[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:06

Daarbij, als de rollen omgedraaid zouden zijn... Zou je dan ook voor die hengst gekozen hebben

Vind dat Sarabande hier wel een punt in heeft

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:07

Ze is volledig klinisch gekeurd ja dat wel... *D

Offtopic offtopic olé olé :j

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:11

Goodgirls schreef:
Ze is volledig klinisch gekeurd ja dat wel... *D

Offtopic offtopic olé olé :j

Ik vind dit niet offtopic! Je moet openstaan voor de meningen en je proberen in te beelden dat wat wij zeggen niet ontstaat uit ''haat'' tov jouw pony maar van 'goede raad te willen geven'
Zoals ik al zei, maakt het papier van een paard mij niets als je voor jezelf een veulen fokt.
Maar als je merrie niet gezond is, dat vind ik wel een punt om niet te fokken!
Klinisch zie je niets! Ik heb vroeger 2 paarden gehad en klinisch laten keuren die achteraf OC OCD en artrose bleken te hebben! Dus dat is geen argument. Maar je moet het gewoon in zijn geheel bekijken, ik zie (en ik wil hier niet grof zijn ofzo maar gwn even eerlijk)
- een matige merrie
- met exterieurfouten en een bokhoefje
- die te klein is
- en die een iets te hitsig karakter voor je heeft

Met andere woorden: je wilt een compleet ander paard als je merrie! En dat is nu eenmaal een kleine kans. Als je een veulen wilt fokken uit die merrie, zou ik enkel naar een ponyhengst zoeken en zou ik ze eerst laten keuren. (bv ocd kan onschuldig aanwezig zijn bij je merrie, maar anders tot uiting kome bij het veulen waardoor het niet geschikt is voor sport)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:09

We hebben het hier over een ponymerrie en geen KWPN-merrie, OCD komt eigenlijk niet echt voor bij pony's. Merries worden daar ook niet op getest. Mijn fokmerrie is ook nooit op de foto gegaan. Sterker nog, ze heeft zelfs nog nooit een klinische keuring ondergaan. Ook de goedgekeurde ponyhengsten gaan niet op de foto. Gewoon omdat OCD geen issue in die fokkerij is.
Wel zou ik eens goed overleggen met een DA over de erfelijkheid van het bokvoetje, en of er een redelijke kans is dat het gewoon verholpen kan worden, of dat er een grote kans is van niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:16

Goodgirls schreef:
als vereisten voor de dekhengst: cool in het hoofd, gemakkelijk te rijden, groter dan mijn merrie die ong 148-150 is (wil geen pony kweken maar een paard), lief karakter en niet schrikkerig/kijkerig. Omdat de merrie toch wel schrikkerig en nerveus is.

Ocd of niet het is gewoon onzinnig om uit een pony van 1.48 een paard te willen fokken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:43

Neonlight schreef:
We hebben het hier over een ponymerrie en geen KWPN-merrie, OCD komt eigenlijk niet echt voor bij pony's. Merries worden daar ook niet op getest. Mijn fokmerrie is ook nooit op de foto gegaan. Sterker nog, ze heeft zelfs nog nooit een klinische keuring ondergaan. Ook de goedgekeurde ponyhengsten gaan niet op de foto. Gewoon omdat OCD geen issue in die fokkerij is.
Wel zou ik eens goed overleggen met een DA over de erfelijkheid van het bokvoetje, en of er een redelijke kans is dat het gewoon verholpen kan worden, of dat er een grote kans is van niet.

Nee inderdaad, maar ik gaf dat maar als voorbeeld, wat ik zelf heb meegemaakt.
De kans dat de pony erfelijke artrose, hoefkatrol... heeft is er wel. En zoals sarabande zei een paard uit een pony van 1.48 is heel onrealistisch. Als ze het dan puur doet voor ' een keer een veulentje te fokken' dan is het verstandig om het bij een ponyhengst te houden. En als ze graag een opvolger wil voor zichzelf (paard) dan kan ze, volgens mij, beter uitkijken naar een paard die haar aanstaat.

manic

Re: [H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:59

Ik zie vaak dit soort discussies voorbij komen en vind inderdaad ook dat er nogal overdreven fel gereageerd wordt.

Tuurlijk kan er voor hetzelfde geld een leuke jaarling of iets dergelijks gefokt worden, maar dat wil ts duidelijk niet. Zij wil gewoon een leuk beestje fokken uit haar eigen merrie.

Ik snap best dat dat vloeken in de kerk is voor de stamboekfokkers, maar iedereen mag toch doen wat hij/zij wil met zijn eigen dier. Ze wil het diertje ook nog zelf houden, dus wat is nou eigenlijk het probleem?

Ik heb zo het vermoeden dat ongeacht wat er uit komt, ts toch wel blij zal zijn met het veulen, dus laat haar dan lekker.

