Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:43

wat bedoel je dan met vivaldi s? heb er nl al een aantal gehad om zadelmak te maken en iets aan te rijden maar nog geen verkeerde van gezien hoor, echt heeel braaf allemaal

ferro zitten een paar rare tussen ja, kijk naar zijn zoon rhodium :S
maar zo moet je dus elk paard persoonlijk gaan bekijken.. er zijn er nl genoeg van hem die wel heel werkwillig zijn en er zijn er ook genoeg die bij "amateurtjes" terecht gekomen zijn die daarvoor gewoon veel te heet zijn en daardoor de stempel "niet mee werkend" kregen..

en daarom ga ik nou met m n eigen ogen een hengst bekijken :D

smeetjoew

Re: Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:46

Esther: ik vind dat Chippendale te weinig lengte heeft voor Houston bloed ;) En geloof me, kan wel zeggen dat wij inmiddels wel wat ervaring hebben met Houston bloed. Houston kan - ook in de tweede generatie - zn model erg doordrukken (veel romp (breed en diep), weinig front, horizontale hals, vlak in het voorbeen en galop kan beter). Persoonlijk ben ik groot fan van Chippendale, maar op deze merrie vind ik 'm wat te weinig rek hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:48

haha dat weet ik ook wel ;)
maar ik vind chippendale niet kort, als je zegt dat die niet langgelijnt is en dreamboy een goede keuze vind... dat snapte ik niet aangezien dreamboy echt nog wel een stukkie korter is, vooral in de rug
lengte genoeg... maar niet lang

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:50

Er zijn meerdere zonen van Ferro via de achterdeur verdwenen omdat ze niet te doen waren.
Geloof dat Leida Streik (?) er zelfs toen eentje tijdens het rijden de kaak gebroken heeft met het bit, dat was toen al zo'n meewerkend paard *not* (Kennedy?).
Voor een hengst die zoveel fokkansen heeft gehad als Ferro, is er weinig van over. En zo lang is dat helemaal nog niet geleden! Bovendien, ook gebleken niet duurzaam in gebruik (snel blessures).
Zo heeft iedere hengst wat. Maar Ferro roemen om zijn vererving van werkwilligheid, is echt niet terecht. In tegendeel.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:51

wat vind je van Johnson? Is een grote hengst met ruime gangen en een goede galop. Hij is erg werkwillig en heeft een goede mentaliteit. Johnson is zelfs erg braaf in de omgang en lijkt niet het sensibele karakter van zijn vader (Jazz) te hebben of door te geven (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, fokken blijft gokken).

Paringsadvies van Johnson:
Johnson kan langgelijndheid, een opwaartse bouw en het gewenste voorbeengebruik voor een dressuurpaard toevoegen aan de fokkerij. De merries moeten een goede bewegingsvorm van het achterbeen hebben.

Oscar zou ik laten staan als ik jou was. Mijn instructrice heeft een Oscar en dat is zeker niet de makkelijkste en hij heeft erg weinig concentratie. Haar instructeur heeft veel Oscars gereden en ook mensen lesgegeven aan mensen met een Oscar. Ook hij zegt dat ze weinig concentratie hebben en niet makkelijk zijn (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Verder vind ik Bretton Woods een hele goede jonge hengst, maar ik weet niet of hij beschikbaar is voor 2012. Als je voor een echt bewezen hengst wilt gaan zou ik voor Vivaldi gaan.

misschien een tip: Op de site van het KWPN kun je van de goedgekeurde hengsten de cijfers en commentaar van het verrichtingsonderzoek lezen. Vaak staat daar ook bij geschreven voor welke soort merries de hengst geschikt is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:54

Ja ok, maar lange hengsten mot ik niet. :D Ze moeten sterke bovenlijnen hebben, daar wil je/ik absoluuuuut niet op inleveren. Bij Chippendale zit ik vooral met die romp en niet al te lange hals en met Negro erachter die ook niet al teveel lengte geeft. Dreamboy past wat dat betreft (gezien Jazz bloed) veel beter qua lengte.

Dees: Ferro's (en indirecte Ferro's) doen het niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk zijn het wel de paarden die net dat laatste beetje hebben. Ze laten het niet zomaar over zich heen komen, maar uiteindelijk doen ze het vaak toch wel. Tuurlijk, je hebt altijd paarden die knettergek zijn, maar soms valt dat niet alleen te wijten aan het karakter maar soms ook door trauma (waar ze dan weer heftiger op reageren). Ik zou bijv nooit meer zonder Ferro bloed willen. Zou ik echt een pluspunt vinden in een paard, hoewel ik geen directe Ferro zou willen hebben (als die ernog zouden zijn).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:59

Puur omdat jij nooit meer zonder Ferro bloed zou willen, maakt nog niet dat de hengst bekend staat om de vererving van werkwilligheid. Ze doen het bepaald niet zonder slag of stoot, je zegt het zelf al :D
Iets om over na te denken als je een lastigere merrie hebt en overweegt Ferro-bloed te gebruiken.

