Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:41

Klopt. :o
Ik vind het een heel leuk dier, maar niet als hengst voor Kim.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:52

set_elkol schreef:
het is zichtbaar op meerdere foto's toch? Maar inderdaad op andere foto's weer minder.
Maar het hoeft sowieso niet een dealbreaker te zijn, ik vind hem tot nu toe wel erg aansprekend Tineke.


Of een paard week, correct of stijl gekoot is moet je niet op een bewegingdsfoto beoordelen.

Een paard moet dan op "stand" staan en dan kijk je of de kogels in de juiste hoek staan.

Een paard met lange koten kan in beweging soms weekgekoot lijken maar dat niet zijn.

Een paard wat op stand erg weekgekoot is zou ik wel laten staan. Zeker als het om het achterbeen gaat omdat het daar zeer dikwijls met een zeer recht sprongewricht samen gaat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:55

Jessix schreef:
KoudbloedKim schreef:
Hij ziet er vrij stevig uit, maar misschien heb je gelijk.

Is hij niet, dit is gewoon een warmbloed paard. Niet breder gebouwd dan een goed getrainde KWPNer. :)


Klopt.
Valentin is een Fredriksborger en dus een warmbloedpaard. Ongeveer hetzelfde type als de Gelderse Paarden in Nederland.

Je zit dan weer met het karakter en een heel ander type qua bouw.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:01

De eigenaresse noemde hem zelf ook weekgekoot, maar zei dat dat bij bijna alle Shires voorkwam.

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:11

NatasjavE schreef:
set_elkol schreef:
het is zichtbaar op meerdere foto's toch? Maar inderdaad op andere foto's weer minder.
Maar het hoeft sowieso niet een dealbreaker te zijn, ik vind hem tot nu toe wel erg aansprekend Tineke.


Of een paard week, correct of stijl gekoot is moet je niet op een bewegingdsfoto beoordelen.

Een paard moet dan op "stand" staan en dan kijk je of de kogels in de juiste hoek staan.

Een paard met lange koten kan in beweging soms weekgekoot lijken maar dat niet zijn.

Een paard wat op stand erg weekgekoot is zou ik wel laten staan. Zeker als het om het achterbeen gaat omdat het daar zeer dikwijls met een zeer recht sprongewricht samen gaat.


Bedankt voor de uitleg, leerzaam :j

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:26

Ik zou jullie mening nog een keer willen horen over deze hengsten.

Dit is Lucky Lad 2nd.
Afbeelding

Dit is Don Corleone, een zoon van Lucky Lad 2nd.
Afbeelding

Don Corleone heeft een erg lief karakter, Lucky Lad 2nd is wat moeilijker.

Nu heb ik van een andere bekende Shire-fokker gehoord dat Lucky Lad 2nd niet helemaal goed in zijn koppie is en dit ook doorgeeft aan zijn nakomelingen, niet allemaal.
Die zijn dan sneller geïrriteerd etc.

Als ik naar de beenstand kijk, vind die van Lucky Lad 2nd wel beter dan die van Don Corleone, maar qua karakter niet.

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:38

voor de bouw staan zowel nummer 1 als 2 niet goed, ze staan schuin opgesteld (zeker de eerste) en hoofden zijn gedraaid.

Heb je toevallig een echte rechte standfoto van beiden heren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:43

Die heb ik wel, maar mag ik niet openbaar plaatsen.
Edit; Ik zie net op die foto's dat Don Corleone wel heel week staat voor.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:58

Ik zou met beide niet willen fokken dan.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:08

Wat leuk dat je een veulentje gaat dokken bij Kimmetje!
Heb niet al die 20 pagina's doorgelezen, maar je wilt niet persie meer een bont veulen? Als dat geen eis meer is, waarom dan geen trekpaardhengst?
En een fries? Of bonte fries?

Het is al een paar keer gezegd, ook door jou zelf, maar wees je bewust van de risico's aangezien Kimmetje nog niet eerder een veulen gehad heeft. Dan is het risico sowieso al wat groter en bij trekpaarden helemaal...

