[EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:04

Je hebt idd wel gelijk maar daarnaast is het wel zo dat bv de standaard sportpony nog weleens dingen doet als blijven kijken naar een papiertje, steeds weer weigeren voor die ene hindernis ed.
Bij een arabier, mits correct ingereden, zul je zulke dingen minder snel hebben omdat die echt een band krijgen met hun verzorger/ruiter en daardoor juist graag willen werken. Plus dat het bij een arabier meestal zo is dat als je hem 1x die ene hindernis hebt laten zien hij er daarna niet meer bang voor is.

Dus wbt karakter speel je imo gelijk maar ben het er wel mee eens dat een paard met veel arabisch bloed er wss meer onder lijd als hij in het handelscircuit beland, juist omdat ze zo'n band krijgen met hun verzorger/ruiter.

Qua fokkwaliteiten maakt het denk ik niet uit want een merrie met een hoog percentage arabisch bloed kan juist een positieve bijdrage leveren aan de fokkerij.
En qua sportkwaliteiten ligt het natuurlijk maar net aan watvoor hengst je kiest, Lobeke bv is een stuk allrounder dan de meeste ponyhengsten.

Maar verder heb je ook wel gelijk en ik ben hier niet om jou te overtuigen dat je met een AV moet dekken, ookal ben ik dan fan van het ras Knipoog

Hoe zit het eigelijk met het springvermogen van je merrie? Heb je niet genoemd geloof ik?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:11

Wat vind je van de hengsten Nieuwmoed's Patrick en Make My World?

Ter dekking bij www.stalnieuwmoed.nl

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:35

Kijk ook eens naar http://www.volltreffer.nl , deze hengst heeft het heel fijn gedaan in de sport in Duitsland en wordt nu weer in NL uitgebracht.
Hij heeft afgelopen jaar de kampioen op de hengstenkeuring gegeven, Vlegel. Tevens zijn er 2 andere nakomelingen, een merrieveulen en een 3 jarige merrie, kampioen van hun rubriek geworden.
Ik heb mijn eerste veulen van hem gefokt, hij komt uit een 4-jarige Country merrie. Dit jaar heb ik haar met Vlegel laten insemineren.
Dit is de Volltreffer:

Afbeelding

Weet even niet hoe ik de foto groter moet krijgen?

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:42

Afbeelding

Ow zo dus, duurde even.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 03:47

anneliesdj schreef:
Je hebt idd wel gelijk maar daarnaast is het wel zo dat bv de standaard sportpony nog weleens dingen doet als blijven kijken naar een papiertje, steeds weer weigeren voor die ene hindernis ed.
Bij een arabier, mits correct ingereden, zul je zulke dingen minder snel hebben omdat die echt een band krijgen met hun verzorger/ruiter en daardoor juist graag willen werken. Plus dat het bij een arabier meestal zo is dat als je hem 1x die ene hindernis hebt laten zien hij er daarna niet meer bang voor is.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring, dus daar geef ik je wel gelijk in. Mijn merrie heeft in dat opzicht een arabierenkarakter en ik hoop dat ze dat ook doorgeeft. Hoewel iets minder sensibel niet erg zou zijn. Knipoog

anneliesdj schreef:
Maar verder heb je ook wel gelijk en ik ben hier niet om jou te overtuigen dat je met een AV moet dekken, ookal ben ik dan fan van het ras Knipoog

Vergis je niet, voor mij gaat er niets boven de AV hoor. Knipoog Het is mijn droom om later een paar arabische fokmerries te hebben, maar voorlopig moet ik het doen met wat ik heb en dat is ook hartstikke mooi!

anneliesdj schreef:
Hoe zit het eigelijk met het springvermogen van je merrie? Heb je niet genoemd geloof ik?

Ik ben er niet zo enthousiast over. Ze springt wel, maar niet op een mooie manier. Ze maakt zich niet echt rond en laat haar achterbenen een beetje hangen. Met training zou er nog een hoop aan te verbeteren zijn denk ik, maar ik ben zelf niet zo van het springen, dus ik heb er nooit veel aandacht aan besteed. Ik weet wel dat haar halfzus (zelfde moeder, uit Romantico, een rijpaardhengst) van nature wel veel aanleg voor (en plezier in!) het springen heeft. Ik heb ze beide verzorgd en ze zijn in dat opzicht (en vele andere) echt compleet verschillend. Het is dus geen sterk punt van mijn merrie, maar het is ook weer niet zo dat ze echt verschrikkelijk springt. In combinatie met een goed springende hengst denk ik dat de kans vrij groot is dat het veulen heel fatsoenlijk zal springen. Het is wel één van de redenen waarom ik al had aangegeven dat ik graag een hengst wil die goed kan springen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 03:59

anneliesdj schreef:
Wat vind je van de hengsten Nieuwmoed's Patrick en Make My World?

