een zoon van hem die goed lijkt. Dat zijn leuke dingen, maar zullen bij een hengst die jij kiest nooit gebeuren. Tenzij hij alsnog naar de hengstenkeuring gaat, maar dan is het nog maar de vraag of hij overal doorheen komt en inderdaad zo goed fokt dat hij er een mooi predikaat bij krijgt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:57

NatasjavE schreef:
branka16 schreef:
Dus in principe zeg je, dat als we goedkopere paarden fokken/verkopen da geen goeie gezonde fijn bewerkbare paarden met goed karakter zijn?
Puur alleen omdat de hengst geen papieren heeft?
En de recreant mag zo te lezen ook geen paard met bloed en super voor ouders?
Die zijn alleen voor de wedstrijd ruiters?

Een (onervaren) recreant wil ze braaf. Chin Chin geeft super springpaarden, maar vaak wel heet een gecompliceert.(ik weet er genoeg heuse last pakken van)
Je mag voor recreanten paarden met super voorouders fokken maar hou er rekeneing mee dat karakter erfelijk is.
Het karakter wordt middels sport en het, daar is ie weer, het verrichtingsonderzoek getest. Op die manier weet een fokker of de hengst met de super afstamming zelf tenminste een bewerkbaar karakter heeft.

Ik(en jij) had het niet over een onervaren recreant, mensen zoals wij die al jaren in de paarden zitten maar niet uitbrengen in de sport vinden paarden met een goeie bloedlijn ook leuk, al is het om te beleren en weer door te verkopen(Nee wij handelen niet wij verkopen heel af en toe een volwassen paard).
En tot nu toe hebben de veulens bij ons (Zelfde plek als Tanja) een geweldig karakter, en super uitstraling. Ook hebben we nooit vernomen, ook wanneer er gekeurd is dat er ook maar iets mis is met de veulens van Bacardi, daarom zou ik het raar vinden om er maar niet mee te fokken.
Tanja kiest hem uit voor haar merrie's, ook al ben ik het er niet altijd mee eens, t is haar keuze en de veulens liegen er niet om.

Citaat:
Ik kan me herinneren dat er een paar paarden geweldig goed in de sport liepen zonder een papier of voorouder geschiedenis van te kennen.
Zegt vrij weinig denk ik.

De "ongelukjes in de wei" paarden zijn vaak ook geweldig te rijden dieren vaak uit kruizingen waar van je het nooit in je hoofd zou halen te proberen :)

Nou welke ongelukjes waren dat dan. Want de echte stamboekloze, paarden met onbekende afstamming die in de Grand prix doorbreken zijn echt heel zeldzaam. (Okidoki is een door een zeer kundig fokker en paardensportman bedachte combi, dat was geen ongelukje. Tel daarbij op dat Jodokus best heel wat gedekt heeft en Okidoki de enige was die het zo ver geschopt heeft)

De ongelukjes staan los van de paarden in de sport waar ik het over heb. De ongelukjes in de wei paarden, zoals die uit manege's wel eens komen zijn vaak toch erg leuke kruizingen en leuk om te rijden.
De sportpaarden (ook degene die niet Gran Prix lopen) zijn genoeg te bewonderen op wedstrijden, let eens op de paarden die omgeroepen worden zonder vader of verdere afstamming :)

Citaat:
Ik vind je mening nogal kort door de bocht.
Mensen weten toch wat ze kopen/verkopen, de keuzes zijn gemaakt naar hun eigen mening/inzicht, en daar zou je respect voor moeten hebben en zelf doen wat jij juist acht :)

Hoezo geen respect voor kopers. Waar haal je dat vandaan?
Maar weten wat ze kopen? Kom op zeg.

Onervaren mensen kopen een paard waar een registratie B papier bij zitten. Denk jij dat ze weten dat Bacardi II een niet goedgekeurde hengst is? De meeste weten niets maar dan ook niets over fokkerij.
Waarom zouden ze ook. Ze gaan ervan uit dat een fokker een hoogwaardig product probeert te fokken. Niet zomaar een veulentje en dan hop verkopen.