Sterk pluspunt in de vererving van Ferro: bovenlijnbespiering en kracht.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:02

zo kan je ook zeggen dat je met deze merrie niet hoeft te fokken want houston geeft ze ook niet makkelijk, jazz geeft ze ook niet makkelijk, zo zijn er een heeele hoop die ze niet makkelijk geven. zo kan ik ook zeggen ik fok niet met maestro want er zit abgar in de 3e generatie.. maar je moet het zoals ik al zij per paard bekijken voor mij is er geen fijner karakter dan dat van contango s / maestro
ik vind ferro heeel veel toevoegen qua achterbeen en galop, daar drukt hij heel erg zijn stempel en ik vind dat 2 zeer belangrijke dingen
maar we hebben hier niet direkt ferro voor deze merrie geadviseerd maar dreamboy, die dus een heel fijn karakter heeft! back on topic ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:04

Maar wat is werkwilligheid dan? Persoonlijk vind ik het wel een stukje werkwilligheid als het paard het uiteindelijk wil doen. Het zijn gewoon paarden met karakter :D

En dat zijn nou net twee dingen waarom Ferro zou populair is. Dat missen zoveel hengsten van tegenwoordig. Sterk en vlug achterbeen, uitstekende galoppade en sterke bovenlijn. Plus een mooi exterieur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:05

Daarom dus mijn opmerking om Negro te laten staan, gave hengst. Maar karakter is soms erg vreemd. Net zoals veel Krack's (achterdeur naar buitenland, want ze doen 't niet- kijk eens naar zijn dekaantallen en aantallen die in de sport lopen??- enige waar je wat van hoort zijn ggk en hier en daar een verdwaalde) zijn ook veel Ferro's gewoon lastig. En er zijn er nu eenmaal bij die doen het nooit! En die zullen het ook nooit doen.

Ferro leuke, gave hengst, Negro leuke, gave hengst, maar als je je merrie als volgt omschrijft "Met rijden is ze moeilijk, enorm sensibel en toont elk foutje. Ze gunt de ruiter geen foutje, eist perfectie voordat ze aan de bak gaat voor je." lekker die hengsten laten staan. Tenzij je dit karakter wíl bevestigen, zit je alleen wel met de maat. 1.70m ga je met beide hengsten niet redden. Misschien met Rhodium, maar zijn karakter hoor ik ook vaak zat dat ie lastige geeft (zelf geen persoonlijke ervaring mee).

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:06

essiesilly schreef:
wat bedoel je dan met vivaldi s? heb er nl al een aantal gehad om zadelmak te maken en iets aan te rijden maar nog geen verkeerde van gezien hoor, echt heeel braaf allemaal

ferro zitten een paar rare tussen ja, kijk naar zijn zoon rhodium :S
maar zo moet je dus elk paard persoonlijk gaan bekijken.. er zijn er nl genoeg van hem die wel heel werkwillig zijn en er zijn er ook genoeg die bij "amateurtjes" terecht gekomen zijn die daarvoor gewoon veel te heet zijn en daardoor de stempel "niet mee werkend" kregen..

en daarom ga ik nou met m n eigen ogen een hengst bekijken :D

Ik ga ook zeker kijken hoor :j Maar ik ben penny eerste klas en sta straks allemaal hengsten te kijken die ik allemaal mooi vind :p
Ik ben een beetje commentaren aan het vergelijken en meningen van jullie en informatie van fokkers en hengstenhouders aan het inwinnen.

En ik leer heel veel van jullie ervaringen van nakomelingen.

In eerste instantie fok ik dus een opvolger voor deze merrie en door schade en schande heb ik wel leren rijden (en vallen). Ik ben geen bange ruiter en merk dat ik op een braaf paard snel uitgekeken ben. Dus om het allemaal nog even wat gecompliceerder te maken: paarden mogen (moeten) karakter hebben en dit mag ook best een beetje eigenaardig zijn, als ze maar eerlijk zijn aan het eind van de rit.

Ik heb een Pion gehad, eigenaardig, maar niet een echte Pion zoals die bekend staat. Ik heb een Ulster gehad, een heel lastig paard, daarbij ook vosmerrie, ik heb een Rex Magna gereden, met HEEL veel plezier. Mijn Houston (met niet al te makkelijke moederlijn) heb ik ook nog steeds, veel van geleerd, vaak vervloekt maar enorm blij mee... Dus ik weet heel goed dat 'verhalen' ergens vandaan komen en fokken een gok blijft.

