[H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:18

Alane schreef:
Amazing star zegt me niet zoveel, puur op papier vind ik Donnerhall icm Pik Bube goede resultaten geven in de nafok.
Zelf zie ik graag Pik bube terug in de moederlijn van een hengst. Papiertechnisch weet ik niet of ik gelijk zou kiezen voor Flemming X Ferro.

Mijn inbreng :D
Florencio

Waar ik zelf gelijk aan dacht, is de KWPN-er Kaiser Franz: Krack C X Rousseau X AngeloXX uit de Dodona stam, helaas alleen oldenburgs goedgekeurd en valt voor jou dan af.

:? Mag ik vragen waarom je meerdere malen de bloedvoering Donnerhall x Pik Bube aanhaalt?
Ik bedoel we weten (bijna) allemaal dat deze combinatie meerdere malen succesvol is geweest, maar ik snap niet dat je dit moet aanhalen om vervolgens te kiezen voor hengsten als Florencio en Kaiser Franz?

Goed fokken is gelukkig verder kijken dan het papier... of dan je neus lang is... :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:52

Kaja schreef:
:? Mag ik vragen waarom je meerdere malen de bloedvoering Donnerhall x Pik Bube aanhaalt?

Ja.

Kaja schreef:
Ik bedoel we weten (bijna) allemaal dat deze combinatie meerdere malen succesvol is geweest, maar ik snap niet dat je dit moet aanhalen om vervolgens te kiezen voor hengsten als Florencio en Kaiser Franz?

Goed fokken is gelukkig verder kijken dan het papier... of dan je neus lang is... :+

Gelukkig heb ik geen lange neus, en zul je met selecteren van een hengst ergens moeten beginnen :)
Nakomelingen bekijken heeft alleen dan zin als je de achtergron, papier/stamboom kent van die nakomeling.

Van de paarden die ik in mijn leven gezien heb, en niet alleen die die succesvol zijn of waren op de wedstrijdterreinen viel mij vaker op dat nakomelingen beter zijn (of leken, in mijn ogen dan)
Uit de combianties waar je Donnerhal en Pik Bube terug zag, wat nog meer opviel was dat juist de combi's van Donnerhall in de vaderlijn en Pik Bube in de moederlijn van het paard ook op termijn (nafok) beter leken te worden/zijn.
Ook Donnerhall op merries uit Rosenkavalier moeders vallen positief op.
Daarnaast ken ik Amazing Star niet, en ik als papier kijker, zag dus Donnerhall en Pik Bube terug, vind ik een goede keuze, alleen zou ik liever andersom zien. Vandaar dus dat ik aanhaalde dat een combi Donnerhall X Pik Bube me wel kan bekoren.
snappie? :D

Waarom Florencio?
Pik Bube in de moederlijn, X Weltmeyer icm Florestan geeft een vrij solide basis, volgens mij bescheiden mening. Misschien ook een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf een Florencio dochter heb en daarnaast nog een Florestan kleinzoon.

Kaiser Franz:
Saranbande gaf aan wel open te staan voor Flemmingh bloed, daarom zou dus Krack C passen.
Rousseau komt uit een bewezen vaderlijn, en juist de moederlijn van Romadour maakt het interessant: niet alleen prestatie maar keuringstoppers en vele ggk hengsten in de eerste 4 generaties gezien vanaf moeder en tante van Romadour.
En de merrie lijn behoeft geen uitleg dacht ik zo... de Dodana stam, Amon, Ahlerich en Rembrandt maar ook Rubinstein of een Romancier zijn bekende namen uit deze lijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:18

Maar waar zinspeel je nu op?
Dat je een hengst zoekt met Donnerhall in de vaderlijn, Pik Bube in de moederlijn?
Of ga je er nu vanuit dat wanneer één van beide in de een lijn voorkomt dit een bepaalde garantie geeft?
Is dit dan automatisch "goed" bloed?

Alane schreef:
Daarnaast ken ik Amazing Star niet, en ik als papier kijker, zag dus Donnerhall en Pik Bube terug, vind ik een goede keuze, alleen zou ik liever andersom zien.

:?

:o Ja sorry hoor Saar, ik weet dat dit Bokt voor dummies is, en dat blijkt nu ook maar weer.
Maar ik ben bij dit soort posts volledig de draad kwijt.

We weten allemaal dat Donnerhall X Pik Bube meerdere malen succesvol is geweest.
Daar zul je me niet over horen, maar om daar AS nu op te beoordelen of misschien wel veroordelen... :=
Dan doe je de hengst dus tekort :o , in mijn ogen dan ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:29

Niet elke fokker kent hengsten zoals Amazing Star goed hoor.

