[H] welke hengst voor deze bonte dame??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:45

M_D_H schreef:
hoezo hypocriet?
naast dat het gewoon een leuk vertrouwd paardje is, heb je dan ook nog emotionele waarde waarom je graag een nakomeling van je merrie wilt...
daar is niks hypocriets aan hoor...

weetje wat pas hypocriet is?
de zoveelste amateur fokker, die weer een duur sportpaard wil fokken, voor een topruiter en dat terwijl er al zoveel goede paarden staan, maar niet genoeg ruiters zijn om die te bereiden.
er ook genoeg mensen zijn die recreatief willen rijden en daarnaast de topruiters zoeken naar een echt goed paard...
dat is pas hypocriet...
want voornamelijk die paarden staan bij de slager...

Raar dat ik die op markten nooit zie staan, die dure sportpaarden. Ik zie alleen heel veel kruisingen en een aantal paarden met papieren waar wat aan mankeert en die daarom alleen voor de recreatie geschikt zijn. Ik zie maar erg weinig gezonde, goed gefokte sportpaarden staan waar zogenaamd
'niemand mee overweg kan'. ;)

En ook mensen die sportpaarden fokken houden rekening met deze tijd, ik heb dit jaar om deze reden geen enkel (duur sport)paard dragend. Niks hypocriets aan dus.

M_D_H

Re: [H] welke hengst voor deze bonte dame??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:53

nou, dan ben jij dus 1 van de weinigen...
en idd, er staan recpaarden bij de slager...
maar nog veel meer gezonde sportpaarden/veulens...

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:56

Laatst bijgewerkt door saswes op 20-09-10 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:58

M-D-H: Dat waag ik te betwijfelen, ben op een aantal markten geweest deze zomer, maar wel heel erg veel kruisingen in alle soorten, maten en kleurtjes, halflingers, fjorden e.d. Ik heb maar weinig gezonde KWPN sportpaarden zien staan. Wel een aantal tuigers e.d. en een aantal KWPN paarden met gebreken (zomereczeem, beengebreken).
De meeste KWPN fokkers betalen geen 1000+ dekgeld om vervolgens een gezond veulen/paard te laten slachten voor een prikkie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:01

M_D_H schreef:
nou, dan ben jij dus 1 van de weinigen...
en idd, er staan recpaarden bij de slager...
maar nog veel meer gezonde sportpaarden/veulens...

Er staan op die markten en bij de slager voornamelijk kansloze kruisingen en paarden met afwijkingen. Voor gezonde sportveulens (hoe zie je dat trouwens :? ) is nog steeds een marktwaarde die ver boven de slachtwaarde ligt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:39

ja jullie hebben qua marktwaarde absoluut gelijk...
maar helaas... is het maar net wat een gek er voor geeft,
en op dit moment geeft bijna niemand iets uit aan paarden...
en aangezien die paarden toch weg moeten,
belanden ze bij de slager... jammer maar helaas...

op de markten zijn altijd al dat soort paarden aangeboden, dus dat slaat nergens op ;)

bovendien zijn kruisingen nooit kansloos, mits goed overdacht.

ik weet niet of jullie uberhaubt wel eens het nieuws kijken of in de krant lezen?
want in dat geval hebben jullie toch echt wat gemist...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:04

De media is niet altijd even betrouwbaar, sensatie is vaak toch een onderdeel, net als onkunde van sommige journalisten. Ik kijk liever naar de praktijk. Maar jij hebt recht op je mening, en ik ook, onze meningen zijn alleen gebaseerd op andere info. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:17

M_D_H schreef:
ik weet niet of jullie uberhaubt wel eens het nieuws kijken of in de krant lezen?
want in dat geval hebben jullie toch echt wat gemist...

Voor de meeste media is een paard een paard. Ze zien het verschil tussen een Tinker en een sportpaard niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:40

Ik vraag mij af waarom diegenen die tegen het fokken met papierloze merries of kruisingen zijn, op dit soort topics reageren? Het is toch de vraag van TS niet of ze zal fokken? Speuren jullie het forum af naar dit soort topics zodat je je stokpaardje kwijt kan en een ander kan kwetsen?

