[H]Gribaldi merrie x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:01

Nou, en dan wordt ie salami? En?
Wat een gezever over dat er dan een paard naar de slacht gaat... Er worden duizenden dieren per dag geslacht...
Paardenvlees wordt ook gegeten...

TS, ik hoop dat je een goede keuze zal maken!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:02

MamboBeach schreef:
Uit de meest mooie merries komen soms dweilen van veulens en sommige meest lelijke merries komen de meest mooie veulens.

En ik maar denken dat fokkers op andere criteria fokken :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:02

Erg slim; fokken voor de slacht := Je zou paard zijn bij jou!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:03

Bramasole schreef:
MamboBeach schreef:
Uit de meest mooie merries komen soms dweilen van veulens en sommige meest lelijke merries komen de meest mooie veulens.

En ik maar denken dat fokkers op andere criteria fokken :)

Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:04

liliputter schreef:
Erg slim; fokken voor de slacht := Je zou paard zijn bij jou!

Nou zeg! ~~}>

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:04

Nou ehh.. hier heb ik dus vrij weinig aan. Ik kom alleen maar om advies en dit vind ik ook niet meer leuk. Het is compleet off-topic en veel komt er niet uit voort

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:05

MamboBeach: Ja, ik begrijp het heel goed, daarom ook mijn reactie ;)

merelhof

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:11

amai zeg, komt iemand advies vragen voor zijn merrie en dan wordt de teneur: waardeloos die ponny, terwijl niemand haar paard heeft gezien, laat staan zien lopen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:15

Ik zie haar pony op de foto, weet niet wat jij ziet?!

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:16

en daar zie je al op dat het een waardeloze pony is ?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:16

en dan zie jij ze lopen? Op een foto?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:17

Lees toch is!!!!! Jij wilt advies, puur vanaf de foto. Daar haal ik dus de informatie uit....

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:18

TS ik vind dat je een prachtige pony hebt hoor (dit even totaal offtopic...), verder heb ik geen verstand van fokken, maar zou ik gewoon een fokkerij bellen om advies ipv bokt, want zo is het voor jou ook niet leuk meer lijkt mij. Doe lekker wat je wilt met je merrie!

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:23

Ik vraag ook een fokkerij om advies, maar het -leek- mij leuk om ook andere mensen hun mening te vragen, zoals hier. Hier gaat het tenslotte over paarden? Zo kom ik misschien nog eens op andere ideeën.

De mensen van de stal waar ik sta fokken zelf ook paarden en hebben ook hengsten.. die helpen mij er ook bij, zij gaan ook rondvragen bij diverse hengstenhouderijen wat geschikt zou zijn.

Dus professionele hulp heb ik in ieder geval wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:24

Kimmm_ schreef:
en daar zie je al op dat het een waardeloze pony is ?

Ik denk niet dat Liliputter dat zo zegt of bedoeld. Een goede merrie voor jou wil nog niet zeggen dat het ook goed materiaal is om mee te fokken. (voor een ander)

Zo zijn er zat paarden die zélf zeer goed in de sport lopen, maar geen nakomelingen (kunnen) produceren die hen kan evenaren. Fokken is vooruitwillen. Elke generatie behoort beter te zijn de die ervoor.

Bij jouw merrie zijn er (voorzover wij dit kunnen beoordelen) te veel variabelen om met zekerheid te zeggen kies die hengst en je hebt wat.

Dat jouw merrie zélf slecht is wordt niet beweerd in die woorden, maar fokmateriaal is het, volgens sommige hier, niet.

Geniet er van, rijd er mee. Ga er de sport mee in etc. Maar advies hier is dus laat het voorlopig daarbij :) (Advies is dus zeker niet slachten die hap :n )
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-10-09 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:24

Kimmm_ schreef:
Nou ehh.. hier heb ik dus vrij weinig aan. Ik kom alleen maar om advies en dit vind ik ook niet meer leuk. Het is compleet off-topic en veel komt er niet uit voort

Je krijgt advies en dat is heel duidelijk, niet fokken met zon dier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:27

merelhof schreef:
amai zeg, komt iemand advies vragen voor zijn merrie en dan wordt de teneur: waardeloos die ponny, terwijl niemand haar paard heeft gezien, laat staan zien lopen.

Ik heb soms de indruk dat je geen Nederlands verstaat. Niemand zegt dat die pony slecht is, alleen dat het geen geschikte merrie is om mee te fokken.