Set_Elkol
Berichten: 14863
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:50

maar als die eerste hengst dat doorgeeft kan de tweede het toch ook hebben qua karakter? Ik vind de staartaanzet van die eerste echt heel raar trouwens.

Jaan een Fries wil ze volgens mij niet.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:14

Oh oke, ik vind zelf trekfriesjes erg geslaagd, vandaar ;)

En met boullonais of percheron oid?

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:18

Katja, dat idee had ik niet en er liep nog een jaarling merrie'tje dat ook een onwijs lief beestje was.

Jaan, ik wil echt iets luxers fokken, dus met een wat langere nek en hoger op de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:26


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:33

Ik vind beidehengsten een hele slechte rug hebben. Moet ik erbij zeggen dat ik natuurlijk weinig verstand van Shires heb en met een warmbloedoog er naar kijk.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:39

KoudbloedKim schreef:
Katja, dat idee had ik niet en er liep nog een jaarling merrie'tje dat ook een onwijs lief beestje was.

Jaan, ik wil echt iets luxers fokken, dus met een wat langere nek en hoger op de benen.

En waarom dan geen friesje Tien?

Edit: heb t al gevonden ;) Ik heb 2 friesxkwpn'ers gereden en die knie-actie valt me reuze mee. Denk dat als je een bonte fries met Kimmetje kruist de knie-actie behoorlijk minder is.

Wel lastig hoor, een keuze hierin maken. Er loopt zoveel moois rond! :D
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 30-09-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:44

Niet om het een of ander maar een Fries is toch een warmbloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:46

Caily schreef:
Niet om het een of ander maar een Fries is toch een warmbloed?


http://www.demeulebossen.be/html/warmbl ... bloed.html
De Fries is dus zeker een warmbloedpaard, het is immers deels afkomstig van Oosters bloed, via de Arabier en de Berber. Het is weliswaar een zware warmbloed, maar zo zijn er meer, denk maar aan de Knapstruper, de Lippizaner, de Kladruber, de Freiberger…
Zelfs op het gebied van morfologie leunt de Fries veel korter aan bij de warmbloeden dan bij de koudbloeden; het gewicht van de gemiddelde Fries ligt zeker onder de 900 kg. In de hals ligt weinig onderhuids vet zoals bij de koudbloeden wel het geval is. De schouderligging is schuiner en de rug en lendenen zijn zeker niet zo kort dat zij ideaal zouden zijn voor de trekarbeid.

Even de grote vriend google gebruikt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:48

Daffy02, Sir Camelot vind ik ook onwijs gaaf, maar hij staat te ver weg helaas.

NatasjavE, en dat wil ik juist verbeteren aan Kim.

Jaan, ik heb eigenlijk niks met Friezen. :o
Mooi voor de koets en de echt ouderwetse types vind ik ook heel erg gaaf, maar het is een ras dat ik niet graag zelf zou willen hebben.
Friezen hebben ook vaak een weke rug, maar mocht er echt een Fries bestaan die echt nog het ouderwetse type is, wil ik er wel over nadenken.

Wat vinden jullie van Danish Boy?
http://www.devonwood.nl/devonwood-danish-boy.htm

Dat was ook echt een lieverd, maar een beetje 'stil', bijvoorbeeld in vergelijking met Brownroyd Regal Prince.
Hij is nog maar 3 ook hoor.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:55

Ja, merendeel wist ik. Maar ik vind daarom de suggestie van Fries voor Kim beetje vreemd, Tineke heeft aangegeven niet te ver van het type af te willen, en dat is ook meerdere malen door anderen aangeraden. Lijkt me ook erg verstandig.

