[H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: [H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:43

voor de beweging moet je kijken naar een hengst met een schuine schouder,
voor de rug een hengst met een goede rechte rug,

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:49

Ik lees net in je profiel dat ze artrose heeft. Is dat niet erfelijk? Weet het niet zeker btw :P
Laatst bijgewerkt door NiKip op 24-04-11 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:50

Als je merrie artrose heeft is het doorgaans erfelijk.
Echter is trauma artrose daar de uitzondering op.

Verder zou ik voor een eerste veulen niet direct voor een veel grotere hengst gaan. Dat maakt het voor je merrie ook alleen maar riskanter.

Overigens is Bachelor NH wel een hengst die maat vererft en er ook zeker op verbeterd. MAAR ...... Hij geeft ook een grote kans op veel wit!
Heb zelf een bruine merrie zonder aftekeningen laten dekken door Bachelor. En dat gaf een vos met veel wit. Wel een heel leuk ding hoor, maar wel veel wit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:58

_Bitje_ schreef:
ik negeer ze echt niet :n
en die dingen die je opnoemt is waar. Ik heb nergens gezegd dat ik enkel een leuk kleurtje met een leuk koppie wil fokken ;)
Vind het alleen zo jammer dat jullie gelijk beginnen over dat ik een paard moet kopen, maar dat vraag ik hier niet.
Ik zou het erg fijn vinden dat je met me mee wil denken voor de juiste hengst voor Nynke.

Maar is Atrose serieus erfelijk? als dat echt zo is laat ik het fokken achterwege.

Voor zover ik weet wel helaas.

Als je gewoon een veulen wilt van je eigen merrie en daar het beste van wilt maken wordt het een ander verhaal.
Er wordt je aangeraden om te kopen omdat je onmogelijk zo'n groot veulen, mét sjiek hoofd, mét voorpluk en met gaaf voorbeengebruik kunt fokken. Dan kun je je beter het geld besparen anders levert het alleen teleurstelling op.

Maar is Nynke stekelharig of sabino? (weet je de ouders?) Als ze sabino is zou ik juist kiezen voor een hengst die ook sabino is (= veel wit) omdat dat bijzondere kleurtjes kan geven.
Enkele voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding

Maar het is wel een keuze, je kunt een sabino arabier opzoeken, heb je je kleur, je mooie koppie maar krijg je geen topdressuurpaard.
Als je voor een dressuurhengst gaat heb je wss meer beweging maar minder kleur en uitstraling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:38

Artrose op hoge leeftijd bij een paard dat tot op hoge leeftijd flink gebruikt is is normaal en niets om je zorgen over te maken.

Bij een (wat)jonger paard is dat niet normaal en dat kan zeker erfelijk zijn.
Het kan ook aan een verkeerde beenstand liggen(bijvoorbeeld ongelijke voeten) maar ja dat is ook erfelijk.

Hoe dichter de merrie bij het (jouw)ideale plaatje staat des te meer kans dat het veulen aan de verwachtingen zal voldoen. Met een merrie die zelf te veel moet compenseren gaat het echt niet lukken.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:36

Ze blijkt atrose te hebben, aan beide voorbenen. Niet zo positief dus, helemaal niét.
Hij stelde voor een supplement iedere dag toe te dienen voor de gewrichten, en morgen
weer beginnen met oppakken (20 minuten stappen) en dan rustig opbouwen.
Dan over 6/8 weken weer terug komen, als het dan slechter of niet beter is geworden,
vind hij dat er dan weinig aan veranderd kan worden, en dat het misschien beter is om
er een einde aan te maken.

Dit schreef je zelf in een ander Topic, ik vindt het echt heel raar dat je overweegt te fokken met een merrie waarvan de DA aangeeft dat als ze niet verbetert er misschien een einde aan gemaakt moet worden? Omdat ze Atrose aan beide voorbenen heeft???

Blijf me verbazen over het hele Nynke verhaal, we hebben het hier wel over een ziek levend beest waarvan je niet eens zeker bent of ze met pijn leeft of niet!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:38

Jeetje mensen, het hoeft toch geen reltopic te worden.
Ze vraagt alleen om een eventueel geschikte hengst en geeft zelf aan eerst de DA advies te vragen.

Ze vraagt niet of het verstandig is of wat dan ook..

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:43

Mijn antwoord op de gestelde topic vraag? Geen enkele hengst is op dit moment geschikt om op deze Pony te zetten! Maar wacht nou eerst eens af hoe het verdere herstel verloopt! Komt bij dat erfelijkheid in dit geval veel te veel risico op levert! Hellemaal omdat de Artrose immers in beide benen zit?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:45

tteettt schreef:
Mijn antwoord op de gestelde topic vraag? Geen enkele hengst is op dit moment geschikt om op deze Pony te zetten! Maar wacht nou eerst eens af hoe het verdere herstel verloopt! Komt bij dat erfelijkheid in dit geval veel te veel risico op levert! Hellemaal omdat de Artrose immers in beide benen zit?

