[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:57

Ik heb contact gehad telefonisch met Gert-Jan van Olst :D , het beste is om even langs te komen maar over de telefoon hebben we ook een aantal dingen kunnen bespreken. ;)

Hij is het ook eens met het feit dat je met deze merrie-lijn geen springpaard zal fokken |( (al heb je wel uitzondering).
Dat zou generaties gaan duren voordat je weer een "getalenteerde" springer eruit gefokt hebt.

Ik heb dus besloten niet met een springhengst meer te gaan fokken, peur omdat er ook nog zoveel moet worden gesleuteld aan de merrie qua bouw enzo. Maar natuurlijk ook omdat zulke mensen meer verstand en ervaring in het fokken hebben dan dat ik heb. :P
Haha gelukkig ben ik geen weegschaal van sterren beeld :+ , het valt heus niet op dat ik geen keus kan maken O:)

anneliesdj

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:59

Maar voor eigen gebruik hoeft het toch ook geen super springer te zijn? En als de bewegingen op het filmpje representatief zijn dan ga je er ook geen super dressuurpaard uit fokken denk ik. Dan valt er met dat springen meer te doen dan met de dressuurrichting.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:03

Ja daar zeg je ook weer zoiets :p dat heb ik nog niet tegen hem gezegt (a)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:06

Maar om dan alle risico te verminderen, zou ik zelf dan kiezen voor een bewezen hengst omdat je dan meer zekerheid heb.
Zeker omdat deze merrie niet echt ergens getalenteerd in is :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:23

Ja dat is zowieso wel slim.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:25

Even antwoorden op sommige vragen van bungie:
Je moet voor je zelf beter bepalen wat je wilt.

Je wilt een spring hengst die goed kan lopen
Bijvoorbeeld wil je kwpn papier? Niet perse liever wel.
Tot wat voor bedrag dekgeld? 1500,-
welke kleur? Maakt niet uit.
karakter makkelijk? Niet perce, maar wel met de juiste instelling
Wil je een bewezen hengst? Ja om op safe te gaan. :o

Wat te verbeteren:
Haar bouw, ze is veelste neerwaarts gebouwd
Het liefst een hengst die geen grotte hoofden doorfokt
Een hengst die die boven nekspieren heeft :P ik weet niet hoe het heet :z maar je ziet in een foto van mijn merrie duidelijk dat ze die spieren mist!
Afbeelding
Het liefst ook een hengst die geen platvoeten heeft

Zou er een hengst zijn die aan alles zou kunnen voldoen :Y) haha

Maar hoe jij je toekomstig paard in principe hebben wil.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:25

Moet even goed in me oren knopen die laatste zin :+

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:46

waar zou ik het beste kunnen zoeken naar een springhengst die in ieder geval de bouw verbeterd? Ik weet niet hoe ik goed moet zeken met die hulp middeltjes bij paardenfokken enzo.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:10

de hengst die bewezen zijn en genoemd zijn in dit topic zijn:

numero uno en haertbreker, zou ik tussen hun moeten kiezen ?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:51

Ik heb alle genoemde hengsten nog een goed onder de loop genomen, en wat zag ik tot mij verbazing voor aanparingsadvies bij de Tygo:

"Tygo lijkt geschikt voor merries die voldoende ontwikkeld zijn maar die arm bespierd zijn in de bovenlijn. Het achterbeen dient correct gesteld te zijn. De hengst kan souplesse en balans in de galoppade toevoegen."

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
Tygo liet een uniforme collectie goed ontwikkelde, rijtypische veulens met uitstraling zien.
Het hoofd is sprekend. De nek is zwaar. De hals is breed aangezet en heeft een goede vorm, maar heeft soms teveel bespiering in de bovenlijn. De schouder is wisselend van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en sterk bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. De broekspier zou verder moeten doorlopen. De stand van het voorbeen is overwegend correct, enkele malen wat teer of frans. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. De door de eigenaar geselecteerde veulens hadden een correctere stand van het achterbeen.
De stap is zuiver en goed van ruimte en souplesse. De draf is lichtvoetig en ruim. Het achterbeen zou in draf meer moeten ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben afdruk, balans en souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. De hals heeft veel bespiering. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. In beweging hebben de veulens veel souplesse en afdruk.