De bovenstaande twee hengsten vind ik de foto's te slecht om te beoordelen. Wel wil ik nogmaals benadrukken vooral op zoek te gaan naar nakomelingen en niet teveel vast te pinten op de punten van een hengst (positief dan wel negatief), dan kan je mening ineens heel anders worden. Bij de Tinkers is afstamming vaak onbekend daarom letten veel fokkers extra op ver-erfd wordt, nu de fokkerij iets langer aan de gang is lijkt het zo te zijn dat sommige punten een generatie overslaan met ver-erven, dus wellicht kan je behalve nakomelingen ook de ouders van de hengsten bestuderen.

Bovenstaande hengsten vind ik trouwens geen opvallend slechte rug hebben, wat vind je er precies slecht aan? De bovenste hengst spreekt mij meer aan omdat hij meer in het vierkantsmodel staat en meer behang heeft, maar ik denk dat dat iets erg persoonlijks is.



Danny vind ik echt geweldig, heel fijn karakter, wat je zegt beetje afwachtend, maar dat geeft niet toch? Je kan vragen of je nog eens terug mag komen voor hem om dan even echt met hem te bezig te gaan? Verder is hij goed gebouwd, mooie showresultaten, en zijn moeder is echt helemaal mijn type paard (ook heel rustig trouwens), dus niets dan lof, hihi.

Prince is gewoon een grote brulaap, maar wel erg lief. Die pakte vriendin en ik toen we aan het oppassen waren gewoon uit de paddock, aan de stal vast zetten voor een borstelbeurt, en ach, waarom dan niet elkaar even voetje geven om erop te zitten? Boeit Prince niks. Ben wel met Kristel op buitenrit geweest, zij op hem, ik op de Tinkermerrie (andere dan die ze nu hebben hoor), Prince schreeuwt de heleboel bij elkaar maar niks geen gek gedrag tegen die merrie, die hem trouwens buiten er gewoon uitliep in galop :') Hij doet echt zijn naam eer aan!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:00

Ik opperde een fries, omdat ze toch iets ouder en hoger op de benen en ruimer in de gangen wilde. Had niet alle 20 pagina's gelezen, dus had nog niet gezien dat ze echt géén fries wil.

Een wat afwachtende houding vind ik absoluut geen minpunt bij een paard. Is ie waarschijnlijk ook niet echt dominant, en dat wil je wat minder toch?
Die Danish is een knap dier. Ben zelf niet zo van de (lichte) ramskoppies, maar das mijn smaak ;) Vind dat ie n goeie kont heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:03

Helemaal onderaan staan nakomelingen van Eugenic Connor.
http://www.devonwood.nl/ec-eugenic-connor.htm

En hier onderaan van Prince.
http://www.devonwood.nl/brownroyd-regal-prince.htm

Ik denk zelf dat als we Prince op Kim zetten, we een zeer stout veulen krijgen met nog meer humor. _O-

Afwachtend zijn is inderdaad niet erg en misschien had hij zijn dag niet.
Terug komen lijkt me een goed idee, het liefst als zijn eerste veulens er zijn. :j

Ramshoofdjes vind ik juist wel leuk bij dit ras.
Dat is inderdaad een kwestie van smaak. :j

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:07

Maar even een vraagje, wat vind jij dan storend aan een afwachtende houding? Want in je openingspost zeg je juist dat je een hengst zoekt met een zachtaardig karakter. Dan is dit toch een beetje het karakter waar je naar opzoek bent? Of begrijp ik dat verkeerd?

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:12

Ik heb nergens gezegd dat ik het storend vind hoor. :)

Het viel me alleen op dat in vergelijking met de andere hengsten, hij veel minder energie leek te hebben.
Maar zoals ik al eerder zei, misschien had hij zijn dag niet of vond hij het te warm.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:16

Er komt daar maar een veulen van Danny he, dus of dat nou zo objectief is. Ik denk dat je wbt veulens van Prince dus al vergist, daarom zeg ik, ga nakomelingen kijken en vraag het de eigenaren, die gaan best wel eens bij nakomelingen van hun hengsten kijken, Shirewereld is sowieso ons kent ons, en maar een keuring waar iedereen dan is, dus zo moeilijk is dat niet te achterhalen.