Mijn advies, sla dit soort topics voortaan over en geef dekadviezen voor merries welke jullie wel goed dekmateriaal vinden. Dan blijft het voor iedereen gezellig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:43

Sammyoo schreef:
Ik vraag mij af waarom diegenen die tegen het fokken met papierloze merries of kruisingen zijn, op dit soort topics reageren? Het is toch de vraag van TS niet of ze zal fokken? Speuren jullie het forum af naar dit soort topics zodat je je stokpaardje kwijt kan en een ander kan kwetsen?

Mijn advies, sla dit soort topics voortaan over en geef dekadviezen voor merries welke jullie wel goed dekmateriaal vinden. Dan blijft het voor iedereen gezellig.

Dat vraag je je af....., ik zou zeggen ga eens op markten, transporten naar het zuiden etc kijken, wellicht begrijp je het dan, als je tenminste hart voor dierenleed hebt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:45

Volgens mij is Bokt niet bedoeld voor activisme!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:46

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:49

Sammyoo schreef:
Volgens mij is Bokt niet bedoeld voor activisme!

Heeft niks met activisme te maken, wel met gezond verstand en dierenliefde. Ik ben niet per definitie tegen het fokken van papierloze paarden, maar op dit moment vind ik het net zoiets als je kat elk jaar ongesteriliseerd rond laten lopen op straat en maar nestjes laten krijgen terwijl de asiels stampvol zitten...

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:27

volgens mij wijken we een beetje af van mijn topic!!!
ik krijg ook pb berichten van mensen die wel serieus zijn! mijn dank daarvoor!
ik zal alle genoemde hengsten even bekijken :j want ik ben nogsteeds geheel vrij in mijn keus :)

ik zal ook even mijn eigen topic temmen want ik vind het niet leuk dat het meer een discussie topic word

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:34

Moderatoropmerking:
Het is de vraag van de TS met welke hengst ze een leuk veulen kan fokken voor eigen gebruik. Ze vraagt nergens om een oordeel of ze haar merrie wel of niet mag laten dekken.
Als je zelf met de merrie niet zou fokken mag je deze mening natuurlijk kenbaar maken, waarna het aan de TS is of ze daar wel of niet iets mee doet. Het is niet de bedoeling om er maar op door te blijven hameren, daar is een EHK topic niet de plek voor.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:47

de singelfooter is idd een goede optie maar ik kan de site niet goed zien (ligt aan de laptop) maar heb een filmpje gezien en ziet er idd erg rustig uit!

ik heb bing ook even bekeken maar ik vind hem klein ogen?!?!?!

een paint heb ik wel aan gedacht! maar dat was het dan ook ;)
ben niet zo thuis in die tak.... dus tips zijn welkom :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:37

hmm...
ik zou het gewoon een beetje dicht bij de kruising zelf houden.
dus naar mijn idee een tinker,
en dan benson.
of silas, dat is ook een leuke.

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:20

Sammyoo schreef:
Oké, geen Groninger, maar ik blijf meedenken. Heb je mijn 'veulen' in mijn profiel gezien? De painthengst Mac Summer Bar had ik voor mijn Haflingermerrie uitgezocht omdat hij groot fokt (zelf is hij 1,60, de haflinger 1,44) en hele brave nakomelingen geeft. Ook heeft een Paint fijne vlakke gangen..

Mac summer is idd een mooi paardje :j Als ik nog een paint-hengst mag aanbevelen: Zippo's MacQ geeft ook mooie, grote en koele veulens!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:40

thnx sophieanne17! ik ga hem bekijken :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:44

NatasjavE schreef:
Ik zou deze merrie helemaal niet dekken...maar goed dat zal wel het verkeerde antwoord zijn. :roll:

Om te beginnen zou ik de merrie aanmelden bij het Barock Pinto stamboek. Dan heeft ze nog steeds geen afstamming maar dat kunnen de nakomelingen dan wellicht wel krijgen (hulp of bijboek oid)

Ik denk dat je gelijk hebt dat er mogelijk wat Fries bloed in zit...ik zou dan ook gaan voor een Barock Pinto hengst je blijft dan meer bij het eigen type. Die zijn wat groter en zullen de stokmaat iets vergroten.
Daarbij moet je even naar de plus en minpunten van de merrie kijken. De hengst moet de minpunten van de merrie verbeteren.