Ter dekking bij http://www.stalnieuwmoed.nl

Mijn eerste snelle indruk: hmmm, ik weet niet. Nieuwmoed's Patrick oogt erg lang. Make My World spreekt me op het eerste gezicht iets meer aan maar ik vind dat beide hengsten weinig adel uitstralen. Het verkooppraatje van Make My World is wel indrukwekkend, maar ik ben toch niet meteen enthousiast. Nu we op die website zijn aanbeland moet ik trouwens zeggen dat Orchard Boginov en (zijn zoon zie ik nu) Watermill Falcon Welsh me wel aanspreken, maar dat blijken dan weer beide Welsh pony's te zijn. Toeval? Ik begin te geloven van niet. Vork

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 04:06

Jikke1983 schreef:
Kijk ook eens naar http://www.volltreffer.nl , deze hengst heeft het heel fijn gedaan in de sport in Duitsland en wordt nu weer in NL uitgebracht.

Volltreffer heb ik wel eens gezien en is zeker een heel interessante hengst, maar in combinatie met mijn merrie ben ik bang voor de bovenlijn. Volltreffer heeft een mooie ronde hals maar een beetje een diepe rug, een beetje een S-idee, als je begrijpt wat ik bedoel. Vork Je ziet veel vaker dat zulke halzen gepaard gaan met diepe ruggen, dat schijnt toch de natuur te zijn die de boel een beetje in balans probeert te houden. Op zich helemaal niets mis mee, maar aangezien mijn merrie ook een beetje zo is en ik haar juist iets strakker zou willen zien in de rug denk ik niet dat dit de beste keuze is. Ik vind je veulen wel heel erg leuk!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:09

anneliesdj schreef:
Ik denk dat ze doelt op het achterbeen van je merrie, dat is een tikje steil en op de eerste foto's lijken de koten wat week.
Daarbij zeg je zelf dat ze flink wijd gaat van achter. (komt overigens veel voor bij arabieren)

dank voor de uitleg Pling

anneliesdj schreef:
Maar, jouw veulen heeft een NRPS papier, dat scheelt al een stuk en dan kijken mensen nauwelijks hoeveel volbloed erin zit, eerder of ie er leuk uit ziet.
Daarbij weten de kenners het wel te waarderen dus denk niet dat je problemen krijgt met de verkoop.

Maar met een AV heb je wel meer kans op een "ielig" veulen met arabische uitstraling en daar zijn ze van het nrps wat minder van gesjarmeerd.... (of hoe je dat woord ook schrijft) Voor de verkoop op zich zal dat wel uitmaken aangezien de veulens met meer body beter verkopen...

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:39

Op dit moment loopt er een zeer interessant gefokte duitse rijponyhengst mee op de NRPS hengstenkeuring. Hij is door naar de 2e bezichtiging. Hij is ook al goedgekeurd in Duitsland (Rhld & Wstfl). Aan de nakomelingen te zien fokt hij de palominokleur goed door !
Ik weet bijna zeker dat deze hengst ook voor het NRPS goedgekeurd zal worden!!!

Afbeelding

Don Carino du Bois , een Deinhard B x Condor ox in eigendom van de Stoeterij du Bois

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:53

Ik weet dat het een relatief klein puntje is, maar ik vind dat hoofd echt, ehm, niet zo mooi. Bloos Hij lijkt ook weinig schoft te hebben, net als mijn merrie. Smaken verschillen! Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:24

Rianneke schreef:
Maar met een AV heb je wel meer kans op een "ielig" veulen met arabische uitstraling en daar zijn ze van het nrps wat minder van gesjarmeerd.... (of hoe je dat woord ook schrijft) Voor de verkoop op zich zal dat wel uitmaken aangezien de veulens met meer body beter verkopen...

Daarom kwam Lobeke ook als aanrader uit de bus, die is helemaal niet zo ielig en natuurlijk heeft de merrie ook een aandeel daarin, ik denk dus dat je daarmee op ongeveer een zelfde type komt als de merrie is, zeker niet ieler.

