Dat 'grove' vind ik juist erg mooi!
Mijn merrie vult dat wat dat betreft ook wel weer prima aan.
Voltreffer vind ik niet interessant overigens. Ook weinig duidelijke foto's van te vinden.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik vind hengsten die te 'welshachtig' zijn niet zo. Met heel fijne kleine hoofdjes in verhouding met hun ronde lichaam. Hengsten met veel massa vind ik prachtig.
Nadeel is dat hij volgens mij ook alleen natuurlijk dekt en ergens in Duitsland staat.
Marloez schreef:Haha ja dat is misschien wel makkelijk.Ik vind hengsten die te 'welshachtig' zijn niet zo. Met heel fijne kleine hoofdjes in verhouding met hun ronde lichaam. Hengsten met veel massa vind ik prachtig.
Twee pagina's terug was je droomveulen nog een Welsh Cob, maar nu moet de hengst vooral niet te 'welshachtig' zijn. Volgens mij verschillen FS Pearcy Pearson en Volltreffer niet heel erg van elkaar wat betreft massa of de grootte van het hoofd en bovendien heeft de eerste meer Welsh bloed dan de tweede.
Marloez schreef:500,- is natuurlijk wel iets om voor te sparen. Ik vind hem tot nu toe echt een van de tofste hengsten!Nadeel is dat hij volgens mij ook alleen natuurlijk dekt en ergens in Duitsland staat.
Ik zoek ook steeds foto's van nakomelingen en bij hem zie je idd dat grove wat terugkomen wat ik juist erg leuk vind!
Maar het moet nog wel verbeteren natuurlijk, hoewel ik geen perfect prestatiepaard hoef te hebben omdat ik geen wedstrijden ga rijden.

goeroe schreef:anneliesdj schreef:Edit; overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat een Arabier geen goede keuze zou zijn, juist een Arabier zou veel slechte punten van je merrie kunnen verbeteren, mn de hals en beenwerk. Arabieren zijn niet per definitie heethoofden en wat een Arabier pittig maakt is vaak van heel andere orde dan wat een ander paard 'heet' of 'druk' maakt. Mijn eigen hengst is ook alles behalve heet en druk maar toch is hij best pittig, maar het nerveuze waar Arabieren altijd zo op afgekat worden is grotendeels een fabel, de meeste Arabieren zijn het tegenovergestelde, zo ook de mijne, bomproof geboren
Arabieren kunnen vooral de werkwilligheid en het mensgerichte verbeteren.
Bovendien; als je dekt met een NRPS hengst heb je meestal ook een aardig aandeel Arabisch bloed
Ik heb niet gezegd dat het geen goede keuze zou zijn, maar als ik naar de merrie kijk en lees wat TS met het veulen wil is een AV niet het eerste waar ik aan denk. Waar de merrie van TS een hellend kruis heeft hebben veel AV's een kort en plat kruis. Steile schouders en dito achterbenen zijn dingen die je bij de AV's ook nog wel eens ziet. Massa (wat TS graag wil) zal een AV niet toevoegen en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het veulen rustiger van karakter zal worden. Ik ben het helemaal met je eens dat AV's gemiddeld genomen 'prettiger heet' zijn dan kruisingen, maar het veulen van de merrie van TS zal ook zo'n kruising zijn. NRPS'ers hebben meestal ook veel Arabisch bloed, maar in tegenstelling tot veel AV's worden die ook onder het zadel voorgesteld zodat je tenminste een beetje een indruk kunt krijgen van de bewerkbaarheid.

Marloez schreef:Dat 'grove' vind ik juist erg mooi!Mijn merrie vult dat wat dat betreft ook wel weer prima aan.

). Lobeke is natuurlijk een fantastisch sportpaard, maar wel een schimmel en dat is nou net de enige kleur die TS liever echt niet wil. Zelf zit ik nu aan Scapino BB te denken, geen schimmel en voor een AV behoorlijk fors, bovendien zou hij goed bij de merrie van TS passen als je naar het afstammelingenrapport kijkt:Citaat:De nakomelingen van Scapino BB ox zijn rijtypisch gebouwd met een sprekend hoofd en een goede uitstraling. De hals is goed van vorm en lengte. Een enkele keer is de hals wat arm bespierd in de bovenlijn. De schoft is goed ontwikkeld. De schouder is overwegend schuin en van voldoende lengte. De rug is goed van lengte en bespiering. Zowel de lendenen als het kruis zijn goed bespierd. Het kruis is een enkele maal wat kort.
Het voorbeen is overwegend goed gesteld maar is wat teer. Het beenwerk zou wat massaler mogen zijn. Het achterbeen is meestal goed gesteld. Het totale beenwerk straalt hardheid uit.
De stap is voldoende ruim en wordt met voldoende souplesse getoond. Een enkele maal gaan de kinderen van Scapino BB ox wat hakkig in stap.
De draf wordt correct getoond met een goede bewegingsvorm. De draf is meestal ruim, tactvol en wordt dan met veel draagkracht getoond. Scapino BB ox werkt zowel in beweging als in type verbeterend.
Marloez schreef:Heb ik idd ook al op gezocht, maar de hengsten die ik mooi fors gebouwd vond waren vaak rond de 1.43.. En dat vind ik toch echt te klein! Ik zit er nu weer naar te speuren want opzich voldoet het ras wel aan veel van mijn eisen, wat forser, wat cooler..
Ik zoek zelf altijd een niet te grote foresthengst bij mijn merrie, maar helaas lukt dat niet omdat het bestand alleen maar uit grote D-ponyhengsten bestaat. 

