brave nakomelingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mknuvers

Re: brave nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:28

de merrie is een zirkoon afstammeling.
ze is heel braaf.
mag wat mooiere galop krijgen.
stap en draf zijn ruim genoeg.
ik heb bij het kwpn vaak het gevoel dat er te weinig naar karakter gekeken word en wat bruikbaar is voor de meeste recreant ruiters.
je hoeft toch niet gelijk naar koudbloed om iets minder heets te krijgen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:29

Ik heb een nakomeling van de bonte hengst King! Super lief beest, ze hebben me daar verteld dat ze allemaal braaf waren. :)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:29

Super, ben benieuwd :D !

edit : wat voor prijsklasse aangaande dekgeld zoek je eventueel ? is misschien ook handig om te weten ?

en nee, je hoeft absoluut niet direct naar een koudbloed om een fijn paard te kunnen fokken, ook niet aangaande karakter. Het is gewoon even goed rondkijken, maar er zijn zowel onder de 'gewone' kwpn hengsten en de geldersen genoeg keuzes naar mijn insziens voor jou merrie om er een goed gebruikerspaard mee te fokken eventueel

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:43

Wat dacht je van Duitsbloed??

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:58

Ik denk toch dat tolando er ook mooi op zou passen

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 00:00

ik wil wel kwpn blijven fokken, al is het voor het paspoort en daar moeten genoeg hengsten zijn denk ik.
het dekgeld maakt niet veel verschil uit. heb al een sam r veulen en die was 800 euro dacht ik. zou ook duurder kunnen zijn.
iig thanks voor de reacties tot nu toe

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:04

Cryssie schreef:
Wat dacht je van Duits bloed??

De R-lijn was al genoemd. Ben zelf nogal gecharmeerd van Rotspon.

Koss- nakomelingen zijn idd meestal braaf, maar ook vaak wat lui. Utrecht nafok trouwens ook.
Verder zegt de hoeveelheid volbloed helemaal niks over het al dan niet braaf zijn.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:18

Oke, ik wil je toch even wat sites doen over wat Geldersen, misschien wel leuk voor jezelf om even te kijken.

Het dekgeld ligt volgens mij tussen de 450 en 600, dus is goed te doen. En je krijgt zekers fijne gebruikerspaarden ! Als je maar de juiste combinatie uitzoekt !

Alexandro P

http://www.arisvanmanen.nl/onzehengsten ... .php?id=64

Afbeelding

Wilson

http://hengsten.kwpn.nl/beeld/voorjaar2010/Wilson.pdf

Afbeelding

Vitens

http://stalhofs.homestead.com/Vitens.html

Afbeelding

Ik zou zeggen, kijk gewoon eens bij de Gelderse richting (natuurlijk ook bij de gewone) en geef het een eerlijke overweging :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:11

nicky_rilana schreef:

Geeft mooie modellen, maar geen extra beweging :) En hij is gecastreerd.

@TS: Florencio schijnt ook brave karakters te geven :) En Voice ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:11

mknuvers schreef:
de merrie is een zirkoon afstammeling.
ze is heel braaf.
mag wat mooiere galop krijgen.
stap en draf zijn ruim genoeg.
ik heb bij het kwpn vaak het gevoel dat er te weinig naar karakter gekeken word en wat bruikbaar is voor de meeste recreant ruiters.
je hoeft toch niet gelijk naar koudbloed om iets minder heets te krijgen?

Koudbloed??
Ik zou je paard zeker niet door een Belgisch trekpaard laten dekken nee.

Als recreatienivo je doel is zou ik echt naar de KWPN Gelderse kijken. Kunnen de punten die je noemt zeker mooi verbeteren. Krijg je er gewoon een KWPN veulenboek registratie bij. Met een beetje geluk kan ie ook springen.

Chablis is een hele moderne. Daar fok je geen lompe knol mee. Maar wel een braaf en werkwillig karakter. Mijn merrie is een nichtje van de hengst en die heeft een super karakter, ik heb op een tante van de hengst gereden en de moeder van de hengst heb ik ook gekend. Kon een kind mee over straat.(en heeft goede sportpaarden gegeven.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:19

Uhm even kijken, je wilt denk ik niet een zeer vergrotende hengst. Deze merrie is een wat ouder type om te zien dus zou voor een wat 'modernere' hengst gaan. Weet je ook wat de merrielijn is? Dus zirkoon x ?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:37

Pletje123 schreef:
nicky_rilana schreef:

Geeft mooie modellen, maar geen extra beweging :) En hij is gecastreerd.

@TS: Florencio schijnt ook brave karakters te geven :) En Voice ook.

florencio geeft niet allemaal fijne karakters. tolando's kunnen niet heel apart bewegen en zijn vaak rond de 3/4 jaar nog een beetje hecktie's maar als er dan rust in komt, vind ik ze toch heel fijn lopen. ik ken een tolando en die is nu 5 en als je wil kan ze al makkelijk een z proef lopen, dat is hem nooit aan geleerd, maar ooit probeerde de eigenaar het gewoon of hij een wissel sprong en hij deed het. zo kan hij ook al een dribbel naar de piaff, daar word niet op getraint maar gewoon 1x proberen, en hij doet het meteen. je hoeft ook geen hele aparte te hebben als ze maar mee willen werken kom je al heel ver.
ik zag van het weekend echt geen apart paard in de inter 2 maar kon wel piaff passage. en er was echt helemaal niks aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:40

florencio hoor ik toch ook goede dingen over kwa karakter.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:43

ik heb op een florencio gereden en dat was echt niks, dat paard was heel heet en kon zomaar in 1x ontploffen. en dan was het weer over

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:46

De meeste hengsten geven gewoon paarden met goede karakters. Punt is dat veel mensen een paard kiezen die simpelweg niet bij ze past qua karakter en waar ze dus niet mee om kunnen gaan. Zegt meer over die mensen dan over het paard of de afstamming...
Wil je wat een flegmatiek type fokken waar de meeste recreanten goed mee oveweg kunnen, omdat ze minder snel schrikken en minder hefig reageren als jij een fout maakt, of wil je een werkwillig paard dat graag loopt, maar wel wakker en gevoelig is, dat is de vraag; wat voor paard past bij jouw niveau?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:49

ze zijn er ook in een combi hoor, brave makkelijke paarden die nergens naar kijken en toch leergierig en werkwillig en heet in het werk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:52

De meeste Jazzen voldoen aan jouw beschrijving mits ze goed behandeld worden en vertrouwen in de ruiter hebben fokfanaat. ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:54

Oscar, Flemmingh, Ferro, Krack C (wel een wat hetere hengst is mijn ervaring)
Heb ook goede ervaringen met Negro, maar dat kan ook aan het paard liggen.
San Remo, Sandreo fokken ook leuk is mijn ervaring.
Zou in ieder geval niet voor Houston gaan. :P Die staan niet bekend om hun makkelijke karakter, hoe je ze ook coacht. ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:55

Tenerife heeft ook hele brave paarden, maar die is niet meer beschikbaar denk ik. Of Wiepke moet nog diepvries hebben.
En ik heb ook nog een Cartano gehad, was ook een brave.
Maar ik denk dat over het algemeen de meeste paarden ene braaf karakter vererven, licht ook aan wat je verstaat onder braaf natuurlijk en hoe de africhting is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:56

Houston zijn ook hele fijne en brave van gekomen hoor, tsjonge jonge; er zijn meer verkeerde hengsten dan goeie zeker... :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:55

Lante schreef:
Houston zijn ook hele fijne en brave van gekomen hoor, tsjonge jonge; er zijn meer verkeerde hengsten dan goeie zeker... :+

Hahah ieders zijn ervaring, de houston die ik ken was alles behalve braaf. En die had toch zeker wel een goede opvoeding en eigenaar. Was gewoon een kreng van een paard, maar wel met super beweging en een hele hoop potentie. Door het karakter moest je gewoon even heen kijken, beestje was erg intelligent. Bovendien zijn er veel meer van zulke houston verhalen. ;)
Van elke hengst zijn wel brave en minder brave nazaten, er is natuurlijk ook nog een moederlijn die meebeslist.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:01

ik ken ook een houston en die was ook niet heel braaf

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:07

nicky_rilana schreef:
ik ken ook een houston en die was ook niet heel braaf

N=1... TS heeft niets aan iedereen die van een hengst juist wel 1 slechte of 1 hele brave kent.
Geen enkele hengst heeft alleen maar goede of alleen maar slechte nakomelingen. Garanties worden niet afgegeven bij het dekken. Gegarandeert een brave bestaat niet.

Ik weet niet hoe de merrie is, maar als die slecht gedrag laat zien. Dan zal ze dat het veulen ook wel even leren.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:22

Flemmingh geeft vaak fijne paarden, mijne is wel heet maar dat heeft ze van mams.
Is wel een fijn paard om te rijden, wil graag voor je werken net als de andere Flemmingh's die ik ken.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:44

rhodium geeft ook hele braven, maar kwa lopen vaak iets minder