Of een veulen met body beter verkoopt is ook maar de vraag, ligt net aan de voorkeur van de koper en als ie goed loopt kan het zelfs de 'tank' liefhebbers overhalen. Tenslotte verkoopt er niets beter dan een veulentje wat mooi showy door de weide gaat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:34

Je hebt een punt, maar toch wordt het waarschijnlijk geen AV. Haha!

Ik heb inmiddels wel heel wat foto's verzameld van nakomelingen van een aantal hengsten, maar ik begin toch steeds meer naar Now Or Never te neigen. Vork

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:59

Als je een duidelijk beeld wilt over hoe de hengst fokt kun je beter ook foto's van de moeders zoeken.
Now or Never is een goeie, lopen er al aardig wat van.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:04

Uiteraard, maar dat valt nog niet altijd mee. Tong uitsteken

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:17

Ik zag dat 2 van onze hengsten hierboven genoemd werden.
Op het commetaar van Don Carino zou ik wel even wat willen opmerken...
Don Carino du Bois heeft wel voldoende schoft en vooral een goede halsaansluiting op de schoft (misschien dat het voor jou hierdoor wat vertekend op de foto). En zijn hoofd... tjah ieder zijn smaak natuurlijk, maar op de keuring werd zijn hoofd iig wel als sprekend beoordeeld. Even voor de goede orde.. op een hoofd kan je niet rijden... ( het belangrijkste is toch wel wat er binnen in dit hoofd omgaat lijkt me )

Afbeelding

Afbeelding
En even een foto van een nakomeling Haha!on Carenzo ( v. Don Carino ) Behaalde een silber medaille op de duitse veulenkeuring

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:32

Ik denk dat don carino een toppertje is Pling
Kwa hoofd, het spreekt je aan of niet, maar ik vind em juist een erg mooi pony-typisch hoofd hebben!
En net wat marjolein zegt; op een hoofd kun je niet rijden.

anneliesdj schreef:
Of een veulen met body beter verkoopt is ook maar de vraag, ligt net aan de voorkeur van de koper en als ie goed loopt kan het zelfs de 'tank' liefhebbers overhalen. Tenslotte verkoopt er niets beter dan een veulentje wat mooi showy door de weide gaat.

Veulens met body verkopen over het algemeen beter ja. Dat is iets wat ik zie/meemaak.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:04

Op een hoofd kun je niet rijden, maar je moet er wel de hele tijd tegenaan kijken. Knipoog Waarmee ik maar wil aangeven dat ik toch echt zelf zal moeten bepalen wat ik belangrijk vind, zelfs al was het de lengte van de staart. Clown

@marjolein88: Die opmerking van mij over de schoft was vooral gebaseerd op de eerste 2 foto's van hem in je profiel. Ik vind het daar nog steeds zo lijken, maar jij zult er wel meer verstand van hebben dan ik. Ik denk dat mensen die mijn opmerking gelezen hebben er wel uit gehaald hebben dat het om mijn mening gaat en niet om een wetenschappelijk vaststaand feit. Zo niet dan is het alleen maar mooi dat jij jouw mening hebt kunnen toelichten. Knipoog Ik hoop ik elk geval niet dat je je aangevallen hebt gevoeld, want zoals ik al zei: smaken verschillen! Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:07

Ik denk dat jij raar tegen zijn hoofd aankijkt omdat hij een mensenoog heeft, ziet er apart uit maar vind dat ie verder wel een mooi koppie heeft.
Maar wbt de schoft ben ik het met je eens, hij heeft wel wat schoft maar geen heel mooie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:47

Ik vind dat je een hele leuke merrie hebt, en ik denk dat je er ook leuke veulens uit kunt fokken.
Ik hoorde hier al een paar namen voorbij komen, zoals Nicolai. Die zou ik niet nemen, veel nakomelingen die ik heb gezien hebben toch weke ruggen (vooral bij het Appaloosa-stamboek lopen veel nakomelingen rond met weke ruggen), bovendien heb ik ook regelmatig ingesnoerde pijpen gezien bij nakomelingen.
First Stayerhof's Ramzi H is een nog jonge hengst die het erg goed doet. Moeilijk om daar iets over te zeggen, ik heb verschillende veulens gezien en die zien er goed uit. Lijken niet te lange of weke ruggen te hebben. Al vraag ik me af of je het hoofd sprekend vind. Zijn bloedlijn, met welsh aan moeders kant, sluit wel mooi aan.

En als je het toch over een zoon van Boginov hebt, wat denk je van Red Prince, is een zoon van de volle zus van Boginov? Heb erg leuke nakomelingen gezien.

