[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:11

@Ineke: ik denk dat het wel wat meevalt met de massa van je merrie. Althans, zoals ik het op de foto's zie. Persoonlijk vind ik het geen "tank". Elegant is wel mooi vrij bloed en hij leeft nu nog Knipoog

Zelf heb ik een Elegant-merrie die juist wat meer massa zou mogen hebben Knipoog Ze komt uit een Zichem x Satteliet merrie.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:53

Op de foto's toont ze ook niet heel breed. Maar ze is het afgelopen paar maanden nog goed gegroeid. Inmiddels is het zadel een boommaatje 35 en vind ik haar breed zat. Ben wel benieuwd wat ze er op de keuring van zeggen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:07

Ik zit nu verder te kijken via de site van stal klomphaar en nu valt de hengst Nickson mij ook op, wie weet hier wat over ik kan geen verrichtingsrapport vinden. Hij is goedgekeurd na op wacht te hebben gestaan. Wat betekent dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:46

Op wacht staan doen ze als ze twijfels hebben bij de nakomelingen van een al goedgekeurde hengst. Hij gaat dan tijdelijk op wacht totdat hij genoeg nakomelingen heeft laten zien die wel positief opvallen en waarna hij dan weer goedgekeurd kan worden voor de dekdienst. Dit is bij Nickson dus gebeurd.

Ik heb in Didam een keer een leuke stermerrie van hem gezien. Hij fokt wel tuigypisch, dus ik zou hem persoonlijk alleen op een erg rijtypische merrie gebruiken waarbij je wat type terug wilt fokken of als je een mooi koetspaard wilt fokken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:43

winston is ook een zoon van elegant,
op de stal waar ik rij staat een dochter van Rubbus B
en er staat een tweeling van Koss

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:27

Nickson was als tweejarige reserve kampioen bij de tuigpaarden
Heeft het verrichtings onderzoek als tuigpaard gedaan is afgewezen, en heeft later het verrichtingsonderzoek nogmaals gedaan maar dan als gelderspaard.

Vervolgens is hij op de veulens op wacht gezet.
Toen bleek dat uit weinig dekkingen toch een aantal zeer goede paarden zijn voort gekomen is Nickson als dekhengst in ere hersteld.
Enkele nakommelingen di op de NMK hebben gelopen zijn Topalenza,Urona en Unique motafko's, van de laatse weet ik zeker dat kampioen was, en volgens mij waren de andere dat ooit ook.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:04

Stoffel, weet jij de fok/eig. van Urona?
Kennissen hebben namelijk ook een merrie genaamd Urona, van Nickson, dus dat zou best eens die merrie kunnen zijn.
Als dat zo is, kan ik er wel achter komen of ze idd kampioen is geweest.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:41

Urona is van Dunnewold uit Winterswijk, en komt uit marona, dat is weer het lijntje van Wim Joosten

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:19

Dan kan ik even navragen of ze idd kampioene is geweest :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:47

Je kan de naam ook even googlen, dan vind je het ook wel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:22

mijn merrie heeft dus wel echt gelders tuigpaard in de lijn zitten. Zelf vindt ik haar niet echt tuigtypisch. Het is wel de bedoeling om een rijpaardveulen te fokken omdat dit wat makkelijker verkoopt dan een tuiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:31

Alexandro of Parcival (of zoon) dan. Of de jeugdige Upperville als hij goedgekeurd wordt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:29

Bij Alexandro zit Satteliet misschien te dichtbij..?

Parcival heeft zich al goed bewezen, maar is niet vrij in zijn bloedvoering. Bob Vivant (Upperville) is helaas nog niet goedgekeurd. Wat lastig he! Ik zou Bon Vivant heel interessant vinden op zo'n merrie :j

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:47

Bij Bon Vivant moet je merrie wel een super sterk en correct achterbeen hebben

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:45

dat heeft ze niet ze is vrij zwak op de achterhand helaas.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:43

@Ineke: ze had toch goede punten bij de stamboekopname?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:55

ja maar ik merk met rijden dat haar achterhand niet zo sterk is als zou moeten. Ze is al wel heel veel verbetert het heeft natuurlijk voornamelijk te maken met bespiering en die wordt steeds beter. Daarom is haar galop minder dan de andere gangen heb ik het idee. Ze kan nu los wel heel goed galopperen en onder het zadel gelukkig steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:29

Beide lijkt mij dan meer een rijtechnisch probleem dan foktechnisch.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:37

Hoi, wat een leuk paard! Ik heb ook een bazuin merrie (zie profiel), ik heb helaas geen geld om een tweede paard te onderhouden maar anders zou ik haar laten dekken door Rubus B omdat ik hem prachtig vind en omdat hij bekend staat om zijn goede karakter. Maar goed je geeft al aan dat je dat niet wilt. Je zegt dat ze onder het zadel niet goed kan strekken, geeft het zadel wel genoeg schoudervrijheid?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:42