Al twijfel ik wel of Tes voldoende ontwikkeld is, maar zijn aanparingsadvies spreekt mij wel aan.
Ben alleen benieuwd naar de achterhand van zijn nakomelingen en of hij ook iets positief in tes der model kan toevoegen?
Weet iemand hier iets van?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:57

Maar er staat dat veel nakomelingen een lang en klein gehoekt achterbeen hebben = wat jouw merrie ook heeft. Plus dat er een paar waren die wat frans gesteld waren in het voorbeen, dat was toch ook een punt bij jouw merrie?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:10

De stand van haar voorbenen is goed, niet frans of toontredend.
Ze staat mooi recht op haar benen.

Ja lang achterbeen, dat is waar.. :o

ik moet wel zeggen dat ik me twijfels heb met de combinatie met de numero uno, ik denk niet dat de numero uno zelf op mijn merrie past.
Afstammelingen 2000 (september; veulens)
De hengst Numero-Uno werd een uniforme collectie, ruim voldoende tot royaal ontwikkelde, rijtypische veulens getoond, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn doorgaans hoogbenig en hebben veel uitstraling.
Het hoofd is doorgaans goed gevormd en sprekend. De nek is goed van lengte. De keeluitsnijding zou iets fijner moeten zijn. De hals is goed van lengte en goed gevormd. De halsbespiering is doorgaans voldoende. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is goed van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en bespierd. De lendenen zijn iets strak. De bespiering is goed. De goed bespierde croupe varieert van hellend tot iets plat, maar is voldoende lang. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is lang en gebogen. De omvang van het fundament is net voldoende en er is sprake van veel kwaliteit. De stap heeft net voldoende zuiverheid. De ruimte is voldoende. De draf heeft veel ruimte, veel souplesse en veel afdruk. Er is sprake van veel buiging in de gewrichten en de veulens kunnen goed schakelen. De galop heeft veel afdruk en voldoende ruimte. Soms blijven de veulens in draf en in galop iets hoog in het kruis.
Veterinaire bijzonderheden: Bij twee veulens zou de sprong mooier afgewerkt moeten zijn.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 24 veulens uit 188 in 1999 gedekte merries.

Ik denk dat ik meer aan de Haertbreaker kant moet zoeken, misschien hebben die een beter passend achterbeen.

Ik heb de stal van joshouwen gemaild en ik kreeg als advies na meedere malen gemaild te hebben:

Hallo pauline,

Regilio ivm model zou ik niet doen.
VainqueurAfbeelding of eventueel WhitesnakeAfbeelding
Gr
trudi

aanparingsadvies vainqueur: Paringsadvies 2006
Vainqueur lijkt geschikt voor royaal ontwikkelde springmerries met een correcte voorstand die in beweging veel souplesse hebben.

aanparingsadvies whitesnake: Paringsadvies 2007
Whitesnake kan vermogen aan de springpaardenfokkerij toevoegen en de galoppade verbeteren. De aangeboden merries moeten bloed vertonen en niet neerwaarts gebouwd zijn.

wel typisch dat deze 2 hengsten in de aanbieding zijn wanneer je het op hun stal dekt.. :+
Maar als ik deze 2 hengsten bekijk dan heb ik ook niet zo iets van die kunnen het model positief verbeteren, al hoewel de vainqueur misschien nog wel zou gaan.
Ik had ze nog gewezen op de hengst casantos, die geeft volgens kwpn een langer voorbeen en spieren in de bovenlijn, maar deze raade ze me ook niet aan.. }:0 Jammer dat ze niet meer info geven over waarom niet.
Afbeelding