En Heidehof's Don Diego, jonge hengst die komend jaar zijn eerste nakomelingen verwacht, maar qua exterieur voldoet hij wel zeker aan de eisen die je voor je merrie hebt. Alleen nog even afkijken hoe hij fokt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:00

Bedankt! Haha!

Er zijn zeker een aantal Welsh hengsten die mijn interesse hebben, maar mijn grote vraag is of ik ze tijdens de hengstenkeuring kan bewonderen of dat het bij het NWPCS niet gebruikelijk is om reeds goedgekeurde hengsten weer te laten opdraven. Bij het NRPS is dat namelijk wel zo (op een paar uitzonderingen die voor 3 jaar of definitief zijn goedgekeurd na) en dat is toch eigenlijk wel reuzehandig! Vork Die hengsten die Neonlight noemt vind ik namelijk allemaal interessant, maar ik vind het heel moeilijk om ze vanaf een foto met elkaar en andere hengsten te vergelijken. Natuurlijk kan ik ze bij de hengstenhouder gaan bekijken, en dat zal ik ook wel doen voordat ik definitief beslis, maar als ik voor elke hengst het halve land door moet (met OV, want ik heb geen auto) zal mijn eerste lijstje toch iets korter zijn. Bloos

Trouwens, als ik voor een Welsh hengst zou kiezen, dan wordt het veulen bij het NRPS toch in het register A opgenomen? Als ik het goed begrepen heb komen register A dieren op 3-jarige leeftijd wel gewoon in aanmerking voor stamboekopname, mits ze binnen het fokdoel passen, maar dat lijkt me het probleem dan niet. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of er meer over kan vertellen?

Ik zal binnenkort even weer een nieuw lijstje maken, voordat ik zelf het overzicht ook verlies. *LOL*

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:11

Het NRPS heeft een foktechnisch adviseur, weer zo even niet wie maar op het stamboekbureau kunnen ze je wel verder helpen. Ik zou even contact met hem opnemen, hij kan je ook vertellen hoe dat zit met welsh hengsten gebruiken en papieren.

Leuke merrie heb je, mooie afstamming ook.

Op de site van het welsh stamboek staan alle hengsten per sectie met een foto en afstamming, zou je eens kunnen kijken. Lachen

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:11

Ik gebruik NF hengsten voor mijn NRPS merrie en die komen in het register A, bij stamboekopname als 3 jarige gaan ze over in het NPA.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:20

Bedankt voor jullie reacties! Momenteel heb ik het erg druk met mijn studie, maar ik zal zeker binnenkort eens contact opnemen met het NRPS. Lachen Mijn huidige top 3:

1) De Goede Ree Now Or Never
2) King Kadanz
3) First Stayerhof Ramzi H

Zowel bij het NRPS als bij het NWPCS lopen meer kandidaten rond, maar ik heb nog niet genoeg tijd gehad om het allemaal uit te zoeken. Na 31 januari (Hengsten Showdag van het NRPS) kan ik jullie vertellen of King Kadanz en Ramzi H nog in de race zijn en of ik verder leuke hengsten heb gezien. Vork Ondertussen zal ik kijken of ik bij het NWPCS nog meer leuke hengsten kan vinden.

Overigens kreeg ik een pb over een aantal hengsten met een interessante kleur. De meeste spraken me niet zo aan, maar wat vinden jullie van deze: Centauro's Golden Flashlight?

Hij lijkt mij op het eerste gezicht niet zo gek, maar ik ben benieuwd naar jullie commentaar! Overigens vind ik zijn kleur (cremello) helemaal niet mooi Bloos maar als ik het goed begrijp zal een veulen van deze hengst en mijn merrie altijd een palomino zijn en dat vind ik niet verkeerd. *LOL*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 02:27

Dat is wel een erg chique ding zeg alleen heeft die ook niet zulke sterke lendenen maar lijkt me wel de moeite waard om irl te gaan bekijken.
En als je garantie op kleur wilt zit je bij zo'n hengst altijd goed natuurlijk, je krijgt 100% een palomino Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 02:44

Inderdaad zijn de lendenen zo te zien niet heel best. Maar, 100% zekerheid op palomino met jouw merrie, commercieel gezien is dat ook erg best. Behalve het puntje op de lendenen vind ik het op de foto een erg leuke hengst. Bedenk trouwens wel dat die duitse hengsten zeer prijzig zijn in dekgeld.