[H] Dekhengst voor een Jazz x Flemmingh merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_San

Re: [H] Dekhengst voor een Jazz x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 10:25

Tja OO seven heeft erg veel goede argumenten, zeker ook gezien zijn vader :)
Ik ben wel erg benieuwd naar het karakter dat hij doorgeeft. Zeker niet onbelangrijk ....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:38

Mijn 2 veulen zijn schatjes, maar daar heb je niks aan natuurlijk :D .

Ik heb er ook één, nu 9 jaar.
Is een zeer fijn sportpaard met potentie voor het hogere werk ook qua karakter. Was in het verleden nog wel eens veel hengst, maar dat probleem is verholpen :+ .

Omdat dit zo'n fijn paard is, zijn we in de herkansing gegaan, vandaar dus nu 2 OOseven veulens. Moet wel zeggen dat deze veulens werkelijk niets van elkaar weg hebben, niet qua bouw, maar ook niet qua karakter :D .

Ze staan overigens in mijn profiel, de veulens spreekt voor zich en de 9 jarige is de eerste zwarte.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:04

OOSeven heeft inderdaad zo zijn voordelen met het oog op bloedspreiding en het feit dat Wiebe blijkbaar een goede is. Zelf vindt ik Uphill ook erg interessant en als het toch voor het volgend jaar pas is kun je wellicht afwachten wat voor veulen Castrade van Uphill geeft want zij is vrij vroeg uitgeteld meen ik. Scandic zou ik met het oog op zijn karakter wellicht niet bij de rillerigheid van mijn merrie willen.

succes met je keuze1

@ Wonderboy, ik ben de eigenaresse van Dreamstrade, ook uit Pastrade dus ik zou het ook leuk vinden om iets meer over Wiebe te weten te komen want dat is de enige waar ik nog weinig over heb gevonden.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:02

Ik lees wat over duits bloed. Daar ben ik zelf gek van maar ik probeer hier objectief te blijven.

Advies:
Als jij een nog jonge merrie hebt (uit goede stam) dan zou ik het eerst met KWPN hengsten proberen om erachter te komen hoe zij fokt. Dat versterkt naar mijn iedee ook je stam als je verder wilt fokken en kun je bijstellen in je hengstenkeuzes. Als je eenmaal weet hoe zij fokt bij verschillende hengsten dan kun je wel eens de gok wagen bij een Duitse hengst. Hopelijk heeft de merrie dan al wat goede veulens opgebouwd.

Stel je fokt nu al met een Duitse hengst en je gaat met het veulen naar de keuring (zoals meeste fokkers willen) en het lijkt er niet zo naar dan staan wel die KWPN keurmeesters (die niet altijd happig zijn op Duitse paarden, tenzij door KWPN erkend) te beoordelen en zwakt het de merrie ook wat af. En als je in de toekomst het veulen wilt verkopen dan is het afwachten hoe hij uitgroeit en of er klandizie voor is.

Rubiquil zou ik juist niet doen bij deze merrie. Daar krijg je vaak kleine van. Bel anders het KWPN ook voor advies. Bovendien als je Rubiquil gebruikt dan moet je echt zeker weten hoe je merrie fokt.

Als jij zo'n fijne merrie hebt, neem dan wel een goed overwogen keuze. Anders is je toekomstige stam zo naar de knoppen. Dat zou zonde zijn!

Misschien is dit niet het advies waar je aan gedacht hebt, maar het is wel ECHT advies.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:21

Ik zou net voor 00 Seven gaan omdat die bewezen heeft met de merrielijn een goed paard te geven.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:39

Rubiquil zou ik ook niet doen, er lopen leuke sportpaarden van omdat ze uitkomen onder stal hexagon. Maar voor de rest zijn ze niet zo bekend. Van karakter zijn ze wel goed overwegend, maar het model wil wel eens niet mooi zijn.

Rousseau daar ben ik helemaal fan van, maar heb geen idee hoe zijn oudere kinderen het doen.
Echter in combinatie met rechtstreeks flemmingh bloed heb ik al heel veel prachtige paarden gezien. Die stuk voor stuk super kunnen lopen met veel lossigheid, swung en afdruk in de bewegingen.
Wat dacht je van Negro, is ook heel intressant bloed.