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:05

Ik heb alle hengsten die hiervoor in dit topic genoemd zijn eens even onder de loop genomen:

Jackson-> nog in overweging
Jumbo-jet-> valt af, te slechte draf
haarlem-> erg in twijfel, voorkeur gaat naar een kwpnhengst
karandajs-> valt af, te grote kan op grof veulen
tygo-> weet ik ook nog niet
regilio-> valt af, wordt niet aanbevolen
numero uno-> valt af, lang achterbeen en ik mis iets
heartbreaker-> twijfel waarschijnlijk prijs een probleem
ustinof-> valt af, grof
solitair-> nog in overweging alleen twijfel over zijn nakomelingen
Viceroy -t -> valt af, geeft te weinig genen door
manhattan-> valt af
emilion-> ?? nog naar kijken
tangelo vd zuuthoeve-> valt af, draf te slecht
unaniem-> valt af, vaak slechte achterhand
Carthino z-> in overweging
perion -> valt af!

we houden dus over: Jackson, tygo, solitair, haertbreaker, emilion??? en carthino Z..... :Z

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:15

Solitair zou ik niet doen , geeft veel grof gebouwde veulens.
wat denk je van calvino Z? goede bovenlijn, ruime gangen bewezen hengst met zelf veel kwaliteit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:48

Ik snap niet waarom ze die beide hengsten aanraad, ik vind ze beide qua bovenlijn niet bij je merrie passen en Whitesnake is ronduit lelijk, van die twee zou Vanqueur het beste passen maar die gaat zeker de hals niet verbeteren.
Casantos is erg lang in het achterbeen, persoonlijk zou ik hem alleen daarom laten staan en de rest van de achterhand is ook een beetje, tjah. Ik vind het een typisch voorbeeld van een hengst die je aan ziet komen en dat je denkt; wauwie, vervolgens zie je hem van opzij en denk je; wat hebben ze daar voor rare achterkant aan geplakt :p
Hij is in zijn front erg mooi maar de rest :n

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:54

Ja ik snapte ook echt niet waarom ze met deze 2 hengsten aankwam, een beetje jammer eigenlijk.
Ik denk dat ze met deze 2 hengsten zo veel mogelijk wil dekken dit jaar want als je bij hun op station dekt met deze 2 hengsten krijg je 100 euro korting.. :P

het rijtje wat over blijft aan hengsten ben ik ook niet echt van overtuigd of enthousiast van.. :Z

wat denk jij anneliesdj, wat zou nou de beste combinatie zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:32

Welke vind je zelf het meest aansprekend tot nu toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:36

Pliensdream schreef:
Ik heb alle hengsten die hiervoor in dit topic genoemd zijn eens even onder de loop genomen:

Jackson-> nog in overweging
Jumbo-jet-> valt af, te slechte draf
haarlem-> erg in twijfel, voorkeur gaat naar een kwpnhengst
karandajs-> valt af, te grote kan op grof veulen
tygo-> weet ik ook nog niet
regilio-> valt af, wordt niet aanbevolen
numero uno-> valt af, lang achterbeen en ik mis iets
heartbreaker-> twijfel waarschijnlijk prijs een probleem
ustinof-> valt af, grof
solitair-> nog in overweging alleen twijfel over zijn nakomelingen
Viceroy -t -> valt af, geeft te weinig genen door
manhattan-> valt af
emilion-> ?? nog naar kijken
tangelo vd zuuthoeve-> valt af, draf te slecht
unaniem-> valt af, vaak slechte achterhand
Carthino z-> in overweging
perion -> valt af!

we houden dus over: Jackson, tygo, solitair, haertbreaker, emilion??? en carthino Z..... :Z

Vreemde conclusies heb je getrokken uit dit rijtje, vraag mij af hoe je daarbij komt.

En vervolgens heb je een rijtje overgehouden die totaal niet aansluiten qua types en wil je daar uitkiezen, dat vind ik dan weer vreemd.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:38

Ik wil niet perce uit die types kiezen, maar het is even een samenvatting met welke al genoemd zijn.

