[H]Nrps ponyhengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: [H]Nrps ponyhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:33

Zonde. Het is zo'n goede pony.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:17

Minjon schreef:
Hij is superleuk, maar ze wil echt een nrps.. ;(

Met een goed gekeurde hengst van een ander europees stamboek kan ze gewoon papieren bij het NRPS krijgen.
Het zou dus nog steeds een overweging kunnen zijn om deze (of een andere hengst die is goed gekeurd bij een ander europees stamboek) te gebruiken als hij goed bij de merrie past!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:23

ponyparadijs schreef:
Met een goed gekeurde hengst van een ander europees stamboek kan ze gewoon papieren bij het NRPS krijgen.
Het zou dus nog steeds een overweging kunnen zijn om deze (of een andere hengst die is goed gekeurd bij een ander europees stamboek) te gebruiken als hij goed bij de merrie past!

MITS ze voldoende percentage Arabisch / Anglo Arabisch bloed overhoudt in de nafok!
Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van de combinatie met een New Forester hengst, als je nuchterheid en cool karakter belangrijk vind :j .

edit: als de pedigreelink idd klopt, zal dat OX-percentage wel voldoende zijn i.c.m. een hengst van een ander stamboek, om toch een NRPS'er te fokken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:53

Met de meeste NRPS pony merries (zeker de wat oudere) heb je met een hengst met 0% arabisch bloed nog voldoende arabisch bloed in het veulen. Dit omdat ze nu nog maar 12,5% nodig hebben en een paar jaar geleden was dat nog 25%.
De meeste pony's binnen het NRPS hebben beduidend meer arabisch bloed. Rond de 80% is geen uitzondering.

Maar je hebt gelijk dat had ik er bij moeten zetten!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:20

Is misschien een beetje wel een meest gekoze hengst voor de sport etc.
Maar zijn hele nuchtere paarden met een goed karakter!
FS Harry Potter of Casper.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 16:22

heb je linkjes?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:28

mijn NRPS merrie heeft ook over de 80 procent arabisch bloed, ik vind Casper zoiezo leuk!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:31

Dit jaar ontving Casper het preferentpredikaat vanwegen zijn belangrijke bijdrage aan de fokkerij van rijpony's. Casper levert jaarlijks op de keuringen kampioenen aan de lopende band. Zijn nakomelingen worden zeer hoog geplaatst, zowel provinciaal als nationaal. Dit jaar behaalde hij zelfs een bijzonder hoog resultaat door de nationale kampioen en reservekampioen van de 3-jarige e.o merries te leveren op de nationale keuring. Nakomelingen van Casper doen het ook bijzonder goed in de sport, er lopen namelijk al verscheidenen producten op nationaal en internationaal niveau bij springen en dressuur in binnen en buitenland. Zelf was Casper al op 5-jarige leeftijd Z springer. Casper staat garant voor zijn nakomelingen met een zeer mooi exterieur, bijzonder veel kwaliteit en een super goed karakter. Welsh-fockers kunnen hun producten als 3-jarige in het Welsh-stamboek laten opnemen.

NRPS Hengst
Geboren 1987
Kleur donkervos
Stokmaat 1.47 m
Fokresultaat kleur, preferent.

http://www.syndicatlinaro.com/casperFR.php

Over FS harry potter vind ik niks :o

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:32

mariskalove schreef:
mijn NRPS merrie heeft ook over de 80 procent arabisch bloed, ik vind Casper zoiezo leuk!

Ik heb ook een caspertje!
Super springpony :D
Maar natuurlijk ook geschikt voor de dressuur, en zeker een pony met een goed karakter, helemaal te vertrouwen.
Ik vind het zeker aan te raden!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:05

En ik ken dan weer mensen die zeggen dat je nooit aan een caspertje moet beginnen omdat het rotbokken zijn :7
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren...

Maar FS harry potter vind je bijvoorbeeld ook terug in de lijn van FS Ramzi H 8-) Daar is mijn andere merrie mee gedekt (jaja ook weer duits bloed vanwege de rug en de koeligheid)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:22

Ook ik ben niet te spreken over Caspertjes. Maar dat is ook persoonlijk. Inderdaad ook vanwege het karakter.
Moet zeggen dat de veulens die ik van Casper ken komen uit lieve merries en zijn toch niet al te makkelijk!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:15

ponyparadijs schreef:
Ook ik ben niet te spreken over Caspertjes. Maar dat is ook persoonlijk. Inderdaad ook vanwege het karakter.
Moet zeggen dat de veulens die ik van Casper ken komen uit lieve merries en zijn toch niet al te makkelijk!

