[H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:58

Omdat dat nu eenmaal fokken is, twijfelen tot de laatste moment en hopen op de beste keuze.
Je kan nu eenmaal geen perfecte hengst vinden, steeds zijn er minpunten die je beter ziet in een andere hengst.

sarabande

Re: [H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:43

Dat klopt, maar waarom dus toch een hengst kiezen waar je niets van weet, zoals ik er 2 op mijn lijstje heb, dat lijkt dan toch een rare keuze
Iets anders is dat ik na pb discussies met mensen die net zo als ik een fijne merrie met veel bloed hebben, de conclusie is dat er eigenlijk maar heel weinig keuze is voor zulke merries, terwijl er dus steeds meer fijne merries binnen de fokkerij komen

Op Dulce zou ik bijvoorbeeld best graag Krack willen zetten zoals ik in het verleden bij haar grootmoeder ook al deed.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:48

Saar; Onze Amazing Star heeft zich gemeld!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:48

Lilliputter schreef:
Saar; Onze Amazing Star heeft zich gemeld!

O ga even kijken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:45

sarabande schreef:
Dat klopt, maar waarom dus toch een hengst kiezen waar je niets van weet, zoals ik er 2 op mijn lijstje heb, dat lijkt dan toch een rare keuze
Iets anders is dat ik na pb discussies met mensen die net zo als ik een fijne merrie met veel bloed hebben, de conclusie is dat er eigenlijk maar heel weinig keuze is voor zulke merries, terwijl er dus steeds meer fijne merries binnen de fokkerij komenOp Dulce zou ik bijvoorbeeld best graag Krack willen zetten zoals ik in het verleden bij haar grootmoeder ook al deed.

:j helaas ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 01:43

essiesilly schreef:
sarabande schreef:
Iets anders is dat ik na pb discussies met mensen die net zo als ik een fijne merrie met veel bloed hebben, de conclusie is dat er eigenlijk maar heel weinig keuze is voor zulke merries, terwijl er dus steeds meer fijne merries binnen de fokkerij komenOp Dulce zou ik bijvoorbeeld best graag Krack willen zetten zoals ik in het verleden bij haar grootmoeder ook al deed.

:j helaas ja

Denk toch dat dat een probleem gaat worden, naast het inteelt probleem. Gelukkig heb ik daar geen last van mijn beide fokmeries zijn ffjg vrij :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:12

Heb je al eens gedacht aan Rock Forever?

Ik zie op het topic van de HC toen dat je er gecharmeerd door was en nu vallen z'n nakomelingen blijkbaar ook erg mee. En zelf evolueert hij heel goed.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:20

sarabande schreef:
Denk toch dat dat een probleem gaat worden, naast het inteelt probleem. Gelukkig heb ik daar geen last van mijn beide fokmeries zijn ffjg vrij :D

haha helemaal goed bezig wij :P ik ook idd geen ffjg of sandro hit donnerhall :P
maarrrr er komt er toch 1 van mijn lijstje steeds dichterbij hoor degene die ik al eerder heb gezegd waar jij een veulen van hebt gehad ;)

http://hengstenstation.com/uytert/image ... mpire.html united x londonderry

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 10:34

s0173957 schreef:
Heb je al eens gedacht aan Rock Forever?

Ik zie op het topic van de HC toen dat je er gecharmeerd door was en nu vallen z'n nakomelingen blijkbaar ook erg mee. En zelf evolueert hij heel goed.

Is niet genomen door het KWPN dus valt niet onder de lijst en zou ook niet voor Saar zijn evt voor mijn andere merrie maar daar gaat het in dit topic niet over

Je bedoelt United Ess???

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:09

ja, hij kan toch wel eigenlijk alles verbeteren wat ik wil maar die heeft bij jou natuurlijk weer te bloederig uitgepakt maar zie er ook genoeg van met genoeg body en dan zo 1 ook weer uit een londonderry

leuk he hengstkeuzes :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 11:20

essiesilly schreef:
ja, hij kan toch wel eigenlijk alles verbeteren wat ik wil maar die heeft bij jou natuurlijk weer te bloederig uitgepakt maar zie er ook genoeg van met genoeg body en dan zo 1 ook weer uit een londonderry

leuk he hengstkeuzes :+

Ja joh zo ben je maar van de straat he :D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:20

Ik ben helemaal niet thuis in warmbloedpaarden (niet meer tenminste) maar moet je bij de nakomelingen ook niet kijken naar wat de combi heeft gegeven ipv te zeggen dat de hengst niet zo'n goede veulens geeft?
Het is toch altijd de combi dat een veulen maakt?
Misschien kun je eens kijken naar een gelijksoortige merrie als de jouwe en welke hengsten daarop gebruikt zijn.
Als ik kijk naar wat ik nog weet van vroeger, zou ik persoonlijk kiezen voor hengsten die veelbelovend zijn, zeker als het veulen bedoeld is voor de verkoop.
Bewezen hengsten zijn er vaak ook veel te veel van.
Als je een veulen van fokt met een hengst die nog geen nakomeling heeft maar wel veel belovend is, dan heb je tegen de tijd dat hij evt wel bekend is, een van de eerste veulens wat misschien wel bijzonder goed verkoopt.