Wat Smeetjoew aanhaalt: Houston kan - ook in de tweede generatie - zn model erg doordrukken (veel romp (breed en diep), weinig front, horizontale hals, vlak in het voorbeen en galop kan beter) Dat is imo prio #1 om dat te verbeteren/veranderen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:55

Oke, nu even iets heel anders....
Zizi top, om even terug te komen op de eerder aangehaalde Tango (en Ferro :o )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:12

@ Zizi top je wilde toch een krachtige galop?
Ben er persoonlijk niet weg van

Ampere dan , zeer werkwillig goede galop.

Oudere generatie Montecristo?
Hengst zelf is leuk, nakomelingen doen het aardig enkel vader en opa zijn wel rotzakken maar garanties heb je nooit

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 09:28

Poeh jongens, wat een keuzes en wat een afwegingen....

Ben heeeeeeel blij met jullie hulp, thnx alvast!

Overigens vind ik Ampere een heel aansprekende hengst :j Montecristo vind ik zelf niets van, ken ook weinig Montecristo's moet ik je eerlijk bekennen :o
Maar spam vooral door, ook met oudere hengsten :D

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:46

Wat vind je van Painted Black? Ja, een Gribaldi x Ferro, maarr ik heb daar toch wel wat leuke paarden van gezien. Geen gestoorde beesten in ieder geval!

En anders Voice. Daar wordt van beweerd dat hij een kort voorbeen doorgeeft (slechts gebaseerd op zijn opa DeNiro). Ik ben ze nog niet tegen gekomen :n Geeft voor zover ik gehoord heb en zelf heb mogen ervaren een prettig karakter mee. Geen dooie, maar wel eerlijk en werken doen ze graag voor je.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:43

Voice vind ik niets :o de hengst spreekt me gewoon niet aan. Painted Black geeft enorm verschillende types en kan een vlak voorbeen brengen. Dus die valt voor mij af.

Wat vinden jullie van Armani?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:02

Overigens vind ik het echt jammer dat Bordeaux een bemerking heeft :j
Want die had ook wel een goeie kandidaat kunnen zijn, dacht ik als beginneling :D

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:07

United wil ook nog wel eens een vlak voorbeen doorgeven en de bovenlijn is niet even geweldig (dat krijg je snel met Krack/Flemmingh bloed). Dan vind ik Ampère toch een beter idee ;)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:11

Ampere zit ik net te lezen :D maar die vindt het KWPN matchen met een merrie met een correct en lang voorbeen. Correct heeft ze, maar niet heel lang, volgens mij

Apache vind ik ook heel gaaf gefokt :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:14

Armani is jazz dat wilde je toch niet?
Verder vind ik niks zeggende hengst.

Oud bloed. Wat vind je van briar?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:16

Haha met Apache dekken vraag ik me af of je nog wel kunt opstappen :)) Wordt wel een heel ril katje dan haha.

Armani is qua exterieur en papier echt ge-wel-dig maar onder het zadel doet hij me weinig en je hoort ook niks van de nakomelingen. Zou verder wel echt goed kunnen passen.

Ampere is een hele gave hengst! Alleen Rousseau geeft ze sensibel en Ampere schijnt ook niet de makkelijkste te zijn (geweest). Tevens ook een fors bedrag aan dekgeld.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:19

Haha ja ik moest ook nog aan Apache denken. Maar dan moet je eigenlijk eerst even weten hoe die onder het zadel zijn!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:22

Met een dooie paard kom je niet ver mag best karakter inzitten.

Apache is geweldig maar persoonlijk zou ik voor een bewezen hengst gaan en liefst een die niet massaal gedekt heeft zoals krack

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:31

smeetjoew schreef:
Armani is qua exterieur en papier echt ge-wel-dig maar onder het zadel doet hij me weinig en je hoort ook niks van de nakomelingen. Zou verder wel echt goed kunnen passen.

Dat heb ik nou ook := Ik vind het op papier en irl een leuke hengst, maar hij schijnt verder wat tegen te vallen onder 't zadel. Nakomelingen zijn nog jong.

Rousseau zelf? Zou daar nog DV van zijn?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:35

Als je dit topic 'grofweg' leest moet je wegblijven bij Ferro, Krack en Jazz.
Zo blijft er niet veel meer over :=

tita schreef:
Apache is geweldig maar persoonlijk zou ik voor een bewezen hengst gaan en liefst een die niet massaal gedekt heeft zoals krack

Ik denk niet dat je de dekcijfers van Apache wilt zien dan... :D
Overigens een bewezen hengst die niet massaal gedekt heeft, kun je er wat opnoemen?