Beetje jammer dat mensen die gewoon voor de leuk/hobby een beestje willen fokken zo de grond in gestampt worden.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:20

Ik ben het helemaal met Manic eens. Hoe grof kun je zijn. Hoop dat de wijze mensen onder ons wel beseffen dat ze hier iemand veel pijn mee kunnen doen. TS is duidelijk in haar sas met haar merrie (misschien heeft de merrie wel een hele grote emotionele waarde voor TS) en ze wil hier graag een veulentje voor eigen gebruik uit. So what!?
TS: kijk eens uit naar een leuke newforest pony of een NRPS-er. Lopen genoeg leuke rond die ook nog betaalbaar zijn. En zoals eerder gezegd: je kunt als volwassenen ook leuk de bossen in op een wat grotere pony! Geen probleem.
Veel succes ermee, laat je niet op de kast jagen! Maak een keuze voor jezelf en geniet ervan!!

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:25

Heej ik heb haar papieren gevonden! :=

Nee even serieus nu, ik vind het echt supergrappig al die commentaren. _O- Mijn merrie zou ongezond zijn, te hitsig voor mij,... allemaal dingen die uit de lucht gegrepen zijn. Hier zitten veel fantasierijke mensen op dit topic hoor.

Ik wist niet dat ik me zo moet verdedigen omdat ik met MIJN paard een veulen wil... Ik heb niet gevraagd om jullie mening over het al dan niet fokken met deze merrie! Diegenen die mij geen dekhengst advies kunnen of willen geven, gelieve zich dan te onthouden. Maar die onzin over MIJN merrie vind ik er serieus over gaan!
If you can't handle it, forget it zou ik zo zeggen...

@Dianne78 en manic: bedankt voor de steun in deze rare tijden :=

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:32

Goodgirls schreef:
If you can't handle it, forget it zou ik zo zeggen...

Nou dat lijkt me nu eens een goed advies aan jezelf Afbeelding.
En wellicht niet zo gekleurd lezen, een braaf paard uit een pony van 1.48 met een bokvoet en een lastig karakter (dingen die je zelf aangeeft) is nu eenmaal een onmogelijke zaak.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:34

@sarabande: jij bent echt zooo grappig *\o/* echt waar hoor en je kan heel goed lezen 8)7

En hier heb je ook volkomen gelijk in : "Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben"

Anoniem

Re: [H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:29

Hoezo is een braaf paard uit een pony van 1.48 met een bokvoet en een lastig karakter een onmogelijke zaak, Sarabande? Als er een veulen komt heeft die ook nog een vader die een steentje bijdraagt. Erg kortzichtig. Niet dat het mijn keus zou zijn om een pony als die van de TS te gaan laten dekken maar je kunt ook overdrijven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:08

Onder paard versta ik een dier dat 1.60 of hoger is. De grootte van het veulen wordt aangepast aan de ruimte in de baarmoeder. Als ik de pony op de foto zie twijfel ik zelfs aan een maat van 1.48. TS wil graag een groter paard om te rijden, dat is begrijpelijk het ziet er naar uit dat ze al aardig uit deze pony gegroeid is.
Zijzelf groeit intussen door maar het veulen wordt nooit heel veel groter dan de moeder dus heeft ze in het beste geval over 4 jaar een pony van rond de 1.50 a 1.55.
Vandaar, zeker in dit geval het welgemeende advies koop een leuk jaarling of 2 jarige die zijn vaak heel betaalbaar en je hebt keuze in maat etc.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:11

Ik heb je ook raad gegeven geen paard uit deze merrie te fokken, ik ben hier naar mijn mening niet te grof in geweest. Ik heb al aangegeven dat ik papieren niet belangrijk vind, maar dat eisen van ts gewoon niet mogelijk zijn
Goodgirls schreef:
groter dan mijn merrie die ong 148-150 is (wil geen pony kweken maar een paard)

Fok maar eens een paard uit een d pony! Bovendien heb ik raad gegeven om als je graag wilt fokken het met een ponyhengst te doen. (dus niet: NOOIT MET DEZE MERRIE FOKKEN ed.)

Verder geef je toch zelf aan dat ze hitsig is!!!:
Goodgirls schreef:
hengst met lief karakter en niet schrikkerig/kijkerig. Omdat de merrie toch wel schrikkerig en nerveus is.

schrikkerig, kijkerig en nerveus = hitsig!

En wat sarabande aanbrengt ivm het bokhoefje: inderdaad de vader heeft ook zijn inbreng. Maar ik weet uit ervaring dat een 'foute stand' sterk doorvererft. Had vroeger een dpony merrie die frans stond (een beetje maar op 1 been) en die gaf ALTIJD nakomelingen die frans stonden (met bekappen gaat dat natuurlijk nog grotendeels weg, maar als veulen was het opmerkelijk!)