Heb een reactie geplaatst, omdat ik Sarabande een mooie merrie vind, en ik het topic (heb alles gelezen) bijzonder interessant vond...
Ben benieuwd naar de uiteindelijke hengstenkeuze :j
Succes!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 11:23

Dank voor je reactie griebels, ik heb het voordeel dat ik de merriestam goed ken en inderdaad vergelijken Essiesily en ik elkaars merries niet voor niets. Zo probeer je zoveel mogelijk gegevens erbij te betrekken
Daar komen dan externe gegevens bij van waar staat de hengst, is hij beschikbaar etc.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:56

Is dreamcatcher al genoemd, of zeg ik dan iets heel raars? :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:50

Aimee schreef:
Is dreamcatcher al genoemd, of zeg ik dan iets heel raars? :o

Ja ik dacht dat die al voorbij gekomen was, kan er weinig zinnigs over zeggen eigenlijk

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:00

Volgens mij raadde het NRPS Dreamcatcher aan voor merries met goed ontwikkelde voeten en een correcte voorbeenstand, hij is wat smal van hoef en teer van beenwerk. Geen idee van zijn veulens echter, heb de hengst alleen in het jaar waarin hij ggk werd bij het NRPS gezien.
Dus of dat voor Sarabande nou zo past?

Wel een erg mooi model en makkelijke bewegingen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:03

Denk dat je met Dreamcatcher teveel inlevert op het beenwerk. Het wordt te teer.
Wij hebben zelf een Dreamcatcher (5jr), goed paard en een onwijs lief karakter. Heeft wel goed ontwikkelde voeten en een zeer correctie beenstand. Maar dat heeft ze meegekregen van moederskant denk ik. Foto's staan in profiel, voor de nieuwsgierigen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:11

smeetjoew schreef:
Denk dat je met Dreamcatcher teveel inlevert op het beenwerk. Het wordt te teer.
Wij hebben zelf een Dreamcatcher (5jr), goed paard en een onwijs lief karakter. Heeft wel goed ontwikkelde voeten en een zeer correctie beenstand. Maar dat heeft ze meegekregen van moederskant denk ik. Foto's staan in profiel, voor de nieuwsgierigen.

Het laatste wat ik nodig heb is nog teerder beenwerk ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:18

helaas geen hengsten voor jou die bij sarabande past :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:26

Nou ja dat is relatief, er zijn best hengsten die bij Sarabande passen, maar die vind ik dan weer niet allemaal even leuk, vandaar de keuze :D

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:28

Ik ben iig erg benieuwd wie je uiteindelijk gaat kiezen voor de merrie. Wanneer wil je de merrie laten dekken?

Helaas heb ik geen nuttig advies voor je, daarvoor is mijn kennis nog te beperkt (reden dat ik bijv dit topic al van het begin volg, wordt je altijd wijzer van ;))

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:42

mauvestraat schreef:
Ik ben iig erg benieuwd wie je uiteindelijk gaat kiezen voor de merrie. Wanneer wil je de merrie laten dekken?

Helaas heb ik geen nuttig advies voor je, daarvoor is mijn kennis nog te beperkt (reden dat ik bijv dit topic al van het begin volg, wordt je altijd wijzer van ;))

Ik denk dat ik over een maandje begin, zal even een flesje bronscure bestellen, baadt het niet dan schaadt het niet
Dat is echt super om ze mooi hengstig te krijgen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:07

Th0mas schreef:
helaas geen hengsten voor jou die bij sarabande past :+

Ik heb al wat super-veulens gezien van Sarabande, dus er zullen zeker meerdere hengsten zijn die passen.
Alleen je moet natuurlijk de beste hengst voor deze merrie zien te kiezen.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:57

Onze Dreamcatcher heeft juist best fors beenwerk. Wel een heel fijn karakter!
Maar Dreamcatcher geeft heel erg dat stekerige voorbeen, weet niet of deze dat ook heeft maar zou ik toch niet zo snel doen bij een merrie die een trakhener vader heeft.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:12

JannekeW schreef:
Onze Dreamcatcher heeft juist best fors beenwerk. Wel een heel fijn karakter!
Maar Dreamcatcher geeft heel erg dat stekerige voorbeen, weet niet of deze dat ook heeft maar zou ik toch niet zo snel doen bij een merrie die een trakhener vader heeft.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Wij hebben ook een Dreamcatcher die een vrij stekerige voorbeen heeft. Tijdens het trainen is dit wel zeker verbeterd maar toch. Daarbij weet ik ook niet zeker of Dreamcatcher wel zo groot fokt. We hebben er verschillende gezien die niet echt aan de maat zijn (waaronder de onze helaas). Daarbij heeft ze ook idd heel fijn beenwerk terwijl ze niet al te veel volbloed in zich heeft.

Sarabande wil je graag een echt bewezen hengst of mag een jongere hengst ook?
Ook ik kom pas net om de hoek kijken wat betreft de fokkerij dus weet ik niet of ik iets zinnigs toe kan voegen. Daarbij vind ik het fijner om het paard in levende lijve te zien omdat een foto toch altijd een moment opname is maar dat ter zijde.
Ook ik probeer iets van jouw topic te leren :D