Als mensen in de omgeving van TS wel vinden dat ze dat moet doen, hebben ze of geen verstand van fokken of zijn aan een andere kwaliteit gewend dan waar het hier om gaat wanneer we het over fokmateriaal hebben.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:36

sarabande; gaan jullie niet wat ver in het afbreken van andermans paarden? Kimmm vraagt advies geen veroordeling. Iets opbouwend kan dat? Wat jullie schrijven: slachthuis, waardeloze pony, alsjeblieft zeg. Enige nuance kan dat?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:36

Als je gaat fokken voor verkoop, zou ik zeggen nee.
Je kan het wel leuk vinden om er een keer een veulentje uit te halen, maar er komt nogal wat bij kijken.
Je moet gaan afwegen of het het waard is.

Er staan genoeg veulens op mp die meer hebben gekost dan ze op gaan brengen. Dekkosten, da kosten, voerkosten (eerst voor de merrie en daarna ook veulen), etc.
Daarnaast kan je een tijd lang je merrie niet "gebruiken".
Dan kunnen er nog complicaties bij komen, wat als het fout gaat, is het het dan waard?

Als je veulen geen meerwaarde geeft, behalve dat het een keer leuk is... waarom zou je er dan een veulen uit halen?
Laatst bijgewerkt door Lizz op 26-10-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:37

merelhof schreef:
sarabande; gaan jullie niet wat ver in het afbreken van andermans paarden? Kimmm vraagt advies geen veroordeling. Iets opbouwend kan dat? Wat jullie schrijven: slachthuis, waardeloze pony, alsjeblieft zeg. Enige nuance kan dat?

L-E-Z-E-N!!!!!!!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:37

merelhof schreef:
Wat jullie schrijven: slachthuis, waardeloze pony, alsjeblieft zeg. Enige nuance kan dat?

Je zou eens wat beter moeten lezen... :j

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:42

kimmm heeft het anders ook niet zo begrepen, dan ben ik toch niet alleen :)

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:44

... ik lees hier even mee.. en op zich kan ik me voorstellen dat jullie zeggen niet fokken met dit dier.

Maar ook uit stamboek merries of veulenboek merries zijn toch een aantal hele goede paarden gekomen. Ook uit kleinere merries. Ok het gebeurd niet veel, maar uitgesloten is het niet. TS geeft zelf aan dat ze het paard wil houden, en dat ze graag van haar eigen merrie een veulen wil hebben, moeten we dan blijven roepen niet fokken met dat dier?

Wat betreft de predikaten merries, ook een predikaat heeft geen garantie dat je het dier goed verkoopt. Het hoeft namelijk niet altijd een goed veulen te zijn wat er uit komt. Bovendien als we dan toch gaan kijken naar predikaten fokkerij.. veel KWPN fokkers fokken met hetzelfde bloed, waar al heel veel paarden van zijn en eigenlijk dus geen vernieuwende waarde hebben voor het stamboek. Dan zou je van al die mensen die de grote drie gebruiken, ook moeten zeggen dat ze het beter niet kunnen doen.

TS je zegt dat je merrie KWPN papier heeft, je zou ook het KWPN voor dekadvies kunnen vragen. Wat ik persoonlijk wel vind is dat KWPN hengsten soms nog wel wat te wensen hebben aan het karakter.. Als je echt voor een goed karakter wilt, zou ik voor duits bloed gaan. Enige is dat je bij KWPN dan wel register A papier gaat krijgen.. wat gewoon lastiger is om het paard te laten opnemen in het stamboek. Je kunt ook naar een KWPN hengst kijken, die duits bloed voert. Nogmaals laat je goed informeren, en neem rustig de tijd om een keuze te maken. Wees eerlijk tegen je zelf wat je er mee wilt, want het veulen kan ook een hengst worden, en dan moet je ook bedenken wat je dan wilt met hem. Als je het veulen houdt heb je 3 jaar lang er zowiezo alleen kosten aan. Het kan echt een hele leuke ervaring zijn om te fokken met je merrie, maar zorg er in ieder geval voor dat je goed geinformeerd bent :)

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:45

Ik vind dit maar een raar verhaal. Ik kom met het idee om mijn merrie te laten dekken, natuurlijk weet ik dat daar kosten bij komen. Vervolgens heb ik een waardeloze pony zonder predikaten, komt een veulen uit wat ik niet verkocht krijg wat uiteindelijk naar de slacht kan. Is dit niet wat vergezocht ? ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:48

Kimmm_ schreef:
Is dit niet wat vergezocht ? ;)
Wordt niet eens gezegd...

heb nu paar keer op een genuanceerde manier het e.e.a. uitgelegd wat er wél bedoeld wordt. Blijkbaar willen jullie iets graag lezen, zonder daadwerkelijk te lezen wat er nu écht getyped is..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-10-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt