Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:46

janderegelaa schreef:
Jij zegt "de hogere oefeningen van de klassieke dressuur" en dat is geen Z...En Orbaldo kan ze ook niet dus altijd een verslechtering op je merrie.

Als je geen Fries op je paard wilt ( er is zelfs een naam voor, Iberofries ) waarom zet je er dan wel een tinker op? En als het van een Tinker al een leuk model veulentje is dan kan hij van een Fries alleen maar mooier worden.

Waarom is Samber een nadeel!? Zeker als je een braaf karakter wilt is Samber een voordeel.

Orbaldo loopt anders ZZ-licht, springt keurig de wissels tot om de 2 en pakt een begin piaffe-passage al heel goed op, ik denk dat je je daarin een beetje vergist, daarnaast heeft hij hele sterke bewegingen. meer heb je toch niet nodig als je gewoon thuis een paard klassiek wil opleiden?

lovehaffie

Re: Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:51

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 15:52

Thuis voornamelijk en niet alleen op de wedstrijden, daarbij is de merrie wel degelijk correct. In de zin dat er een correct veulen uit gefokt kan worden. En smaken en meningen hou je altijd. Meningen mogen er dan ook op een normale manier gegeven worden, maar het staat al vast dat ik een veulen wil en heb op dat gebied genoeg ervaren fokkers in mijn omgeving om de plussen en minnen tegen elkaar op te zetten van mijn merrie. En fokken blijft altijd gokken dus in die zin kan je altijd beter kopen.
En niet wat ik wil horen ik luister naar iedereen het is alleen de manier waarop ;)
Bovendien is het via bokt moeilijk oordelen hoe mijn merrie echt is daarvoor moet je haar toch zien en zien lopen. Ik ben gewoon opzoek naar hengsten die ik nog niet kende en daar heb ik al een aantal zeer goede adviezen over gekregen en bij een aantal informatie opgevraagd.

Mindfields jij zegt precies wat ik wil thuis klassiek opleiding en wellicht een wedstrijd pakken :)

Daarbij denk ik als mijn merrie echt zulk brandhout was de hengsten houders me wel af zullen wijzen en dat is nog steeds niet gebeurd.

Lovehaffie dankje ik heb bij haar inderdaad informatie aangevraagd :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:34

De meeste PRE hengsten zijn apto gekeurd ( keuring stelt bijna niks voor) maar of dit een goede vaderpaarden zijn is iets anders.
In een apto keuring laten ze het paard niet eens bewegen dus een paard met " flutgangen" kan gewoon een gekeurde hengst zijn , ik zou goed naar de kwaliteit van de hengst kijken ipv een kleurtje als je aan een PRE denkt voor je merrie.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:16

Klopt bij de PRE types gaat een kennis mee welke al langere tijd fokt en veel kijk heeft op exterieur etc. Dat vindt ik altijd het moeilijke met PRE zeker qua gangwerk is dat vaak niet veel soeps, jammer want er zitten mooie dieren tussen :)
Dankje voor de uitleg ik wist niet dat de keuringen zo weinig inhielden :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:38

kheb keuze voor je uit 3 hengsten.
Ga je voor beweging, zal je Nombrado moeten nemen (vader subcampeon beweging van heel spanje 1996)
ga je voor show en lange manen, Goloso
ga je voor luxer gebouwd en groot dan zwarte Fauno.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:46

Je hebt een pb :) bedankt voor de reactie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:21

TS, als je een PRE met goede gangen wilt, zonder maaien, zou je echt de hengsten van Antwerp Andalusians moeten overwegen. Deze hengsten presteren niet voor niets goed in de dressuur. Met Lleno wordt klassiek gereden, eigenaresse geeft hier zelf les in. Je vindt ze niet barok genoeg, maar zodra de manen los hangen, zien ze er ineens heel barok uit.
Kwalitatief vind ik deze hengsten vele malen beter dan de andere PRE's die hier zijn geopperd.
Dekken overigens KI, wel zo makkelijk.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:31

Ken de hengsten ook al contact gehad met de eigenaresse :)
Vooral de vos vonden we qua type dan het meeste bij mijn merrie passen.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:33

Doma Dadivoso 164 cm

Braver als dit kun je ze niet krijgen! Veel aanleg als dressuur paard: passage, begin piaffe, wissels, arbeids pirouttes!

