[H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chilly

Re: [H] Advies voor hengstenkeuze 4-jarige TygoxDutchboyxPurioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:35

Warkant ben ik wel een beetje bang voor de maat...ik zal nog eens goed de maten van de voorouders van die van mij erbij pakken

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:46

s0173957 schreef:
Ik ken je merrie uiteraard niet, en je veulen ook niet. Het kan best dat het echt een hele goeie is, waarom niet? Alleen van een jaarling zeggen dat het een voor het grotere werk is vind ik zeer voorbarig.

En van Warkant, mijn mening blijft daarover dat het een beter paard is dan ik ooit zal hebben waarschijnlijk, maar ik zou er zelf niet mee fokken. Het blijkt nu ook dat hij in de GP er ook niet echt doorkomt.
En ik heb er genoeg tegen gereden, dus ik ken hem goed genoeg :)

Maar, ik heb er zelf al wel enkele hele toffe nakomelingen van gezien, maar niets waarvan ik echt versteld stond...

Daarom dat ik nog eens zeg; Quattro!

Ik heb team Nijhof net om info gevraagd over Quattro. Zo te lezen (ook in andere topics) zou merrie inderdaad goed bij deze hengst kunnen passen. Staat vrij vooraan op mijn lijstje nu. Verwacht binnen enkele dagen een DVD

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:03

Chilly schreef:
@chryssie: Hij staat toch niet ver van Drachten, ben wel heel benieuwd waar die dan staat! Als het dichtbij is ga ik sowieso kijken

Hij staat in Zevenhuizen (GR)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:19

Chilly schreef:
Ik heb team Nijhof net om info gevraagd over Quattro. Zo te lezen (ook in andere topics) zou merrie inderdaad goed bij deze hengst kunnen passen. Staat vrij vooraan op mijn lijstje nu. Verwacht binnen enkele dagen een DVD

Quattro is zelf iets 'propperiger' en kan bij deze hoog in het bloed staande merrie volgens mij echt veel bijdragen!
Ook omwille van z'n bloedvoering, je fokt met een hengst die bewezen heeft zowel super dressuur- als springpaarden te geven.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:36

@S017etc: Ik heb gelezen dat die merries goed passen inderdaad, en ik wil een iets compacter paardje, net te veel uiteraad maar die van mij staat me net wat te hoog op met name de achterbenen, ben in afwachting de DVD! Duurt lang!! Weet je ook wat ie aan dekgeld doet, 1100 ofzo?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:44

Ik vind hem helemaal niet terug bij Nijhof, staat hij er nog?
Ik heb de DVD maar kan me niet diretc mee herinneren dat hij er op stond...

hier zie je trouwens hem zowle springen als dressuur lopen:

http://www.youtube.com/watch?v=_jsUmMFxcwc

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:45

owkee, ik heb hem toch gevonden!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:15

Zag ook een heeele leuke nakomeling van Quattro B..Status Quo!??? Iemand....?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:09

Is een Stedinger uit een moeder van Quattro ja. Toffe hengst, maar ik zou voor Quattro zelf gaan.
Ik heb helemaal niks tegen Stedinger (een van onze merries moet er een dezer dagen van veulenen) maar die brengt meestal veel maat en langbenigheid mee en dat heeft deze merrie niet nodig.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 10:11

Hmm, nee dat past niet inderdaad. Las dat sperma van Quattro niet van superkwaliteit is. Voor mijn merrie wordt dit de eerste keer, is het dan wel verstandig om daarmee te beginnen?

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:34

Als je een veelzijdig paard zoekt met een zeer goed karakter zou ik ook zeker een keer bij Kasparow gaan kijken. Mijn zusje heeft een Kas-nakomeling en er is gebleken dat hij zeer veelzijdig is. Loopt bijna Z1 dressuur (nog 1 punt in het M2), heeft cross gelopen en wordt nu aangespannen en voor alles toont hij veel talent. Bij het hier eerder genoemde forum (over Kas-nakomelingen) staan een aantal foto's van hem, Under Pressure (van bokker Sonnie81). Mocht je meer informatie over hem willen, mag je altijd mij of mijn zusje pb-en. En Arja (eigenaresse van Kas) is altijd bereid je alles over Kas te vertellen. Je kan ook een kijkje nemen op www.kasparow.com.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:40