Ik weet ook veel meer te zeggen over Duitse lijnen dan Nederlandse...

En ik moet zeggen dat ik volledig akkoord ben met bijna alles wat Alane hier zegt hoor...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:34

s0173957 schreef:
Niet elke fokker kent hengsten zoals Amazing Star goed hoor.

Ik weet ook veel meer te zeggen over Duitse lijnen dan Nederlandse...

En ik moet zeggen dat ik volledig akkoord ben met bijna alles wat Alane hier zegt hoor...

Gelukkig heb ik het uiteindelijk voor het kiezen, bijvoorbeeld Weltmeyer bloed is voor mij op totaal andere manier bewezen :P

Wbt de maat die Negro doorgeeft, dat weet ik anders zou hij direct op het lijstje staan, juist omdat hij zoveel sportpaarden geeft

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:36

sarabande schreef:
bijvoorbeeld Weltmeyer bloed is voor mij op totaal andere manier bewezen :P

Hoe bedoel je?
Ik zou nu ook Florencio niet kiezen hoor.
Maar ik ben uiteindelijk toch benieuwd welke hengst je gaat kiezen :)

sarabande

Re: [H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:42

Nou ik ben niet echt een fan van het achterbeen gebruik van Weltmeyer zijn nakomelingen

En ik weet nog niet wie van de 3 ik ga kiezen, ik ben me in deze 3 aan het verdiepen, zoals gezegd er is nog tijd

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:51

sarabande schreef:
Gelukkig heb ik het uiteindelijk voor het kiezen, bijvoorbeeld Weltmeyer bloed is voor mij op totaal andere manier bewezen :P

_/-\o_ :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:34

Ik vindt het een lastige keuze omdat het om jonge hengsten gaat waar nog geen bewezen nakomelingen van zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:40

grauwman schreef:
Ik vindt het een lastige keuze omdat het om jonge hengsten gaat waar nog geen bewezen nakomelingen van zijn.

Ja dat is zo, ik heb een voordeel ik ken de merrielijn al enige generaties, dus niet alleen Saar, maar ook haar dochters, haar broer en zusters, haar moeder en diens broers en zusters etc.
Dat is een van de reden waarom ik bepaalde keuzes maak.

Anders zou ik een raar lijstje hebben, 2 hengsten waarvan niets bekend is en een waarvan de veulens tegen vielen :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:56

Dat is inderdaad een voordeel en ik ga er vanuit dat je een goede keuze zal maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:05

grauwman schreef:
Dat is inderdaad een voordeel en ik ga er vanuit dat je een goede keuze zal maken.

Nou eigenlijk ga ik daar nooit van uit :o , dat is ook wat fokken zo aantrekkelijk maakt.

De keuze voor Dulce was een noodgreep, het was 10 augustus en ik heb haar naar Van Manen gebracht, waar ik het hele seizoen al met een andere hengst bezig was, en zei zet in hemelsnaam Metall er maar op vers direct na de sprong, en ...... ik klaag niet over het resultaat.
Dit soort verhalen kent iedere fokker, dus aan de andere kant of het zorgvuldig overwegen nu altijd tot goede resultaten leidt is ook niet zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:18

Kaja schreef:
Maar waar zinspeel je nu op?
Dat je een hengst zoekt met Donnerhall in de vaderlijn, Pik Bube in de moederlijn?
Of ga je er nu vanuit dat wanneer één van beide in de een lijn voorkomt dit een bepaalde garantie geeft?
Is dit dan automatisch "goed" bloed?

Garantie niet, verhoogde kans wel uiteraard wel met beleid op de volgende hengstenkeuzes.
Ik hecht meer waarde aan een moederlijn dan een vaderlijn, maarrrr een stabiele vaderlijn (bijv. die van Donnerhall, zie ik dan liever boven in het papier terug dan onderin, Pik Bube juist weer meer in de onderste lijnen van het papier.

Kaja schreef:
Alane schreef:
Daarnaast ken ik Amazing Star niet, en ik als papier kijker, zag dus Donnerhall en Pik Bube terug, vind ik een goede keuze, alleen zou ik liever andersom zien.

:?

Tja vergissen is menselijk haalde even 2 door elkaar: Conaisseur en Amazing star, kan gebeuren toch :)

Kaja schreef:
:o Ja sorry hoor Saar, ik weet dat dit Bokt voor dummies is, en dat blijkt nu ook maar weer.
Maar ik ben bij dit soort posts volledig de draad kwijt.