Kort door de bocht mijn mening. Nou ik fundeer mijn mening tenminste. Van deze hengst krijgen we niet eens te horen wat voor een soort ongeluk hij heeft gehad. We moeten maar geloven dat het niks genetisch is.
En nee hij is niet correct gebouwd. Kijk die rugliijn, croupevorm en onderstandig.

Hier zeg ik niet dat je het niet hebt, maar dat je het het iig zal moeten hebben :)
T is op geen manier aanvallend bedoeld.
Maar mensen die een paard of veulen bij ons kopen krijgen ook de complete geschiedenis er bij, bij nakomelingen van Bacardi mogen ze zelfs bij de hengst gaan kijken. Ook lijkt me dat als je een paard koopt je verstand hebt van wat je gaat kopen, en er informatie over hebt verzameld.
Wij verkopen over het algemeen geen paarden aan mensen die er niks van weten aangezien ze goed terrecht moeten komen :j

En ikzelf vind het wel mooi maar niet de mooiste, feit is dat zijn veulen wel geweldig mooi zijn.
Ik weet niet welk schoonheidsfoutje hij heeft, ik zal het hem eens vragen ik denk dat veel mensen hier graag een antwoord op zouden willen :)

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:03

Moeilijk he? Goed lezen; ik schreef dat ze de eigenaren van Asterix zijn, niet de fokker. Bovendien schrijf ik dat er alsnog een KANS bestaat dat hij naar de hengstenkeuring gaat, en dus bestaat er dan ook een kans dat hij goedgekeurd wordt, natuurlijk is dat een kleine kans zoals bij elke hengst die er heen gaat.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:04

Ehm die kans is niet bij ELKE hengst klein hoor.. Maar goed daar gaat het topic niet over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:05

Donutje schreef:
Moeilijk he? Goed lezen; ik schreef dat ze de eigenaren van Asterix zijn, niet de fokker. Bovendien schrijf ik dat er alsnog een KANS bestaat dat hij naar de hengstenkeuring gaat, en dus bestaat er dan ook een kans dat hij goedgekeurd wordt, natuurlijk is dat een kleine kans zoals bij elke hengst die er heen gaat.

Ja, maar je weet nu 1 ding zeker: hij is nu niet goedgekeurd! En de kans dat hij wel goed gekeurd wordt is punt 1 al onzeker in verband met zijn blessure en punt 2 ook nog omdat de selectie gewoon heel streng is.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:05

Ik heb de eigenaar van Bacardi een smsje gestuurd, nu maar afwachten :)
En mensen dit is eigenlijk geen discussie topic over alle hengsten, t gaat hier toch om Bacardi :=
(Desalniettemin vind ik het ontzettend leerzaam om toch eens deze discussie mee te lezen :j )

Donutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:10

Pletje123 schreef:
Donutje schreef:

. Dat zijn leuke dingen, maar zullen bij een hengst die jij kiest nooit gebeuren.

Hoe kun je dat nu zeggen zonder de hengst ooit gezien te hebben?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:12

Donutje schreef:
Pletje123 schreef:

. Dat zijn leuke dingen, maar zullen bij een hengst die jij kiest nooit gebeuren.

Hoe kun je dat nu zeggen zonder de hengst ooit gezien te hebben?

Ruk die zin lekker uit zijn verband zou ik zeggen :D :D

Er staat in mijn post nog een zin achteraan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:15

Pletje123 schreef:
Dat zijn leuke dingen, maar zullen bij een hengst die jij kiest nooit gebeuren. Tenzij hij alsnog naar de hengstenkeuring gaat, maar dan is het nog maar de vraag of hij overal doorheen komt en inderdaad zo goed fokt dat hij er een mooi predikaat bij krijgt.

Even voor de duidelijkheid. Dit is wat ik schreef :)