Wellicht het over wegen waard.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:41

Sammyoo schreef:
TS, als je een PRE met goede gangen wilt, zonder maaien, zou je echt de hengsten van Antwerp Andalusians moeten overwegen. Deze hengsten presteren niet voor niets goed in de dressuur. Met Lleno wordt klassiek gereden, eigenaresse geeft hier zelf les in. Je vindt ze niet barok genoeg, maar zodra de manen los hangen, zien ze er ineens heel barok uit.
Kwalitatief vind ik deze hengsten vele malen beter dan de andere PRE's die hier zijn geopperd.
Dekken overigens KI, wel zo makkelijk.

Kwalitatief beter? Dat betwijfel ik.Heb zelf tot 2 maanden geleden een broer van Luis-Seni gehad en de paarden die ik nu op stal heb staan,zijn kwalitatief,morfologisch en qua gangwerk 100 keer beter. Maar smaken verschillen natuurlijk!
En KI mag elk paard dekken,maar als de PRE geen calificado of een elite hengst is mag er niet KI gedekt worden en anders krijg je geen cruzadopapieren op het veulen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:53

Oeps, kennelijk ben ik op iemands tenen gaan staan.
Ik heb jouw paarden niet zien lopen, heb er ook geen sport of keuringsresultaten van gezien. Ik heb in een aantal topics foto's van ze gezien en volgens mij adverteer je er ook mee. Ik ben geen PRE kenner, maar ik ben van de foto's niet onder de indruk. Wellicht dat ik door bewegende beelden onder het zadel mijn mening wel moet bijstellen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:56

Even een wilde gooi hier tussendoor, je zou graag een leuk kleurtje willen, iets hoogbeniger en iets langer gelijnd.
Daarnaast wil je ook wat vergrotend fokken.
Is James Bont niets voor je?
Geeft kleur, is zelf groter dan je merrie.
Geeft goed karakter aan nakomelingen!
Zelf internationaal gelopen in Duitsland.
http://www.stalderonde.nl/jamesbont.htm

Of James Bont Junior?
Is luxer en kleiner dan zijn papa, mooi hoogbenig en langer gelijnd dan jouw merrie.
http://stalhofs.homestead.com/Hengsten.html

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:03

Bedankt voor de tips ga me ook in deze even verder verdiepen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:05

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:07

Daar heb ik inderdaad ook tussen zitten kijken maar nog steeds niet de moeite genomen om te zien hoe ver dat rijden is :)

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:10

@Sammyyoo. Nee hoor,heb geen lange tenen.....Zeg alleen dat ik de paarden die ik op dit moment heb kwalitatief beter vind als de hengst die jij noemde en welke familie is van mijn vorige hengst die 3e morfologisch was geworden bij de campeonata.
En dat je niet onder de indruk bent van de foto's,who cares als ik dat maar wel ben dat is het belangrijkst,en heb ook erbij vermeld smaken verschillen!

Maar ts hoop dat je een fijne hengst uitzoekt waarvan JIJ denkt dat er een fijn veulen uitgaat komen!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:13

Dat gaat zeker goedkomen, gewoon veel hengsten bekijken want vanaf een foto is het heel moeilijk oordelen. :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:23

Als je overweegt om er een barokke hengst op te zetten.... :D
Dan is natuurlijk de Frederiksborger ook nog een overweging.
Niet zo bekend maar wel erg prachtig, goed bewegend en zeer betrouwbaar.
Voldoen aan je wensenlijstje. :j

prachtige hengsten vind je hier:
http://www.moravita.com/index.php?optio ... Itemid=302

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:25

Dankje daar heb ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht ga er eens naar kijken :) Zijn inderdaad mooie dieren!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:34

Mindfields schreef:
janderegelaa schreef:
Jij zegt "de hogere oefeningen van de klassieke dressuur" en dat is geen Z...En Orbaldo kan ze ook niet dus altijd een verslechtering op je merrie.