Had paardenfokken.nl toch wonderen gedaan als je gezien had dat Pik Bube niet voorkomt in Amazing Star :)

Kaja schreef:
We weten allemaal dat Donnerhall X Pik Bube meerdere malen succesvol is geweest.

Dat is dan zacht uitgedrukt...
Pik Bube I als ook zijn volle broer Pik Bube II vindt je veel terug in succesvolle dressuurpaarden als succesvolle fokmerries op keuringen..

Kaja schreef:
Daar zul je me niet over horen, maar om daar AS nu op te beoordelen of misschien wel veroordelen... :=
Dan doe je de hengst dus tekort :o , in mijn ogen dan ;)

Ik veroordeel de hengst helemaal niet, flemming X ferro X donnerhall hoeveel hengsten in het KWPN bestand zijn Flemming, Ferro en/of Donnerhall vrij? Er vanuit gaande dat het veulen geen eindprodukt zal zijn.

Ben wel benieuwd naar de keuze en dan vooral het resultaat :j

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:30

Alane schreef:
Garantie niet, verhoogde kans wel uiteraard wel met beleid op de volgende hengstenkeuzes.
Ik hecht meer waarde aan een moederlijn dan een vaderlijn, maarrrr een stabiele vaderlijn (bijv. die van Donnerhall, zie ik dan liever boven in het papier terug dan onderin, Pik Bube juist weer meer in de onderste lijnen van het papier.

Wat een onzin! Je gaat nu lijnen opzoeken, al dan niet interpreteren op eerdere succesvolle aanparingen.
Niets mis mee, maar het geeft geen garantie en er is meer onder de zon dan Donnerhall en Pik Bube.
Juist omdat er geen directe zonen genoemd worden met deze afstamming.
En nu zie je iets in Connaiseur omdat beide hengsten in zijn afstamming voorkomt?
Het gaat er toch om de juiste hengst voor Sarabande?

Alane schreef:

Alane schreef:
Tja vergissen is menselijk haalde even 2 door elkaar: Conaisseur en Amazing star, kan gebeuren toch :)

Maar natuurlijk...

Alane schreef:
Had paardenfokken.nl toch wonderen gedaan als je gezien had dat Pik Bube niet voorkomt in Amazing Star :)

Daar heb ik geen paardenfokken voor nodig hoor :=

Alane schreef:
Pik Bube I als ook zijn volle broer Pik Bube II vindt je veel terug in succesvolle dressuurpaarden als succesvolle fokmerries op keuringen..

Nou dat is dan erg fijn voor jou! Jij hebt geen Bokt voor dummies nodig joh :D
Voor jou geen andere hengsten als Donnerhall en Pik Bube :j
Maar dan wel in de goede volgorde hè, Donnerhall in de vaderlijn en Pik Bube in de moederlijn :+

Alane schreef:
Ik veroordeel de hengst helemaal niet, flemming X ferro X donnerhall hoeveel hengsten in het KWPN bestand zijn Flemming, Ferro en/of Donnerhall vrij? Er vanuit gaande dat het veulen geen eindprodukt zal zijn.

Ach daar zou ik mij geen zorgen over maken hoor!
Wanneer je namelijk verder kijkt dan je neus lang is, is er meer goed en mooi bloed dan Donnerhall en Pik Bube... of sorry ik bedoel Flemmingh en Ferro!
En anders is lijnenteelt altijd nog een optie gezien de huidige dressuurkampioen... :D

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:44

Zelf had ik voor vorig jaar Connaisseur op het lijstje staan, maar dat werd te kostbaar omdat hij toen nog in Zweden stond. Ongeacht stamboek had ik hem als ik het had kunnen betalen wel gebruikt. Voor mij omdat mijn merrie erg bloederig is en klein (60% EV, stm 1.60m) en zij juist Hannoveraans (meer maat en massa) best kan gebruiken. Als ik de foto's van Saar zie, zou ik ook toch richting Connaisseur gaan denken, ook vanwege de bloedlijnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:11

Ik vind Chinook leuker dan Conaisseur trouwens. Maar goed, dat is een Vivaldi x Havidoff x Ferro. Zit weer Jazz in. En niet KWPN gekeurd. Hm nu ik dit typ valt hij dus al af voor Sarabande begrijp ik. :o

Is Chinook eigenlijk voor geweest op de KWPN HK?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:29

Ja vorig jaar en 2e bez eruit gegaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:49

Kaja schreef:
Wat een onzin! Je gaat nu lijnen opzoeken, al dan niet interpreteren op eerdere succesvolle aanparingen.
Niets mis mee, maar het geeft geen garantie en er is meer onder de zon dan Donnerhall en Pik Bube.
Juist omdat er geen directe zonen genoemd worden met deze afstamming.
En nu zie je iets in Connaiseur omdat beide hengsten in zijn afstamming voorkomt?
Het gaat er toch om de juiste hengst voor Sarabande?