Ja, maar daar hoef jij je verder toch niet mee te bemoeien?
En je kan toch van te voren al brainstormen, dat wil nog niet zeggen dat ze dit soort dingen eerst afwacht?
Als ze het risico wil nemen hoeft iedereen hier toch niet te zeggen dat ze het niet moet doen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:46

oke en weet iemand ook waar de atrose door komt mensen?
is het aangeboren bij haar of komt het door verkeerd slijten?

kom aan mensen erg ziekelijk dit weer,
hou het aub gewoon bij haar vraag niemand hier weet namelijk hoe het zit en ik vind het erg kinderachtig om op deze manier iemand te kwetsen.zwartmaken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:47

Ik meende dat Lotte zei dat ze voor ook scheef stond, dus het kan zijn dat het door verkeerd slijten komt..
Ze liep eerst wel goed namelijk..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:48

daarom echt ziekelijk dat iedereen het weer beter moet weten dan ts zelf :(

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:52

Mensen TS vraagt alleen om advies, er zijn ergere dingen hoor!
ik vind de cremello's ook best zwaar in het lijf, kijk anders eens naar een kwpn hengst!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:00

Een KWPN hengst gaat je nogal wat kosten. Met daarnaast geen vol papier.
Kijk eens naar NRPS goedgekeurde dan wel erkende hengsten. Als het veulen voldoet aa n de 12,5% arabisch bloed (of voor paarden anglo-arabisch bloed) krijgt je veulen vol papier! En bij het NRPS heb je paarden hengsten die ook nog te betalen zijn.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:03

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:05

Het lijkt mij verstandiger zoals meer zeggen om toch voor een ponyhengst te kiezen.
Deze hebben vaak ook een 'mooier' hoofd.

Heb je daar ook een lijst van?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:06

staat wel op de nrps site!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:07

Sandreo is wel gaaf zeg!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:08

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:10

Calimero_ schreef:
Sandreo is wel gaaf zeg!

Maar geeft een slechte/mindere galop door.
En heb je ook geen zekerheid dat je een paard met maat fokt.
Dit is een hengst die erg goede nakomelingen kan geven maar alleen als er ook een goede merrie achter zit.

Hoewel in de beschrijving staat dat ze wel een goede galop hebben, heb er nog geen gezien.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 24-04-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:11

Misschien moet TS volgende x in haar opening post ook gelijk even vermelden welk advies er door de lezers gegeven mag worden? Dan kan er voorkomen worden dat lezers advies plaatsen waardoor zei en Calimero zich beledigd voelen.

En ik snap echt niet waar ik iemand zwart maak als ik citeer uit haar eigen posten! Komt bij dat het naar mijn mening nogal doelloos is om mensen te laten zoeken naar een Hengst voor een Merrie die volgens haarzelf heel ernstig ziek is! But Anyway dat is mijn mening. Ik begrijp dat het voor jullie kennelijk belangrijker is om even leuk bezig te zijn, dan je af te vragen wat er goed is voor deze Pony.

DDW wat bedoel je met er zijn ergere dingen? Aan 2 voorbenen atrose op deze jonge leeftijd lijkt mij al best wel heel ernstig.

Ponylies ik zou eens de eerdere Topics van TS na lezen aangaande Nynke hier beschrijft ze in zeer veel Detail hoe het zit met Nynke!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:14

Een topic in deze rubriek geeft toch aan watvoor antwoorden ze verwacht? Het is exterieur en hengstenkeuze. Geen overweging om wel of niet te laten dekken.

Ik voel me niet beledigd. Maar vind het zonde voor het topic als het weer helemaal vol staat met advies wat ze niet nodig heeft..

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:20

Ja ik snap wat je bedoelt! En tuurlijk is het leuk om op zoek te gaan naar een hengst bij deze prachtige Merrie! Maar gezien haar gezondheid is het in mijn ogen doelloos, en dat is ook zeker een heel goed bedoelt advies!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:22

De keuze om te dekken ligt toch echt bij TS. We kunnen wel adviseren dat ze misschien beter niet kan laten dekken. Of dat ze beter met een pony hengst kan dekken. Of what ever. Maar dat begrijpt ze na 1x ook wel. Dat hoeft toch niet nutteloos herhaald te worden. Met citaten uit een ander topic. Ook wat over bodig hier vindt ik!

Ik hoop dat TS een goede keuze maakt. En ook aan haar pony denkt! Maar dat geloof ik wel. Ze ging het er toch ook nog over hebben met haar DA

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:22

Dat snap ik ook. Maar zoals ponylies zegt hangt het er vanaf wat voor oorzaak de artrose heeft.
Nynke loopt zo los niet kreupel, dit doet ze alleen onder het zadel. Dus doodziek is erg overdreven..