Toch denk ik dat je het beste naar een hengst zou kijken met ander bloed, anders heb je al direct de drie verervers in de bloedlijnen zitten. Wat opzich niet verkeerd is , maar als je met die merrie weer wilt fokken wordt de hengstenkeuze al wat beperkter.

Toch ga ik je nog een duitse hengsten tip geven. Quarterback
komt uit de zelfde moederlijn als Poetin.
Is hengst dat zelf super beweegt. En heb er al pak veulens van gezien. Die zweven gewoon over de grond. Alleen het formaat kan ik niet veel van zeggen, waren nog jonge veulens op dat moment.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:41

s0173957 schreef:
Ik zou net voor 00 Seven gaan omdat die bewezen heeft met de merrielijn een goed paard te geven.

Maar goed dat is geen garandie, en persoonlijk vind ik OO Seven niet zo super fokken.
Zowel van model als van bewegingen niet. En veel zijn ook aan de kleine kant.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:45

Ik vind toch dat ondanks dat OOseven niet héél veel nakomelingen heeft er toch relatief veel hoger in de sport lopen inmiddels. Zo slecht doet hij het naar mijn idee helemaal niet hoor.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:48

Quaterback oppassen met het karakter en het vermogen om te verzamelen.
Idd geweldig veel kracht en zweef in het lopen, maar dat is allemaal vooruit...
Heb hem al 2x zien lopen en hij kan geweldig verruimen en draven, maar ik heb er nog geen pas verzameling van gezien.
En z'n karakter... hem alleen in de piste laten was geen optie want dan zette hij geen pas meer vooruit!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:04

Ja dat is waar , van karakter heeft de hengst niet veel goeds gegeten. Heb hem zelf 1 keer aan het werk gezien, alee als je over werken kon spreken.
Gelukkig zat er goede ruiter op, want hij sprong alle kanten op.
Toen was hij ook alleen in piste.
Maar dat is typerend aan duitse paarden en de manier waarop ze worden voorsteld vind ik. Lauw en lang. Zo worden die hengsten gereden.
Maar Quarterback vond ik juist een hengst met enorm veel kwaliteiten met super moter er op.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:38

Mijn advies:

00 7 niet gebruiken bij deze merrie. Kan wel mooie paarden in de sport geven maar je ziet er te weinig van terug. Dat is zoeits als van je partner zeggen: "hij is zo lief, zal vast wel geschikt zijn als vader" maar voor jezelf is er weinig aan... :D even grapje tussendoor.

Quaterback (gave hengst) zou ik vanwege het temprament niet bij de jazz doen en ik vind hem echt te beknopt. De kans dat je een pony-look a like krijgt is dan groot. Past meer bij grote merries die ruim voldoende bot hebben en echt langgelijnd zijn. Vaak de wat klassiekere types. Hierbij geldt het zelfde.. met kwpn keuringen en duitse hengsten als mijn eerdere advies.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:41

Dat vind ik nogal onzin Santacruz, kijk gewoon eens op de website van ooseven om te zien hoe succesvol zijn nakomelingen zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:23

tamoreliefje schreef:
Maar dat is typerend aan duitse paarden en de manier waarop ze worden voorsteld vind ik. Lauw en lang. Zo worden die hengsten gereden.

Lauw voorgesteld worden en toch alle kanten opspringen?
Op Duitse hengstenshows worden de hengsten vooral in het werk getoond, niet zozeer voor de show op zich, maar da's nu geheel terzijde.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:46

Ja het is niet omdat een hengst alle kanten opspringt tijdens een show dat hij daarom pittig wordt voor gesteld. Dat alle kanten opspringen heeft meer met karakter van paard te maken.
Ja vind ze echt te lauw voorgesteld worden. Het ziet er altijd zo braaf uit.