De conclusies heb ik getrokken aan de hand van combinatie met mijn merrie.
Bijv: Neem de Unaniem, zelf super springen maar zijn nakomelingen zijn niet altijd even geweldig achter. Aangezien mijn merrie dat ook niet is het om bv deze rede geen goede combi, al zijn er meedere reden voor sommige hengsten. :o
Of de Jumbo-Jet zeker een leuke hengsten, maar zijn bewegingen gaan geen positieve bijdrage leveren omdat dit ook een punt is bij mij merrie. ;)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:40

het is niet iets wat van de hengsten zelf slecht is, helemaal niet zelfs! het zijn geweldige hengsten stuk voor stuk :D
Ik zoek alleen echt iets dat aan mijn eisen voldoet, of het dichts in de buurt komt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:54

Pliensdream schreef:
Ik wil niet perce uit die types kiezen, maar het is even een samenvatting met welke al genoemd zijn.

De conclusies heb ik getrokken aan de hand van combinatie met mijn merrie.
Bijv: Neem de Unaniem, zelf super springen maar zijn nakomelingen zijn niet altijd even geweldig achter. Aangezien mijn merrie dat ook niet is het om bv deze rede geen goede combi, al zijn er meedere reden voor sommige hengsten. :o
Of de Jumbo-Jet zeker een leuke hengsten, maar zijn bewegingen gaan geen positieve bijdrage leveren omdat dit ook een punt is bij mij merrie. ;)

Maar degene de genoemd zijn zit zoveel diversiteit in, dat er totaal geen lijn in zit in wat jij wil.

Wat je beweert over Unaniem is ook niet geheel zuiver, de oudste nakomelingen zijn namelijk pas 3 jaar oud, dus zoveel materiaal is er niet om nu al te beoordelen. Plus het feit dat je degene met een minder achterbeen ook eens de moeder moet bekijken. Daarnaast neem je klakkeloos aan dat de hengst mindere beweging in het achterbeen geeft, puur omdat iemand het hier roept.

Ga zelf kijken, beoordelen enz.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:37

Juist daarom zou de unaniem voor mijn merrie niet goed zijn, naturlijk moet je ook naar de moeder kijken maar de meeste nakomelingen die ik heb gezien in reeel live vind ik achter niet spectaculair en omdat mijn merrie achter ook niet goed is gaat hij dit niet verbeteren.

Maar in sommige opzichten kan ik me wel vinden in de dingen die hier gezegt worden, het is echt nie zo dat ik het klakkeloos zou aanmenen. Ik stap op hengstenhouders af en ik onderneem mijn eigen dingen ook en aan de hand van dingen die hun zeggen kan ik ook weer met andere dingen rekening houden waar ik anders niet aan gedacht had. Dat zou ik dus niet doen wanneer ik alles klakkeloos zou aannemen want dan had ik sowieso moeten dekken met de Numero Uno en die combi zie ik niet zitten.

Maar aan welke hengst zit jij te denken dan? aangezien jij in dat hele rijtje wat genoemd is geen lijn in zit? Ik heb alle hengsten onder elkaar gezet die genoemd zijn door jan en ander man.
Tuurlijk net als Perion, wordt dan even door iemand genoemd verder past hij helemaal niet aan wat ik wil enzo. Maar hij wordt toch een keer genoemd. ;)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:00

het berichtje van de elomahoeve van vanochtend:

Hallo Pauline.

Ik heb de foto s bekeken en dacht dat de combinatie met Tygo wel zou kunnen passen. Met name de bovenbouw kan Tygo sterk verbeteren.

vr.gr. S.van Dellen.
Parkweg 9
9865 VN Opende
tel. 0655702045

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:29

Meest aansprekend is misschien niet het goede woord,
zoals het er nu uitziet gaat de voorkeur van me moeder uit naar de Jackson..

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:25

Slotje