Ingewikkeld he, ik zit nogal complex inelkaar geloof ik.
Lobeke lijkt me erg geschikt trouwens.. ondanks dat ie dan een schimmel is. Mijn merrie is btw absoluut niet schrikachtig.
Ik doe er alles mee, maar ze wordt naarmate je langer rijdt steeds heter, dan is gewoon stappen er niet meer bij en gaat madame dribbelen. Op buitenrit wil ze tijdens de terugweg het liefst snoeihard galopperen en stilstaan voor stoplichten daar doet ze niet aan.
Dan gaat ze liever achteruit lopen of ze gaat van ongedult steigeren. annastasia schreef:Kijk niet alleen naar de hoogtemaat van de hengst zelf.
Waar mogelijk, neem de afstammelingenonderzoeken mee.
De ene hengst fokt verkleinend, de andere weer vergrotend.
Ik heb nu Haarlem bij mijn merrie gehad, hij heeft een - voor de hoogtemaat, dat is iets om rekening mee te houden, maar dat heeft mij niet weerhouden om het te gebruiken.
Neonlight schreef:De meeste hengsten zijn toch echt groter.Ik zoek zelf altijd een niet te grote foresthengst bij mijn merrie, maar helaas lukt dat niet omdat het bestand alleen maar uit grote D-ponyhengsten bestaat.
FS PP ben ik zelf ook eens voor gaan kijken, en die viel zwaar tegen. Op de foto lijkt hij leuk, maar in het echt ziet het er toch wel anders uit. Qua gangen valt hij tegen, maar ook qua souplesse, en met name in de hals en in de kaak. Hij fokt dit ook door, en stug in de kaak is nooit lekker te rijden.
Zelf heb ik een appaloosahengst van 1.51m die 75% New Forest bloed heeft, en ook massa heeft. Hij zou je merrie op veel punten kunnen verbeteren, echter heeft hij ook wel weer een steil achterbeen, op dat punt zal hij wellicht niet verbeteren (hoewel zijn eerste veulens dat niet hadden, maar die merries ook niet). Foto's zijn in mijn profiel te zien.
marjolein88 schreef:Marloes, je moet niet alleen naar de hengst kijken, maar ook na zn nakomelingen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar FS PP, hoeveel dekjaren, dekkingen en dan naar het aantal goedgekeurde hengsten, gepremierde merries en hoeveel nakomelingen er hoog in de sport lopen..... dan valt dat erg tegen. En ik hou het al lange tijd in de gaten, maar ook de nakomelingen zijn niet rijtypisch gebouwd (lees, te stug in de hals/mond en het lijf).
Over de hengst zelf hoor je mij niet klagen.. die loopt succesvol hoog in de sport (maar wel met 1 vd beste ruiters van duitsland)..... Je zal deze hengst nooit door een ander (bv kind) gereden zien worden (wat bij de andere hengsten van dit h.station wel het geval is). Dat zegt voor mij als fokker genoeg.
Als je in deze dekprijsklasse een hengst zoekt, zou ik eerder kiezen voor een van de andere hengsten van dit station. Maar inmiddels zijn er in NL ook nakomelingen goedgekeurd die lang niet zo hoog dekgeld vragen en dus hetzelfde bloed voert.

Loolapelooza schreef:Als alles goed verloopt breng ik volgend jaar (dit jaar dekken we niet) mijn Downland Welsh merrie naar FS PP, bloedaansluiting én enerzijds ook spreiding met hopelijk toevoegende stokmaat. Zal mij benieuwen hoe het uitpakt.
In het echt vond ik de hengst trouwens veel aansprekender dan op foto of film![]()
Overigens verwachten wij deze maand 2 veulens van Good Looking.
Zonder mensen tegen hun schenen te stampen, zou ik persoonlijk met de merrie van de topicstartster niet naar New Forest bloed gaan.

September schreef:Ik zou echt Petra Datema bellen voor informatie over Good Looking. Het zijn hele vriendelijke mensen!
Als je voor hem kiest is het ook zeker het overwegen waard daar in Groningen op hun stal te gaan kijken. De paarden daar zijn voor het grootste deel allemaal familie van elkaar (romantico) en ze is er helemaal gek van.
Hij lijkt me zeker geen slechte keus.
Marloez schreef:@ anneliesdj:
Ik vind naast grovere pony's AV's ook erg leuk. Dus dan vind ik het slanke juist wel weer mooi.Ingewikkeld he, ik zit nogal complex inelkaar geloof ik.
Lobeke lijkt me erg geschikt trouwens.. ondanks dat ie dan een schimmel is.