Het zadel geeft nu wel voldoende schoudervrijheid voorheen niet. Ze is van zichzelf wat minder op het dressuurgebied. Ze houd niet van het bakwerk wij zijn allebei veel liever met spelletjes en buitenwerk bezig.
crosmuller is jouw merrie wel voorwaarts ?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:36

Eh nee in de bak ook niet, eigenlijk hetzelfde verhaal. Ze vindt spelletjes en buiten rijden leuker. Buiten kan ze wel heel goed strekken onder het zadel :). De karakter beschrijving van je merrie komt me bekend voor, maar dat heb ik wel vaker als ik over bazuin nakomelingen lees. Ik ben nu bezig met rechtrichten (zoals op http://www.paardenbegrijpen.nl) dat vindt ze leuker omdat ze dan af en toe een snoepje krijgt voor een goed uitgevoerde oefening. Misschien moet je er eens naar kijken die oefeningen zijn erg goed voor het sterker maken van de achterbenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:32

Rechtrichten en dan een snoepje?????
Rechtrichten is onderdeel van de dressuuropleiding van een paard. Daar horen geen snoepjes bij..vind ik.

Die skala der ausbildung:

Takt: das räumliche und zeitliche Gleichmaß aller Schritte, Tritte und Sprünge, also der gleichmäßige Rhythmus des Bewegungsablaufes
Losgelassenheit: die psychische und physische Gelöstheit des Pferdes
Anlehnung: die stete, weich federnde Verbindung zwischen Reiterhand und Pferdemaul
Schwung: die Übertragung des energischen Impulses aus der Hinterhand auf die Gesamtvorwärtsbewegung des Pferdes im Trab und Galopp
Geraderichtung: die sowohl auf gerader als auch auf gebogener Linie spurgenaue Anpassung (der Längsachse) des Pferdes auf die Hufschlaglinie Versammlung: der Idealzustand, in dem das Pferd sein Körpergewicht und das des Reiters möglichst gleichmäßig auf allen vier Beinen verteilt trägt

Niet voorwaarts??...beter aan de beenhulpen zetten. Natuurlijk heb je paarden die van nature flegmatieker zijn maar ze zijn ook heel goed, zonder snoepjes, voorwaarts te rijden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:02

Natasjave, of ik snoepjes wil gebruiken bij de training moet ik zelf weten hoor. Ik zeg ook niet dat iedereen zijn paard snoep moet geven, dat moet iedereen zelf weten. Ik doe het wel om het leuker te maken voor haar. Dat staat verder ook los van het gymnastiserende effect van het rechtrichten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 09:46

NatasjavE met het beter aan de beenhulpen zetten ben ik al 2 jaar bezig en meerdere ruiters hebben dat geprobeerd. Ze is niet alleen erg flegmatiek ze houd ook niet van het dressuurwerk. Buiten heb ik geen problemen met aan het been. Ik ben nu bezig om mijn benen helemaal niet meer te gebruiken en alleen op zit te rijden met mijn bekken. Dit werkt beter dan alle methodes die me zijn aangeraden in de verschillende topics tot nu toe. Ik rij ook heel erg op stem en ook dat werkt beter dan beengebruik.
@crosmuller die van mij is een echt vreetmonster het gebruik van snoepjes bij de training werkt bij mij goed. Zeker bij het bakwerk even de aandacht weg van de voor haar saaie en vervelende dingen kauwen geeft natuurlijk ook ontspanning.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:40

InekeH87 schreef:
NatasjavE met het beter aan de beenhulpen zetten ben ik al 2 jaar bezig en meerdere ruiters hebben dat geprobeerd. Ze is niet alleen erg flegmatiek ze houd ook niet van het dressuurwerk. Buiten heb ik geen problemen met aan het been. Ik ben nu bezig om mijn benen helemaal niet meer te gebruiken en alleen op zit te rijden met mijn bekken. Dit werkt beter dan alle methodes die me zijn aangeraden in de verschillende topics tot nu toe. Ik rij ook heel erg op stem en ook dat werkt beter dan beengebruik.
@crosmuller die van mij is een echt vreetmonster het gebruik van snoepjes bij de training werkt bij mij goed. Zeker bij het bakwerk even de aandacht weg van de voor haar saaie en vervelende dingen kauwen geeft natuurlijk ook ontspanning.

Ik vind het altijd zo leuk om over andere Bazuin nakomelingen te horen, het komt me allemaal heel bekend voor :). Ik heb van mijn instructrice ook geleerd meer op zit te rijden en Myrtle reageert daar ook goed op. Ik moet wel zeggen dat ze in het begin wel wat flegmatiek kan zijn maar als je even doorzet gaat het bij haar wel over. Soms wordt ze dan juist wat loperig. Buiten is ze wel actief ik rij ook endurance met haar, dat vindt ze wel leuk, andere paarden inhalen. En ja die van mij is ook een vreetmonster ze doet alles voor een snoepje. Maar we gaan wel erg offtopic, van fokken heb ik niet zo veel verstand maar ik was op gelderse de hengsten show helemaal weg van Rubus. Als ik nou wat meer geld had, en tijd ...........................