Ik heb een schát van een pony!
Maargoed ieder zijn eigen, en ken zelf ook mensen die het weer wel aanraden.
Maar het is weer ieders karakter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:37

Rianneke schreef:
Maar FS harry potter vind je bijvoorbeeld ook terug in de lijn van FS Ramzi H 8-) Daar is mijn andere merrie mee gedekt (jaja ook weer duits bloed vanwege de rug en de koeligheid)

De website waar Ramzi op staat (die ik ook een leuk hengstje vind met fijn karakter en goede bovenlijn :j )
http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/

Als je richting New Forest zou denken en een apart kleurtje wel leuk vindt, staat Devdan ook op dezelfde website, goedgekeurd bij het NAS maar 75% NFbloed voerend. Uit ruime eigen ervaring kan ik zeggen dat ook daar het karakter wel goed zit, ik wil er nog wel vijf van zulke! :D
In dit topic staan foto's van de hengstenkeuring van afgelopen keer.
[ITP] Reedhill's Devdan op de hengstenkeuring
Info bij Neonlight.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:43

Die Devdan staat wel heel hoog op de benen zeg... korte rug, kort halsje met een onderhals. Het kleurtje is leuk, daar houd het voor mij mee op :+

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:51

_San87_ schreef:
Die Devdan staat wel heel hoog op de benen zeg... korte rug, kort halsje met een onderhals. Het kleurtje is leuk, daar houd het voor mij mee op :+

Ja inderdaad, maar daarintegen vind ik hem wel goed stevig gebouwd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:20

_San87_ schreef:

Dat is jouw mening, die ik ook respecteer, maar Dev is gewoon qua bouw een echte Forrester om te zien en een heel fijn sporttype. Als het geen goede hengst was geweest, was ik er niet mee blijven rijden na het zadelmakmaken, klinkt misschien stom, maar dan had ik mijn centjes verdiend en de hengst terug gestuurd naar de hengstenhouderij ;) Qua rug had hij van mij net een fractie langer mogen zijn maar het vertekent ook iets omdat de hengst heel veel massa heeft en de meeste NRPS-merries kunnen juist wel eens iets kortere en sterkere rug gebruiken. Wellicht dat hij kort oogt als je gewend bent aan die lange weke NRPS-ruggen, maar eerder werd er juist de Duitse Rijpony genoemd vanwege die betere ruggen, dus ik dacht dat Dev dan ook wel mooi in het plaatje zou passen. De hals is normaal van lengte en als hij iets niet heeft dan is het een onderhals, want hij is zonder meer het gemakkelijkste paard wat ik ooit heb gereden qua aanleuning. Hij kan zijn onderhals nog niet uitdrukken al had ie het graag. :+ Door zijn massa, nuchtere karakter en bovenlijn past hij juist heel goed op merries met Arabisch bloed. Verder is het echt een hele correct gebouwde hengst met een superbraaf, nuchter maar werklustig karakter en drie goede gangen, waar momenteel de stap op dressuurwedstrijden door jury's in het bijzonder gecomplimenteerd wordt. Hij heeft niet voor niets eerste premies op keuringen en in 2008 zelfs 'beste in Nederland gefokte hengst' van het NAS geworden. Het jurycommentaar van zijn goedkeuring als driejarige staat nog in het profiel van Neonlight, zie verder aldaar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:51

Ik vindt die Devdan ook geen verkeerde hengst. Als je hem vergelijkt met andere New Foresters past hij heel mooi binnen het beeld.
Inderdaad heeft hij in vergelijking met een gemiddelde NRPSer:
a: meer massa
b: een beduidend kortere rug
c: iets minder lengte in de hals
Maar juist om dat lange (wat wel eens problemen geeft) uit de NRPSer te krijgen is een kortere hengst juist heel goed!!