Leuke hengst, maar gaat teveel bloed meebrengen voor deze merrie denk ik. Trakheners staan nogal hoog in het bloed en dat heeft deze merrie niet echt nodig.
Dat het sperma van Quattro niet zo goed blijkt te zijn is nieuw voor mij, dar wist ik niets van.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:44

Ik denk dat Quattro een mooie keuze kan zijn voor deze merrie. Cantos zou je ook kunnen overwegen. Goede karakters, verkleint iets, compact en goede bewegingen en springen.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:23

Nou, heb net een mail van team Nijhof gehad...Quattro staat in Duitsland en heeft geen goed verzendsperma. Ik kan, volgens hun, ook gaan voor de hengsten Wizzerd of Quality Time. Beide goede bewegers...zal eens info zoeken over deze hengsten.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:25

Katja schreef:
Ik denk dat Quattro een mooie keuze kan zijn voor deze merrie. Cantos zou je ook kunnen overwegen. Goede karakters, verkleint iets, compact en goede bewegingen en springen.

Cantos top inderdaad...maar is me te duur in dekgeld..met name voor de eerste dracht bij deze merrie.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:26

Wizzerd en Quality time zijn beide schimmels, die vallen voor mij af.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:25

Vreemd dat ze dat sperma niet verzenden, heel vreemd...

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:28

Tja..kreeg dus een mail van hun. Jammer dat de andere 2 schimmel zijn. De persoon die mijn paard nu wat doorrijdt heeft een veulen van Vainqueur, zeer goed karakter en schijnt ook wel gekozen te worden door dressuurfokkers. En niet gek in dekgeld. Ik ga heel misschien toch nog dit jaar dekken, dan de eerstvolgende hengstigheid erbij. Of ben ik dan te laat? Wil gewoon supergraag een veulen en ik kan toch eerst nog wel doorrijden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:24

Tuurlijk ben je niet te laat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:47

Je bent nog prima op tijd.
Dekgeld van een goed passende hengst zou ik niet snel te hoog vinden als je het vergelijkt met de kosten die je verder hebt tot er een 3 jarige staat maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:22

Katja schreef:
Je bent nog prima op tijd.
Dekgeld van een goed passende hengst zou ik niet snel te hoog vinden als je het vergelijkt met de kosten die je verder hebt tot er een 3 jarige staat maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.

daar kan ik me ook in vinden Katja, money doesn't matter maar ik heb er toch een andere kijk op. Ik heb best wel wat geld over voor een dekking maar ik heb een zeer nare ervaring gehad. Ik had vorig jaar mijn merrie drachtig van Zizi Top en die is na 4 maanden dracht overleden aan koliek. Zizi Top was het helemaal voor mij en een veulen was echt een langgekoesterde droom. Ik was er bijna 3 jaar mee bezig geweest om alles uit te pluizen. Bovendien heb ik het paard daarvoor kunnen laten inslapen na een gebroken been.Ik heb er best een trauma van overgehouden. Ik heb daarna Bo gekocht maar wil rustig aan beginnen, dit heeft puur te maken met vertrouwen wat je even kwijt bent geweest. Daarom wil ik gewoon eerst kijken hoe het gaat, let wel: ik was toen duizenden euro's kwijt! Daarnaast wil ik eerst kijken hoe het allemaal gaat. Dekgeld zie ik het liefst tot 1000 euro.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:02

waarom neem je dan niet terug opnieuw ZiZi Top voor uw merrie? er zit Jazz bloed in 2de generatie in en Jazz geven ook soms springpaarden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:47

Zizi Top zou kunnen passen op deze merrie, ook een meer beknopte hengst vind ik.
Maar teveel in de dressuurrichting voor een papier als dit vind ik persoonlijk!

Chilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:41

Heb er ook zeker wel bij stilgestaan...Zizi Top geeft, volgens mij, best grote veulens...kon mijn oude merrie wel gebruiken gezien zij 1,64m was. Ik ben het met S01 eens dat het misschien zonde is van het papier, maar aan de andere kan als je voor jezelf fokt....hmmmmmmm hier ga ik even een middagje over piekeren. Misschien moet ik toch volgend jaar pas dekken en eerst even heel goed nadenken?? Je wilt zo graag wat....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:45

Op een gegeven moment moet je gewoon een knoop doorhakken en zeggen 'die wordt het'.

En je zal altjd blijven twijfelen, maar je hebt met zo'n jonge merrie nog kansen genoeg voor andere hengsten...