Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:31

Google eens op Bonte Willem van Nassau , dit is echt een gaaf dier met waanzinnige bewegingen. ;)
Ik weet alleen niet of hij homozygoot is, :)

Zelf heb ik en homozygoot zwart bonte GGK hengst van 1.64m :o ,M startgerechtigd. Doet het super goed in de dressuur, en een super karakter. Maar daar heb je niet zoveel aan , want het is een tinker :D

Afbeelding
Afbeelding

Iris82

Re: Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:35

Die is niet homozygoot.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:48

Als je geinteresseerd bent in springbloed en je wil een tophengst zou ik er eens over nadenken om je merrie een veulen te laten krijgen van Utah van Erpekom. Geweldig paard met een geweldig karakter!
Of hij homozygoot is weet ik eerlijk gezegd niet.
Nadeel is dat hij volgens mij in Engeland staat dus als je vers sperma wilt zal dat wat extra kosten met zich meebrengen vanwege het vervoer ervan.
Maar naar mijn idee zeker de moeite waard!

Nuka, prachtig paard heb je!

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:52

:o
nuka schreef:
die laatste zin is wel een beetje waar, het blijft altijd een gok, maar wat ik me afvraag is wat er belangrijker is, een goed paard of een leuk plaatje??
en nu is dit niet persoonlijk op jou hoor, maar in het algemeen dat je niet moet blindstaren op een keur, ik wou ook graag een bonte maar heb toen gekozen voor bonte willem, die is niet homozychoot maar vond het een goede hengst en passend bij mijn merrie.
nu heb ik de mazzel gehad dat die van mij wel bont is maar wil voor iedereen nog eens benadrukken dat een goed paard geen kleur heeft, maar dat het karakter absoluut het belangrijkste is, dat heb ik nu wel gemerkt met mijn hengst in vergelijking met mijn andere paard.

nogmaals dit is geen preek om niet naar heen homozychote hengst op zoek te gaan hoor, ik zou ook graag een bonte fokken, maar iedereen kijk verder dan alleen de kleur :D

Ik ben blij dat je met deze opmerkingen komt, aangezien ik er ook erg lang overna heb gedacht :)

Ik heb een merrie waarvan ik persoonlijk vind dat ze goede papieren heeft en hele goede (spring) kwaliteiten. Ik wil maar 1 veulen fokken en deze ook erg graag houden. Het leukste lijkt mij een bont veulen (altijd bont gewild en ik ben er helemaal weg van)! Als de kans dan 50/50 is dat ik een bont veulen krijg (maar het is wel een 'betere' hengst dan een homozygoot) dan ga ik toch liever kijken naar de top hengsten en dan maar geen bonte.
Ik zou het zo zonder vinden dat ik mij nu laat beperken tot de bonte hengsten als ik maar een 50/50 kans heb.

Ik weet niet of ik het zo duidelijk heb uitgelegd? vind het een beetje lastig om te omschrijven wat ik bedoel

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:54

Ik zie Samber hier vaak genoemd worden of kinderen van hem, maar ik ken een aantal Sambers en dat waren meer vossen en bruinen.

Spookje ik begrijp je wel en ik zou me dan persoonlijk wat meer verdiepen in Eddy Wally (de Querlybet Hero). Zeker als je er ook wedstrijden mee wilt rijden.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:58

@meggiemeg: ken ik niet, is hij homozygoot?

@ starjo: Helaas heb ik weinig aan jouw bericht aangezien ik geen tinker zoek, wel mooie hengst.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:59

gr_roos: Zeker interessant. Weet jij toevallig of hij homozygoot is? Anders zal ik ze volgende week even bellen/mailen voor informatie.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:01

Laatst bijgewerkt door Poeltje op 26-10-11 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:06

Spookje schreef:
gr_roos: Zeker interessant. Weet jij toevallig of hij homozygoot is? Anders zal ik ze volgende week even bellen/mailen voor informatie.

Nee, dit is degene die Petraken ook al aangaf en die heeft een bruine vader.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:10

Even een samenvatting (raak even te tel kwijt ;)), ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.

Homozygoot (all arounder's):
- Ceasar ter Linde
- TomTom (staat hij in NL?)
- Bontfire

De hengst Swiss made moet ik nog even navragen of hij homozygote is.

Klopt het? mis ik er nog een?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:16

TomTom is verkocht naar Australie op 5 jarige leeftijd. Hij staat nu bekend onder de naam Whats Colour geloof ik.
Ik weet niet of Herriot altijd bont doorgeeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:30

Potjandorie vergeet ik mijn eigen stamboek te melden. Daar hebben ze de zwartbonte hengst Haico. Die is wel niet Homozygoot aangezien Haarlem bruin is. Wel een goede springhengst die ook nog aardig goed beweegt voor een springer. http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:35

Spookje schreef:
@meggiemeg: ken ik niet, is hij homozygoot?

@ starjo: Helaas heb ik weinig aan jouw bericht aangezien ik geen tinker zoek, wel mooie hengst.

snap dat je geen tinker zoekt ;)

Kijk eens op de site van stal de ronde , zij hebben de goedgekeurde vosbonte hengst James Bont. Er staat alleen niet of hij homozygoot is , dus dat zal wel niet dan ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:42

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:38

Utah van Erpekom: is geen homozygoot, maar wel in combinatie met je merrie prestatie gerichte fokkerij, ik zou opzich wel gaan voor een hengst die zelf of waarvan de nafok presteerd in de sport, toch een belangrijk gegeven. Hengst is wel tobiano gen en kan zijn kleur meegeven. Bij alle BP hengsten zijn de dna getest op tobiano gen, dus kunnen allen hun bonte kleur meegeven.