En met de meeste NRPS pony merries geeft hij gewoon NRPS register A veulens. Die dan op driejarige leeftijd bij stamboek opname een vol papier krijgen.
Zeker de moeite van het overwegen waard!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:39

Urielle schreef:
_San87_ schreef:

Dat is jouw mening, die ik ook respecteer, maar Dev is gewoon qua bouw een echte Forrester om te zien en een heel fijn sporttype. Als het geen goede hengst was geweest, was ik er niet mee blijven rijden na het zadelmakmaken, klinkt misschien stom, maar dan had ik mijn centjes verdiend en de hengst terug gestuurd naar de hengstenhouderij ;) Qua rug had hij van mij net een fractie langer mogen zijn maar het vertekent ook iets omdat de hengst heel veel massa heeft en de meeste NRPS-merries kunnen juist wel eens iets kortere en sterkere rug gebruiken. Wellicht dat hij kort oogt als je gewend bent aan die lange weke NRPS-ruggen, maar eerder werd er juist de Duitse Rijpony genoemd vanwege die betere ruggen, dus ik dacht dat Dev dan ook wel mooi in het plaatje zou passen. De hals is normaal van lengte en als hij iets niet heeft dan is het een onderhals, want hij is zonder meer het gemakkelijkste paard wat ik ooit heb gereden qua aanleuning. Hij kan zijn onderhals nog niet uitdrukken al had ie het graag. :+ Door zijn massa, nuchtere karakter en bovenlijn past hij juist heel goed op merries met Arabisch bloed. Verder is het echt een hele correct gebouwde hengst met een superbraaf, nuchter maar werklustig karakter en drie goede gangen, waar momenteel de stap op dressuurwedstrijden door jury's in het bijzonder gecomplimenteerd wordt. Hij heeft niet voor niets eerste premies op keuringen en in 2008 zelfs 'beste in Nederland gefokte hengst' van het NAS geworden. Het jurycommentaar van zijn goedkeuring als driejarige staat nog in het profiel van Neonlight, zie verder aldaar.

Het is ook geen commentaar op jou... De hengst is gewoon absoluut mijn type niet, veel te kort en te hoog op de benen (Combi dus..) En die korte hals vind ik ook niet zo. Ook vind ik hem helemaal niet robuust, behalve in het hoofd en de schouders. En als de hengst geen onderhals heeft, dan vertekenen de foto's enorm. Ik ben zelf geen lange weke ruggen gewend, ik heb niet zo veel met de pony fokkerij, dit is gewoon wat mij opvalt, dus dat laat ik even weten ;)

En ik weet dat de hengst goed heeft gescoord en dat is absoluut super voor jullie, maar zelf zou ik hem op de pony's hier niet gebruiken :) En dat is mijn mening.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:11

Citaat:

Dat is jouw mening, die ik ook respecteer, maar Dev is gewoon qua bouw een echte Forrester om te zien en een heel fijn sporttype. Als het geen goede hengst was geweest, was ik er niet mee blijven rijden na het zadelmakmaken, klinkt misschien stom, maar dan had ik mijn centjes verdiend en de hengst terug gestuurd naar de hengstenhouderij ;) Qua rug had hij van mij net een fractie langer mogen zijn maar het vertekent ook iets omdat de hengst heel veel massa heeft en de meeste NRPS-merries kunnen juist wel eens iets kortere en sterkere rug gebruiken. Wellicht dat hij kort oogt als je gewend bent aan die lange weke NRPS-ruggen, maar eerder werd er juist de Duitse Rijpony genoemd vanwege die betere ruggen, dus ik dacht dat Dev dan ook wel mooi in het plaatje zou passen. De hals is normaal van lengte en als hij iets niet heeft dan is het een onderhals, want hij is zonder meer het gemakkelijkste paard wat ik ooit heb gereden qua aanleuning. Hij kan zijn onderhals nog niet uitdrukken al had ie het graag. :+ Door zijn massa, nuchtere karakter en bovenlijn past hij juist heel goed op merries met Arabisch bloed. Verder is het echt een hele correct gebouwde hengst met een superbraaf, nuchter maar werklustig karakter en drie goede gangen, waar momenteel de stap op dressuurwedstrijden door jury's in het bijzonder gecomplimenteerd wordt. Hij heeft niet voor niets eerste premies op keuringen en in 2008 zelfs 'beste in Nederland gefokte hengst' van het NAS geworden. Het jurycommentaar van zijn goedkeuring als driejarige staat nog in het profiel van Neonlight, zie verder aldaar.[/quote]