Nog 1 keer wat ik er van vindt, maar dan enkel de kant die TS wil horen!
Als je met deze merrie puur voor jezelf fokt, fok dan aub geen paard, want dat lukt niet.
Let op de stand van de hengst, let op karakter en op die schuine schouder van je merrie!
Laatst bijgewerkt door Karennnn op 23-02-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:11

Over de maat ben ik het wel met je eens, maar wat je over karakter schreef in je vorige post, daar kan ik me niet in vinden, Sarabande.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:12

Citaat:
En hier heb je ook volkomen gelijk in : "Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben

Nu moet je dat ook eens langs de andere kant bekijken ;)... Misschien zit er wel een reden achter dat er dingen worden afgeraden hier! kijk een keer naar andere hengstenkeuze-aanvragen, daar zie je mij zelden advies geven om niet te fokken met een bepaalde merrie! (ik denk zelfs dat dit de eerste keer is)

Als je het uit een objectief onpartijdig standpunt ziet, zal je ook zien dat wat wij zeggen wel realistisch en rationeel beargumenteerd is.
En als bij jou het emotionele doorweegt zou ik een leuke pony proberen te fokken.
advies: New forest geeft vaak rustige karakters
Laatst bijgewerkt door Karennnn op 23-02-09 17:34, in het totaal 3 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:14

suleilitha schreef:
Over de maat ben ik het wel met je eens, maar wat je over karakter schreef in je vorige post, daar kan ik me niet in vinden, Sarabande.

Ik schrijf niet over karakter ik geef de wensen van het totaalplaatje van TS neer en leg (met zeer veel geduld moet ik zeggen) uit waarom dat niet haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:16

Citaat:
En wellicht niet zo gekleurd lezen, een braaf paard uit een pony van 1.48 met een bokvoet en een lastig karakter (dingen die je zelf aangeeft) is nu eenmaal een onmogelijke zaak.

Wat staat daar dan?

Verder is het wel degelijk mogelijk dat een paardje van 1.48 een nakomeling op de wereld kan zetten die 1.60 of groter wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:20

Goodgirls schreef:
................groter dan mijn merrie die ong 148-150 is (wil geen pony kweken maar een paard), lief karakter en niet schrikkerig/kijkerig. Omdat de merrie toch wel schrikkerig en nerveus is.
..................De verbeterpunten bij de merrie zijn: een te rechte schouder en het bokhoefje rechtsvoor.

en verder :evaw:

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:21

suleilitha schreef:
Verder is het wel degelijk mogelijk dat een paardje van 1.48 een nakomeling op de wereld kan zetten die 1.60 of groter wordt.

Mogelijk? Inderdaad
Realistisch? :n :=

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:24

er staat er momenteel eentje te koop op MP of Kapaza
goede paardhengst x New forest merrie :+ reden verkoop : wegens te klein blijven voor mij ;)
ik denk dat je geen paard gaat krijgen uit die pony ook niet als je er een paard van 1.70 opzet ..
ik heb mijn jeugd doorgebracht bij een gerenomeerde springpaardenfokker ..ze hadden ook een D pony staan wat dik 1.40 liep ..hij heeft er denk ik een jaar of 4 mee gefokt in de hoop er een paard uit te fokken maar helaas ..er is nooit ééntje groter dan de merrie uitgekomen ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:24

Komt wel eens bij een helft van een tweeling voor met paarden ouders, een pony die al generaties in die maat gefokt is zal dat niet geven.

Maar dromen mag

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:28

@sarabende: op de foto die je ziet, dit ben ik NIET. En ik ben zeker niet te groot voor mijn paard.
@Karennnn:ik zei eerder (mss is het moeilijk te begrijpen of te lezen, who know's) dat een E-pony ook wel mocht als veulen. Hier in Belgïe is een paard een paard vanaf 1m48. Wij gebruiken de term E-pony hier niet. Ik ben zelf een 1m63 dus denk ik toch dat mijn merrie groot genoeg is.

@Karennnn+sarabende: I hear a lot of bullshit, jullie lezen ook veel tussen de regels door moet ik zeggen... :o?
Laatst bijgewerkt door Goodgirls op 23-02-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:30

Goodgirls schreef:
@Karennnn+sarabende: I hear a lot of bullshit, jullie lezen ook veel tussen de regels door moet ik zeggen... :o?

Leer eens normaal reageren kind. Je krijgt goedbedoelde adviezen en dan post je zoiets? :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:33

Ik ben het eens met de meeste reactie's, het lijkt mij geen ideale merrie om je droompaard uit te fokken.
Het karakter is niet zo'n probleem mits je de juiste hengst kiest en dat bokhoefje hoeft niet doorgegeven te worden, bovendien is dat ook goed te corrigeren bij een veulen.
Maar net zoals de rest denk ik niet dat je uit deze merrie een paard kunt fokken. Je zegt zelf dat ze 1,48 is maar je wilt een paard fokken, dus boven 1,60, dan moet je hengst toch minimaal 1,75 zijn?? Arme merrie. En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de voorouders van je merrie, wie weet fokt ze heel klein en krijg je met een hengst van boven 1,70 nog steeds een veulen wat onder 1,60 blijft.

Ik denk ook dat je je beter de moeite en het geld kunt besparen en een leuke jaarling of tweejarige kunt kopen, dan weet je iig vrij zeker hoe groot hij gaat worden. Nog makkelijker; koop een beleerde 3 jarige, hoef je ook geen geld uit te geven aan iemand die hem moet inrijden ;)