Als je geen Fries op je paard wilt ( er is zelfs een naam voor, Iberofries ) waarom zet je er dan wel een tinker op? En als het van een Tinker al een leuk model veulentje is dan kan hij van een Fries alleen maar mooier worden.

Waarom is Samber een nadeel!? Zeker als je een braaf karakter wilt is Samber een voordeel.

Orbaldo loopt anders ZZ-licht, springt keurig de wissels tot om de 2 en pakt een begin piaffe-passage al heel goed op, ik denk dat je je daarin een beetje vergist, daarnaast heeft hij hele sterke bewegingen. meer heb je toch niet nodig als je gewoon thuis een paard klassiek wil opleiden?

Ik ken Orbaldo en zeker voor een Groninger heel bijzonder wat zijn eigenaresse ermee bereikt heeft. Maar geen goeie mix voor deze merrie. Je krijgt er alleen maar een zwaarder paard mee en niet barok. De merrie oogt niet heel soepel in haar bewegingen en beweegt met een vlak voorbeen. Orbaldo heeft dat vlakke voorbeen ook. Als TS "de hogere oefeningen uit de klassieke dressuur" wil beoefenen kan je beter een voorbeen hebben met een andere bewegingsvorm. Het achterbeen van de merrie lijkt trouwens wel goed.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:37

Klopt mijn merrie beweegt achter beter dan voor. Zeker een punt om over na te denken en iets om mee te nemen tijdens de bezoekjes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:51

Tjinta schreef:
Als je overweegt om er een barokke hengst op te zetten.... :D
Dan is natuurlijk de Frederiksborger ook nog een overweging.
Niet zo bekend maar wel erg prachtig, goed bewegend en zeer betrouwbaar.
Voldoen aan je wensenlijstje. :j

prachtige hengsten vind je hier:
http://www.moravita.com/index.php?optio ... Itemid=302

Ik zou de huidige Frederiksborgers niet Barok willen noemen. Eerder Gelders/tuigpaard.

Voor Barok zou ik het liefst bij de Andalusiër blijven omdat ik vind dat de Lusitano en Lippizaner over het algemeen een nogal zware neusboog hebben wat ik echt afschuwelijk vind.
Ik denk dat de Andalusiër de schouder en halsaanzet kan verbeteren op deze merrie. Daarnaast kan door het vermoedelijk wat Arabische bloed in de merrie een hele mooie combi ontstaan. Barok met het verfijnde hoofd van de Arabier. Ik zou dat wel willen :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:56

Nou sorry, maar een tuigpaard kun je er qua beweging echt niet in terug vinden Janderegelaa.

Overeenkomsten met een Gelderse zijn er wel daar ben ik het met je eens, maar juist dat barokke is een van de verschillen.

De Frederiksborger is toch echt een heel echt oud barok ras waarvan er nog maar weinig zijn.
Ook de 'huidige' paarden zijn barok gebouwd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:23

Tjinta schreef:
Nou sorry, maar een tuigpaard kun je er qua beweging echt niet in terug vinden Janderegelaa.

Overeenkomsten met een Gelderse zijn er wel daar ben ik het met je eens, maar juist dat barokke is een van de verschillen.

De Frederiksborger is toch echt een heel echt oud barok ras waarvan er nog maar weinig zijn.
Ook de 'huidige' paarden zijn barok gebouwd.

Nee het oude type was Barok. Daar is de Pluto lijn mee opgezet bij de Lippizaners. De huidige moderne Frederiksborger kun je echt niet meer Barok noemen vind ik en zo worden ze ook niet meer omschreven in de rasomschrijving zover ik weet.