Het is ook geen commentaar op jou... De hengst is gewoon absoluut mijn type niet, veel te kort en te hoog op de benen (Combi dus..) En die korte hals vind ik ook niet zo. Ook vind ik hem helemaal niet robuust, behalve in het hoofd en de schouders. En als de hengst geen onderhals heeft, dan vertekenen de foto's enorm. Ik ben zelf geen lange weke ruggen gewend, ik heb niet zo veel met de pony fokkerij, dit is gewoon wat mij opvalt, dus dat laat ik even weten ;)

En ik weet dat de hengst goed heeft gescoord en dat is absoluut super voor jullie, maar zelf zou ik hem op de pony's hier niet gebruiken :) En dat is mijn mening.[/quote]

Hier sluit ik me bij aan,
Vind het een super pony om zo te zien, maar denk niet mijn type pony van wat ik in gedachte had in de Forrester ras.
Vind de kleur wel grappig, maar ik kies me liever een mooie donkerbruin/zwarte.
Maar goed ieder zijn smaak en mening ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:23

Volgens mij gaat dit topic niet over de de plussen en minnen van Devdan, maar bedoelt Urielle uitsluitend te zeggen dat de minnen van NRPS'ers in zijn algemeenheid, mogelijk goed opgevangen zouden kunnen worden door de eigenschappen (of ze nu als plus of als min gesteld worden) van Devdan!

Het gaat er bij het fokken niet om welke de mooiste hengst is; het gaat erom welke het best vererft in combinatie met de merrie van TS.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:42

gem schreef:
Volgens mij gaat dit topic niet over de de plussen en minnen van Devdan, maar bedoelt Urielle uitsluitend te zeggen dat de minnen van NRPS'ers in zijn algemeenheid, mogelijk goed opgevangen zouden kunnen worden door de eigenschappen (of ze nu als plus of als min gesteld worden) van Devdan!

Het gaat er bij het fokken niet om welke de mooiste hengst is; het gaat erom welke het best vererft in combinatie met de merrie van TS.

Dat snap ik ;)
Wou toch even mijn mening kwijt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:44

wat mijn wel opvalt aan devdan is dat hij wat neerwaarts gebouwd is. ik zie liever een hengst met een iets meer opwaartse bouw zeker in combinatie met een merrie met arabisch bloed. aangezien dit wel een aandachtspunt is bij de pony van de ts. qua karakter zal devdan wellicht wel goed voldoen gezien het forresterbloed, maar qua exterieur zou ik persoonlijk een andere hengst uitzoeken. verder is voor zover ik weet niet bekend hoe de hengst fokt bij bepaalde merries dus daar is weinig over te zeggen. de keuze is uiteindelijk aan de ts.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:49

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:06

lianne125 schreef:
ik heb Djamai wel overwogen maar dan zit in met hetzelfde inteelt probleem. plus dat ik het fijn vind om KI te dekken. volgend jaar zien we wel weer met welke ik ga dekken en maakt voor mij niet uit of in de buurt is. als de hengst maar bij mijn merrie past.

Hier wil ik toch even op reageren. Volgens mij dekken de pony's van Du Bois ook KI, als je wilt dat er natuurlijke dekking plaatsvind moet je je merrie daarheen brengen. Ze reizen in elk geval niet met de hengsten zoals dat vroeger gedaan werd.
Daarnaast zijn er zoveel meer hengsten die via KI dekken. Knock Out doet dat ook. Dus als je puur daarom je keus hebt gemaakt.... vraag ik me af of het juist is.
In de laatste zin zeg je dat het volgend jaar niet uitmaakt, als de hensgt maar bij de merrie past. Doet hij dat nu niet dan? Je fokt toch om je merrie te verbeteren? Niet om te vermeerderen....

Wa betreft een New Forrest hengst op een NRPS merrie. Er zijn voldoende NRPS ponyhengsten die in het plaatje passen. Daarnaast zijn ze bij het NRPS niet direct gecharmeerd van de Forresters, zelfs nakomelingen met moeder New Forrest en pa NRPS kijken ze behoorlijk kritisch. Misschien juist wel omdat deze een stuk korter en gedrongener zijn dan het type waar het NRPS oog voor heeft.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:16

Chrisje volgens mij dekken de pony's van Du Bois niet met KI en zijn er maar een enkele NRPS D-pony hengsten die aan KI doen (helaas). Irakion is daar een van. Dan heb je Vlegel nog en Voltreffer (al hoewel het sperma van Voltreffer niet meer verzonden wordt). Lord S weet ik niet zeker en Le Matsjo. En inderdaad Knock Out. Maar veel meer zijn er naar mijn weten niet die KI doen..