Kleinere chique dekhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:37

smurffie schreef:
Ik kan met mijn 1.73 net op mijn pony van 1.55, maar kleiner dan 1.50 had ze niet moeten zijn (paint)
Het voordeel van een fjord is dat ze wat grover zijn, en iets ronder en het daarom veel beter past.

Met 1.72 pas je niet op een smallere pony van 1.40, iniedergeval niet goed. Je zal altijd aan de grote kant zijn.

denk dat een pony van 1,40/ 1,45 toch wel gaat? Helemaal als het een welsh x fjord is! Welsh zijn wel rank, maar ook vaak wel wat "steviger"
(niet als in dik, maar ook meer spieren en lang niet zo rank als een arabier, al verschilt dat per soort welsh). Heb zelf een welsh van 1,42m en met
mijn 1,70m en 65kg gaat dat eigenlijk prima!
( http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XZD6NJD.jpg )

Maar ts, een welshje kan ik eigenlijk goed aanraden hoor! Mijn welshje is zoooo fijn, zou willen dat ik hem in paardenversie had. Het mondje is zo zacht en echt op
naaigaren te rijden! Super! Ook wel fijn karakter (wel heel erg afhankelijk per paard natuurlijk) maar verder echt super met rijden. Fijne gangen, leert snel en ook super lopen! In combinatie met een fjord kun je een best leuk beestje krijgen! Ook wel wat met meer behang e.d. misschien. Hoeft niet per direct sterk te zijn. Gewoon een iets sensibeler welshje zoeken..

Sammyoo

Re: Kleinere chique dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:00

Ben je al bij de dierenarts geweest? Je zou ook eens naar een appaloosa hengst kunnen kijken. Daar heb ik hele leuke kruisingen met Fjorden van gezien. Is er op bokt geen topic met fjordenkruisingen waar je wat ideeen op kan doen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 04:37

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:12

Die vind ik leuker dan een hele Fjord!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:31

Tja sorry, maar ik vind het een leuk paardje om te zien maar allemaal net niks. Een Fjord is het niet, alleen de kleur klopt. Voor een arabier erg (p)lomp. Verder oogt 't wat erg klein en kort. Maar vind 't niet erg netjes om hier een advertentie te bespreken, dus ik houd verder mn mond maar :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:49

@TS, buiten de hele discussie of je A. op je 16e een veulen moet fokken wat dus een verdubbeling van de huidige tijd, werk en geld kost, B. nu nog zo laat in het seizoen moet gaan dekken, C. of het dan uberhaupt wel handig is om de zoveelste papierloze kruising op de wereld te zetten, D., het nog wel eerlijk tegenover je merrie is om daar nog een dracht van te vragen en E., je op zo'n kleine (hengst moet kleiner dan 1.40 zijn) nakomeling nog wel past... vraag ik me af of je wel helemaal mee hebt gekregen hoe het straks zit met de studiekosten?

Ik hoop inderdaad dat je op je 19e nog studeert.. dan ga je van een bijbaantje niet nog een paard kunnen onderhouden en de studiefinanciering wordt geen 'gewone' studiefinanciering maar een lening he, wat dus betekend dat je sowieso al een schuld opbouwt die ook nog een flink bedrag vormt èn je kiest nu dus om straks, al studerende of net-afgestudeerd niet 1 maar 2 paarden in eigendom te hebben!

En stel dat je straks na je 19e klaar bent met je MBO.. ik noem maar wat (was op mijn 18e klaar met MBO-3 en ben toen gaan werken), dan kom je hopelijk een leuke vent tegen en daar wil je mee gaan samenwonen.
De meeste starterssalarissen zijn al niet je-van-het en als je ook nog wilt sparen, op vakantie wilt, een auto'tje wil aanschaffen/onderhouden, met je vriendinnen eens weg wilt èn een eigen huisje wilt gaan inrichten... komen er ook nog eens de kosten van maar liefst 2 paarden bij... dat is nogal wat hoor.

Denk er alsjeblieft nog eens goed over na, tegen de tijd dat je het veulen kunt gaan berijden zit jij nog of vol in de studieboeken of krijg je net alle kosten die ik opnoem of ga je net lekker volop werken om geld te verdienen, zit je dan op een 3-jarige èn je andere paard te wachten?

Fok dan i.i.g. met een ggk-fjordenhengst, mocht je het moeten verkopen, dan is het i.i.g. geen kruising dat niks waard is.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:05