Heb van Coleance hier vlakbij een veulen gezien, had wel witte benen en een kolletje en sneb, maar verder donkerbruin. 100% garantie voor bont heb je zelfs niet met een homozygoot schijnbaar. Dat neemt niet weg dat de hengst geen kwaliteit heeft.

Werkbaar karakter ook belangrijk, je kent je merrie zelf het beste. Zijn in duisland ook meerde bonte hengsten en ook zeker homozygoot, is ook wel afhankelijk van wat je aan dekgeld en andere kosten hier voor uit wil geven.

Keuze is natuurlijk aan jou, ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Als je een volledig kwpn papier wilt )veulenboek of a register' zou je wel moeten keizen voor een bonte hengst die goedgekeurd is door een stamboek die het kwpn accepteerd.

hoop dat je hier wat aan hebt :D ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:40

fargo schreef:
http://barockpintostudbook.com/Hengsten ... esbont.htm

Hier staat dat hij homozygoot voor Agouti factor is. Whatever that may mean ;-) :o?

Is geen factor voor bont, heeft te maken met de kleur, die hij in combinatie met de merrie voor 99% of zoiets geeft.
Bijna geen kans op vos.

King is mogelijk in combinatie met je merrie wat te grof, voor als je een wat meer luxe warmbloed uit je merrie wilt bekomen. Verder wel een zeer correcte henst vind ik zelf. Isam is misschien een optie, is afhankelijk van de merrie bespreekbaar, bij stal smilda zo las ik op hun site, voegd wel mooi bloed toe, wellicht niet voldoende maat voor je merrie.
Laatst bijgewerkt door agerrits op 26-10-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:45

agerrits schreef:
Heb van Coleance hier vlakbij een veulen gezien, had wel witte benen en een kolletje en sneb, maar verder donkerbruin. 100% garantie voor bont heb je zelfs niet met een homozygoot schijnbaar. Dat neemt niet weg dat de hengst geen kwaliteit heeft.

Wat ook zeker een bontpatroon kan zijn alleen dan in minimale vorm.
Je hebt wel 100% kans op bont, maar dat wil niet zeggen dat ieder bont paard een 50-50 verhouding heeft.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:52

@gr_Roos Ik ken ook heel wat Sambers en die zijn allemaal bont :)

Ik zou zelf voor een hengst gaan waar Samberbloed in zit, zijn namelijk ook erg fijne paarden.

Ik zie hier trouwens dat jullie zeggen dat beide ouders bont moeten zijn om een homozygote hengst te fokken, dit klopt niet. 2 heterozygote paarden kunnen ook één homozygoot fokken, alleen is de kans hierop kleiner.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:19

@ agerrits: bedankt voor je tips, daar heb ik zeker wat aan.
Zoals je zelf zegt is het karakter ook erg belangrijk van een hengst, ook daar zal ik wat meer opletten. Al heb ik wel het gevoel dat iedere hengstenhouder zegt dat zijn hengst een 'vriendelijk' / 'makkelijk' etc karakter heeft ;)

Hoe zou ik moeten zoek als ik de hengsten in Duitsland wil vinden? (ik kan namelijk bijna geen woord duits :o )
Heb je hier ook wellicht wat tips voor? En met de kosten neem ik aan dat je bedoelt dat het transport wel er duur kan worden?

Ik hoef van mezelf gelukkig geen volledige KWPN papier, weet ook niet of het kan aangezien mijn merrie NRPS is?
Ik wil dit veulen fokken omdat ik het leuk vind om een veulen van mijn merrie te hebben. Het zou erg leuk zijn als het veulen het uiteindelijk goed doet in de sport, maar is geen vereiste. Het liefst gewoon een gezond veulen (maarja wie wil dat niet? :P ).
Maar aangezien ik toch kan kiezen wil ik wel de best passende homosygoot hengst voor mijn merrie vinden :D

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:22

Voor iedereen die het nog leuk vind om te weten is de hengst Swiss made (hiervoor genoemd door iemand anders) helaas geen homozygote hengst

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:02

Barbie_Blue schreef:
@gr_Roos Ik ken ook heel wat Sambers en die zijn allemaal bont :)

Ik zou zelf voor een hengst gaan waar Samberbloed in zit, zijn namelijk ook erg fijne paarden.

Kan het beamen dat paarden met Samberbloed fijne paarden zijn om mee te werken en in de omgang.
Onze Willem komt uit een bruine moeder en is toch er mooi bont geworden al zeg ik het zelf.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:06

Spookje schreef:
Ik hoef van mezelf gelukkig geen volledige KWPN papier, weet ook niet of het kan aangezien mijn merrie NRPS is?

Wanneer je een NRPS papier bij je paard hebt zou ik toch Haico eens gaan bekijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:17

het veulen kan je ook bij het NRPS inschrijven.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:40

Barbie_Blue schreef:
Ik zie hier trouwens dat jullie zeggen dat beide ouders bont moeten zijn om een homozygote hengst te fokken, dit klopt niet. 2 heterozygote paarden kunnen ook één homozygoot fokken, alleen is de kans hierop kleiner.

Het klopt wel dat beide ouders bont moeten zijn om een bont dier te fokken dat homozygoot is. Bont is dominant, dus in heterozygote vorm is een dier toch bont, uit twee heterozygote dieren heb je 25% kans om een homozygote nakomeling te fokken.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:34

Donja schreef:
Het klopt wel dat beide ouders bont moeten zijn om een bont dier te fokken dat homozygoot is. Bont is dominant, dus in heterozygote vorm is een dier toch bont, uit twee heterozygote dieren heb je 25% kans om een homozygote nakomeling te fokken.

Zeker zo is het en niet anders :D