De merrie zou minstens 8 centimeter groter moeten zijn op opgenomen te worden in het Barock pinto stamboek.... ;)

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:45

Als ik een suggestie mag doen.
Ik heb hele goeie ervaringen met de tinkerhengst Bloc. Hij is paar x kampioen geweest en hij geeft goeie en brave nakomelingen.
Ik weet niet of je het iets vindt, maar je zou wellicht op de website kunnen kijken (is wel net over de Nederlands-Belgische grens): www.tinkerstal-foubert.be

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:47

xxsamm_x ik ga even kijken :) :j
wat zijn de goede ervaringen als ik vragen mag ???

edit ik hem bloc even bekeken! ziet er goed uit! ook compackt! aanezien mij merrie een redelijk lange rug heeft zou dat wel wat minder mogen..
maar ik kan niet vinden hoe groot hij is ?? (mag ook via pb hoor )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:37

Adil18 schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zou deze merrie helemaal niet dekken...maar goed dat zal wel het verkeerde antwoord zijn. :roll:

Om te beginnen zou ik de merrie aanmelden bij het Barock Pinto stamboek. Dan heeft ze nog steeds geen afstamming maar dat kunnen de nakomelingen dan wellicht wel krijgen (hulp of bijboek oid)

Ik denk dat je gelijk hebt dat er mogelijk wat Fries bloed in zit...ik zou dan ook gaan voor een Barock Pinto hengst je blijft dan meer bij het eigen type. Die zijn wat groter en zullen de stokmaat iets vergroten.
Daarbij moet je even naar de plus en minpunten van de merrie kijken. De hengst moet de minpunten van de merrie verbeteren.

De merrie zou minstens 8 centimeter groter moeten zijn op opgenomen te worden in het Barock pinto stamboek.... ;)

Aha..okey dat wist ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:17

Ik heb met verwondering dit topic gelezen :o .

Wat ik vind doet er niet toe (heb er wel zo mijn gedachte over).
Jij wilt graag een veulentje fokken bij jou papierloze merrie.
Aangezien je merrie papierloos is weet je dus niet wat er in haar afstamming verder zit en heb je eigenlijk al een risico meer omdat je niets weet over eventuele erfelijke gebreken in de moeder of vaderlijn.
Persoonlijk vind ik dat je dan je merrie op de foto's zou moeten zetten om te kunnen zien of ze geen verborgen gebreken heeft. Prokken noemen ze dat.
Is je paard goed op die foto's is het raadzaam een hengst uit te kiezen die iig goed gekeurd is bij een stamboek.
Je hebt dan iig bepaalde risico's minder en je kan de nakomeling eventueel registeren bij het stamboek van de vader.

Ik heb persoonlijk niets tegen kruizingsproducten mist die qua exterieurmatig niet al te ver van elkaar af liggen.
Of je nu echt rekening kunt houden met je rugklachten vraag ik mij af.
Het is nog niet zo handig om een veulen te fokken die daar aan voldoet omdat je ook moet kijken wat exterieur matig haalbaar is.
Door jou merrie te kruizen met een gangenpaard geeft nog geen garantie dat het veulen dan juist dat mee krijgt van de vader.
Ik denk dat je het beste dicht bij het type zelf kunt blijven en dan vind ik een Tinker nog niet eens zo'n slechte optie.
Ik heb echter geen kaas gegeten van Tinkers dus dat laat ik aan de kenners over die Tinkers fokken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:01

hey
mooie merrie om te beginnen,
heb effe nagedacht over welke hengst
uuh,een haflinger meschien?
groet hackny