TS , Hoe groot is jouw merrie eigenlijk.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:00

LDRD: ik heb niets tegen 007 als hengst. Maar ook op de website van 007 zie je dat deze hengst het beste past bij wat ouder bloed/lijnen (en met een goede achterhand). Hier en daar zie je een uitzondering op de site. 007 past het beste bij hele degelijke lijnen. Daar is niets mis mee maar met Jazz erin kan het gauw te fijn en smal worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:31

tamoreliefje schreef:

Net een van de sterktepunten van de Duitse dressuurpaardenfokkerij...

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 21:17

tamoreliefje schreef:
Ja het is niet omdat een hengst alle kanten opspringt tijdens een show dat hij daarom pittig wordt voor gesteld. Dat alle kanten opspringen heeft meer met karakter van paard te maken.

TS , Hoe groot is jouw merrie eigenlijk.

Ze is ongeveer 1.62 dus niet echt groot. Ze toont wel groter en maakt zich ook groter onder de man, maar het blijft aan de kleine kant. Vind het persoonlijk geen probleem, maar zou wel vergrotend willen fokken en zeker niet kleiner.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:00

SantaCruz schreef:
LDRD: ik heb niets tegen 007 als hengst. Maar ook op de website van 007 zie je dat deze hengst het beste past bij wat ouder bloed/lijnen (en met een goede achterhand). Hier en daar zie je een uitzondering op de site. 007 past het beste bij hele degelijke lijnen. Daar is niets mis mee maar met Jazz erin kan het gauw te fijn en smal worden.

Juist met Jazz heeft hij leuke paarden gegeven. Kijk maar eens naar de produkten van van Helvoort.
Daarbij opgeteld dat de moeder al een goede nakomeling met deze hengst heeft gegeven, zou voor mij zeker een reden zijn om dit te doen.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:03

VOICE! Geweldige hengst. Fokt meer beweging en maat als zijn neefje OO7 en geeft zijn geweldige werkwillige karakter door.
Ik heb er zelf een voorl. Keurmerrie van en heb er inmiddels al een aantal nakomelingen van bewonderd. Deze kunnen allemaal super bewegen en hebben veel looplust. Ik heb er nog geen met een kort voorheen kunnen betrappen (daar wordt hij op veroordeeld). Ik denk dat deze hengst sterk ondergewaardeerd wordt. Een zeer goed alternatief in plaats van OO7.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:06

Voice zit ik naar te kijken, had die inderdaad al eerder gezien, spreekt me erg aan. Zeker ook als het karakter ook goed doorgeeft :)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 01:13

s0173957 schreef:
tamoreliefje schreef:

Net een van de sterktepunten van de Duitse dressuurpaardenfokkerij...

Juist geen sterk punt lijkt mij. Maar goed het is maar wat je wil zien.
En binnen het fokbeleid van het kwpn willen ze het absoluut niet zien.
Een paard moet actief en evenwichtig met veel expressie voor gesteld worden. En niet suffig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:11

Dus een goed karakter is geen pluspunt?
Tja, het is maar hoe je het bekijkt...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:31

Wonderboy? 1.71 en goed karakter. Ook weer eens ander bloed.
Advies: Wonderboy kan formaat, houding en een goede bewegingstechniek toevoegen. De aan te paren merries moeten zelf ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.

(En men, met die combinatie van Flemmingh en Jazz vallen er ontzettend veel geschikte hengsten af)

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:04

oo-seven zijn nakomelingen zijn niet makelijk ik heb het al van verschillende gehoord.

ik zouw bij deze merrie egt voor Rubiquil (Rubinstein x Roemer) of louisville gaan,

hij heeft een goeden lijn die bij veel afstamingen kunnen, en geeft fijne werk wilig heid mee, ze zijn goed te bewerken.

er loop nog ergens een Rubiquil x jazz rond schijnt een leuk paard te zijn ik heb het nog niet gezien.

Kijk voor goede info eens op http://www.stalhexagon.nl/henstehouderij dan zouw je ook vast wel vraagen kunnen be andwoord krijgen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:52

Ik ben zeer benieuwd waar jij voor gaat kiezen! Als het zover is hoop ik dat je foto's laat zien op bokt om te kunnen kijken hoe het veulen is geworden en hoe het zich ontwikkelt.