[H][WB]GROTE en nuchtere hengst voor Gelderse ZelhemxSenaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Re: [H][WB]GROTE en nuchtere hengst voor Gelderse ZelhemxSenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:03

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:52

serieus Sammie ik waardeer je hulp
maar de dingen die je tot nu toe zegt... denk je serieus dat ik niet over de kosten heb nagedacht?!
of dat het veulen neit een kopie van hengst of merrie word?!

beetje jammer...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:59

Dat valt dan weer niet in je straatje...?

Het is een gewoon een opmerking.. Jij voelt je aangevallen.. Je kan ook gewoon zeggen: Ja daar heb ik overnagedacht.. zus en zo of. dat realiseer ik mij, maar dit en dat...

Kleine nuancering ;)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:36

Geen ruzie maken hoor! Gaat tenslotte om een leuk onderwerp!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:38

Wie zie jij hier ruzie maken :? ;) Ik niemand :)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:08

ik kies ervoor om nu niet een te grote investering te doen want ik heb na het dekken nog helemaal niks!
als er dan iets mis gaat ofzo, ookal is het veulen al geboren dan vind ik dat een te groot verlies! :)
ben student haha en wil niet meer dan 700 uitgeven aan de dekking :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:32

Je hebt ook groot gelijk , sommige dekgeld bedragen gaan nergens meer over .... zo veel geld ,en je moet nog maar afwachten wat je krijgt
Succes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:35

Tjee wat een gesteggel weer hier...

Okey Daaaaaarrrrrrrr gaat ie weeeerrrrrrrr!!!

Alexandro P ! (ik moet Aris van Manen toch eens bellen en korting bedingen voor die van mij.. :D ) Koss x supermerrie Itilde van Sateliet)

Alexandro heeft een zeer aansprekend Gelders exterieur en heel, heel veel dressuurpotentie. Hij is braaf en heeft zeer goede gangen.
Ik heb nu een aantal veulens van hem gezien. +:)+

Hij is een beetje strak op de rug..dat wel. Maar dat is een Koss/El Corona/Amor kwaaltje

Ik dacht dat het dekgeld rond de 650 ligt...weet ik niet zeker.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:13

650,= is nog een bedrag dat ergens over gaat , ik denk meer aan hengsten van over de 1000,= euro
een jonge rijpaardhengst kost toch ook al minimaal 800,= en dat moet je ook maar weer terug zien te vangen ( als je het veulen verkoopt )
Maar alexandro P is een heel leuke hensgt die goed aan de weg aan t timmeren is :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:46

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 16:27

vind die Alexandro wel heel mooi, maar te klein en ook te lange rug voor mijn merrie
die bonte vind ik allebei niet mooi ! JB heeft geen mooi hoofd en JBJ hele rare verhoudingen...

volgens mij is het gewoon beetje als trouwjurken passen: de eerste waar je verliefd op word moet je gewoon doen :P
morgen weer naar de DA om te kijken of het ei er klaar voor is!
ze is iig super hengstig haha :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:21

Gelderse paarden zijn over het algemeen iets kleiner(dan de rijpaarden). Ze hoeven ook niet zo groot te zijn, ze hebben nl wat meer volume.
Mijn paard is bijvoorbeeld 165...maar iedereen denkt dat ze tenminste 170 is als ik voorbij kom. (en ik ben 180 met hele lange benen)
Alexandro was op 3 jarige leeftijd 166 stm. 170 wordt ie zowiezo wel wie weet nog wel 2 cm meer.

Daar zou ik de hengst dus niet omlaten staan.
Alexandro heeft alles behalve een lange rug. Hij staat goed in het rechthoeksmodel.Kijk even in het Gelderse forum..staan nog een paar recente foto's van hem.

Om een paard met een goede rug te fokken moet je op een lange niet een korte rug zetten. Het is nl niet zo dat het veulen automatisch met z'n ruggetje tussen papa en mama in gaat zitten.Je moet een hengst met een goede rug gebruiken.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:49

MlieZ88 schreef:
vind die Alexandro wel heel mooi, maar te klein en ook te lange rug voor mijn merrie
die bonte vind ik allebei niet mooi ! JB heeft geen mooi hoofd en JBJ hele rare verhoudingen...

volgens mij is het gewoon beetje als trouwjurken passen: de eerste waar je verliefd op word moet je gewoon doen :P
morgen weer naar de DA om te kijken of het ei er klaar voor is!
ze is iig super hengstig haha :D

Ook mijn merrie is een Zelhem.
En ze is 1.68.
Ik zelf heb voor de hengst Voice gekozen 2 jaar geleden en dat is zeer goed gevallen.
Haar zoon is nu 1.63 op 2 jaar.
Ik wilde een luxe paard met wat meer lengte erin.

Maare is je paard drachtig en zojah welke hengst is het geworden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:59

Ik lees dit topic nu pas.
Ik vind je keuze voor Bonte Willem (als je die hebt gekozen) toch wel gewaagt.
Nu heb je een merrie met best leuk oud bloed en dan zet je er een kruizing op omdat je graag een bont veulen wil.
Als je zo van bont houdt dan kun je toch beter een bont veulen kopen (kun je dan ook nog helemaal naar je eigen hand zetten).
De garantie dat je merrie een bont veulen krijgt is klein en dan heb je straks een veulen dat niet bont is en totaal niet aan je verwachting voldoet.

Natuurlijk is dit je eigen keuze maar bij zo'n merrie had ik voor een leuke Gelderse hengst gekozen of misschien zelfs een wat modernere Groninger.
Wij hebben ook een kleindochter van Senaat ([paard] = Evert (v. Senaat) x Lunea (v. Edelman)).
Wij hebben haar 4 jaar geleden laten dekken door de Groninger hengst Mats, daaruit is [paard] geboren en die hebben we nu nog steeds.
[paard] is zelf iets van 1.63m maar [paard] meet nu 1.67m en is nog niet uitgegroeit.

Als je zelf lang bent kan ik me voorstellen dat je naar een hengst kijkt die grote stokmaat vererft maar dan zou ik eerder gaan voor een hengst met meer massa.
Als je op een paard zit met meer massa (grover botstructuur bijv.) dan valt die lengte van jezelf vaak niet meer op.
Eigenlijk is Natasja een goed voorbeeld, zo ken ik nog iemand die ook erg lang is en op een Groninger merrie rijd van rond de 1.60m door de volume en massa van die merrie valt haar lengte niet op.

Ik ben erg benieuwd of je merrie drachtig is geworden, zo ja ben ik benieuwd wat uiteindelijk je keuze is geworden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:42

Ilegra schreef:
Eigenlijk is Natasja een goed voorbeeld, zo ken ik nog iemand die ook erg lang is en op een Groninger merrie rijd van rond de 1.60m door de volume en massa van die merrie valt haar lengte niet op.

Lange Tas en Baas B.... :D