Ik herhaal mezelf nog maar een keer:
Alane schreef:
Connaisseur zou qua papier redelijk in de richting komen maar ook daar zou ik Donnerhall dan liever in de vaderlijn terug zien en Pik Bube in de moederlijn.

Is gewoon niets meer dan mijn mening. Donnerhall en Pik Bube dan als in Donnerhall X pik Bube, zat hengsten te vinden met als Donnerhall en moedersvader Pik Bube....

Kaja schreef:
Alane schreef:

Alane schreef:

Maar natuurlijk...

Super toch dat jij nooit geen fouten maakt, ik wel en kom er ook voor uit. :j

Kaja schreef:
Alane schreef:

Daar heb ik geen paardenfokken voor nodig hoor :=

Nee, maar had je wel gezien dat ik me daar vergiste... , maar geeft niet.

Kaja schreef:
Alane schreef:

Nou dat is dan erg fijn voor jou! Jij hebt geen Bokt voor dummies nodig joh :D
Voor jou geen andere hengsten als Donnerhall en Pik Bube :j
Maar dan wel in de goede volgorde hè, Donnerhall in de vaderlijn en Pik Bube in de moederlijn :+

Als dat jouw conclusie is dan ben ik schijnbaar niet erg duidelijk geweest, zonde is dat.
Stukje communicatie: zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten...
Maar ik meende dat dit topic ging over een hengstenkeuze voor Sarabande, ik heb geprobeerd mijn mening te onderbouwen, en dat jij het niet met mij eens bent, is niet erg, begrijp alleen niet dat je er zoveel woorden aan vuil wilt maken.

Kaja schreef:
Alane schreef:

Ach daar zou ik mij geen zorgen over maken hoor!
Wanneer je namelijk verder kijkt dan je neus lang is, is er meer goed en mooi bloed dan Donnerhall en Pik Bube... of sorry ik bedoel Flemmingh en Ferro!
En anders is lijnenteelt altijd nog een optie gezien de huidige dressuurkampioen... :D

Lijnenteelt op de vader?
Moeder ja, dat lijkt me dan wel weer wat... en ben ik voor mijn merries aan het uitpluizen :j
Maar dat is allemaal geheel offtopic

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:05

Alane schreef:
Maar ik meende dat dit topic ging over een hengstenkeuze voor Sarabande......

Ja dat dacht ik ook eigenlijk

Alane schreef:
Maar dat is allemaal geheel offtopic

Dus wellicht een eigen topic openen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:47

@ Alane... :D Ja vast... := :+

Jord schreef:
Ja vorig jaar en 2e bez eruit gegaan.

Chinook is een 3e bez.hengst..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:14

Nu moet ik trouwens nog zeggen dat ik het niet kennen van Quattro een pak erger vind dan het niet kennen van Amazing Star, of vergissen...
Dus Kaja, ik snap je reacties op Alane niet zo goed?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:19

s0173957 schreef:
Nu moet ik trouwens nog zeggen dat ik het niet kennen van Quattro een pak erger vind dan het niet kennen van Amazing Star, of vergissen...

Het zou fijn zijn als dit verder per pb afgehandeld kan worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:21

s0173957 schreef:

Je snapt het dus helemaal niet, want ik héb het niet continue over het vergissen of verwisselen van de namen van Conaisseur of Amazing Star...

Maar één troost... Alane snapt er zelf ook niets (meer) van :D

En dit is het laatste wat ik over deze kwestie heb gezegd hoor, het begint ietwat hilarisch en offtopic te worden :+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:44

Moderatoropmerking:
Volgens de verschillende TeMs vindt niemand dit verder echt grappig, offtopic daarentegen des te meer, dus vanaf hier graag weer terug naar ieders eigen mening over welke hengst voor deze merrie. Bedankt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:59

Maar goed Kaja gooi jouw keuze maar even in de groep, ben ik wel nieuwsgierig naar :D :D